Järkeä mennä suoraan työnhakijaksi ilman koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja "äippä82"
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä esimerkiksi kaupan myyjän työhön joutuu ihan samalla kouluttamaan (siis se viikon tai parin "koulutus" työn aluksi) tradenomin kuin pelkän lukion käyneen. Ei tradenomikoulutuksella opita käyttämään kaupan kassaa ja opita kaupan toimintatapoja (taukokäytännöt, järjestelmät jne.).
Heh heh, mitään tauko- ja tupakointikäytäntöjä varten en ajatellutkaan sitä koulutusta tarvittavan, vaan esim. siihen, että tuntee mm. alaa säätelevän lainsäädännön perusteet yms. Ja merkonomit/merkantit osannevat kyllä käyttää kassaa ja jos eivät osaa, niin kyl mää ole mahdottoma hämmästyny. Mää ihmettelen oikke kauhiast tämmöst ja ole niinkun klavul päähä lyöty.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782251:
Eli nuokaan eivät hoidu yhtä hyvin ilman koulutusta, vaan työnantaja joutuu kouluttamaan ne työntekijät, joilta puuttuu alan peruskoulutus.
Kyllähän jokaiseen työhön joutuu perehdyttämään, jokaisessa työpaikassa kun on omat tapansa. Mutta "pääsin" siivoustöihin ilman minkäänlaista koulutusta, päivän siivosin parin kanssa ja se siitä, suurimman osan tein itsenäisesti. Hiiiirveän vaativaa, tosin en enää teekään noita töitä. Nykyinen työ ravitsemustyöntekijänä onnistuisi kyllä ilman koulutustakin ihan yhtä hyvin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782042:
Voi olla, että jonkun noista duuneista saa ilman niihin tavallisesti edellytettävää koulutustakin, mutta siitä ei nyt oikeastaan ollut kyse. Kyse oli siis siitä, että pyysin esimerkkejä töistä, jotka hoituvat täsmälleen yhtä hyvin ilman minkäänlaista koulutusta. Akaatti kun oli sitä mieltä, että useimmat työt ovat tällaisia. Tästä en siis ollut samaa mieltä.
Ja jopa siinä siivoustyössäkin on oikeasti hyötyä siitä koulutuksesta, tietää mitkä aineet sopii millekin pinnalle, niiden mittasuhteet jne.

[QUOTE="vieras";28782294]Ja jopa siinä siivoustyössäkin on oikeasti hyötyä siitä koulutuksesta, tietää mitkä aineet sopii millekin pinnalle, niiden mittasuhteet jne.[/QUOTE]

Juuri näin. Ja kun on alan peruskoulutus, niin mm. työpaikan vaihtaminen on helpompaa, kun haltsaa ko. työt ainakin perustasolla muuallakin, kuin juuri siinä yhdessä firmassa, johon on perehdytetty.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782306:
Juuri näin. Ja kun on alan peruskoulutus, niin mm. työpaikan vaihtaminen on helpompaa, kun haltsaa ko. työt ainakin perustasolla muuallakin, kuin juuri siinä yhdessä firmassa, johon on perehdytetty.
Te varmaan oikeasti kuvittelette että asia on näin, mutta ei se nyt aina noinkaan ole. Tein itse tuota siivousta josta kerroin aiemmin ja kyllä tuli hetkessä selväksi mitä pestään milläkin ja siinä se. Totta kai siivoojat puolustavat omaa työtään ja koulutustaan, mutta jos tuohonkin työhön koulutetaan 3 vuotta niin väitän että hukkaan menee noin pitkä koulutus.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782290:
Heh heh, mitään tauko- ja tupakointikäytäntöjä varten en ajatellutkaan sitä koulutusta tarvittavan, vaan esim. siihen, että tuntee mm. alaa säätelevän lainsäädännön perusteet yms. Ja merkonomit/merkantit osannevat kyllä käyttää kassaa ja jos eivät osaa, niin kyl mää ole mahdottoma hämmästyny. Mää ihmettelen oikke kauhiast tämmöst ja ole niinkun klavul päähä lyöty.
Ihan sama kuinka paljon sulla on koulutusta taustalla kaupan kassalla kyllä perehdytetään. Ehkä mä olen sitten ollut käsittämättömän fiksu, kun lukio tiedoilla olen siinä parissa päivässä oppinut sitä kassaa käyttämään ja omaksunut ne käytännöt muutenkin. Täsmälleen samat asiat mulle ois kerrottu (ja oisin kysynyt) merkonomin/tradenomin/tms. tutkinnon omaavanakin. Joo, kyllä mä sitä kassaa oppisin itsekin käyttämään, ei se rakettitiedettä ole. Mutta nopeemmin sen oppii, kun joku muutaman kerran näyttää ja vähemmillä virheillä päivästä selvitään ja nopeammin sen uuden työntekijän saa tekemään tuottavaa työtä (sen sijaan, että se itse kokeilee ja sählää). Kun ei ole yhdessäkään myyntialan koulussa kurssia nimeltä kassajärjestelmien perusteet ja nekun on perkeleet vielä joka paikassa erilaisia ja kaiken lisäksi usein vielä varustettu paskalla käyttöliittymällä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782306:
Siinä yhdessä firmassa sä opit enemmän niitä perustason hommia tekemällä sitä työtä, kun mitä sä oppisit koko sinä koulutusaikana. Se perehdytys tarvitaan aina uudessa duunissa, että oppii ne tavat. Mutta nimenomaan se perustyö on se minkä oppii paljon paremmin tekemällä kuin kuuntelemalla miten tehdään noilla mainituilla aloilla (niinkun se siivous tai kaupan kassa).

