Järjetön joululoma kouluissa!

• Viestiketjun aloittaja äreä
  • Ensimmäinen viesti
Ai miten ihanaa kun muistutit lapsuuden ajoista parhaita juttuja :D
Mun kummatkin vanhemmat on opettajia ja me oltiin koko perhe IHANASTI yhdessä mummulassa tai reissussa. Sääli ettei opettajat saa enempää palkkaa :( Oltais menty maailmanympärimatkojakin niillä lomilla muuten :/

Aina oli vanhemmilla yhtä aikaa kesäloma, syysloma, joululoma, talviloma ja pääsiäinen :D :D + pyhät ja jotkut pyhien välit vapaana.

just
Alkuperäinen kirjoittaja äreä:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ihan normaali joululomahan tuo on. Kyllä lapset ansaitsevat vähän hengähdystaukoa kun on puolivuotta opiskeltu. Kyllä se loma on ihan lapsia varten. Lapsille voi hankkia hoitajan kotiin tai mummon tai jonku muun tutun.
älkää nyt olko naurettavia
Minusta sinä olet tässä naurettava. Kyllä ala-asteelainen jo pärjää kotona yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja kalikka kalahti?:
no jopas ne opettajat siellä pillastui...
No itse asiassa olen kyllä opetusalalla, mutta huomaatko etten pillastunu yhtään? =) Kunhan vaan ilmaisin niinku asia on - opettajat ei niitä työpäiviä pysty päättämään. Ne sanellaan kuntatasolla. Joitain yksittäisiä työpäiviä voidaan tehdä ns. sisään, että saadaan vaikkapa joku loppiaisen jälkeinen perjantai tai yksittäinen vastaava arkipäivä vapaaksi. Mutta nämäkin pitää olla hyvin perusteltuja ja tulevat kyllä vanhempien tietoon todella hyvissä ajoin; tuo sisäänteko kun tarkoittaa useimmiten esimerkiksi erikoispäivää lauantaina.

Mun mielestä tää on vaan aika turha valitus aloittajalta. Kyllä ne lapset (ja opetkin) on sen loman ansainnut. Suurin osa perheistä on varmaan ihan iloisia, että lapset saavat aherruksen jälkeen levätä. Se on tosi harmillista, että aina on heitä, joille samat aikataulut aiheuttavat hankaluuksia ja osaan kyllä samaistua ap:n harmiin ja huoleen. Mutta ei se asia ainakaan opettajia haukkumalla parane. Ehkä saman energian vois käyttää sen miettimiseen, miten nuo päivät sujuis lapsella mukavimmin ja turvallisimmin =)

Aina samaa narinaa
Alkuperäinen kirjoittaja kalikka kalahti?:
no jopas ne opettajat siellä pillastui...
Pillastuisit itsekin, kun kateelliset valittaa, joilla ei opettajan työn kuvasta on mitään käsitystä.

Ei olisi opettajia Suomen maassa, jos vietäisiin vielä lomaedut pois. Kukaan ei jaksaisi tätä työtä tehdä pienellä palkalla ja lyhyillä lomilla.

Palkalliset lomat tekee opettajan työstä sentään kohtuupalkkaisen! Vaikka laskettaisiin työtunnit, lomat ja kaikki mahdolliset luvut yhteen, ei silti pääse rikastumaan tässä työssä muuten kuin henkisesti.

vieras
Ongelma on, että nykyäidit ovat niin älykkäitä??? tai sitten pikkunokkaisia, ettei suhteita isovanhempiin, sisaruksiin, omiin äiteihin tai muihin läheisiin ole haluttu ylläpitää ja nyt onkin ongelma kun ei ole sosiaalista verkkoa. Elämässä on vain asioita, jotka täytyy ihan itse järjestellä. Koko maailma ei pyöri näiden ihmeäitien tahdon ja halujen tai työaikojen mukaan.

