Järjetön joululoma kouluissa!

• Viestiketjun aloittaja äreä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äreä:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Isommille koululaisille pitemmässä lomassa ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa, mutta pienempien kohdalla ymmärrän, että voi olla hankaluuksia. Mutta eihän tämä varmaan yllätyksenä tullut kuitenkaan?
ei ollut ylllätys, mutta eihän se tilannetta mihinkään muuta, vaikka olisin tiennyt sen kuinka aikaisin?? lomia ei vaan ole mulla enempää.
Ota palkatonta?

emäntä
Samalla toimin myös tukiverkkona usealle naapuriperheelle. tietävät että olen lähes aina saatavilla, ja heidän lapsensa voivat soittaa jos tulee hätä, omat vanhemmat kun ovat 45km päässä työssä.
He taas auttavat minua lapsieni kuskaamisessa harrastuksiin jne..(toki itsellänikin auto on, mutta vuorostaan saan heiltä apua ja itsellenkin näin aikaa)

ihmettelen,
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Minusta kyllä eka- ja tokaluokkalainen varmasti pärjäävät kotona, jos osaavat ja luulisi osaavan mikrossa lämmittää ruuan.
no pärjäävät tietenkin, mutta viikko olisi silti riittävä, tai vaikka 24.12- 3.1.

äreä
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Isommille koululaisille pitemmässä lomassa ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa, mutta pienempien kohdalla ymmärrän, että voi olla hankaluuksia. Mutta eihän tämä varmaan yllätyksenä tullut kuitenkaan?
ei ollut ylllätys, mutta eihän se tilannetta mihinkään muuta, vaikka olisin tiennyt sen kuinka aikaisin?? lomia ei vaan ole mulla enempää.
Ota palkatonta?
ei ole mahdollista taloudellisesti.
mistähän jotkut vastaajat oli saaneet päähänsä, että syytän lomajärjestelyistä opettajia?
kyllä kai minä nyt jotain kunnallisesta päättämisestä tiedän.

Ota palkatonta?
mistähän jotkut vastaajat oli saaneet päähänsä, että syytän lomajärjestelyistä opettajia?
Jos tuon asian tietää koko vuoden (että joululoma taas tulee), niin eikö olisi mahdollista edes vähän laittaa sukan varteen, ja tehdä vaikka puolikasta päivää, tai ottaa sitä palkatonta? Kaatuuko talous viikon palkkaan?

äreä
Ota palkatonta?
Jos tuon asian tietää koko vuoden (että joululoma taas tulee), niin eikö olisi mahdollista edes vähän laittaa sukan varteen, ja tehdä vaikka puolikasta päivää, tai ottaa sitä palkatonta? Kaatuuko talous viikon palkkaan?
kaatuu. lisäksi on pienimmällä pk:sta oltava pois 6 viikkoa kesällä. +hiihtoloma viikko, syysloma viikko, pääsiäisen aikaan on onneksi mullakin yleensä useempi vapaa. Yhteensä 10 viikkoa, kun itselläni on 4+1 viikkoa/vuosi. mutta kuulinkin jo, että on oma vikani, kun ei ole turvaverkkoa tai en halua sysätä lapsiani naapureille tai muille puolituntemattomille.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
jos mun joku kaveri, jolla on samanikäiset lapset, kuin mulla, tulisi ehdottelemaan, että otatko janikan ja laurin teille vaikka 20. ja 22. päivä ja laita ninni ja mirko hänelle 21. ja 23. pv. hoitoon, niin enpä taitais suostua.

mistä te muuten noita hoitajia napsitte? lehti-ilmoituksellako? siis, jos ei ole tuttuja/sukulaisia? mistä sellaisen ihmeen löytää, joka haluaa tai pystyy tekemään töitä 21.-23.12 ja 27-31.12/vuosi?
Tuo on silloin ihan oma valintasi.

Mä olen "napsinut" hoitajia siitä lähtien, kun lapseni syntyivät. Tutustumalla muihin äiteihin leikkipuistoissa, kerhoissa, neuvolan odotustilassa ja myöhemmin päiväkodin vanhempainilloissa, päiväkodin pihala, koulujen vanhempainilloissa jne. Kun olen tavannut lasteni tarha/koulukavereiden vanhempia esim kaupassa, olen tervehtinyt ja kysellyt kuulumisia. En toki kaikilta kymmeniltä vanhemmilta vaan niiltä, joiden lasten kanssa tiedän lasteni viettäneen eniten aikaa.