• Tykkää
Siinä yhdessä firmassa sä opit enemmän niitä perustason hommia tekemällä sitä työtä, kun mitä sä oppisit koko sinä koulutusaikana. Se perehdytys tarvitaan aina uudessa duunissa, että oppii ne tavat. Mutta nimenomaan se perustyö on se minkä oppii paljon paremmin tekemällä kuin kuuntelemalla miten tehdään noilla mainituilla aloilla (niinkun se siivous tai kaupan kassa).
Ensimmäistä kertaa törmään näin avoimeen koulutuksen vähättelyyn tai suorastaan halveksuntaan. Olen kuulkaa ihan huuli pyöreänä täällä. :O

Muistakaa nyt, että minä en ole väittänyt, etteikö meillä yhä olisi töitä, joista selviää (ainakin joten kuten) ilman minkään valtakunnan koulutusta, mutta kun se ei ole nyt keskeistä. Keskeistä on se, että mikäli me aiomme pitää tämän maamme vielä jatkossakin jollain tapaa hyvinvointivaltiona, niin ainoa avain siihen on riittävän korkea koulutusaste (=korkeampi kuin kilpailijoilla) ja sitä kautta tuotteiden korkea jalostusaste.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782363:
Ensimmäistä kertaa törmään näin avoimeen koulutuksen vähättelyyn tai suorastaan halveksuntaan. Olen kuulkaa ihan huuli pyöreänä täällä. :O

Muistakaa nyt, että minä en ole väittänyt, etteikö meillä yhä olisi töitä, joista selviää (ainakin joten kuten) ilman minkään valtakunnan koulutusta, mutta kun se ei ole nyt keskeistä. Keskeistä on se, että mikäli me aiomme pitää tämän maamme vielä jatkossakin jollain tapaa hyvinvointivaltiona, niin ainoa avain siihen on riittävän korkea koulutusaste (=korkeampi kuin kilpailijoilla) ja sitä kautta tuotteiden korkea jalostusaste.
En minä ainakaan halveksu koulutusta, vaikka tuosta siivousalasta kerroinkin. Ilman koulutusta en voisi valita työpaikkaani, mutta kyllä fakta on se, että ne siivousalan "maisterit" siivoaa tuolla sairaalassa ihan samalla tavalla ja samoilla aineilla kuin minä, kouluttamaton. Tuollaisessa työssä itse asiassa työmoraali- ja asenne on melkeinpä kaikista tärkeimpiä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28782321]Te varmaan oikeasti kuvittelette että asia on näin, mutta ei se nyt aina noinkaan ole. Tein itse tuota siivousta josta kerroin aiemmin ja kyllä tuli hetkessä selväksi mitä pestään milläkin ja siinä se. Totta kai siivoojat puolustavat omaa työtään ja koulutustaan, mutta jos tuohonkin työhön koulutetaan 3 vuotta niin väitän että hukkaan menee noin pitkä koulutus.[/QUOTE]

