Jättäisitkö vauvan kaupan ulkopuolelle odottamaan?

  • Viestiketjun aloittaja ktl
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
ennen tuo oli ihan arkipäivää, muistaneeko kukaan. aika usein näki kaupan pihassa vauvan vaunuja. nykyisin ei enää näy. en kyllä jättäis itsekään. kun koskaan ei tiedä minkälaisia ihmisiä siinä vauvan ympärillä pyörii
Juu, muistan kyllä että joskus 20v sitten jätettiin, mutta nyt en edes lähikaupan pihaan uskalla jättää.
 
En enää.

Kun poika oli pien ja käytiin kylällä, asuttiin sillon pikkukaupungissa, jätin luottavaisin mielin kangaskaupan eteen.
Huutoa alkoi kuulumaan ja totesin myyjälle et meillä herättiin, oli talviaikaa ja sen takia jätinkin.
Aattelin et jos roudailen vaunuja sisälle, herää vauva kuumuuteen ja hikoaa talvitamineissa.
Kauppa oli pieni ja suuret ikkunat minkä eteen jätin.

Ulos menin ja järkytykseksi näin, että joku nainen oli repinyt vauvalta vaunujen täkit auki ja oli ottamassa syliin.
En osannut edes suuttua, säikähdin niin pahasti.

Mutta esim siellä asutessani ja kiskalla käydessäni (joka oli maalaiskiska) uskalsin jättää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
ennen tuo oli ihan arkipäivää, muistaneeko kukaan. aika usein näki kaupan pihassa vauvan vaunuja. nykyisin ei enää näy. en kyllä jättäis itsekään. kun koskaan ei tiedä minkälaisia ihmisiä siinä vauvan ympärillä pyörii
Olihan se arkipäivää, ja etenkin pohjoisen pikkukaupungeissa saattoi jättää.
Ikinä en uskaltaisi täällä "suurkaupungissa".
 
Just eräänä päivänä puhuimme tästä aiheesta. Esikko syntyi 16 v sitten ja silloin oli ihan yleinen käytäntö että jätetään vaavi nukkumaan kaupan ulkopuolelle. Ja jos sattui heräämään niin kyllä joku ystävällinen ihminen siihen jäi hyssyttelenään siksi aikaa kunnesa äiti / isä kaupasta tuli.
Asuimme siis pikkuisessa kylässä mutta aikas lähellä pääkaupunkia silti.
ei siellä enään kyllä jätetät vauvoja kaupan eteen.

Ajat muuttuvat. Niin en mäkään enään jättäis vauvaa odottelemaan pihalle jos kauppaan haluisin.
 
Silloin kun olin torimyyjänä teininä, niin joku nainen jätti nukkuvan vauvan (aivan pienen, reilusti alle puolivuotiaan) koppaan siihen myyntipöydän viereen, ja sanoi että tulee kohta. Jäin suu auki kattomaan, kun nainen häipyy näkymättömiin ja vauva jää. Mulla oli kädet täynnä työtä, asiakkaita oli oikein jonossa, niin ei kyllä yhtään tuntunut siltä että ehtis katsoa pienokaisen perään. Joskus vartin päästä nainen sitten tuli takaisin, ja haki vauvansa. Se oli tosi omituista minusta. :eek:
 
tossuliini
No en todellakaan jättäis. Kun mulla oli lapset pieniä niin aina otin kauppaan mukaan eli vaunuissa mentiin kun eihän sitä koskaan tiedä mitä sattuu silloin kun ite on kaupassa ja vauva on vaunuissa. Eihän sitä tartte tietysti maalata piruja seinälle mutta maailma on niin arvaamaton nykypäivänä.
 
Viblsp
En. En vaikka kioskissa kävisin ja suora näköyhteys olisi. Tiedä millaisia sekopäitä sattuu paikalle. Onneksi täällä mahtuu hyvin tärkeimpiin kauppoihin rattaiden kanssa.
 
vieras
Oma piha harvemmin on verrattavissa kaupan edustaan, joka on julkisella paikalla ja porukkaa juoksee eestaas.

En jättäisi mitään elävää olentoa odottelemaan kaupan ulkopuolelle. 90-luvun lopulla Helsingissä menin keskeyttämään tilanteen, jossa koiraa kidutettiin kaupan ulkopuolella. Omistaja oli ollut poissa vain hetken.
 
tinkiwinki
silloin kun asuttiin maalla ja kävin pikku kaupassa jossa oli vaan portaat sisään niin jätin vaunut ulos. mut kaupungissa kun asuttaan niin en todellakaan jättäis... :(

äiti on kyl kertonu että kun mä olin vauva niin jätti kyl vaunut ulos odottaa ja oli ihan vaunu jono.. :)
 
vieras
12 vuotta sitten täällä pikkukylässä oli ihan tapana. Ruokakauppaan otin vaunut mukaan mutta kun asioin esim pankissa tms niin ulkopuolelle jätin. Jos siis vauva nukkui eikä ollut pelkoa heräämisestä.
Nykyään en enää uskaltaisi.
 

Yhteistyössä