Jättäisitkö miehen, jos hän olisi...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Jos tällä tarkoitetaan ns. väritöntä, hajutonta, mautonta, miestä joka ei koskaan suutu... niin kyllä. Tai no en lähinnä pystyisi olemaan sellaisen kanssa alunperinkään, olen itse virheitä täynnä, äkkipikainen, kovaääninen... jyräisin sellaisen alleni alta aikayksikön, ja toisaalta tuntisin itseni surkeaksi koska en osaa olla sellainen, jonka senkaltainen mies tarvitsisi.
 
"Kaisa"
Olen lähiaikoina toiminut olkapäänä tämmöiselle tossu-miehelle, jonka vaimo on jättämässä häntä. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että muijalle monon kuva perseeseen (voi ehkä jopa auttaa siihen että vaimo haluaisi hänet takaisin kun kasvattaisi hiukan selkärankaa). Mies vaan tekee kaiken minkä vaimo haluaa ja vaimo keksii koko ajan lisää asioita jotka ovat pielessä.
 
En tiedä, en ole koskaan ollut pitkässä parisuhteessa sellaisen miehen kanssa, jota voisin kuvailla kaikilla noilla adjektiiveilla... jotka avauksen valossa saivat minun silmissäni sellaisen osaksi negatiivisen kaiun..
Turvallisuus ja kiltteys ovat kyllä arvostettavia ominaisuuksia. Mutta itseni tuntien, jos eläisin ihmisen kanssa, joka olisi ns. liian kiltti herättäisi se minussa esiin ( tai ovat ne nytkin osaksi esillä) kyllä ne omat ikävimmät luonteenpiirteni, ja olisin varmaan aika kamala. En sano, että tarvitsisin miehen, joka sanoisi sen, missä kaappi seisoo, mutta sellaisen miehen, jolla on kuitenkin asiaan, jonkilainen näkemys.

Vaikka se kaappi sitten laitettaisiinkin sinne, minne minä se vaivihkaa manipuloin laitettavaksi.:rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
itseni tuntien, jos eläisin ihmisen kanssa, joka olisi ns. liian kiltti herättäisi se minussa esiin ( tai ovat ne nytkin osaksi esillä) kyllä ne omat ikävimmät luonteenpiirteni, ja olisin varmaan aika kamala. En sano, että tarvitsisin miehen, joka sanoisi sen, missä kaappi seisoo, mutta sellaisen miehen, jolla on kuitenkin asiaan, jonkilainen näkemys.

Vaikka se kaappi sitten laitettaisiinkin sinne, minne minä se vaivihkaa manipuloin laitettavaksi.:rolleyes:
Sä oot niin mä :O :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
Siis jos sellasen ns. "vaarallisen", särmikkään ja draamaattisen lisäks vaihtoehto ois semmonen liian kiltti, narussa vedettävä pässi ni oisin kyl sit mieluummin ilman miestä. Jos ois joku aivan pakko valita ni ottaisin mieluummin pässin kuiteski. Riittää et yks järjestää draamaa suhteessa.
 
"vieras"
Minulla on mies, joka on päämäärätietoinen, kunnianhimoinen ja aktiivinen.. Suorastaan työnarkomaani. On firmassa toimitusjohtajasta seuraava määräysvallassa. Silti kotona me perhe ollaan etusijalla ja varmasti hakisi kuunkin taivaalta jos vain pyydettäisiin. 1,5-vuotiaan tytön kanssa painii ja hassuttelee illat ja on varsinainen halinalle. Meillä on tosi kivaa yhdessä perheenä ja mies on aivan innoissaa jouluna syntyvästä kuopuksesta. Miehen mielestä saan itse päättää milloin palaan työelämään hän pitää taloudestamme ilomielin vastuun siihen saakka (syksy 2014 on omassa toiveessa).

Meidän puolia pitää ja kerran oli äidilleenkin ärähtänyt (minun tietämättä) minun kohtelusta. Anopille miehen eksä oli lempiminiä ja minua karsasti alussa kovasti.. Itse ajattelin, että annan anopin rauhassa tottua tilanteeseen. Miehelle odottelu ei passannut ja oli äitiään ripittänyt asiasta. :D Nyt 10 vuoden jälkeen anoppi on huipputyyppi minua kohtaan.. Aikaa se vain vaati.
Vässykkää tuosta miehestä ei saisi enkä sellaista haluaisikaan, mutta kiltteys ominaisuutena ei pois sulje dynaamisuutta ja yllätyksellisyyttä.