Minä, joka tuon alkuperäisen viestin siivoojan koulutuksesta kirjoitti, olen myös tehnyt siivoustyötä ilman koulutusta ja olen sitä mieltä, että koulutuksesta olisi hyötyä, vaikka toki ilmankin pärjää. Minä en todellakaan tiennyt etukäteen mitkä aineet kävi millekin pinnalle vaan ne piti opettaa. Ja tietysti opetettiin vain sen kohteen pintojen aineet. Kun vaihdoin kohdetta, tarvin taas opetusta, että mitä aineita uudessa paikassa käytetään. Myös peruspesut, vahaukset jne. piti opettaa. Kyllähän ne toki voi oppia myös työssä, mutta ne pitää tosiaan erikseen opettaa mikä on resurssien tuhlausta ja usein niitä ei myöskään edes opeteta, koska työnantaja joko olettaa kaikkien osaavan ne tai häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta osataanko niitä. Ja oletan, että koulutuksessa tulisi myös ihan oikeaa teoriaa siitä minkä takia mikä aine sopii millekin pinnalle eikä vaan opeteta, että tuosta vihreestä purkista laitat parketille.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782363:
.
Mä taas en pysty käsittämään koulutuksen ylistämistä itseisarvona. Eli nimenomaan ajattelua, että ihminen on parempi työssään alalla kuin alalla, jos sillä on tutkinto. Kun tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Arvostan korkeasti koulutettuja ihmisiä ja usealla alalla se koulutus on vaadittua ihan syystä. Mutta nyt ei kyse ollut noista aloista vaan sellaisista hanttihommista, joihin suurin osa ihmisistä ei todellakaan tarvitsisi koulutusta. On ihan järjetöntä kouluttautua kolme vuotta tai edes vuotta työskennelläkseen kaupan kassalla, kun ne samat asiat oppii viikossa.

Koulutus on todella hyvä asia ja suuri voimavara, mutta on järjetöntä yhteiskunnan varojen tuhlausta yli kouluttaa ihmisiä. Eli pakottaa ihmiset opiskelemaan vuosia, jotta voivat tehdä töitä, joissa siitä koulutuksesta ei ole iloa. Nuo siivous ja kaupankassa ovat malliesimerkkejä aloista, joilla on paljon työpaikkoja, joihin pääsee ilman koulutusta ja joissa pärjää ihan yhtä hyvin (tai paremmin - se on paljon enemmän kiinni ihmisen persoonasta kuin opintoihin käytetyistä vuosista) ilmankin sitä tutkintoa. Joten on ihan järjetöntä edes vaatia, että se työntekijä on tuhlannut sen kolme vuotta yhteiskunnan varoja, kun se olisi sen kolme vuotta voinut jo tehdä niitä töitä ja maksaa veroja, jos kyseinen henkilö ei elämässään halua suurempia haasteita kun sen siivous/kassa työn.

• Tykkää
"vieras"
Ja kyllä sen eron muuten huomaa kun vertaa Suomea ja maita, joissa hanttihommissa olevilla ei ole koulutusta. Monissa ammateissa Suomessa se ote työhön vain on niin paljon ammattimaisempi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28782399]Minä, joka tuon alkuperäisen viestin siivoojan koulutuksesta kirjoitti, olen myös tehnyt siivoustyötä ilman koulutusta ja olen sitä mieltä, että koulutuksesta olisi hyötyä, vaikka toki ilmankin pärjää. Minä en todellakaan tiennyt etukäteen mitkä aineet kävi millekin pinnalle vaan ne piti opettaa. Ja tietysti opetettiin vain sen kohteen pintojen aineet. Kun vaihdoin kohdetta, tarvin taas opetusta, että mitä aineita uudessa paikassa käytetään. Myös peruspesut, vahaukset jne. piti opettaa. Kyllähän ne toki voi oppia myös työssä, mutta ne pitää tosiaan erikseen opettaa mikä on resurssien tuhlausta ja usein niitä ei myöskään edes opeteta, koska työnantaja joko olettaa kaikkien osaavan ne tai häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta osataanko niitä. Ja oletan, että koulutuksessa tulisi myös ihan oikeaa teoriaa siitä minkä takia mikä aine sopii millekin pinnalle eikä vaan opeteta, että tuosta vihreestä purkista laitat parketille.[/QUOTE]

Minä olen edelleen eri mieltä. Toki olen tehnyt vaan tuolla yhessä paikassa ja toivon mukaan koskaan ei tarvitse enää tehdä muualla. En aliarvioi siivoustyötä, en vain pidä siitä. Toki minutkin perehdytettiin, "siitä sitä ainetta, tuossa on ohje minkä verran laitetaan" Näytettiin mikä sieni ja luutu millekin seinälle ja paikalle. Jos ei osaa seiniä, pöytäpintoja ja lattioita pestä sekä petata sänkyjä niin melko huonosti menee...

