[QUOTE="vieras";28782399]Minä, joka tuon alkuperäisen viestin siivoojan koulutuksesta kirjoitti, olen myös tehnyt siivoustyötä ilman koulutusta ja olen sitä mieltä, että koulutuksesta olisi hyötyä, vaikka toki ilmankin pärjää. Minä en todellakaan tiennyt etukäteen mitkä aineet kävi millekin pinnalle vaan ne piti opettaa. Ja tietysti opetettiin vain sen kohteen pintojen aineet. Kun vaihdoin kohdetta, tarvin taas opetusta, että mitä aineita uudessa paikassa käytetään. Myös peruspesut, vahaukset jne. piti opettaa. Kyllähän ne toki voi oppia myös työssä, mutta ne pitää tosiaan erikseen opettaa mikä on resurssien tuhlausta ja usein niitä ei myöskään edes opeteta, koska työnantaja joko olettaa kaikkien osaavan ne tai häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta osataanko niitä. Ja oletan, että koulutuksessa tulisi myös ihan oikeaa teoriaa siitä minkä takia mikä aine sopii millekin pinnalle eikä vaan opeteta, että tuosta vihreestä purkista laitat parketille.[/QUOTE]
Minä olen edelleen eri mieltä. Toki olen tehnyt vaan tuolla yhessä paikassa ja toivon mukaan koskaan ei tarvitse enää tehdä muualla. En aliarvioi siivoustyötä, en vain pidä siitä. Toki minutkin perehdytettiin, "siitä sitä ainetta, tuossa on ohje minkä verran laitetaan" Näytettiin mikä sieni ja luutu millekin seinälle ja paikalle. Jos ei osaa seiniä, pöytäpintoja ja lattioita pestä sekä petata sänkyjä niin melko huonosti menee...