Jahah... mieheni on tehnyt sitten vähän luottokorttivelkaa ja lasku pamahti tänään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öladjfsöoiasuoie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Häh?;25232480:
Ai mies tehnyt laskun ja rahat on mennyt yhteisiin elämiskuluihin..?

Samahan se on kuka sitä korttia vinguttaa, jos raha kuitenkin menee yhteisiin menoihin eikä esim. miehen vapaa-ajan harrastuksiin tms.

No niin no.. mies on ollut meidän kanssa 10% ajastaan. Ollaan asuttu eri paikkakunnilla. Ja meillä on eri tilit, joten mun on aika vaikea käyttää hänen korttiaan tai hänen hirveästi elättää meidän elämää. Opintotuella olen maksanut minun ja lapseni ruuat, myös mieheni silloin aina kun kotona kävi. Mies maksoi toki asumisemme ja laskut. Siitä kiitos. Mutta luottokorttivelka on tehty kyllä ihan hänen nimiinsä ja hänen hankintoihinsa. Sillä meidän elämään käytettynä sitä ei noin paljoa voi olla.

Eikö laskussa lue tai sieltä netistä näe, mihin kaikkeen rahaa on käytetty niinkuin tavallisella tilillä? Joko mies näyttää laskun, selittää kaiken ja maksaa ne, tai mies pellolle. Itse en katselisi, enkä katsellutkaan tuollaista menoa pitkään.

Mikä asumusero se edes olisi, jos mies on arkisin ja viikonloput töidensä takia pois kotoa? Kannattaahan sun muuttaa töiden perässä etelään, mies voi ajella teitä katsomaan sinnekin ihan hyvin, jos nytkin on valmis vain 10% ajastaan perheelleen antamaan. Ja ohjaa omat palkkatulosi omalle tilillesi, jonne miehellä ei ole käyttöoikeutta.

[QUOTE="vieras";25232590]Mikä asumusero se edes olisi, jos mies on arkisin ja viikonloput töidensä takia pois kotoa? Kannattaahan sun muuttaa töiden perässä etelään, mies voi ajella teitä katsomaan sinnekin ihan hyvin, jos nytkin on valmis vain 10% ajastaan perheelleen antamaan. Ja ohjaa omat palkkatulosi omalle tilillesi, jonne miehellä ei ole käyttöoikeutta.[/QUOTE]

Mies on työkuvioidensa takia noin paljon pois.
Mutta muutto oman työn perässä ei taida onnistua, sillä mulla ei ole rahaa lähteä mihinkään. Tällä hetkellä rahaa 80e ja lapsilisä seuraava tulo. Sen jälkeen ei olekaan tiedossa mistään mitään rahaa, jollei tammikuun lapsilisää lasketa :( Muutto vaatii kuitenkin useampia satasia sekä takuuvuokrat ja ekan kuun vuokrat päälle. Elämiseenkin pitäisi olla rahaa ennen ekaa palkkaa. Ajatuksena kyllä houkutteleva, mutta ei valitettavasti käytännössä voi toimia.

Kuulostaa erittäin tutulle. Minulla mies kans melko höveli rahan kanssa ja hanakka hankkimaan kaikkea. Itse mieluummin säästelen. Kaikenlaisia yllätyksiä on tullut tässä matkan varrella ja aina ne tietysti harmittaa yhtä paljon. Valehtelu ja salaaminen on kamalaa. Mutta ei siinä auta, kun ajatella, että heikkoutensa kullakin. Joku syö suklaata salaa. Toinen polttaa puolisolta piilossa. Kaikkea on...Taloudellinen tilanne on tietysti yksi suurimmista arkipäivään vaikuttavista asioista. Mutta jos kuitenkin jossain määrin rahaa tulee ja muut asiat on ihan ok, niin koita rauhottua, älä raivoa miehellesi. Syynsä varmasti hänelläkin tuhlailuun, ehkä yrittää piristää itseään eikä osaa ajatella, että edestään löytää ne velat. Kaikille meille ei ole opetettu yhtä raskasta vastuuntuntoa tai säästämisen merkitystä.
Jospa vaikka kävisitte pankissa jutustelemassa jonkinlaisesta helpotuksesta. Heillehän nämä raha-ahdingot ovat arkipäivää.

Joulumieltä!

Terveisin ehkä itsekin kohta pankin puheille suuntaava :)

Mun mies joutui oppimaan kantapään kautta, että lainarahakin on maksettava pois... On varakkaasta perheestä ja tottunut siihen, että rahaa on. Sitten kun joutuikin itse elättämään itsensä ja maksamaan menonsa, tulikin tenkkapoo. Noh, luottojahan on helppo hakea, kun on vakityö. Itse olin monta vuotta lastemme kanssa kotona, joten rahaa ei voinut juurikaan säästää, mutta pärjättiin silti.
Nyt sitten iski totuus, että meillä on ihan jumalattoman suuret kk-lyhennykset ja että talous menee kuralle jos ei asialle jotain tehdä. Ehkä jopa asunto myyntiin... Saatiin pankin kanssa neuvoteltua yksi isompi laina ja yhdistettyä se asuntolainaan. Asuntolainan lyhennys nousi satasella kuussa, joten nyt jää elämiseenkin kivasti rahaa kun itsekin olen taas töissä! :)
Ap. Tunnen tuskasi oikein hyvin. Kehottaisin kuitenkin neuvottelemaan esim. pankin kanssa asiasta. Saisitteko yhdistettyä nuo luotot yhdelle isommalle lainalle, pitemmällä maksuajalla? Silloin kk-lyhennys olisi kohtuullinen. Tsemppiä!