Naapureihin tutustuu ihan vaan tuolla ulkona. Lasten ollessa pieniä pihalla hiekkalaatikon ääressä. Taloyhtiön pihatalkoissa. Rivitalossa asuessa lähes jokaisena vuodenaikana löytyy puhuttavaa ainakin istutuksista ja pihakalusteista.

24 vuotta sitten kyllästyin olemaan esikoiseni kanssa aina kaksisteen ja yhtenä päivänä päätin, että pysäytän seuraavan vaunujen tai rattaiden kanssa vastaan tulevan naisen ja pyydän meille kahville. Niin sitten tein ja hieman tämä nainen hämmästyi, mutta tuli kahville. Siitä alkoi ystävyys, joka on kestänyt tähän päivään asti. Mä olen hänen kahden lapsensa kummi ja hän on mun nuoremman lapseni kummi.

Lisäys: Mä kyselisin hoitajaa noiksi päiviksi esin alueen lukiolaisilta. Tai jos paikkakunnalla on vaikka oppilaitos, jossa koulutetaan lähihoitajia, niin voisin käydä laittamassa sinne ilmoitustaululle lapun asiasta. Moni opiskelija tekee ihan mielellään lomillaan muutaman päivän töitä.

Onko muillakin näin, että nyt viimeinen päivä, eli joululoma maanantaista 21.12 loppiaiseen, olik se nyt 6.1 saakka?
17 päivää siis, joista mulla vapaata töistä 3? muut ajat eka- ja tokaluokkalaiset keskenään kotona mikrolla ruokaa lämmittelevät ja koittavat saada ajan kulumaan?

no ompahan opettajilla se kaksviikkoinen vapaata, että pääsevät taas sinne Thaimaahan lomalle niitä kireitä hermojansa rentouttamaan. ja röyhkeimmät ovat vielä loppiaisesta viikon lomalla, että saavat viettää valkoisen joulun ensin kotimaassa.
lisäksi saa lapset taas tulla sitten elokuussa parhaimmilla kesähelteillä koulun penkille etuajassa, että saadaan nämä järjettömät syys- ja joululomat mahdollisimman pitkiksi?

kaikila ei siis ole 7 viikkoa lomaa/vuosi...
:LOL: :LOL: :LOL: Sä siis kuvittelet, että lomien pituus johtuu opettajien mukavuudenhalusta? Ei suinkaan siitä, että lapset ei jaksa, jos ei saa välillä levätä?

Jos noin suunnattomasti nyppii toisten lokoisa elämä, niin voin kuule kertoa, että sinullakin on mahdollisuus ryhtyä opettajaksi.

Niille eka ja tokaluokkalaisille, jotka ovat ip-kerhossa, tarjotaan siltä hoitoa koulun lomilla.

Asetuksessa on koulupäivien lukumäärä ja kevälukukauden päätöspv. Ei kunnalliset päättäjät kovin paljon asialle voi.

ihmettelen,
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
jos mun joku kaveri, jolla on samanikäiset lapset, kuin mulla, tulisi ehdottelemaan, että otatko janikan ja laurin teille vaikka 20. ja 22. päivä ja laita ninni ja mirko hänelle 21. ja 23. pv. hoitoon, niin enpä taitais suostua.

mistä te muuten noita hoitajia napsitte? lehti-ilmoituksellako? siis, jos ei ole tuttuja/sukulaisia? mistä sellaisen ihmeen löytää, joka haluaa tai pystyy tekemään töitä 21.-23.12 ja 27-31.12/vuosi?

Mä olen "napsinut" hoitajia siitä lähtien, kun lapseni syntyivät. Tutustumalla muihin äiteihin leikkipuistoissa, kerhoissa, neuvolan odotustilassa ja myöhemmin päiväkodin vanhempainilloissa, päiväkodin pihala, koulujen vanhempainilloissa jne. Kun olen tavannut lasteni tarha/koulukavereiden vanhempia esim kaupassa, olen tervehtinyt ja kysellyt kuulumisia. En toki kaikilta kymmeniltä vanhemmilta vaan niiltä, joiden lasten kanssa tiedän lasteni viettäneen eniten aikaa.