"vieras"
Mä taas en pysty käsittämään koulutuksen ylistämistä itseisarvona. Eli nimenomaan ajattelua, että ihminen on parempi työssään alalla kuin alalla, jos sillä on tutkinto. Kun tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Arvostan korkeasti koulutettuja ihmisiä ja usealla alalla se koulutus on vaadittua ihan syystä. Mutta nyt ei kyse ollut noista aloista vaan sellaisista hanttihommista, joihin suurin osa ihmisistä ei todellakaan tarvitsisi koulutusta. On ihan järjetöntä kouluttautua kolme vuotta tai edes vuotta työskennelläkseen kaupan kassalla, kun ne samat asiat oppii viikossa.

Koulutus on todella hyvä asia ja suuri voimavara, mutta on järjetöntä yhteiskunnan varojen tuhlausta yli kouluttaa ihmisiä. Eli pakottaa ihmiset opiskelemaan vuosia, jotta voivat tehdä töitä, joissa siitä koulutuksesta ei ole iloa. Nuo siivous ja kaupankassa ovat malliesimerkkejä aloista, joilla on paljon työpaikkoja, joihin pääsee ilman koulutusta ja joissa pärjää ihan yhtä hyvin (tai paremmin - se on paljon enemmän kiinni ihmisen persoonasta kuin opintoihin käytetyistä vuosista) ilmankin sitä tutkintoa. Joten on ihan järjetöntä edes vaatia, että se työntekijä on tuhlannut sen kolme vuotta yhteiskunnan varoja, kun se olisi sen kolme vuotta voinut jo tehdä niitä töitä ja maksaa veroja, jos kyseinen henkilö ei elämässään halua suurempia haasteita kun sen siivous/kassa työn.
Mä olen asunut sen verran monta vuotta ulkomailla maissa, joissa hanttihommiin ei kouluteta, että olen erittäin iloinen siitä, että Suomessa ne kaupan kassat ja siivoojatkin ovat koulutettuja. Kyllä siinä oikeasti huomaa eron. Esimerkiksi Englannissa tarjoilijoiden ammattitaito ei ole lähellekään sitä mitä Suomessa. Olen törmännyt ulkomailla useisiin siivoojiin, jotka luulevat, että tiskit voi pestä pelkällä vedellä ilman pesuainetta.

Mä taas en pysty käsittämään koulutuksen ylistämistä itseisarvona. Eli nimenomaan ajattelua, että ihminen on parempi työssään alalla kuin alalla, jos sillä on tutkinto.
Tuskinpa sentään pelkän tutkinnon vuoksi, vaan pikemminkin niiden opittujen oppisisältöjen vuoksi.

Nuo siivous ja kaupankassa ovat malliesimerkkejä aloista, joilla on paljon työpaikkoja, joihin pääsee ilman koulutusta ja joissa pärjää ihan yhtä hyvin (tai paremmin - se on paljon enemmän kiinni ihmisen persoonasta kuin opintoihin käytetyistä vuosista) ilmankin sitä tutkintoa.
Sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa. Tehköön sitten noita töitä ilman koulutusta se, joka sen koulutuksen turhaksi kokee.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28782431] Jos ei osaa seiniä, pöytäpintoja ja lattioita pestä sekä petata sänkyjä niin melko huonosti menee...[/QUOTE]

No tämä kertookin paljon. Luulet, että vähän kun märkää rättiä heiluttaa niin se riittää ja kuka tahansa pystyy siihen. Ne on ihan syystä olemassa ne oikeat aineet ja oikeat suhteet, oikeat työvälineet ja niiden oikeat käyttötavat. Toki kuka tahansa osaa siivota vähän sinnepäin, mutta ne koulutuksen käyneet osaavat siivota oikein. Eli työstä kyllä selviää myös ilman koulutusta, mutta usein se kouluttautuneen jälki on kuitenkin parempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782437:
Sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa. Tehköön sitten noita töitä ilman koulutusta se, joka sen koulutuksen turhaksi kokee.
Niinhän mä yritin sanoa, mutta itse väitit, että noihinkin hommiin pitäisi olla se monen vuoden koulutus.

Yksi syy siihen, että en jäänyt noita hommia tekemään vaan menin kouluun hakemaan sen tutkinnon on se, että en olisi ollut tyytyväinen niissä töissä loppu elämääni. Mutta moni on ja mielestäni ei heiltä pidä silloin tarpeettoman pitkää koulutusta vaatia (kun usein se pelkkä työhön perehdytys on ihan riittävä).

