Vastuuta voi opppia muutenkin kuin pikkusisarustaan vahtimalla!Alkuperäinen kirjoittaja ennen oli paremmin:kuten kaikki varmasti huomaa, niin entisaikaan on kaikki ollut paremmin, lapset ei oireillut yhtä paljon mitä nyt.Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Se että entisaikaan on tehty sitä ja tätä ei tarkoita, että nykyaikanakin pitäisi tehdä jotain yhtä älytöntä. Lasten työtä on leikkiminen (ja koulunkäynti) eikä mikään lapsenvahtina oleminen. Maailma on myös muuttunut siitä entis ajasta hirmu paljosti.Alkuperäinen kirjoittaja hmph:Entis aikaan 7-10-vuotiaat toimivat kerrostalojen pihoillakin pienempiensä lapsenlikkana. Eikä ollut väliä, vaikka paikalla oli toisten perheiden pikkuisia.
itse voisin kyllä 5-vuotiaa jättää 12-vuotiaan hoiiin, mikäli tämä vanhempi lapsi on sen oloinen, etttä selviää sisaruksen kanssa kahden.
Ja lapselle on hyvä opettaa hiukan vastuuta jo ala-asteiästä asti.
LapsiraukkaAlkuperäinen kirjoittaja ...:totta kai. meillä 10v joutuu vahtimaan välillä 4v siskoaan.
LapsiraukkaAlkuperäinen kirjoittaja v:No hyvänen aika! Totta ihmeessä jättäisin. Ja olen jättänytkin. Meillä 12v isoveli vahtii välillä lyhyitä aikoja 2v pikkuveljeään.
Ei ole kyllä mikään nykyajan trendi. Esim. oma isäni aloitti oikean työnteon 13-vuotiaana tehden silloin jo 12-tuntista työpäivää. Oma siskoni on aloittanut työnteon 16-vuotiaana yläasteelta päästyään. Kummallinen väite. Ennemminkin nykyajan trendi on se, että lapsia pyritään pitämään pidempään lapsina ja vastuuta annetaan vähän jos lainkaan. Mielestäni tämä on toisaalta hyvä, mutta se, että 12-vuotias hoitaa tunnin tai pari itseään yli puolet nuorempaa lasta, ei mitenkään tarkoita että häntä yritetään saada "aikuiseksi ja omillaan toimeen tulevaksi".Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tää on just niin totta! Ihan kuin mun ajatukset kirjoitettuna!
Nykyaikana vaan tuntuu olevan niin kiire saada ne lapset aikuiseksi ja omillaan toimeen tuleviksi
Höpöhöpö... Itse jouduin 70-luvun lopussa-80-luvun alussa esim. olemaan yksin 5-vuotiaana, 6-vuotiaana kun ei ollut iltahoitoa ja vanhemmat töissä laitoin itse itseni nukkumaan ja olin yksin kotona. 6-7-vuotiaana huolehdin itseni aamuisin kouluun ja jos vanhemmat iltavuorossa, olin esim. klo 14-22:30 täysin ilman aikuista seuraa, ei ollut kännyköitä eikä vanhempia saanut puhelimella kiinni. Enkä tuntenut edes naapureita niin hyvin, että oisin viitsinyt vaivata... Kuka nykyään tekis noin?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tää on just niin totta! Ihan kuin mun ajatukset kirjoitettuna!Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Ei ole lapsia ollenkaan, mutta 11v asti olen hoitanut nuorempia sisaruksia (mm vauvoja) ja on mulla nytkin 12v pikkuveli (ja siitä nuorempia ja vanhempia sisaruksia).Alkuperäinen kirjoittaja why:Kuinka monella vastaajista itsellään on 12-vuotias tai vanhempi lapsi?
Vastuuta lapsi voi ottaa muutenkin kuin vahtimalla pienempiä lapsia. Minusta lapsi on kuitenkin niin suuri ja arvokas aarre etten itse ainakaan uskaltaisi lapsen antaa vahtia lasta. Eikä minusta mitään vikaa ole parikymppisissä teineissä, onhan sitä koko elämä aikaa kasvaa ja kokea.