Seurustelin ennen mieheni tapaamista sellaisen vössykkä kiltin miehen kanssa, muttä jätkä paljastui takakieroksi. Kerkesi ääliö klamydiankin itselleen hommata seurustelumme aikana.. Onneksi ei tarttunut minuun, mutta kyllä ketutti käydä testeissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Ei kynnysmattona oleminen ole kilttiä. Kynnysmatto voi olla kiltti, mutta hän voi myös olla pahantahtoinen selkäänpuukottaja tai marttyyri. Kiltti voi tehdä vastoin tahtoasi omaksi parhaaksesi tai sitten hän voi vain olla sitä mieltä että hänen halunsa on tärkeämmät. Tällöinkin hän tuo asiansa esiin kiltisti ja kohteliaasti, jotta et loukkaantuisi tarpeettomasti.
 
Mutta vässykkä ei ole sama kuin kiltti. Data harvemmin myötäilee, mutta ei hänen tarvitsekaan. Kuninkaalle kumartaa koko maailma.
Sallinet mun hieman epäillä nyt tuota Data-kuninkaalle kumartamista :D Sä varmasti kumarrat, mutta sanotaanko niin, että sulla ja mulla on niin erilainen miesmaku, ettei erilaisempia taida voida olla...joten omalla kohdallani jää kyllä nyt ne kumartelut välistä :)

Ja mun mielestäni ihminen joka ei mitään muuta tee kuin myötäile, on vässykkä.

Joskin mä näen sen vässykkyyden monena muunakin, ei se ole ihan yksiselitteinen.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Sallinet mun hieman epäillä nyt tuota Data-kuninkaalle kumartamista :D Sä varmasti kumarrat, mutta sanotaanko niin, että sulla ja mulla on niin erilainen miesmaku, ettei erilaisempia taida voida olla...joten omalla kohdallani jää kyllä nyt ne kumartelut välistä :)

Ja mun mielestäni ihminen joka ei mitään muuta tee kuin myötäile, on vässykkä.

Joskin mä näen sen vässykkyyden monena muunakin, ei se ole ihan yksiselitteinen.
 
Ei koskaan enää
Ei kynnysmattona oleminen ole kilttiä. Kynnysmatto voi olla kiltti, mutta hän voi myös olla pahantahtoinen selkäänpuukottaja tai marttyyri.
Näin. Minusta tuntuu, että hyyyyvin moni mies joka valittaa "naiset haluaa jonkun hulluun hakkaajan, minä en kelpaa koska olen niin kiltti" on todellisuudessa nimenomaan tunteensa piilottava pahantahtoinen katkera marttyyri. Olen seurustellut parin tällaisen miehen kanssa, joita kaikki luonnehtisivat sanalla kiltti - niin, kaikki jotka eivät heitä kunnolla tunteneet.

Todellisuudessa kiltteyden takana oli hirveä katkeruus siitä että "naiset sitä ja naiset tätä, kaikkeni teen eikä se riitä", eli mihinkään ei saanut rehellistä mielipidettä vaan aina kaikessa myötäiltiin. Kunnes säännöllisesti se katkera soppa kiehui yli, ja kuulin kuinka olin _taas_ heidän mielestään jyrännyt ja määräillyt ja vaikka mitä, kun en ollut hoksannut että miehen kertoma mielipide ei ollutkaan se mitä hän oikeasti tarkoitti, vaan sitä olisi pitänyt lypsää ja lypsää ja silti siihen ei olisi voinut luottaa. Tyyliin:

Minä: Syödäänkö tänään perunoita vai riisiä?
Kiltti Mies: Ihan sama, päätä sinä
Minä: ootko varma?
Kiltti mies: Joo
Minä: No jos sitten riisiä
Kiltti mies: Ok
...
Kiltti mies puolen vuoden päästä: Sinäkin perkele aina vaan teet sitä riisiä ja jyräät minut, et sitten voi yhtään ottaa huomioon että minäkin haluaisin joskus perunaa yhyy yhyy paska akka.

Pahimmassa tapauksessa kiltti mies puolen vuoden päästä: Sinäkin perkele aina vaan teet oman pääsi mukaan ja jyräät minut, et sitten voi yhtään ottaa huomioon että minuakin, en nyt osaa kyllä sanoa yhtä ainoaa esimerkkiä milloin näin tapahtuu mutta sitä tapahtuu koko ajan ja minä olen niin alistettu kun sinä vaan jyräät omat mielipiteesi yhyy yhyy paska akka.