"vieras"
[QUOTE="vieras";28782449]No tämä kertookin paljon. Luulet, että vähän kun märkää rättiä heiluttaa niin se riittää ja kuka tahansa pystyy siihen. Ne on ihan syystä olemassa ne oikeat aineet ja oikeat suhteet, oikeat työvälineet ja niiden oikeat käyttötavat. Toki kuka tahansa osaa siivota vähän sinnepäin, mutta ne koulutuksen käyneet osaavat siivota oikein. Eli työstä kyllä selviää myös ilman koulutusta, mutta usein se kouluttautuneen jälki on kuitenkin parempaa.[/QUOTE]

Luetko sä ollenkaan mun kommentteja? Jos ihmiselle sanotaan että tästä aine ja tästä sieni ja pese seinät näin niin jos siihen tarvii pidemmän perehdytyksen niin silloin ei ole kaikki muumit laaksossa. Ne työvälineet ja aineet on siinä siivouskärryssä ja selkeät annosteluohjeet eri paikoille ja pinnoille. Tuossa työssä kaikista tärkeintä on se, millainen asenne ja työmoraali työntekijällä on. SE näkyy työssä kaikista eniten. Ja valitettavasti osa näistä koulutetuista oli todella, todella laiskoja. Kuka tahansa tervejärkinen kyllä pystyy tuota tekemääni työtä tekemään ja hyvällä jäljellä, jos on asenne kohdillaan.

[QUOTE="vieras";28782449]Eli työstä kyllä selviää myös ilman koulutusta, mutta usein se kouluttautuneen jälki on kuitenkin parempaa.[/QUOTE]

Mä haluaisin, että sä tunnistaisit sokkotestissä vaikka kaupankassan tai siivoojan tai tarjoilijan työn jäljen, jos toinen on käynyt 3 vuotta koulua ja ollut vuoden töissä ja toinen ollut neljä vuotta töissä ilman kouluja. Mä veikkaan että erot nousisivat ihmisten asenteesta, työmoraalista, maalaisjärjestä yms. asioista eivät suinkaan koulutuksesta tai sen puutteesta.

En epäile etteikö olisi olemassa tampioita, jotka ei osaa tehdä perusasioita tai ottaa selvää asioista, jotka eivät ole itsestään selviä. Mutta olen myös ihan yhtä varma, että on olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät tarvitse vuosien kouluja osatakseen siivota, tarjoilla tai toimia kaupan kassana. Valitettavaa on, että nuo tampiot eivät välttämättä viisastu siellä koulun penkillä, kun yleensä osaamattomuus = laiskuutta, jolloin mikään määrä kouluja ei tee ko. tyypistä parempaa työntekijää.

• Tykkää
"vieras"
[QUOTE="vieras";28782475]Luetko sä ollenkaan mun kommentteja? Jos ihmiselle sanotaan että tästä aine ja tästä sieni ja pese seinät näin niin jos siihen tarvii pidemmän perehdytyksen niin silloin ei ole kaikki muumit laaksossa. Ne työvälineet ja aineet on siinä siivouskärryssä ja selkeät annosteluohjeet eri paikoille ja pinnoille. Tuossa työssä kaikista tärkeintä on se, millainen asenne ja työmoraali työntekijällä on. SE näkyy työssä kaikista eniten. Ja valitettavasti osa näistä koulutetuista oli todella, todella laiskoja. Kuka tahansa tervejärkinen kyllä pystyy tuota tekemääni työtä tekemään ja hyvällä jäljellä, jos on asenne kohdillaan.[/QUOTE]

Entä jos joudut itse hankkimaan ne siivousvälineet ja -aineet siihen kärryyn? Entä jos kukaan ei kerro sinulle, mitä materiaalia lattia on? Entä jos työskentelet yksin, eikä siivoustyönohjaajaa ole työkohteessa?

Turha heittäytyä tyhmäksi. Ilman koulutusta pystyy tekemään paljon. Tutkinto kannattaa silti hankkia, sillä työnantajille se on merkki siitä, että henkilö pystyy suoriutumaan pitkäjänteisestä työskentelystä.

