Jättäisitkö kohta 4v ja 6v kotiin kun

• Viestiketjun aloittaja sain palautetta
  • Ensimmäinen viesti
"heh"
[QUOTE="äiti";26249917]Eiköhän se vahinko voi sattua aikuisenkin ollessa paikalla omalla pihalla, sis tulipalo tai hukkua jne. Ja olenpa huomannut että teinitkin osaavat käyttää tikkuja ja sytyttää tulipaloja. Että pitäskö niitäkin vahtii joko sekunti. Eiköhän se riitä että on järki kädessä tuossakin tapauksessa. Meillä esim. tikut lukkojen takana ja koti muutenkin turvallinen lapsille. Että kyllä meillä kärsii jättää 5 v ja 4v hetkeksi yksinki sisälle kun käytän koiran ulkona. Meillä ei tupakoida eikä juoda eikä käytetä muitakaan päihteitä, voihan se vahinko sattuu sille aikuisellekin.[/QUOTE]

Joo, kannattaa verrata teiniä ja 4v

"vieras"
Aika huolettomasti osa suhtautuu. :(

Meillä jäi 8-vuotias ja 6-vuotias hetkeksi kotiin kahden eli mies käväisi kaupassa 5 min reissun ja lapsille vannotti, että ovat kiltisti kotona. Meillä lapset ovat myös aina kiltisti kotona pysyneet, eikä ollut siis eka kerta, kun kaupassa joku käy ja lapset yksin kotona. Kauppa on ihan vieressä ja mies ei ollut kauaa. Mä olin junalla tulossa kotiin. No, lapset saivat päähänsä lähteä mua juna-asemalle vastaan! Sekin on suhteellisen lähellä. Olivat ottaneet potkulaudat ja niillä potkuttelivat asemalle.

Hitto :(. Mies oli sydänkohtauksen partaalla, etsi lapsia joka ympäriinsä - ja mä sain melkein sydänkohtauksen, kun nousin junasta - ja lapset huuteli raiteiden toiselta puolelta "äitiiii"!

sain palautetta
No entäs sitten kun lapset jo illalla nukkuvat?
Voiko silloin lähteä koiran kanssa ulos vai ei?

Ja joku kyseli et enkö alitajuntasesti syyttäs isompaa jos jotain tapahtuisi niin
en usko, en tietenkään voi mitään luvata taikka omista ajatuksistani 100% takuuseen mennä, ei meistä kukaan voi. Mutta miten voin syyttää toista, en usko et ikinä kuitenkaan olisi tarkoittanut mitään pahaa sattuvan pienemmälle siskolleen.

No nyt me tästä lähdetään koko porukka ulos leikkimään ja lenkille koirankin kanssa!

En jättäisi omiani. Pelkään kamalasti juuri tulipaloa ja oma 5v tyttöni on kyllä niin vallaton että saattaa kekskeiä
mitä vain. Meillä kuusi lasta, 1v-9v ja ainoastaan esikoinen pärjää yksinään kotona vaikka ei kyllä
tykkää olla. Kohta 8v poika tykkäisi olla yksin ja onkin joskus ollut tunnin verran mutta mä
olen aina silti huolissani kun on ollut nuorempana aika villi ja läheltä piti-tilanteita on sattunut.
Olen mielummin ylihuolehtiva tässä vaiheessa kuin kadun joskus että miksi jätin yksin kotiin.
Kyllä ne saavat olla isompina ihan tarpeeksi yksinään ja opetella pärjäämistä mutta lapsi on kuitenkin
lapsi ja 4v ei mielestäni osaa ottaa vastuuta itsestään,hädin tuskin 6 veekään vaikka lapsikohtaista
onkin.

Lapseni olisin voinut 6v jättääkin ja monta kertaa jätinkin kun kävin nopeasti lähikaupassa. Tosi tytöllä oli kännykkä jolla pystyi soittamaan tuli sitten jokin hätä tai vaan ikävä. En varmaan kyllä uskaltais jättää 4veetä 6v vahdittavaksi (tästä ei mitään kokemusta).

