Jättääkö kukaan enää missään tuppukylässä

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
vauvaa vaunuineen ulos kun käy kaupassa? Muistan kun olin pieni 80-luvulla niin aina kun kylän kaupassa käytiin, oli ulkona vauvoja nukkumassa vaunuissaan ja äidit kaupassa. Ja paikka siis pieni, ehkä parin tuhanen asukkaan taajama, mut silti.

Eipä silti, en jättäis minäkään enää. En tiedä miksi, mut en edes siellä vanhassa kotikylässäni, joka on edelleen pieni.
 
"vieras"
Mun esikoinen on syntynyt 95 ja mä jätin sen joskus kaupan eteen nukkumaan, kun kävin kaupassa. Nyt noita pienempiä ei tulis mieleenkään jättää siihen oven viereen yksinään. Niin nopeesti on maailma muuttunut.
 
bdt
[QUOTE="vieras";22199000]Mun esikoinen on syntynyt 95 ja mä jätin sen joskus kaupan eteen nukkumaan, kun kävin kaupassa. Nyt noita pienempiä ei tulis mieleenkään jättää siihen oven viereen yksinään. Niin nopeesti on maailma muuttunut.[/QUOTE]

Maailma ei ole muuttunut mutta äidit ovat järkiintyneet
 
Asutaan isohkossa kaupungissa. Meidän viereisessä talossa oli viime talvena vauva nukkumassa pihalla (kerrostalo). Kauhuissani sitä aina katselin kun ohi käveltiin. Kuinka joku uskaltaa. Ihan jo eläintenkin takia; kissat, oravat jne.
 
Itse asiassa maailma on muuttunut ja sillä tavalla että lapsilla on turvallisempi ympäristö kuin koskaan, vaaroista vaan vauhkotaan liikaa vaikka todellisuudessa lapsien pitäisi saada elää nyt vapaammin kuin koskaan..

mutta eipä onneksi ole koskaan näkynyt vaunuja kaupan ulkopuolella, tosin itse jätän kuopuksen vaunuihin kun haen esikoisen päikkäristä. Piha on aidattu ja pihassa turvakamerat..
 
"a p"
Maailma ei ole muuttunut mutta äidit ovat järkiintyneet
Hmmm.. olin toki sillon 80-luvulla lapsi, mut en koskaan kuullut et kenenkään lapselle olis tossa kaupan ulkona jotain käyny. Sit vaan vuosia myöhemmin kerran "heräsin" huomaamaan et vaunuja ei enää näy. Mikä siis muuttui? Vai tapahtuiko sittenkin joku mystinen järkiintyminen?? Ja jos niin minkä seurauksena?

Suurten kysymysten äärellä... :D
 
"jojo"
Asutaan isohkossa kaupungissa. Meidän viereisessä talossa oli viime talvena vauva nukkumassa pihalla (kerrostalo). Kauhuissani sitä aina katselin kun ohi käveltiin. Kuinka joku uskaltaa. Ihan jo eläintenkin takia; kissat, oravat jne.
Mun 1v3kk on kahtena kuluneena päivänä nukkunut elämänsä ekaa kertaa päikkärit sisällä*, ja me asutaan maalla. Vielä ei ole eläimiä kiinnostanut, tosin onhan vaunuissa harso ötököiden takia. Ne ovat suurin ongelma.

*joo joo, sammahtelihan se pikkuvauvana sisällekin, mutta ei ainakaan vuoteen oo noin käynyt
 
kysyn vaan
Niin lapset eivät enää ole mukana joka asiassa. Itse olen sen huomannut. Täällä metrossa ja busseissa on tosi vähän lapsia. Äidit vaan "shoppailee" ja lapsia ei näy missään. Missähän he ovat vai onko kyse siitä kuuluisasta omasta ajasta?? Saan aina katseita kulkiessani reippaan ja puheliaan lapsen kanssa, joka jaksaa aina temppuilla.Missä oikeasti lapset ovat, kun vanhemmat ovat ostoksilla??
 
Mun mies on syntyny -82 ja asuivat silloin isossa kerrostalossa. Miehen äiti veikin vauvan joka päivä alas pihalle rapunoven eteen nukkumaan ja kurkkaili vaan silloin tällöin ikkunasta että vaunut ovat paikallaan.
 
siis häh
Itse asiassa maailma on muuttunut ja sillä tavalla että lapsilla on turvallisempi ympäristö kuin koskaan, vaaroista vaan vauhkotaan liikaa vaikka todellisuudessa lapsien pitäisi saada elää nyt vapaammin kuin koskaan..

mutta eipä onneksi ole koskaan näkynyt vaunuja kaupan ulkopuolella, tosin itse jätän kuopuksen vaunuihin kun haen esikoisen päikkäristä. Piha on aidattu ja pihassa turvakamerat..
mitä tarkoitat? kyllähän ihmiskauppa rehottaa nyt kuten aina.
 
