Sulla on lapsia, sulla on yritys, etkö sä tee vapaaehtoistyötäkin? Minun mielestäni tuo on jo oma panos yhteiskuntaanAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29257329:Mä en kyllä vie tätä yhteiskuntaa yhtään mihinkään suuntaan
Sulla on lapsia, sulla on yritys, etkö sä tee vapaaehtoistyötäkin? Minun mielestäni tuo on jo oma panos yhteiskuntaanAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29257329:Mä en kyllä vie tätä yhteiskuntaa yhtään mihinkään suuntaan
Ja mitään välimuotojahan ei ole olemassa.Ainakin minä elän mieluummin yhteiskunnassa, jossa ihmisten toimintaa ohjaavat järjen käyttäminen, terve kriittisyys ja luotettavan tiedonhankinnan menetelmät taikauskon sijaan.
Mikäli ateismilla tarkoitetaan intuitiivista käsitystä, ettei jumaluutta ole, se ei eroa lähtökohdaltaan uskonnoista. Jumaluuden olemassaolon poissulkeminen taas on peevelin vaikeaa, tietää jokainen ontologian peruskurssinsa käynyt.Millä perusteella?
Eihän se ole mitään kriittisyyttä, että valitsee itselle parhaan vaihtoehdon. Toimivaa ajattelua arjessa se varmasti on, mutta ei se ole kriittistä ajattelua. Sitä, että joku uskoo mikroaaltouunin aiheuttavan syöpää, koska kuuli jonkun joskus sanovan niin ei ole lähelläkään kriittistä ajattelua vaikka se kuinka olisi tämän ihmisen mielestä itselle paras vaihtoehto.Kyllä kriittisyydeksi pitää riittää normaalissa elämässä ihan se että pohtii asiat kaikelta kantilta ja valitsee itselleen parhaan vaihtoehdon. Muuten sitä tosiaan olisi lataamossa kuten joku sanoi.
En usko että sinäkään olet loppujen lopuksi mikään suuri ajattelija joka joka tomaatin kohdalla pohtii "ollako vai eikö olla".
Kyllä, mutta ei noilla millään ole mitään tekemistä sen kanssa, uskonko vai enkö. Lasten hankkiminen on ihan biologinen juttu ja yleensä on tapana tienata jollain konstilla rahaa elämiseensä. Vapaaehtoistyön voin toki lopettaa, jos se on jotenkin huono asiaSulla on lapsia, sulla on yritys, etkö sä tee vapaaehtoistyötäkin? Minun mielestäni tuo on jo oma panos yhteiskuntaan
Epäilemättä. Mutta tarkasteletko ikinä suhdettasi uskoosi tai jumalaasi kriittisesti? Muuttuuko se tiedon lisääntyessä, tai oletko edes valmis kyseenalaistamaan jumalaasi, ja ylipäänsä ottamaan uutta tietoa vastaan jumalastasi.Kyllä mä olen soveltanut uskoni itselleni sopivaksi, ja uskon juuri siihen mihin itse haluan. Ja ihan kriittisyydellä siihen olen päässyt.
Siis tarkoitin, että nuo ovat kaikki positiivisia asioita, jos se nyt oli jotenkin epäselvää... Jos olet kasvattanut lapsesi uskoosi, on uskolla vaikutusta siihen asiaan. Noihin muihin asioihin ei tietenkään paitsi jos usko jotenkin näkyy yrityksessäsi ja vapaaehtoistyössäsi.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29257400:Kyllä, mutta ei noilla millään ole mitään tekemistä sen kanssa, uskonko vai enkö. Lasten hankkiminen on ihan biologinen juttu ja yleensä on tapana tienata jollain konstilla rahaa elämiseensä. Vapaaehtoistyön voin toki lopettaa, jos se on jotenkin huono asia
*muoks* Ja lisään vielä, että mikään noista kolmesta ei vie tätä yhteiskuntaa sen paremmin eteenpäin kuin taaksepäinkään.
Mutta tällöinhän ei ole kyse enää uskosta. Uskominenhan nimenomaan on aitoa silloin, kun pitäviä todisteita ei ole. On eri asia uskoa, kuin tietää. Ateistit haluavat tietää, uskoville riittää uskominen.Ei ateisimilla tarkoiteta intuitiivistä käsitystä, ettei jumaluutta ole. Ateismilla tarkoitetaan käsitystä, jonka mukaan on erittäin epätodennäköistä, että jumaluutta on. Ehkä jotkut fundamentalistit voivat olla sataprosenttisen varmoja, mutta suurin osa ateisteista on valmis muuttamaan mieltänsä heti kun jumaluudesta saadaan varmat tieteelliset todisteet. Ennen niitä ateisti pitää jumaluuden olemassaoloa yhtä todennäköisenä kuin sitä, että Marsissa on korvapuusteja, jotka hallitsevat ajatuksiamme. Meistä kukaan ei voi olla varma siitä etteikö Marsissa voisi olla ajatuksia hallitsevia korvapuusteja, mutta pidämme ajatusta erittäin epätodennäköisenä.