Hampsuli
Tapoja on monia, itsellä on 4 ja 6 vuotiaat lapset tai siis anteeksi 3v ja 10kk ja 6 vuotias. En jättäisi yksin, mies on kerran jättänyt noin 5min, kun oli käynyt naapurissa ja hyvin olivat kuulemma pärjänneet mutta mulle jäi vähän ristiriitaiset tunteet asiasta. Mulla lapset ovat noin vuoden päivät olleet keskenään omassa pihassa, toki kurkin ikkunasta millä puolella taloa ovat ja mitä tekevät ja käyn välillä ulkona vilkaisemasssa miten menee. Meillä on esikoinen ihan omasta aloitteesta vahtii ja ohjaa nuorempaa koko ajan, vaikka hänelle on kerrottu että vanhemmat ovat vastuussa heistä. Joskus pyytävät että saisivat jäädä kahdestaan jos mun pitää lähtee hakeen maitopurkki tms. kaupasta mutta en ole antanut jäädä. Lapselle tapahtuu niin nopeasti vaikka mitä vaikka aikuinen olisikin paikalla. Meillä esim puoli vuotta sitten tytön päälle kaatui todella raskas tilanjakaja, entäs jos tämä olisi sattunut kun en ollut paikalla. Toki käyn suihkussa, viemässä roskia, varastossa/ tallissa ja kyllähän silloinkin voi jotain sattua,mutta en minä nyt ihan joka paikkaan lapsia rupee perässäni rehaamaan. Voihan lapselle tosiaan sattua vaikka mitä vaikka aikuinen paikalla mutta itse en kestäisi sitä syyllisyyttä jos sattuisi sillä aikaa kun olen 15min poissa. Poika tippui laiturilta veteen kun oli 1v vaikka olin vieressä ja tästä oli jo suunnaton syyllisyys kun en vahtinut poikaa tarpeeksi hyvin ( oli neljä lasta vahdittavana yhtäaikaa). Mitään ei sattunut kun tempaisin pojan samantien ylös mutta kyllä oli sellainen kauhukokemus että ei toista. Olen edelleen vihainen itselleni että edes käänsin pääni pois noin pienestä kun olimme kerran laiturilla. Meidän 6 vuuotias varmaan pärjäisi ihan hyvin 15min ja monen 7 vuotiaan pitääkin pärjätä ja ihan yhtä hyvin he voivat tuikata talon palamaan....joten huolta lapsen yksin olo aiheuttaa aina. minä ajattelen asian niin etten jätä yksin ennenkuin on pakko.

Mun mielestä tämä ei ole niitä asioita jotka "riippuu lapsesta". 4 -vuotiaas on liian pieni olemaan 15min yksin kotona (se on sama olla yksin kuin 6 vuotiaan kanssa).
Jos ei jaksa ottaa lasta mukaan niin silloin koira pissatetaan portin pieleen ja sit takas sisälle.
En kyllä menisi kellariinkaan niin että 4 v jää yksinään ylös jos sinne ei kuule.

muoks. En jättäisi edes kouluikäistä sisälle nukkumaan, jos itse lähtisin lenkille.. Hereillä oleva lapsi sentään pystyy reagoimaan jos jotain tapahtuu, mutta nukkuvalla lapsella ei ole esim. tulipalossa mitään mahdollisuutta selviytyä (herää kovaan ääneen->menee paniikkiin->ei muista mitä piti tehdä->piiloutuu tms.)

Viimeksi muokattu:
Jaa-a me asutaan maalla japojat 4 ja 6v ovat keskenään pihalla (vahdin toisella silmällä). 6v on ollut yksin kotona mutta uskaltaisinko jättää 4v yksin hmm en kovin mielellään mutta pakon edessä juu ehkä juuri sen 15 min.

Mutta kysymykseen voisinko jättää sitten kun lapset nukkuu.. EN.. Muutama tuttu on jättänyt lapsen/lapset kotiin kun ovat hakeneet miehensä/naisensa baarista ja tätä en ymmärrä.. Lapsi voi herätä heti kun ovesta ulos lähtee ja joutua paniikkiin kun EI TIEDÄ missä äiti/isä on..

Hampsuli
Mä en kans missään nimessä jättäsi nukkuvaa lasta jos herää sillä aikaa niin lapsella on ihan hirvee hätä siitä missä vanhemmat on....meillä esim kesäisin saatetaan jäädä vielä ulos seurustelemaan vieraiden/ naapureiden kanssa kun lapset menee nukkumaan, tuolloin sanon lapsille kun meneevät nukkumaan että ollaan ulkona jos hätä tulee, niin ei iske paniikki jos heräävät sillä aikaa. Tai jos meitä ei heti näy, osaavat tulla kurkkaamaaan ollaanko saunassa jne. joskus on käynyt niin että lapsi on unohtanut että olen sanonut että olemme ulkona ja tullut sitten ihan paniikissa huutamaan ulkoovelle äitiä....entäs jos äiti ei vastaisi sittenkään??eikä näkyisi missään??kauheaa ajatelta miltä lapsesta tuntuisi.