Nykyaikana vaan tuntuu olevan niin kiire saada ne lapset aikuiseksi ja omillaan toimeen tuleviksi
Rautalangasta se on väännettävä Lapset aikuiseksi LIIAN AIKAISIN!!!!Alkuperäinen kirjoittaja no häh?:Tarkotus onkin saada lapset aikuisiksi, ekaksi tietysti vastuuntuntoisiksi nuoriksi, jotka hoitavat koulun ohella harrastuksia, pikkusisaruksia jne.
10-vuotias on kyllä minusta vähän liian nuori vahtimaan minkään ikäistä.Alkuperäinen kirjoittaja ...:totta kai. meillä 10v joutuu vahtimaan välillä 4v siskoaan.
Niinpä niinAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Höpöhöpö... Itse jouduin 70-luvun lopussa-80-luvun alussa esim. olemaan yksin 5-vuotiaana, 6-vuotiaana kun ei ollut iltahoitoa ja vanhemmat töissä laitoin itse itseni nukkumaan ja olin yksin kotona. 6-7-vuotiaana huolehdin itseni aamuisin kouluun ja jos vanhemmat iltavuorossa, olin esim. klo 14-22:30 täysin ilman aikuista seuraa, ei ollut kännyköitä eikä vanhempia saanut puhelimella kiinni. Enkä tuntenut edes naapureita niin hyvin, että oisin viitsinyt vaivata... Kuka nykyään tekis noin?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tää on just niin totta! Ihan kuin mun ajatukset kirjoitettuna!Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Ei ole lapsia ollenkaan, mutta 11v asti olen hoitanut nuorempia sisaruksia (mm vauvoja) ja on mulla nytkin 12v pikkuveli (ja siitä nuorempia ja vanhempia sisaruksia).Alkuperäinen kirjoittaja why:Kuinka monella vastaajista itsellään on 12-vuotias tai vanhempi lapsi?
Vastuuta lapsi voi ottaa muutenkin kuin vahtimalla pienempiä lapsia. Minusta lapsi on kuitenkin niin suuri ja arvokas aarre etten itse ainakaan uskaltaisi lapsen antaa vahtia lasta. Eikä minusta mitään vikaa ole parikymppisissä teineissä, onhan sitä koko elämä aikaa kasvaa ja kokea.
Mun mielestä on tyystin eri asia jos 13, 14 tai 15-vuotias vastuuntuntoinen isosisarus kaitsee muutaman tunnin 5- tai 8-vuotiasta. Ihan varmasti kumpikin tuntee olevansa turvassa ja yläasteikäinen taatusti osaa pirauttaa kännykällä vanhemmalleen tms. jos on tarvis.
Kas. Nyt kun mäkin luin sen uudestaan, niin mäkin käsitän sen kyllä niin että 12-vuotiaita olisi kaksi.Alkuperäinen kirjoittaja Candide:Siis onko niitä 12-vuotiaita kaksi? En tiedä vaikuttaisiko se asiaan mitenkään, mutta luin otsikon uudelleen ja jäin miettimään tarkoittaako tuo kumpaa, että kahdestaan on 5- ja 12-vuotias vai kolme lasta, 5-vuotias ja kaksi 12-vuotiasta.
