Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Aika selvä linja asiaan siis ja hyvä niin =) :flower: . Mulla itsellä on 7-vuotta nuorempi pikkuveli ja tässä nyt tavallaan peilaan omaa lapsuuttani ja suhdetta pikkuveljeen kun katselen noita omia poikiani. Heillä kun on sama ikäero.
Väkisin tulee mieleen kaikkia lapsuusmuistoja, joista yksi on just tuo miten usein mun vanhemmat jätti mut hoitamaan pikkuveljeäni. Enkä voi olla ihmettelemättä miten koskaan ei sattunut mitään. Kun tosiaan itselle ei tulis mieleenkään jättää isompaa lapsenvahdiksi. Tai no joo, silleen että pienempi on tuommoisessa turvallisessa pomppuvehkeessä, isoveli leikittää ja mä juoksen postilaatikolle tai pikasuihkuun tms. Mutta sitäkin tapahtuu harvoin.
Miten mä olen oikeesti edes selvinnyt pikkulapsen hoitamisesta kun olen itsekin ollut pikkulapsi? Ja miten ihmeessä mun vanhemmat on voinut tehdä sen meille molemmille, mulle ja pikkuveljelleni?
Ethän vaan ala vanhempiasi syyttämään tällaisesta asiasta näin pitkän ajan kuluttua tai kantamaan kaunaa? Ajat olivat toiset ja silloin tehtiin paljon asioita, joita nykypäivänä ei enää kuviteltaisi tehtävän. Tällaisesta pohdiskelusta ei ole kenellekään mitään iloa. Menneet on menneitä.
Mä olen kyllä harmaan kanssa täysin erimieltä, kyllähän omaa lapsuuttaan on hyvä käydä läpi. Äitinä oleminen ja äidiksi tulo usein tuovat oman lapsuuden kokemukset pintaan, enkä näe että asioiden maton alle lakaiseminen hyödyttää ketään, vaan on eheyttävääkin tiedostaa oma kasvutarinansa.
Vaikka ajat ovatkin siitä muuttuneet, niin ei kuitenkaan niin paljon. Itse olen samaan aikaan ollut lapsi kuin ap ja saanut elää lapsuuttani, ilman liian suurta vastuuta ikätasooni nähden. Ymmärrän kyllä, että jälkeen päin nuo tapahtumat ovat mielessä, itse kun aikuisena käsittää, että mitä tahansa tosiaan olisi voinut tapahtua.
Totta tämäkin. Mutta tiedän monta tapausta, joissa vanhempien ja lasten välit ovat aikuisena kiristyneet siksi, että lapset ovat syyttäneet vanhempiansa jostain asiasta, jota ei pysty jälkikäteen korjaamaan ja josta ei sinänsä aiheutunut mitään pysyviä haittoja. Aivan eri asia siis hyväksikäytöt, pahoinpitelyt sun muut.
En minäkään esimerkiksi äitiäni syytä siitä, että hän nautti lääkärin määräyksestä ennen syntymääni konjakkia päivittäin tai että minulla ei pienenä 70-80-luvulla ollut autossa turvavöitä tai turvaistuinta tai että tipuin pienenä uimataidottomana laiturilta. Näissäkin tapauksissa mitä tahansa olisi voinut sattua eikä kukaan vanhempi enää toimisi näin, vaikka se silloin omassa lapsuudessani olikin tapana. Ja pienempien sisarusten hoitaminen on ennen ollut ihan normi ja on sitä monessa maassa tänäkin päivänä.
Mutta jos tosiaan kokee tarpeelliseksi käydä läpi omaa lapsuuttaan ja kantaa kaunaa, niin ei kai siinä mitään. Ap:n tapauksessa taisi olla kyse kyllä pahemmastakin kuin tuosta pakosta hoitaa pikkuveljeä.