Omat lapset 7v ja kohta 4v ja en jättäs. 7v harjoittelee yksinoloa ja on ollut esim 30min yksin kun muu perhe on kaupassa käymässä. 7v on fiksu muksu eikä keksi typeryyksiä ja puhelin on millä soittaa jos tulee hätä. Mikäs ilta se oli ku 4v oli kylppärissä puhalellut saippuakuplia, kaatui ja löi pään lattiaan. Olin kotona mut en samassa huoneessa. Jos oisin ollut sillon lenkillä (ees vartin vain) ni ois ollut pitkä aika itkeä kipeää päätä, vaikkei nyt mitään hengen hätää ollutkaan. Monesti tuo 4v myös kiipeilee ottamaan itse vettä tms. ja se ei tarvi ku sekunnin ku tipahtaa alas..

"vieras"
Meillä on samanikäiset lapset kuin ap:llä, enkä uskalla/halua jättää heitä keskenään kotiin edes 15 minuutiksi. Tosin mulla on mies, joka on lasten kanssa sillä aikaa kun lenkitän koiraa. Jos ei olisi miestä enkä jaksaisi ottaa lapsia lenkille mukaan, niin sitten olisi luovuttava koirasta ja ostettava vaikka kissa tilalle, niin ei tarttisi lenkittää sitä.

Uloskaan en päästä vahtimatta nuita kahdestaan. Takapihalla voivat olla kun nään ne ikkunasta ja se on aidattu,mutta etupihan puistoon ehdoton ei kahdestaan. 7v saa mennä kavereiden kanssa puistoon keskenään, pitäähän sen osata syksyllä jo kulkea koulureititkin yksin.

Mutta 4v on vielä pieni ja jos jotain menee pieleen ni lähinnä se paniikki mikä tuon ikäiselle tulee kun ei ole aikuisia paikalla.Vartti on lapselle pitkä aika odotella äitiä. Vaikke nyt kukaan hukkus tai sytyttäs tulipaloa ni ihan vaan pissat housussa oleminen saa aikaan valtavan huudon ja siihen tarvitaan nopeesti äiti vaihtamaan housut ja sanomaan ettei haittaa..

Mielestäni se että toinen on isompi ei ole "lieventävä seikka". 4v on vain liian pieni olemaan ilman aikuisen valvontaa. Eriasia jos se isompi lapsi ois 13v, ni vois jo vahtia pienempää lenkin ajan.

"juu"
Asutaan omakotitalossa keskellä ei mitään. Lapset kohta 7v ja kohta 4v leikkivät pihalla ja lähimetsikössä niin, etten todellakaan näe heitä koko aikaa. Usein lastenohjelmien aikana käytän koira noin puolen tunnin lenkillä. Jos jotain lapsille tapahtuu niin sitten tapahtuu. Lähimmässä naapurissa 2 km päässä kolme alle kouluikäistä lasta on enemmän tai vähemmän päinsä aamuin illoin navettatöiden aikaan. Nyky-yhteiskunnassa paapotaan lapset ihan uusavuttomiksi. Eli AP.lle vastaan itse jättäisin.

voi äitienpäivä
Älkää päästäkö niitä lapsia ikinä hetkeksikään silmistänne, mitä vaan voi tapahtua!!! Aina ajatellaan niitä kaikkein pahimpia asioita ja unohdetaan maalaisjärki. Tehkää kuten itse parhaaksi näätte, aina jokun tuomitsee. Itsehän myös lapsistanne vastaatte...

Jonkun 5min. pissatuslenkin voisin tehdä. 15min. on aika pitkä aika. Tuon ikäiset saa niin helposti mukaankin kävelemään, että ottaisin kyllä lenkille mukaan. meillä 7v poika ei todellakaan jää mielellään yksin. kohta 6v tyttö jää paljon mieluummin kotiin pieneksi hetkeksi max. 5min. kun olen koiraa pissattanut.

Ennen tosiaan oltiin aika huolettomia. itsekin olin tuon ikäisenä yksikseni ja isoveljen kanssa pidempiäkin aikoja. Tosin en kyllä pelännyt tai ollut arka. Omieni kanssa en pysty olemaan niin huoleton kuin omat vanhempani ovat olleet minun ja veljeni kanssa.

"kello"
Meillä lapset 6- ja 7- vuotiaat ja tänä keväänä ollaan alettu pikkuhiljaa harjoittelemaan yksinoloa. Tai paremminkin niin, että lapset ovat kahdestaan kotona. Tähän mennessä ovat olleet muutaman kerran kymmenisen minuuttia kahdestaan. On mun mielestä ihan riitävä aika harjoitella enkä pidemmäksi ajaksi vielä jättäisikään. Pihalla ovat kahdestaan, mutta pyörivät tässä omissa nurkissa.

Yhteistyössä