Naapureihin tutustuu ihan vaan tuolla ulkona. Lasten ollessa pieniä pihalla hiekkalaatikon ääressä. Taloyhtiön pihatalkoissa. Rivitalossa asuessa lähes jokaisena vuodenaikana löytyy puhuttavaa ainakin istutuksista ja pihakalusteista.

24 vuotta sitten kyllästyin olemaan esikoiseni kanssa aina kaksisteen ja yhtenä päivänä päätin, että pysäytän seuraavan vaunujen tai rattaiden kanssa vastaan tulevan naisen ja pyydän meille kahville. Niin sitten tein ja hieman tämä nainen hämmästyi, mutta tuli kahville. Siitä alkoi ystävyys, joka on kestänyt tähän päivään asti. Mä olen hänen kahden lapsensa kummi ja hän on mun nuoremman lapseni kummi.
no hei, asiat ja maailma oli hieman eri 24 vuotta sitten. siis joskus -85?
oisko pikkusen muuttunut kyläilykulttuuri ja ihmisten kommunikaatio tässä välissä?

kaikkien pihat/leikkipuistot/asuinalueet ei muuten ole mitään sosiaalisia keskuksia.

äreä
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Onko muillakin näin, että nyt viimeinen päivä, eli joululoma maanantaista 21.12 loppiaiseen, olik se nyt 6.1 saakka?
17 päivää siis, joista mulla vapaata töistä 3? muut ajat eka- ja tokaluokkalaiset keskenään kotona mikrolla ruokaa lämmittelevät ja koittavat saada ajan kulumaan?

no ompahan opettajilla se kaksviikkoinen vapaata, että pääsevät taas sinne Thaimaahan lomalle niitä kireitä hermojansa rentouttamaan. ja röyhkeimmät ovat vielä loppiaisesta viikon lomalla, että saavat viettää valkoisen joulun ensin kotimaassa.
lisäksi saa lapset taas tulla sitten elokuussa parhaimmilla kesähelteillä koulun penkille etuajassa, että saadaan nämä järjettömät syys- ja joululomat mahdollisimman pitkiksi?

:LOL: :LOL: :LOL: Sä siis kuvittelet, että lomien pituus johtuu opettajien mukavuudenhalusta? Ei suinkaan siitä, että lapset ei jaksa, jos ei saa välillä levätä?

Jos noin suunnattomasti nyppii toisten lokoisa elämä, niin voin kuule kertoa, että sinullakin on mahdollisuus ryhtyä opettajaksi.
lue, ennekuin kommentoit.

äreä
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
pienimmällä pk:sta oltava pois 6 viikkoa kesällä. +hiihtoloma viikko, syysloma viikko, pääsiäisen aikaan on onneksi mullakin yleensä useempi vapaa. Yhteensä 10 viikkoa,
Ei kai tuo pakollista ole?
ei, jos on varaa maksaa myös hoitamattomasta kuukaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:

lue, ennekuin kommentoit.
Ei pysty, eik kykene. Tää on niin absurdia paasausta, että oli ihan pakko kommentoida jo aloitusta. Ei kukaan VOI olla noin katkera ja tyhmä, että päästää näppikseltään tuollaista.

Keittiönoita
oisko pikkusen muuttunut kyläilykulttuuri ja ihmisten kommunikaatio tässä välissä?

kaikkien pihat/leikkipuistot/asuinalueet ei muuten ole mitään sosiaalisia keskuksia.
Ei ole muuttunut, jos ei niin itse halua. Esim tähän meidän taloyhtiöön on muuttanut vuosien varrella lapsiperheitä ja näkyvät toimivan aivan samalla tavalla kuin mitä itse toimin naapureideni kanssa 18 vuotta sitten.

Ainoa, mikä ehkä on muuttunut, on se, ettei enää höluttaisi tehdä itse yhtään mitään asioiden eteen vaan kaiken palvelun pitäisi tulla yhteiskunnalta.

No ei se nyt _niin_ paljon ole ollenkaan muuttunut. Kyllä minäkin olen tutustunut lapseni myötä moniin ihaniin ihmisiin, vaikka ihan isossakaupungissa asun. Kaikki on kiinni itsestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Tämä onkin ainoa aika vuodesta kun ne opet voi "sinne Thaimahan" lähteä lomalle. Me muut voidaan mussukkamme koska tahansa ottaa pois koulusta ja lähteä ihan mihin vaan. Opettajat ovat lomansa ansainneet.