no hankipa mulle mummu tai muu hoitaja...maksatko kans? varmaan tosi helppo saada hoitaja joulunaluspäiviksi ja sunnuntaista loppiaiseen. älkää nyt olko naurettavia. jos tukiverkkoa ei ole, niin sitä EI ole, vaikka olisi aikaa kuinka kauan "hankkia" hoitaja, se ei silti onnistu. Olkaa tyytyväisiä, kenellä on apuja.
Eikö teillä ole ketään sukulaista tai tuttua joiden luokse lapset voisivat mennä loman ajaksi? Entä lasten isä? Voihan sitä hoitajaa hakea vaikka kesällä niin on puoli vuotta aikaa etsiä hoitajaa, kyllä on ihmisiä jotka mielellään auttavat, kyllähän se maksaa, mutta niin maksaa moni muukin asia. Tukiverkkoa voi myös alkaa hankkimaan jos sitä tähän mennessä ei ole.

just
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ongelma on, että nykyäidit ovat niin älykkäitä??? tai sitten pikkunokkaisia, ettei suhteita isovanhempiin, sisaruksiin, omiin äiteihin tai muihin läheisiin ole haluttu ylläpitää ja nyt onkin ongelma kun ei ole sosiaalista verkkoa. Elämässä on vain asioita, jotka täytyy ihan itse järjestellä. Koko maailma ei pyöri näiden ihmeäitien tahdon ja halujen tai työaikojen mukaan.
Hienoa päättelyä, Einstein, mutta kaikilla ei ole isovanhemmat elossa, ehkä keskimäärin yksi sisarus ja sukulaiset kaukana toisella puolella Suomea. Hienoa jos itselläsi on sosiaalinen verkosto kunnossa, mutta ei se niin helppoa kaikille ole.

Keittiönoita
Onhan noi koulujen lomat pidemmät kuin vanhempien vuosilomat ja se hankaloittaa pienten koululaisten vanhempien tilannetta. Oisko ap naapurustossa/lähistöllä ketään isompaa (ysiluokkalainen tai lukiolainen ) , joka voisi tulla maksua vastaan muutamaksi päiväksi hoitamaan lapsiasi?

vieras
Tämä on just se syy, miksi jo ennen lastenhankintaa päätin hankkia sellaisen ammatin, jota pystyn tekemään kotona. Eli mä olen sikäli etuoikeutetussa asemassa, että saan olla kotona aina lasten lähtiessä kouluun, palatessa sieltä ja ollessa lomalla <3

vieras
Ei olis pokkaa pyytää mummoa tänne heilumaan noin pitkäksi aikaa. Elämä se on silläkin. Kyllä ne lapset pärjää kotona. Niin pärjättiin 80-luvullakin, eikä ollu edes kännyköitä, mistä tavoittaa kenet tahansa tutun hädän tullen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Joo, mulla on kanssa VAI 4päivää kesälomaa tossa välissä, mutta ONNEKSI paikkakunnalla on joulukerho, jonne oon ton tokaluokkalaisen ilmoittanu =)
Minä taas näkisin, että joku kerho voi olla lapselle vaan rasite, kun on loma. Mikä ongelma siinä kotona olemisessa nykyisin on? Pitääkö aina olla viihdykettä ja meininkiä ja ulkoa tulevaa ohjausta, että lapset jaksaa OLLA?

hoya hei!!
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
no hankipa mulle mummu tai muu hoitaja...maksatko kans? varmaan tosi helppo saada hoitaja joulunaluspäiviksi ja sunnuntaista loppiaiseen. älkää nyt olko naurettavia. jos tukiverkkoa ei ole, niin sitä EI ole, vaikka olisi aikaa kuinka kauan "hankkia" hoitaja, se ei silti onnistu. Olkaa tyytyväisiä, kenellä on apuja.
Eikö teillä ole ketään sukulaista tai tuttua joiden luokse lapset voisivat mennä loman ajaksi? Entä lasten isä? Voihan sitä hoitajaa hakea vaikka kesällä niin on puoli vuotta aikaa etsiä hoitajaa, kyllä on ihmisiä jotka mielellään auttavat, kyllähän se maksaa, mutta niin maksaa moni muukin asia. Tukiverkkoa voi myös alkaa hankkimaan jos sitä tähän mennessä ei ole.
MITEN hankitaan tukiverkko?? Annapas ohjeet.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hoya hei!! :
Tutustumalla ihmisiin. Mieluiten sellaisiin, joilla on suurinpiirtein samanikäiset lapset. Ottamalla vuorotellen lapsia hoitoon tällaisen ihmisen kanssa. Koululaisten kohdalla kannattaa tutustua heti koulun alettua lasten kavereiden vanhempiin. Naapureihin kannattaa tutustua. Myös lähiympäristön teineihin. Hyvissä ajoin ennen lomia kannataa jutella muiden vanhempien kanssa, miten heillä loma-aikana toimitaan. Ehdottaa voi vaikka sitä, että useampi perhe palkkaa yhdessä lomapäiviksi lapsiporukalle hoitajan.