Äkkiä katsottuna ateistiyhdistyksen etusivulta sai varsin erilaisen käsityksen. Mutta sattuuhan tuota, eivät kaikki kristitytkään näytä olevan ihan yksimielisiä yksityiskohdistaEi ateisimilla tarkoiteta intuitiivistä käsitystä, ettei jumaluutta ole. Ateismilla tarkoitetaan käsitystä, jonka mukaan on erittäin epätodennäköistä, että jumaluutta on. Ehkä jotkut fundamentalistit voivat olla sataprosenttisen varmoja, mutta suurin osa ateisteista on valmis muuttamaan mieltänsä heti kun jumaluudesta saadaan varmat tieteelliset todisteet. Ennen niitä ateisti pitää jumaluuden olemassaoloa yhtä todennäköisenä kuin sitä, että Marsissa on korvapuusteja, jotka hallitsevat ajatuksiamme. Meistä kukaan ei voi olla varma siitä etteikö Marsissa voisi olla ajatuksia hallitsevia korvapuusteja, mutta pidämme ajatusta erittäin epätodennäköisenä.
Niin no sehän se onkin vähän koko jutun pointti... Se on juuri se mikä erottaa ateistin ja uskovan.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29257446:Mutta tällöinhän ei ole kyse enää uskosta. Uskominenhan nimenomaan on aitoa silloin, kun pitäviä todisteita ei ole. On eri asia uskoa, kuin tietää. Ateistit haluavat tietää, uskoville riittää uskominen.
No nimenomaan. Jos Raamattu on jumalan sana eikä Raamattu muutu, miten siinä harrastetaan kriittistä ajattelua, kun kaikki säännöt ja lait on jo kiveen kirjoitettu.Minä ainakin olen, vaikket minulle tätä kohdistanutkaan.
Tätä tekevät usein myös fanaattisetkin kristityt(ainakin omasta mielestään), ongelma vain on siinä että heille ylin auktoriteetti on se Raamatun sana, Jeesus, Jumala etc.
He peilaavat kaikkea lähtökohtaisesti eri vinkkelistä, kuin ei-fanaattinen uskova.
Esimerkiksi se että joku sanoo hulluksi, vain vahvistaa uskoa koska Raamatussa sanotaan että jumalattomille usko on hulluutta tms. ja puhutaan useaan otteeseen siitä,kuinka kristittyjä vainotaan.
Heille se on vain vahvempi todiste siitä, että Jumala on todella olemassa ja Raamattu totta.
Millä tavalla yritystoimintani, lapseni tai vapaaehtoistyöni on yhteiskunnan kannalta vahingollista?Siis tarkoitin, että nuo ovat kaikki positiivisia asioita, jos se nyt oli jotenkin epäselvää... Jos olet kasvattanut lapsesi uskoosi, on uskolla vaikutusta siihen asiaan. Noihin muihin asioihin ei tietenkään paitsi jos usko jotenkin näkyy yrityksessäsi ja vapaaehtoistyössäsi.
En ole väittänyt, että se olisi vahingollista. En toki tiedä millaista yrityksesi ja vapaaehtoistoimintasi on. Uskoisin, että se on yhteiskuntaa hyödyttävää.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29257502:Millä tavalla yritystoimintani, lapseni tai vapaaehtoistyöni on yhteiskunnan kannalta vahingollista?
Ja ehkä siinä on se pointti, että ateisti ei koskaan tule niitä todisteitaan saamaankaan. Miksi ihmeessä jumala haluaisi todistaa olemassaolonsa henkilöille, joka ei kuitenkaan usko, vaan haluaa vain tietää?Niin no sehän se onkin vähän koko jutun pointti... Se on juuri se mikä erottaa ateistin ja uskovan.
Ahaa, eli Keittis on fiksu yhteiskunnan jäsen vaikka uskookin mutta muut uskovat eivät sitä ole. On siis naamaraja...Siis tarkoitin, että nuo ovat kaikki positiivisia asioita, jos se nyt oli jotenkin epäselvää... Jos olet kasvattanut lapsesi uskoosi, on uskolla vaikutusta siihen asiaan. Noihin muihin asioihin ei tietenkään paitsi jos usko jotenkin näkyy yrityksessäsi ja vapaaehtoistyössäsi.
Etkös se juuri sinä ollut, joka kirjoitit, että usko on vahingollista. Ja kun kysyin miten, sanoit, että yhteiskunnallisesti ajateltuna. Ja kun sanoin, että mä en vie tätä yhteiskuntaa yhtään mihinkään suuntaan, niin siihen kommentoit, että onhan mulla yritystoiminta, lapset ja vapaaehtoistyö. Eli jos nyt sitten kuitenkin noiden kolmen asian ansiosta olen viemässä yhteiskuntaa johonkin suuntaan, niin kumpaan suuntaan? Taaksepäin eli vahingolliseenko?En ole väittänyt, että se olisi vahingollista. En toki tiedä millaista yrityksesi ja vapaaehtoistoimintasi on. Uskoisin, että se on yhteiskuntaa hyödyttävää.