En kyllä jättäisi tunniksikaan, toivottavasti ei kukaan muukaan tosissaan jättäisi 8 vuotiaan ei tarvitse todellakaan ottaa vastuuta pikkusisaruksestaan, se kuuluu vanhemmille!Alkuperäinen kirjoittaja NotHotMama:kyllä ainakin tunniksi uskaltaisin jättää jos isompi vastuullinen lapsi.
kyllä minä tosissaan jättäisin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:En kyllä jättäisi tunniksikaan, toivottavasti ei kukaan muukaan tosissaan jättäisi 8 vuotiaan ei tarvitse todellakaan ottaa vastuuta pikkusisaruksestaan, se kuuluu vanhemmille!Alkuperäinen kirjoittaja NotHotMama:kyllä ainakin tunniksi uskaltaisin jättää jos isompi vastuullinen lapsi.
No ei voi muuta sanoa kuin että toivottavasti lapsesi suojelusenkelit ovat valveillaAlkuperäinen kirjoittaja NotHotMama:kyllä minä tosissaan jättäisin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:En kyllä jättäisi tunniksikaan, toivottavasti ei kukaan muukaan tosissaan jättäisi 8 vuotiaan ei tarvitse todellakaan ottaa vastuuta pikkusisaruksestaan, se kuuluu vanhemmille!Alkuperäinen kirjoittaja NotHotMama:kyllä ainakin tunniksi uskaltaisin jättää jos isompi vastuullinen lapsi.
no sähän voit vaikka rukoilla sen sielun puolesta.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No ei voi muuta sanoa kuin että toivottavasti lapsesi suojelusenkelit ovat valveillaAlkuperäinen kirjoittaja NotHotMama:kyllä minä tosissaan jättäisin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:En kyllä jättäisi tunniksikaan, toivottavasti ei kukaan muukaan tosissaan jättäisi 8 vuotiaan ei tarvitse todellakaan ottaa vastuuta pikkusisaruksestaan, se kuuluu vanhemmille!Alkuperäinen kirjoittaja NotHotMama:kyllä ainakin tunniksi uskaltaisin jättää jos isompi vastuullinen lapsi.
Sulla aivan selvästi on nyt tarve loukata mua ja satuttaa minkä pystyt. Jos sä saat sillä itsellesi hyvän vappufiiliksen, niin anna palaa vaan.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ja sinä vihasit pikkuveljeä, sitä rääkyvää kakaraa koska äitisi pakotti sinut hoitamaan? Etkö oikeasti huomaa kuinka julmalta ihmiseltä tuo kuulostaa. En voi kuvitellakaan että olisin noin ajatellut pikkusiskostani vaikka häntä paljon hoidinkin. Ja sitten aikuisena aletaan syyttämään omia vanhempia ja lapsuutta kaikesta pahasta, vähänkö on kiittämätöntä. Ajattele mitä vaan, mutta minä en ymmärrä tuota traumatisoitumista kun piti pikkuveljeä vahtia, taidat vaan etsiä syitä että saisit olla onneton ja syyttää siitä jotain muuta. Katsoisit mieluummin peiliin ja miettisit mitä itse voit tehdä ettei ole niin huono olla, tuskin äidin syyttäminen yhtään helpottaa.
Täälä aikuiset äidit itkee kuinka raskasta on hoitaa omaa lastaan ja se on hyväksyttävää (jonkun teki mieli heittää vauva seinään). Eikö sama työ voi olla yhtärankkaa (tai rankempaa) 8v. lapselle??? Paljon hoitaminen ja vastuun kantaminen on kaksi eri asiaa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ja sinä vihasit pikkuveljeä, sitä rääkyvää kakaraa koska äitisi pakotti sinut hoitamaan? Etkö oikeasti huomaa kuinka julmalta ihmiseltä tuo kuulostaa. En voi kuvitellakaan että olisin noin ajatellut pikkusiskostani vaikka häntä paljon hoidinkin. Ja sitten aikuisena aletaan syyttämään omia vanhempia ja lapsuutta kaikesta pahasta, vähänkö on kiittämätöntä. Ajattele mitä vaan, mutta minä en ymmärrä tuota traumatisoitumista kun piti pikkuveljeä vahtia, taidat vaan etsiä syitä että saisit olla onneton ja syyttää siitä jotain muuta. Katsoisit mieluummin peiliin ja miettisit mitä itse voit tehdä ettei ole niin huono olla, tuskin äidin syyttäminen yhtään helpottaa.Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Ja sä olet outo kun lähdet arvostelemaan minua lapsena. Kas ettet ymmärrä itse eroa. Sun lapsi hoitaa mielellään sisarustaan, samoin minä itse pienenä kuten nyt esikoisemme pikkuveljeään. Mutta kun mut pakotettiin hoitamaan, jatkuvasti. En saanut olla itsekseni, sillä äiti mieluummin makoili sängyssä kuin että olisi itse edes välillä hoitanut pienempää lastaan.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ei kovin normaalilta sisarusrakkaudelta kuulostaa. Meidän 8-vuotias hoitaa mielellään 2-vuotiasta ja aivan varmasti haluaisi jäädä häntä hoitamaan jos antaisin luvan. Aika kylmä lapsi olet kyllä ollut :/Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Se harmitti valtavasti. Piti sietää ärsyttävää ja rääkyvää kakaraa, joka roikkui lahkeessa koko ajan. Eikä saanut lähteä ulos leikkimään, tai sai, mutta pikkuveli piti ottaa mukaan. Mä vihasin sitä että muutenkin jouduin aina kulkemaan kaksin veljen kanssa kaikkialle. Sitten isompanakin. Äiti oli kotona ja mä vahdin pikkuveljeä ulkona enkä saanut lähes koskaan leikkiä rauhassa omien kavereideni kanssa.Alkuperäinen kirjoittaja endie:mites sä itse koit sillon pienenä sen että hoidit pienenpää sisarustasi ?Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Aika selvä linja asiaan siis ja hyvä niin =) :flower: . Mulla itsellä on 7-vuotta nuorempi pikkuveli ja tässä nyt tavallaan peilaan omaa lapsuuttani ja suhdetta pikkuveljeen kun katselen noita omia poikiani. Heillä kun on sama ikäero.