äiti 35v
Minä asun Helsingin Kalliossa(!), kerrostalon alimmassa kerroksessa sisäpihan puolella, kadulle on lukollinen portti ja meidän poika nukkui tuossa olohuoneen ikkunan takana pari viikkoisesta puolitoistavuotiaaksi asti kesät talvet ulkona päikkärinsä! Taidan olla ainoa laatuaani, kun teidän muiden kommentteja lukee...
 
"TinkaM"
[QUOTE="vieras";22198951]vauvaa vaunuineen ulos kun käy kaupassa? Muistan kun olin pieni 80-luvulla niin aina kun kylän kaupassa käytiin, oli ulkona vauvoja nukkumassa vaunuissaan ja äidit kaupassa. Ja paikka siis pieni, ehkä parin tuhanen asukkaan taajama, mut silti.

Eipä silti, en jättäis minäkään enää. En tiedä miksi, mut en edes siellä vanhassa kotikylässäni, joka on edelleen pieni.[/QUOTE]

En jätä, enkä jätä meidän rotukoiraakaan joka varmasti houkuttelevampi kohde kuin vauva. En tosin asukaan tuppukylässä mutta en jättäisi sellaisessakaan koska ei ole mitään tarvetta; vauvan voi ottaa kauppaankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 35v;22199218:
Minä asun Helsingin Kalliossa(!), kerrostalon alimmassa kerroksessa sisäpihan puolella, kadulle on lukollinen portti ja meidän poika nukkui tuossa olohuoneen ikkunan takana pari viikkoisesta puolitoistavuotiaaksi asti kesät talvet ulkona päikkärinsä! Taidan olla ainoa laatuaani, kun teidän muiden kommentteja lukee...
Toivottavasti et kuitenkaan ole.
Itse asun korpikuusen kainalossa joten olen vähän jäävi ottamaan suoraan kantaa. Olen kuitenkin väliin huolissani "ylisuojelulla lapsiaan pahoinpitelevien" - sukupolvesta.
(Sukupolvi ei tässä yhteydessä yhteydessä tarkoita ikäryhmää vaan tietynlaisen vanhemmuuden mallin omaksuneiden ryhmää.)

Vaunuikäsiet tuskin kärsivät tuosta juurikaan. Sen sijaan mitä isommiksi lapset kasvavat, sitä isompia vaurioita nämä "antaumukselliset" vanhemmat aiheuttavat.
 
En ole kyllä vaunuissa nähnyt, mutta itse olen autoon jättänyt maidon oston ajaksi ovet lukitsematta ja ikkuna osittaim auki. Täällä on suht yleistä jättää autokin käyntiin ostosten ajaksi. En kyllä ison kaupan parkkikselle jättäisi tai kunnon ostosretken ajaksi.
 
"vieras"
Asumme pienessä kylässä. Joskus jätän vaunut kaupan ulkopuolelle (sisään niitä ei edes saisi kun korkeat raput), mutta haen vain purkin maitoa tms pikaista ja näen vaunut miltei koko ajan ikkunasta ja vaunuja keikuttaa ulkona meidän esikoululainen aina.
 
UGH
Moni on sillai, että "mammat ovat tullut järkiinsä" yms, mutta miettikää oikeesti.... Vai osaatteko edes, oletteko liian nuoria... Siellä missä MINÄ asuin nuorena ei ollut kauppaa, mihin olisi se lastenvaunun niinvaan rykässyt mukaan. Oli rappuja ja pieni käytäviä.

ei se ole vaan "mammojen viisastumista" tai "maailman pahentumista"; nykyään vaan kaupat ovat sellaisia, että lapsen SAA sisään kauppaan.

Minä itse olen kerran käynyt Vantaan Nikinmäessä Palmenin kyläkaupassa v 2010 ja jättänyt vauvan pihalle nukkumaan. Siksi, että ko kauppa on samassa mallissa kuin suurin osa 60-70-luvun kaupoista. Ei mitään järkeä mennä rattaiden kanssa.....
 
"jep"
[QUOTE="a p";22199040]Hmmm.. olin toki sillon 80-luvulla lapsi, mut en koskaan kuullut et kenenkään lapselle olis tossa kaupan ulkona jotain käyny. Sit vaan vuosia myöhemmin kerran "heräsin" huomaamaan et vaunuja ei enää näy. Mikä siis muuttui? Vai tapahtuiko sittenkin joku mystinen järkiintyminen?? Ja jos niin minkä seurauksena?

Suurten kysymysten äärellä... :D[/QUOTE]

Ei ole kukaan järkiintyny vaan kaupat ovat muuttuneet.
 

Yhteistyössä