En tiedä miten "kypsiä" 12 vuotiaita tunnet, itse olin kovin lapsellinen ja leikin vielä siinä iässä. Mutta silti ihan vapaaehtoisesti hain naapurin 4 vuotiasta tyttöä puistoon kun me tykättiin kavereiden kanssa käydä porukassa hoitamassa pieniä. Jokin hoitovietti varmaan Kukaan ei pakottanut eikä pyytänyt,mutta eipä sitä pahaksikaan pistetty. Kertaakaan ei tullut tilannetta etteikö sitä pärjäisi, ja pitkiä aikoja ei oltukaan, sen verran että oli mukava ns "hoitaa" lapsia. Tämä nyt tietysti on ollut tosi väärin, 10 vuotta jo siitäkin aikaa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Niinpä niinAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Höpöhöpö... Itse jouduin 70-luvun lopussa-80-luvun alussa esim. olemaan yksin 5-vuotiaana, 6-vuotiaana kun ei ollut iltahoitoa ja vanhemmat töissä laitoin itse itseni nukkumaan ja olin yksin kotona. 6-7-vuotiaana huolehdin itseni aamuisin kouluun ja jos vanhemmat iltavuorossa, olin esim. klo 14-22:30 täysin ilman aikuista seuraa, ei ollut kännyköitä eikä vanhempia saanut puhelimella kiinni. Enkä tuntenut edes naapureita niin hyvin, että oisin viitsinyt vaivata... Kuka nykyään tekis noin?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tää on just niin totta! Ihan kuin mun ajatukset kirjoitettuna!Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Ei ole lapsia ollenkaan, mutta 11v asti olen hoitanut nuorempia sisaruksia (mm vauvoja) ja on mulla nytkin 12v pikkuveli (ja siitä nuorempia ja vanhempia sisaruksia).Alkuperäinen kirjoittaja why:Kuinka monella vastaajista itsellään on 12-vuotias tai vanhempi lapsi?
Mun mielestä on tyystin eri asia jos 13, 14 tai 15-vuotias vastuuntuntoinen isosisarus kaitsee muutaman tunnin 5- tai 8-vuotiasta. Ihan varmasti kumpikin tuntee olevansa turvassa ja yläasteikäinen taatusti osaa pirauttaa kännykällä vanhemmalleen tms. jos on tarvis.
No tuotahan tapahtuu nykyään jatkuvasti! 5-6 vuotiaat saa olla yksin kotona kun vanhemmat luo uraa!
Ja ap:n kysymykseen: 12-vuotias ei ole mielestäni tarpeeksi kypsä olemaan 5-vuotiaan lapsenvahtina pitkiä aikoja!
Mä en ole koskaan nykyaikana kuullut, että joku 5-6-vuotias olis vanhempien uranluonnin vuoksi yksin! Sen sijaan olen kyllä kuullut syrjäytyneistä ja alkoholi-huumeriippuvaisista jotka jättää niitä 1-vuotiaitakin yksin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Niinpä niinAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Höpöhöpö... Itse jouduin 70-luvun lopussa-80-luvun alussa esim. olemaan yksin 5-vuotiaana, 6-vuotiaana kun ei ollut iltahoitoa ja vanhemmat töissä laitoin itse itseni nukkumaan ja olin yksin kotona. 6-7-vuotiaana huolehdin itseni aamuisin kouluun ja jos vanhemmat iltavuorossa, olin esim. klo 14-22:30 täysin ilman aikuista seuraa, ei ollut kännyköitä eikä vanhempia saanut puhelimella kiinni. Enkä tuntenut edes naapureita niin hyvin, että oisin viitsinyt vaivata... Kuka nykyään tekis noin?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tää on just niin totta! Ihan kuin mun ajatukset kirjoitettuna!Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Ei ole lapsia ollenkaan, mutta 11v asti olen hoitanut nuorempia sisaruksia (mm vauvoja) ja on mulla nytkin 12v pikkuveli (ja siitä nuorempia ja vanhempia sisaruksia).Alkuperäinen kirjoittaja why:Kuinka monella vastaajista itsellään on 12-vuotias tai vanhempi lapsi?
No tuotahan tapahtuu nykyään jatkuvasti! 5-6 vuotiaat saa olla yksin kotona kun vanhemmat luo uraa!
Ja ap:n kysymykseen: 12-vuotias ei ole mielestäni tarpeeksi kypsä olemaan 5-vuotiaan lapsenvahtina pitkiä aikoja!