Tätä kun kuulee muutaman vuoden säännöllisesti ja turhautuu ja alkaa lopulta itsekin epäillä olevansa kauhea päällepäsmäri, niin on kyllä saanut loppuiäkseen kilteistä miehistä tarpeekseen. Niin, ja tietysti sitten kun tällainen suhde loppuu, saa Kiltti Mies taas yhden lisäsyyn haukkua naisia paskoiksi, kun ei "kiltti ja turvallinen" taaskaan kelvannut... joo, ei kyllä kelpaakaan enää ikinä.
 
Liian kiltti ja turvallinen voidaan käsittää kahdeksi eri asiaksi. Tietenkään liikaa mitään ei ole hyväksi, johan sen sanakin sanoo. Mutta siis liian kiltti on minusta negatiivinen piirre, eli jos ei koskaan mistään ole yhtään mitään mieltä. Sen sijaan en tiedä, miten mies voisi olla liian turvallinen, koska minusta turvallisuus tarkoittaa, ettei koskaan astu turvallisuusmielessä soveliaiden rajojen yli. Hmm. Onpas sitä sittenkin vaikea selittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei koskaan enää;27469762:
Näin. Minusta tuntuu, että hyyyyvin moni mies joka valittaa "naiset haluaa jonkun hulluun hakkaajan, minä en kelpaa koska olen niin kiltti" on todellisuudessa nimenomaan tunteensa piilottava pahantahtoinen katkera marttyyri. Olen seurustellut parin tällaisen miehen kanssa, joita kaikki luonnehtisivat sanalla kiltti - niin, kaikki jotka eivät heitä kunnolla tunteneet.

Todellisuudessa kiltteyden takana oli hirveä katkeruus siitä että "naiset sitä ja naiset tätä, kaikkeni teen eikä se riitä", eli mihinkään ei saanut rehellistä mielipidettä vaan aina kaikessa myötäiltiin. Kunnes säännöllisesti se katkera soppa kiehui yli, ja kuulin kuinka olin _taas_ heidän mielestään jyrännyt ja määräillyt ja vaikka mitä, kun en ollut hoksannut että miehen kertoma mielipide ei ollutkaan se mitä hän oikeasti tarkoitti, vaan sitä olisi pitänyt lypsää ja lypsää ja silti siihen ei olisi voinut luottaa. Tyyliin:

Minä: Syödäänkö tänään perunoita vai riisiä?
Kiltti Mies: Ihan sama, päätä sinä
Minä: ootko varma?
Kiltti mies: Joo
Minä: No jos sitten riisiä
Kiltti mies: Ok
...
Kiltti mies puolen vuoden päästä: Sinäkin perkele aina vaan teet sitä riisiä ja jyräät minut, et sitten voi yhtään ottaa huomioon että minäkin haluaisin joskus perunaa yhyy yhyy paska akka.

Pahimmassa tapauksessa kiltti mies puolen vuoden päästä: Sinäkin perkele aina vaan teet oman pääsi mukaan ja jyräät minut, et sitten voi yhtään ottaa huomioon että minuakin, en nyt osaa kyllä sanoa yhtä ainoaa esimerkkiä milloin näin tapahtuu mutta sitä tapahtuu koko ajan ja minä olen niin alistettu kun sinä vaan jyräät omat mielipiteesi yhyy yhyy paska akka.

Tätä kun kuulee muutaman vuoden säännöllisesti ja turhautuu ja alkaa lopulta itsekin epäillä olevansa kauhea päällepäsmäri, niin on kyllä saanut loppuiäkseen kilteistä miehistä tarpeekseen. Niin, ja tietysti sitten kun tällainen suhde loppuu, saa Kiltti Mies taas yhden lisäsyyn haukkua naisia paskoiksi, kun ei "kiltti ja turvallinen" taaskaan kelvannut... joo, ei kyllä kelpaakaan enää ikinä.
Minusta kuulostaa että tuossa perimmäinen ongelma on se, että miehen minäkuva ja sisikunta eivät ole tasapainossa. Ja se on itsessään rasittavaa, oli se virallinen minuus sitten kiltti tai jämäkämpi.
 
Liian kiltti ja turvallinen voidaan käsittää kahdeksi eri asiaksi. Tietenkään liikaa mitään ei ole hyväksi, johan sen sanakin sanoo. Mutta siis liian kiltti on minusta negatiivinen piirre, eli jos ei koskaan mistään ole yhtään mitään mieltä. Sen sijaan en tiedä, miten mies voisi olla liian turvallinen, koska minusta turvallisuus tarkoittaa, ettei koskaan astu turvallisuusmielessä soveliaiden rajojen yli. Hmm. Onpas sitä sittenkin vaikea selittää.
Nimenomaan. Liian ihan mitä tahansa on huono juttu.
 

Yhteistyössä