Jäipä ikävä maku ekasta bussimatkasta rattaiden kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pässi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pässi"

Vieras
Vaikka pääosa taitaakin mennä oman kokemattomuuden ja hermoilun piikkiin.

Mutta siis tänään matkustin eka kertaa 1v lapsen kanssa bussilla ja minua jännitti etukäteen aika lailla. Bussin tullessa pysäkille kuski jätti auton aika kauas kadunreunasta niin, että väliin jäi matalammalla oleva ajotie. Siitä en sitten millään saanut rattaita nostettua/työnnettyä bussiin. Bussissa oli vain kaksi matkustajaa ja kuski. Kuskia ei tilanne kiinnostanut ja apua tarjosi ainoastaan joku rapajuoppo.

Matka olisi mennyt mukavasti paitsi että se juoppo sitten häiriköi minua ja lasa koko matkan ajan. Lapsi pelkäsi miestä selvästi. Äijä oli aivan tolkuttomassa humalassa eikä hänen puheestaan saanut mitään selvää. Yritin vastailla viileän etäisesti, kun pelkäsin äijän alkavan riehua jos en reagoi hänen juttuihinsa. Se nyt tietysti oli vain huonoa tuuria, että noin hiljaisella linjalla sattuu joku pultsari samaan bussiin.

Bussista poistuminenkaan ei minulta onnettomalta onnistunut ilman apua. Bussiin oli tullut muitakin matkustajia, mutta edelleen ainoa joka apuaan tarjosi oli tämä juoppo. Kiitokset hänelle häiriköinnistä huolimatta.

Eli kertokaa nyt kokemattomalle, että kuinka rattaiden kanssa noustaan/lähdetyään bussista jos korkeusero bussin lattian ja tien välillä on iso? Vai tuntuiko se vaan minusta isolta, kun en ole tottunut rattaiden kanssa matkustamaan? Minun logiikkani sanoo että rattaat työnnetään sisään ja niiden kanssa peruutetaan ulos.

Kotimatka (4.5 km) tultiin kävellen, kun en ollut enää seikkailutuulella. Jatkossakin pitäisi bussilla päästä kulkemaan lapsen muskarin ym. takia, mutta just nyt ajatus ei tunnu yhtään hyvältä.

" Minun logiikkani sanoo että rattaat työnnetään sisään ja niiden kanssa peruutetaan ulos."

Ihan oikein meni, jos on yksin. Mutta jos joku kaveri nostaa niin silloin toisinpäin on helpompi.

Siis jos bussi on matalalattia bussi, niin kyllä sinne pitäis päästä ilman apua ellei sitten kuski jätä tosi isoa väliä bussin ja pysäkin väliin. Joudut hieman nostamaan etupyöriä ilmaan sisään mentäessä ja pois tultaessa menet itse ensin ulos ja vedät vaunut ulos eli aisasta roikutat vaunuja ilmassa kunnes takapyörät osuvat pysäkkorokkeeseen. Periaatteessa samalla tavalla, kun meet jonkun korokkeen yli tiellä tai kun ylität tietä ja tien toisella puolen on koroke :)

Matalalattiabussiin pääsee kyllä ilman nostoapuakin.

Sisään mennessä "keulitaan", vaunut työnnetään sisään. Ulos tullessa voi rattaat joko vetää ulos, tai työntää ulos siten että eturenkaat on ilmassa ja takarenkaat "liu'utetaan" alas (en osaa selittää selkeästi mitä tarkoitan).

Ja apua harvemmin tarjotaan, sitä pitää uskaltaa pyytää =)

Aina peruutetaan, mentiin sitten sisään tai ulos, ellei sitten satu sellainen pysäkki että oikeasti matalalattiabussin lattia on samalla tasolla kuin katu (Oulussa ainakaan näin ei käy koskaan). Jos bussiin ei pääse omin avuin, niin silloin huikataan kuskille, että tule auttamaan ja pois lähtiessä painetaan sitä stop- napin vieressä olevaa nappia jossa on lastenvaunujen kuva, niin kuski tulee auttamaan pois mennessä. Osa kuskeista nurisee ja huokailee, mutta niiden on tultava auttamaan ja olen kuullut että ihan sama ohjeistus on myös esim. pääkaupunkiseudun bussikuskeilla.

Rohkeasti vain uudelleen yrittämään!

jos bussikuski ajaa liian kauas "korokkeesta" niin yleensä mä nostan itse rattaat sinne bussiin, eli pidän työntöaisasta kiinni ja nostan toisella kädellä etuosasta :D mua ärsyttää tosi paljon, nykyään tuntuu että melkeen aina kun menee bussiin rattaiden kanssa niin se kuski ajaa ihan liian kauas siitä korokkeesta.

mä oon kulkenu 3 vuotta päivittäin rattailla, eikä ikinä oo jäänny niin kauas reunasta, ettei sisään pääse. Miten kauas ne on sitten jättänyt bussin?
Ja siis kun monia katsoo, niin se säädettävä työntöaisa (siis jonka saa käännettyä ylös tai alas) on liian ylhäällä. Lyhyen ihmisen on silloin todella vaikea saada etupyöriä ilmaan, ja se vaikeuttaa bussiin nousua ja ihan vaan kääntymistä tiellä.

Kiitoksia vastauksista. Onko nykyään kaikki kaupunkiliikennebussit noita matalalattiabusseja vai olikohan se meidän bussi vanhempaa mallia. Sen verran oli nousua/laskua etten olisi yksinäni kunnialla selvinnyt, tai siltä ainakin tuntuu. Luuserifiilis.

Sisään mennessä "keulitaan", vaunut työnnetään sisään. Ulos tullessa voi rattaat joko vetää ulos, tai työntää ulos siten että eturenkaat on ilmassa ja takarenkaat "liu'utetaan" alas (en osaa selittää selkeästi mitä tarkoitan).

Jep, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Ei sitten tainnut olla matalalattiabussi se meidän tämänpäiväinen kun oli niin vaikeaa.

Pitikö sun kiivetä rappuset sinne bussiin? Jos piti, niin sitten ei ollut matalalattiabussi ja niihin onkin vaikea saada rattaita yksin kyytiin varsinkin jos on kaide keskellä. Muuten bussiin pääsee kyllä yksin vaikka jäis väliä pysäkin ja bussin väliin.

Vuosia Helsingissä asuneena täytyy tosin todeta, etten kertaakaan ole nähnyt bussikuskin auttavan vaunujen nostamisessa. Se on kyllä kanssamatkustajien homma, mutta aina olen apua saanut kun olen tarvinnutkin.

Mä kerran liu'utin meidän rattaat just noin ja se takarengas solahti siihen bussin ja rotvallin väliin niin, että onneks mies oli mukana kiskomassa niitä irti =) Sen jälkeen oon sit peruuttanut...

Yhteistyössä