Jättäisitkö 5-vuotiaan pariksi tunniksi yksin kahden 12-vuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kinuski
Riippuu ihan niistä 12-vuotiaista... Oma lähes 5v on ollut 11v tytärpuoleni kanssa parikymmentä minuuttia, kun mies on hakenut mut töistä. Itse olin 12v kun hoidin siskoni vauvaa monesti useamman tunnin, vaihdoin vaipat ja syötin yms.

No siis
Jo 9 vuotiaasta on apua pikkusisarusten hoidossa, enemmän 10 vuotiaasta, 12 vuotiaat on jo melkoisen isoja isoja lapsia! Murrosikäisiä. Ihme viestejä täällä kyllä. :O

ennen oli paremmin
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Entis aikaan 7-10-vuotiaat toimivat kerrostalojen pihoillakin pienempiensä lapsenlikkana. Eikä ollut väliä, vaikka paikalla oli toisten perheiden pikkuisia.
Se että entisaikaan on tehty sitä ja tätä ei tarkoita, että nykyaikanakin pitäisi tehdä jotain yhtä älytöntä. Lasten työtä on leikkiminen (ja koulunkäynti) eikä mikään lapsenvahtina oleminen. Maailma on myös muuttunut siitä entis ajasta hirmu paljosti.
kuten kaikki varmasti huomaa, niin entisaikaan on kaikki ollut paremmin, lapset ei oireillut yhtä paljon mitä nyt.

itse voisin kyllä 5-vuotiaa jättää 12-vuotiaan hoiiin, mikäli tämä vanhempi lapsi on sen oloinen, etttä selviää sisaruksen kanssa kahden.

Ja lapselle on hyvä opettaa hiukan vastuuta jo ala-asteiästä asti.

ap
Kyllä mä ainakin muistan itse kun olin 6-luokkalainen, että oisin pärjännyt vaikka päälläni seisten 5-vuotiaan kanssa ja mitä mä nyt niitä meidän luokkalaisia poikia muistan, ni ei nekään nyt niin aivottomia ollut etteikö ne olisi pärjännyt paria tuntia yhden omatoimisen 5-vuotiaan lapsen kanssa.

äiti
Kyllä meillä 13-vuotias on niin vastuullinen että pärjää esim. 7- ja pian 6-vuotiaan sisaruksensa kanssa muutaman tunnin. Riippuu lapsesta. Illaksi tai illalla en jättäisi, mutta esim. aamupäivällä kaupassakäynnin tai muun asioinnin ajan ovat hienosti pärjänneet.
Riippuu todella paljon lapsesta, 13-vuotiaan isoveljeä en jättänyt pienempiä hoitamaan puoleksi tunniksikaan (vaikka vakuutti että pärjää) ennenkuin 15-vuotiaana, ei olisi muistanut välttämättä, että on vastuussa.

Tää keskenään olo perustuu myös sille, että miltä lapsista tuntuu, 13-vuotiasta ei jätetä vastuulliseksi jos ei sitä halua eikä tunne selviytyvänsä, sekä tietysti pienemmistäkin. jos olisivat esim. erityislapsia, joiden vahtimisessa vanhemmallakin täysi työ niin en jättäisi.
Jos olisi kyse perheen ulkopuolisesta lapsenvahdista, niin en ottaisi alaikäistä ollenkaan, sisarukset vaan on kasvaneet jo tietyllä tapaa yhteen ja tietävät esim. vaaranpaikat ja luottavat toisiinsa.

Juu
Ekaluokkalainen on 6-7 vuotias, tokaluokkalainen 7-8, kolmasluokkalainen 8-9, neljäsluokkalainen 9-10 viidesluokkalainen 10-11 kuudesluokkalainen 11-12. Itse hoidin 11 vuotiaana jo hevostakin, vastuullista työtä, ruoat ja muut. Kolmasluokkalainen on vielä mun mielestä "melko" lapsellinen, mutta siitä se lähtee järki kasvamaan. Tuntuu, että täällä ei nyt ymmärretä isompien lasten kasvua ja kehitystä. TOISAALTA 5 vuotias on melko arvaamaton, joten sisätiloissa pitäis tapahtua tää "lastenvahtiminen". Ulkona on paljon enemmän vaaranpaikkoja, ja siellä isompiinkaan lapsiin ei uskalla niin paljoa luottaa. Koti pitää tietysti olla turvallinen, lääkkeet ja muut pesuaineet yms. lasten ulottumattomissa. Jotka tietysti (TOIVOTTAVASTI) joka lapsiperheessä ovatkin jo kun taapero alkaa konttailla... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Ekaluokkalainen on 6-7 vuotias, tokaluokkalainen 7-8, kolmasluokkalainen 8-9, neljäsluokkalainen 9-10 viidesluokkalainen 10-11 kuudesluokkalainen 11-12. Itse hoidin 11 vuotiaana jo hevostakin, vastuullista työtä, ruoat ja muut. Kolmasluokkalainen on vielä mun mielestä "melko" lapsellinen, mutta siitä se lähtee järki kasvamaan. Tuntuu, että täällä ei nyt ymmärretä isompien lasten kasvua ja kehitystä. TOISAALTA 5 vuotias on melko arvaamaton, joten sisätiloissa pitäis tapahtua tää "lastenvahtiminen". Ulkona on paljon enemmän vaaranpaikkoja, ja siellä isompiinkaan lapsiin ei uskalla niin paljoa luottaa. Koti pitää tietysti olla turvallinen, lääkkeet ja muut pesuaineet yms. lasten ulottumattomissa. Jotka tietysti (TOIVOTTAVASTI) joka lapsiperheessä ovatkin jo kun taapero alkaa konttailla... ;)

Onko mielestäsi hevosenhoito vastuullisempaa kuin lapsenhoito??? Minusta ei mitenkään verrattavissa toisiinsa... joo ruoat ja muut...

