Jättääkö kukaan enää missään tuppukylässä

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
olen jättänyt. Syystä että pieni kauppamme on ahdas, hankala liikkua vaunujen kanssa. Ja ulkona sai nukkua rauhassa.

tosin sen jälkeen kun sain kuulla että kylällä kulkeva mies on ns. pipi päästään (kävi mm. mieheni kimppuun yhtäkkiä syyttä, on saanut useita pahoinpitelysyytteitä ja ollut monesti pakkohoidossa) aloin hoitaa kauppareissut lapsen ollessa hereillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siis häh;22199185:
mitä tarkoitat? kyllähän ihmiskauppa rehottaa nyt kuten aina.
Niin rehottaa mutta todellisuudessa riski on hyvin minimaalinen! Useita tutkimuksia lukeneena ja dokumentteja katselleena olen saanut sen käsityksen että koskaan ei ole lapsilla ollut niin turvallista kulkea, olla ja leikkiä ulkona yksikseen/porukassa.
Jos joku rikosliiga lapsesi välttämättä haluaa niin ylä he varmasti tavalla tai toisella hänet saavat yhdestä suojelevasta mammasta huolimatta.
 
"jaa"
Kyllä mä enemmän miettisin mitä joku ihminen voi sille lapselle tehdä, kuin joku harakka tahi orava...

Ihmiskauppaa en nyt ajatellut, vaan ihan mt-ongelmaisia. Avohoidossa on ihmisiä joiden ei pitäisi vapaalla jalalla kulkea, mutta rahaa oikeaan hoitoon ei kunnilla ole. Saati jotkut piripäät, jotka eivät oikeasti toimi mitenkään järkevästi.
Näiden määrä on kasvanut viime vuosina (vuosikymmeninä), ja niiden vuoksi en jättäis en koiraa tai lasta yksin mihinkään.
 
sinuscan
Itse asiassa maailma on muuttunut ja sillä tavalla että lapsilla on turvallisempi ympäristö kuin koskaan, vaaroista vaan vauhkotaan liikaa vaikka todellisuudessa lapsien pitäisi saada elää nyt vapaammin kuin koskaan..

mutta eipä onneksi ole koskaan näkynyt vaunuja kaupan ulkopuolella, tosin itse jätän kuopuksen vaunuihin kun haen esikoisen päikkäristä. Piha on aidattu ja pihassa turvakamerat..
Ympäristön vaarat ovat muuttuneet. Ennen lapsia vammautui ja kuoli mm. maatalouden töissä, kun osallistuivat jo hyvin nuorina maatilan töihin. Lasten hyväksikäyttöä on varmastikin ollut iät ja ajat, mutta siitä vaettiin aikoinaan. Lisäksi lääketiede on kehittynyt ja nykyään lapset selviävät monista sairauksista, jotka olisivat ennen vieneet hautaan.

Mutta tietyt perusvaarat säilyvät aina: liikennetapaturmat, hukkumiset, lääkemyrkytykset yms. tapaturmat. MUTTA yleinen turvattomuus on selkeästi lisääntynyt: lasta ei voi kasvattaa luottamaan vieraisiin aikuisiin ihmisiin, väkivallan uhka on kasvanut, päihteitä (huumeet yms) tarjotaan jo pienillekin lapsille, lasten seksuaalinen hyväksikäyttö tuntuu maailmanlaajuiselta ja isolta ongelmalta, koulukiusaaminen raa'istunut jne...

Ei mielestäni maailma ole yhtään turvallisemmaksi muuttunut kylläkään.
 
Ympäristön vaarat ovat muuttuneet. Ennen lapsia vammautui ja kuoli mm. maatalouden töissä, kun osallistuivat jo hyvin nuorina maatilan töihin. Lasten hyväksikäyttöä on varmastikin ollut iät ja ajat, mutta siitä vaettiin aikoinaan. Lisäksi lääketiede on kehittynyt ja nykyään lapset selviävät monista sairauksista, jotka olisivat ennen vieneet hautaan.

Mutta tietyt perusvaarat säilyvät aina: liikennetapaturmat, hukkumiset, lääkemyrkytykset yms. tapaturmat. MUTTA yleinen turvattomuus on selkeästi lisääntynyt: lasta ei voi kasvattaa luottamaan vieraisiin aikuisiin ihmisiin, väkivallan uhka on kasvanut, päihteitä (huumeet yms) tarjotaan jo pienillekin lapsille, lasten seksuaalinen hyväksikäyttö tuntuu maailmanlaajuiselta ja isolta ongelmalta, koulukiusaaminen raa'istunut jne...