P.S. Koulun työ- ja loma-ajoista päättää ihan joku muu kuin opet ja niin ajoissa, että järjestelyt kerkee tekemään, sekä opet että vanhemmat
edelleen: järjestelyjä ei kaikki voi tehdä, vaikka aikaa olisi kuinka. aikilla ei ole tukiverkkoja ja apuvoimia käytössä. kiva, jos voitte lykätä lapsenne vaikka mummulaan. mä en voi.
voishan sitä sopia lasten kavereiden vanhempien kanssa "hoitopäiviä" myös.

m
pienimmällä pk:sta oltava pois 6 viikkoa kesällä. +hiihtoloma viikko, syysloma viikko, pääsiäisen aikaan on onneksi mullakin yleensä useempi vapaa. Yhteensä 10 viikkoa,
:ashamed: *nolo kun ei vieläkään tajua* Kuukausihan on vain 4 viikkoa ja miksi hiihtoloma/syysloma olisi pakko lomailla ??
Eli onko teille annettu jokin täky, että jos lapsi on koko kesän poissa hoidosta, on sekä kesäkuu että heinäkuu maksuton? En ihan ymmärtänyt tätä.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Niillä lasten kavereilla voi myös olla isompia sisaruksia, jotka mielellään tienaisivat taskurahaa hoitamalla eka- ja tokaluokkalaisia muutaman päivän ajan.

m
Alkuperäinen kirjoittaja m:
:ashamed: *nolo kun ei vieläkään tajua* Kuukausihan on vain 4 viikkoa ja miksi hiihtoloma/syysloma olisi pakko lomailla ??
Eli onko teille annettu jokin täky, että jos lapsi on koko kesän poissa hoidosta, on sekä kesäkuu että heinäkuu maksuton? En ihan ymmärtänyt tätä.
Sori, pöllöilin. Siis lapsethan on siis koulussa..moka.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya hei!! :
MITEN hankitaan tukiverkko?? Annapas ohjeet.
Tutustumalla ihmisiin. Mieluiten sellaisiin, joilla on suurinpiirtein samanikäiset lapset. Ottamalla vuorotellen lapsia hoitoon tällaisen ihmisen kanssa. Koululaisten kohdalla kannattaa tutustua heti koulun alettua lasten kavereiden vanhempiin. Naapureihin kannattaa tutustua. Myös lähiympäristön teineihin. Hyvissä ajoin ennen lomia kannataa jutella muiden vanhempien kanssa, miten heillä loma-aikana toimitaan. Ehdottaa voi vaikka sitä, että useampi perhe palkkaa yhdessä lomapäiviksi lapsiporukalle hoitajan.

Kun mä aikoinaan olin lasten kanssa hoitovapaalla, mulla oli lähes jokaisella koulujen lomalla ainakin yksi lähiympäristön lapsi peräänkatsottavana. Kun erään naapurini vaimo aikoinaan kuoli, tämä naapuri vaan soitti ovikelloani - tiesi mun olevan hoitovapaalla - ja kysyi, voisiko jättää heidän vara-avaimensa meille, jos hänen silloin 13-vuotias poikansa sattuu unohtamaan avaimen kotiin. Sopihan se.
Hyvä Keittiönoita! Nuin juuri tukiverkko rakennetaan, ihmettelen ettei kaikilla sellaista ole!!

Kyllä meille sopis pari kappaletta leikkimään noiksikin päiviksi,paitti 26.12 tänä vuonna,kun silloin on ristiäiset.

Joo näin se vaan on , kyllä koululaiset on ansainneet pitkän loman ja pikkuisen päiväkotikin on kiinni 23-12-7.1 joten ole itse palkatomalla "lomalla" jotta ei tarvi ekaluokkalaisen olla yksin kotona.
Pariksi päiväksi menee jalkkisleirille .

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Niillä lasten kavereilla voi myös olla isompia sisaruksia, jotka mielellään tienaisivat taskurahaa hoitamalla eka- ja tokaluokkalaisia muutaman päivän ajan.
jep -meillä vanhin on 12v,mutta tienaa myös ulkoiluttamalla 2vuotiasta ja sen sellaista. on vielä poika,mutta silti sujuu.....

Yhteistyössä