Huhh.. kiitos vastauksista te saman kokeneet :) Oikeasti.

Onnistuisikohan se saada ihan pankkilainaksi noita? Tarvitaanko takaaja? Sitten en suostu. En halua enää sotkea ketään läheisistäni meidän rahasotkuihin. En edes pieniin summiin.

Ja mies on todellakin sellainen, että on tottunut siihen, että aina saa rahaa jostain jos omat loppuu. Mutta omasta mielestään on vastuuntuntoinen rahankäyttäjä ja jättää usein visan kokonaan reissuista ja kauppakäynneiltä pois ettei ostais mitään. Mutta silti noin iso saldo velkaa.. ja siitä toisesta kortistahan en edes tiedä, paljonko on.. :/

Voi luoja mä kuolen tähän ahistukseen :(
Tänään tuli vielä lisää laskuja ja tilanne on nyt se, että rahat ei riitä enää edes laskujen maksuun. Ja eräpäiviä vähä turha siirrellä, koska ei meillä ole yhtään enempää rahaa ensi kuussakaan. Ja miten ihmeessä mä pääsen kulkemaan töihin (jos sellaisen saan) kun mulla ei ole yhtään rahaa bensaan tai bussilippuihin? Mun tuleva työpaikka (ei satavarma) sijaitsee sen verran kaukana, että autolla pakko kulkea. Ja bensaahan siihen palaa.

Ei hitto musta tuntuu nyt ihan oikeesti siltä että tekis mieli vetää itsensä hirteen. En jaksa enää miettiä ja vatvoa näitä raha-asioita ja sen puutetta. Tämä on aivan järkyttävää tajuta, että me ollaan oikeesti tosi paskassa jamassa. Ei näy päivänpaistetta, ei edes valoa tunnelin päässä. Totaalinen umpikuja. mä vaan märisen täällä ja lapsi yrittää lohduttaa.. :( eihän tätä sais lapselle näyttää, mutta oma ahdistus on niin kova.

[QUOTE="a p";25232613]Mies on työkuvioidensa takia noin paljon pois.
Mutta muutto oman työn perässä ei taida onnistua, sillä mulla ei ole rahaa lähteä mihinkään. Tällä hetkellä rahaa 80e ja lapsilisä seuraava tulo. Sen jälkeen ei olekaan tiedossa mistään mitään rahaa, jollei tammikuun lapsilisää lasketa :( Muutto vaatii kuitenkin useampia satasia sekä takuuvuokrat ja ekan kuun vuokrat päälle. Elämiseenkin pitäisi olla rahaa ennen ekaa palkkaa. Ajatuksena kyllä houkutteleva, mutta ei valitettavasti käytännössä voi toimia.[/QUOTE]

Huoh! Kyllä tuosta suosta noustakseen on oltava valmis näkemään vähän vaivaakin, onhan sulla lapsikin vastuullasi. Hae ainakin niitä töitä useammastakin paikasta, ja jos saat työpaikan niin alat selvittää työkkäristä, kelasta, pankista, työnantajalta, vuokranantajalta yms. suunnitelmaa miten rahoitat työelämään siirtymisesi. Nykyisessä tilanteessa itsarin hautominen ei ainakaan pelasta sinun tai lapsesi tulevaisuutta.

Vaikkei se päivä just nyt paista sinne risukasaan, niin kyllä se aikanaan. Raha-asiat osaavat pahimmillaan olla todella tuskaisen ahdistavia, mutta lopulta kuitenkin ne ovat vain raha-asioita. Elämän suurista ja tärkeistä asioista raha kuuluu niihin, joka ei lopulta oikeastaan ole niin kovin tärkeää, kunhan vain tsemppaa vähän asennettaan.

Mutta inhottava tilanne ja olet ihan syystäkin tolaltasi, aivan ymmärrettävää. Ahkeralla selvittelyllä ja toivottavasti myös miehesi kanssa yhteistyössä te tulette kyllä tuostakin suosta pääsemään ylös. En salaisi tilannetta kuitenkaan läheisiltä, heiltä voi saada hyvää perspektiiviä tilanteeseen, vaikket rahallista tukea haluakaan.

Lapsi ei kasva kieroon siksi, että äidillä on nyt jonkin aikaa kovia huolia. Olet hyvä äiti.

Tsemppiä!

Voimia sinulle ap.
Ystäväni on ollut useampana vuonna peräkkäin siinä tilanteessa, että on yhtäkkiä huomannut miehen tehneen yli 20 000e luottovelat vuoden aikana. Kolme kertaa he ovat saaneet isomman lainan, jotta ovat voineet maksaa luottovelat pois.
Viimeisimmän kerran he vaihtoivat pankkia saadakseen lainan(eli korotuksen asuntolainaan).

Voimia tilanteeseesi, toivottavasti se selviää!

Jouluaatto lähestyy, millä mielin sitä kohti? Oletteko jo saaneet asiaa selviteltyä?

Koita kaikesta huolimatta heittäytyä joulufiilikseen lapsesi kanssa. Siinä ei paljoa rahaa tarvita, kun haistelee yhdessä kuusen (tai havunoksan) tuoksua ja piirtää vaikka mainoslehtisestä joulutonttuja ikkunaan ;)

Rahattoman rikasta joulua muillekin!

Yhteistyössä