"Molleri"
Suosittelen kysymään työkkäristä aikuispuolen opinnoista, työvoimapoliittisia koulutuksia järjestetään tämän tästä! Itse opiskelin lähäriopintoja työvoimapoliittisena aikuispuolella, rentoa ja mukavaa koulutusta pienellä porukalla ja työharjoitteluista maksettiin palkkatukea :) Itsekin siis hyppäsin hommaan oltuani monta vuotta kotona lasten kans, vailla ammatillista koulutusta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28782598]Entä jos joudut itse hankkimaan ne siivousvälineet ja -aineet siihen kärryyn? Entä jos kukaan ei kerro sinulle, mitä materiaalia lattia on? Entä jos työskentelet yksin, eikä siivoustyönohjaajaa ole työkohteessa?

Turha heittäytyä tyhmäksi. Ilman koulutusta pystyy tekemään paljon. Tutkinto kannattaa silti hankkia, sillä työnantajille se on merkki siitä, että henkilö pystyy suoriutumaan pitkäjänteisestä työskentelystä.[/QUOTE]

Eli sä et edes lue mun kommentteja. Hienoa keskustella, kun toinen vaan jankkaa omiaan kun ei viitsi lukea. En ole kirjoittanut siivousalasta mitään yleisesti vaan nimenomaan tästä sairaalasta jossa itse tein töitä pari vuoroa. En tule toivon mukaan työskentelemään koskaan missään siivoustyössä, jossa en osaisi maalaisjärjellä toimia. Jos minut olisi laitettu yksin _tuonne_ niin kyllä olisin osannut käyttää oikeita rättejä (anteeksi siivouspyyhkeitä) ja vessojen, potilashuoneiden ja lattian pesuun oikeita aineita sekä olisin osannut etsiä vaihto petivaatteet. En olisi osannut suojautua eristyspotilaita varten enkä olisi tiennyt mikä on talon käytäntö verijälkien pesuun :D

Niinhän mä yritin sanoa, mutta itse väitit, että noihinkin hommiin pitäisi olla se monen vuoden koulutus.
Noh, en kyllä sanonut (vaan että on olemassa hyvin vähän sellaisia töitä, jotka hoituvat täsmälleen yhtä hyvin ilman koulutusta), mutta ihan sama. Se kävi selväksi, että me suhtaudumme koulutukseen ja sen tuottamaan lisäarvoon hyvin eri tavoin. Vaikka sinä ja pari muuta keskustelijaa tässä ketjussa olisittekin selvinneet omissa töissänne pelkästään oikealla asenteella ja muilta kyselemällä (niiltä koulututetuiltako?), niin omissa töissäni tämä ei vaan ihan yksinkertaisesti ole mahdollista.

työkkärin täti
[QUOTE="äippä82";28781800]Kotiäitinä mennyt "ikuisuus" viimeinen lapsi täyttää 3v ja lapsiluku täynnä. Nyt kovasti lähiaikoina ajatella työelämää. Onko mitään järkeä mennä työnhakijaksi ilman koulutusta? saako edes työtä ilman koulutusta nykyään mistään??[/QUOTE]

No kuule, löytyy töitä ilman koulutustakin olevalle! Oongelma on, että niiden pitäisi vielä kelvata tälle hakijalle, joka on ollut "vain" kotona, eikä ole koulutettu mihinkään ammattiin. Siivousta, myyjän töitä, sesonkitöitä jne. Sopivan nöyrällä asenteella pääset kiinni työelämään ihan varmasti :)

Mieti myös olisiko koulutus, ja sitä kautta jokin tutkintoa vaativa työ sittenkin itsellesi sopivin väylä työelämään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782708:
Noh, en kyllä sanonut (vaan että on olemassa hyvin vähän sellaisia töitä, jotka hoituvat täsmälleen yhtä hyvin ilman koulutusta), mutta ihan sama. Se kävi selväksi, että me suhtaudumme koulutukseen ja sen tuottamaan lisäarvoon hyvin eri tavoin. Vaikka sinä ja pari muuta keskustelijaa tässä ketjussa olisittekin selvinneet omissa töissänne pelkästään oikealla asenteella ja muilta kyselemällä (niiltä koulututetuiltako?), niin omissa töissäni tämä ei vaan ihan yksinkertaisesti ole mahdollista.
Minä olen tuosta siivoustyöstä paasannut ja samaan aikaan teen koulutettuna oman alani töitä. Sekaan mahtuu koulutettuja sekä kouluttamattomia ja ihan samalla tavalla ne joutuu kysymään, että miten tietyt jutut tehdään/mistä ne löytyy koska työtehtävät on niin monipuolisia.

Yhteistyössä