Kun mä aikoinaan olin lasten kanssa hoitovapaalla, mulla oli lähes jokaisella koulujen lomalla ainakin yksi lähiympäristön lapsi peräänkatsottavana. Kun erään naapurini vaimo aikoinaan kuoli, tämä naapuri vaan soitti ovikelloani - tiesi mun olevan hoitovapaalla - ja kysyi, voisiko jättää heidän vara-avaimensa meille, jos hänen silloin 13-vuotias poikansa sattuu unohtamaan avaimen kotiin. Sopihan se.

Niinpä niin
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tutustumalla ihmisiin. Mieluiten sellaisiin, joilla on suurinpiirtein samanikäiset lapset. Ottamalla vuorotellen lapsia hoitoon tällaisen ihmisen kanssa. Koululaisten kohdalla kannattaa tutustua heti koulun alettua lasten kavereiden vanhempiin. Naapureihin kannattaa tutustua. Myös lähiympäristön teineihin. Hyvissä ajoin ennen lomia kannataa jutella muiden vanhempien kanssa, miten heillä loma-aikana toimitaan. Ehdottaa voi vaikka sitä, että useampi perhe palkkaa yhdessä lomapäiviksi lapsiporukalle hoitajan.

Kun mä aikoinaan olin lasten kanssa hoitovapaalla, mulla oli lähes jokaisella koulujen lomalla ainakin yksi lähiympäristön lapsi peräänkatsottavana. Kun erään naapurini vaimo aikoinaan kuoli, tämä naapuri vaan soitti ovikelloani - tiesi mun olevan hoitovapaalla - ja kysyi, voisiko jättää heidän vara-avaimensa meille, jos hänen silloin 13-vuotias poikansa sattuu unohtamaan avaimen kotiin. Sopihan se.
Hyvä Keittiönoita! Nuin juuri tukiverkko rakennetaan, ihmettelen ettei kaikilla sellaista ole!!

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Hyvä Keittiönoita! Nuin juuri tukiverkko rakennetaan, ihmettelen ettei kaikilla sellaista ole!!
Ne, joilla lasten kouluikään on vielä muutama vuosi, kannattaa ruveta jo nyt katsomaan, onko naapurustossa yläasteikäisiä. Näitä lapsia ei kannata ohittaa näkemättä heitä vaan - jos aika vaan antaa periksi - tervehtiä ja pysähtyä hetkeksi kysymään kuulumisia. Oppia tuntemaan näitä lähialueen lapsia. Kun aikanaan oman ekaluokkalaisensa kanssa pähkäilee loma-aikojen hoitojärjestelyitä, sille tutulle ysiluokkalaisella/oppivelvollisuutensa jo päättäneelle voi olla suorastaan tervetullutta tienata taskurahaa lomien aikana vahtimalla ekaluokkalaista parista päivästä useampaan viikkoon.

emäntä
itse vaihdoin ammattia siinä vaihessa kun lapseni alkoivat olla kouluikäisiä eivätkä
enää saaneet iltapäivähoidossa olla koulun jälkeen.
Asumme maalla ja iltapäiväkin kotona yksin (korvessa) olisi ollut liian pitkä pienille koululaisille.
nykyään työskentelen kotona eikä lapsien tarvitse tulla tyhjään kotiin.
Työtilat remontoin itselleni ulkorakennukseen.

ihmettelen,
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:

jos mun joku kaveri, jolla on samanikäiset lapset, kuin mulla, tulisi ehdottelemaan, että otatko janikan ja laurin teille vaikka 20. ja 22. päivä ja laita ninni ja mirko hänelle 21. ja 23. pv. hoitoon, niin enpä taitais suostua.

mistä te muuten noita hoitajia napsitte? lehti-ilmoituksellako? siis, jos ei ole tuttuja/sukulaisia? mistä sellaisen ihmeen löytää, joka haluaa tai pystyy tekemään töitä 21.-23.12 ja 27-31.12/vuosi?

No

Meillä toimii tuo vuorottelu-juttu oikein hyvin.

Yhteistyössä