Tinii harmaana
Hyvin paljon riippuu lapsista että uskaltaisko jättää mutta ei tuo ikä kuulosta yhtään pahalta. Jos kyse olisi omista lapsista niin kyllä varmasti itse parhaiten tiedät uskaltaako jättää.

Kyllä minäkin 12-vuotiaana hoidin jo lapsia kesätyökseni 8h päivä ja mitään syytä ei ollut miksi ei ois pärjätty.

Alkuperäinen kirjoittaja why:
Kuinka monella vastaajista itsellään on 12-vuotias tai vanhempi lapsi?
Ei ole lapsia ollenkaan, mutta 11v asti olen hoitanut nuorempia sisaruksia (mm vauvoja) ja on mulla nytkin 12v pikkuveli (ja siitä nuorempia ja vanhempia sisaruksia).

Vastuuta lapsi voi ottaa muutenkin kuin vahtimalla pienempiä lapsia. Minusta lapsi on kuitenkin niin suuri ja arvokas aarre etten itse ainakaan uskaltaisi lapsen antaa vahtia lasta. Eikä minusta mitään vikaa ole parikymppisissä teineissä, onhan sitä koko elämä aikaa kasvaa ja kokea.

hehe
Hevosen hoito on paljon vaativampaa kun pikkusisarusten kanssa olo sisätiloissa. Se pitää harjata, viedä aamulla ulos tarhaan, antaa vettä, kauraa, heinää, luoda lannat jne. Päivällä lisää heiniä. Iltatalli on tääs tälläinen: Hevonen sisälle ulkoa (tai jos on käyty ratsastamassa tms) harjaus, kavioiden puhdistus, kuivitettu karsina!, vettä hevoselle, iltaruoat (heh) kauraa yms. + heinät yötä varten. Hevonen on pikkasen isompi, ja sitä pitää taluttaa riimunnaru päässä. ööö....hehehehee

se eka hehe
Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
Hevosen hoito on paljon vaativampaa kun pikkusisarusten kanssa olo sisätiloissa. Se pitää harjata, viedä aamulla ulos tarhaan, antaa vettä, kauraa, heinää, luoda lannat jne. Päivällä lisää heiniä. Iltatalli on tääs tälläinen: Hevonen sisälle ulkoa (tai jos on käyty ratsastamassa tms) harjaus, kavioiden puhdistus, kuivitettu karsina!, vettä hevoselle, iltaruoat (heh) kauraa yms. + heinät yötä varten. Hevonen on pikkasen isompi, ja sitä pitää taluttaa riimunnaru päässä. ööö....hehehehee
Veit sitten nimimerkin...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
Entis aikaan 7-10-vuotiaat toimivat kerrostalojen pihoillakin pienempiensä lapsenlikkana. Eikä ollut väliä, vaikka paikalla oli toisten perheiden pikkuisia.
Se että entisaikaan on tehty sitä ja tätä ei tarkoita, että nykyaikanakin pitäisi tehdä jotain yhtä älytöntä. Lasten työtä on leikkiminen (ja koulunkäynti) eikä mikään lapsenvahtina oleminen. Maailma on myös muuttunut siitä entis ajasta hirmu paljosti.
No kyllä tuon ikäisen on jo hyvä oppia vähän vastuutakin! Ei ihmekkään, että nykyään vielä yli kakskymmpiset on kuin mitäkin teinejä!
Iso peesi!
Meillä ainakin opetetaan jo pienestä pitäen tietynlaista vastuuta. Se kehittää myös empatiakykyä, joka näyttää nyt jo puuttuvan puolelta nuorilta lasten äideiltä ja isiltä!
Vastuuta oppii muutenkin kuin olemalla SUN lapselles vahtina! Sä oot ne lapset hankkinut niin hoida ne myös itse!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja why:
Kuinka monella vastaajista itsellään on 12-vuotias tai vanhempi lapsi?
Ei ole lapsia ollenkaan, mutta 11v asti olen hoitanut nuorempia sisaruksia (mm vauvoja) ja on mulla nytkin 12v pikkuveli (ja siitä nuorempia ja vanhempia sisaruksia).

Vastuuta lapsi voi ottaa muutenkin kuin vahtimalla pienempiä lapsia. Minusta lapsi on kuitenkin niin suuri ja arvokas aarre etten itse ainakaan uskaltaisi lapsen antaa vahtia lasta. Eikä minusta mitään vikaa ole parikymppisissä teineissä, onhan sitä koko elämä aikaa kasvaa ja kokea.
Tää on just niin totta! Ihan kuin mun ajatukset kirjoitettuna!
Nykyaikana vaan tuntuu olevan niin kiire saada ne lapset aikuiseksi ja omillaan toimeen tuleviksi:(

Yhteistyössä