Väkisin tulee mieleen kaikkia lapsuusmuistoja, joista yksi on just tuo miten usein mun vanhemmat jätti mut hoitamaan pikkuveljeäni. Enkä voi olla ihmettelemättä miten koskaan ei sattunut mitään. Kun tosiaan itselle ei tulis mieleenkään jättää isompaa lapsenvahdiksi. Tai no joo, silleen että pienempi on tuommoisessa turvallisessa pomppuvehkeessä, isoveli leikittää ja mä juoksen postilaatikolle tai pikasuihkuun tms. Mutta sitäkin tapahtuu harvoin.
Miten mä olen oikeesti edes selvinnyt pikkulapsen hoitamisesta kun olen itsekin ollut pikkulapsi? Ja miten ihmeessä mun vanhemmat on voinut tehdä sen meille molemmille, mulle ja pikkuveljelleni?
jos se kauppa olisi niin lähellä, että tarvittaessa pääsisin nopsasti kotiin.Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Tarkennusta: siis esim. parin tunnin kauppareissulle tms.
En todellakaan. En jätä edes 15-vuotiasta parivuotiasta hoitamaan kuin päiväsaikaan n. puoleksi tunniksi ja olen ihan tosissani.Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Entä 9-vuotiaan 2 vuotiasta?
Ja kysyn ihan tosissaan, selitän myöhemmin miksi.
Jos sun lapsuus olisi vaikuttanut negatiivisesti esim. itsetuntoosi, jonka vuoksi joutuisit käymään ammattilaisen kanssa juttelemassa, kantaisitko silloin kaunaa vanhemmillesi? Ei voi verrata mitään turvavöissä istumista tai rahan antamista, ne ei ole vaikuttanut ihmismieleen. Sellaiset asiat ei vaikuta tulevaisuuteen.Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Ihan kuinka vaan. En ole ap:ta tuomitsemassa ja kuten jo aikaisemmin totesin, niin taitaa olla kyse muustakin kuin pikkuveljen hoitamisesta, jos kerran lastensuojelun olisi hänen mukaansa pitänyt puuttua menoon.Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:Mutta miten kukaan voi toisen puolesta sanoa mikä on turhaa? Jos ihminen ei ole valmis päästämään kauansta ja katkeruudesta irti niin ei kai kenenkään muun asia ole häntä tuomita. Ap:n tapauksessa en häntä katkerana ja kaunaisena näe, vaan hän vain käy asioita, lapsuuttaan, läpi.Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Tässä asiassa ne ihmisten ajatusmaailman väliset erot tulevat helposti esille. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että katkeruus ja kauna syövät turhaan ihmisestä energiaa ja monet tuntuvat olevan muuta mieltä. Esimerkiksi eräs kaverini on vieläkin aikuisena käärmeissään siitä, että pikkuveli sai opiskeluaikana enemmän rahallista tukea vanhemmiltaan kuin hän. Tästä on siis aikaa jo yli kymmenen vuotta. Täysin turhaa.Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:[Hmm... Kyllähän silloin jotai pysyviä haittoja on jäänyt, jos aikuisena välit omiin vanhempiin kiristyy lapsuuden kokemuksista johtuen.
Ehkä asenteeni onkin perua siitä, että olen saanut mielestäni vanhemmilta kaiken, mitä olen tarvinnut, vaikka onkin tehty asioita, joita nykyään ei enää tehtäisi ja ei ole tarvinnut kantaa sitä vastuuta liian aikaisin. Olen kyllä kasvanut perheessä, jossa isäni oli alkoholisti ja olen mm. nähnyt äitiäni pahoinpideltävän, mutta en jaksa vanhoista enää kantaa kaunaa isälleni. Hän on tätä nykyä raitis ja katuu tekojaan. Katkeruudesta ei olisi mitään iloa minulle.
Omalta kohdaltani olen todella onnellinen siitä, että en tunne tarvetta muistella menneitä ja syytellä. Tässä maailmassa kun on ihan riittämiin katkeria ja kaunaisia ihmisiä (ja jotta et nyt taas ymmärrä väärin, en nyt tarkoita ap:ta, vaan ihan yleisesti).
Niin ku mä ajattelin että joku pitää provona ja siksi noin kirjoitin .Alkuperäinen kirjoittaja vieras:En todellakaan. En jätä edes 15-vuotiasta parivuotiasta hoitamaan kuin päiväsaikaan n. puoleksi tunniksi ja olen ihan tosissani.Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Entä 9-vuotiaan 2 vuotiasta?
Ja kysyn ihan tosissaan, selitän myöhemmin miksi.
OkeiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:No sun nyt on tunnetusti vaikea ottaa kritiikkiä vastaan.
Tässä ketjussa ei ainakaan ole kuin yksi joka jättäisi. Hyvä niin.Alkuperäinen kirjoittaja mää:Ei en missään tapauksessa jättäis tuon ikäisiä lapsia keskenään tunniksi-pariksi en. Ja toivottavasti kukaan ei oikeesti jätä
Omapa on ongelmasi. Ihminen ei kehity, ellei kykene vastaanottamaan palautetta ja ottamaan sitä huomioon.Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:OkeiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:No sun nyt on tunnetusti vaikea ottaa kritiikkiä vastaan.