Ei mielestäni maailma ole yhtään turvallisemmaksi muuttunut kylläkään.
Mutta sinä et olekaan tutkija vaan ajattelet asiaa mututuntumalla äidin(?) näkökulmasta.
Minulla on ihan sama fiilis itsellä muttatodellisuus on onneksi parempi!
 
Asutaan isohkossa kaupungissa. Meidän viereisessä talossa oli viime talvena vauva nukkumassa pihalla (kerrostalo). Kauhuissani sitä aina katselin kun ohi käveltiin. Kuinka joku uskaltaa. Ihan jo eläintenkin takia; kissat, oravat jne.
Mä näin kerran kuinka vaunut ja vauva nököttivät illalla videavuokraamon edessä Helsingissä. Ja siis ihan siinä keskustan kieppeillä.
Siskon taloyhtiössä myös joku nukutti vauvaa vaunuissa pihalla ja itse oli siis sisällä toisessa kerroksessa. Ja Espoossa tämä. Ja vaikka talo on kävelykadulla niin tosi paljon kulkee ihmisiä siitä ohi.
 
"lisko"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22199371:
En ole kyllä vaunuissa nähnyt, mutta itse olen autoon jättänyt maidon oston ajaksi ovet lukitsematta ja ikkuna osittaim auki. Täällä on suht yleistä jättää autokin käyntiin ostosten ajaksi. En kyllä ison kaupan parkkikselle jättäisi tai kunnon ostosretken ajaksi.
Siis ootteko NIIN kiireisiä, että ette ehdi teidän kylillä edes autoa sammuttaa ostosten ajaksi? Hirveää turhaa saastutusta.
 
Miksi vauva pitäisi jättää yksin johonkin?
Olipas vaikea kysymys. Mahdollinen syy riippunee ihan tilanteesta. Tuskin siihen kukaan mitään yleistä jokaiseen tilanteeseen sopivaa vastausta voi antaa ellei sitten jotenkin "Kaikkien hyvinvoinnin ja arjen sujuvuuden vuoksi" jolloin se niin yleispätevä ettei enää tarkoita mitään?

Mitä tulee tuohon vaunuasiaan niin yritin miettiä vikaa kertaa kun olen nähnyt vaunut kaupan ulkopuolella ja silloin vastaisin että:
"Jotta vauva Xää ei olisi tarvinnut herättää päiväuniltaan tai oloaan tehdä epämukavaksi väärässä vaatetuksessa (Kaupassa huomattavasti paljon lämpimämpi kuin silloin ulkona) äidin käydessä paikallisessa liikkeessä ruokaostoksilla."
Se siis "miksi" sillä nimenomaisella kerralla.
Ei tietenkään päde joka kertaan kun joku vauva jossain on hetken yksin.
 
sinuscan
Mutta sinä et olekaan tutkija vaan ajattelet asiaa mututuntumalla äidin(?) näkökulmasta.
Minulla on ihan sama fiilis itsellä muttatodellisuus on onneksi parempi!
Voisitko ystävällisesti opastaa, mistä löydän viittamasi tutkimukset? On runsaasti tutkimuksia lasten maatilaturvallisuudesta ja liikenneturvallisuudesta ja näihin olen laaja-alaisesti perehtynyt, joten viittaamaasi tutkimukseen en ole "törmännyt".
Tutkimusten tuloksia täytyy tarkastella analyyttisesti, kuten varmastikin tiedät. Mikä on otanta, kuka on tutkimuksen tehnyt ja mikä taho tutkimuksen on tilannut. Nämä voivat vaikuttaa tutkimustulosten luottavuuteen. Tutkimuksiahan tehdään paljon, mutta täytyy muistaa, että tutkimustulokseen vaikuttaa (mm. sen luotettavuuteen ja vaikuttavuuteen) moni asia (otanta, vastausprosentti, maanosa, jne).

Joskus se mututuntuma voi olla luotettavampi, kuin suppean tutkimuksen tulos!
 
"vieras"
Itse asiassa maailma on muuttunut ja sillä tavalla että lapsilla on turvallisempi ympäristö kuin koskaan, vaaroista vaan vauhkotaan liikaa vaikka todellisuudessa lapsien pitäisi saada elää nyt vapaammin kuin koskaan..

mutta eipä onneksi ole koskaan näkynyt vaunuja kaupan ulkopuolella, tosin itse jätän kuopuksen vaunuihin kun haen esikoisen päikkäristä. Piha on aidattu ja pihassa turvakamerat..
No ne turvakamerathan nyt estääkin siis tosi paljon jotain pahaa tapahtumasta...
 

Yhteistyössä