Jännitysniska...

Drosera:nyt selvisi suun kipeys sitten, tarvitsen purentakiskot.Hammaslääkäri huomasi, että narskuttelen hampaita ja jännitän leukaperiä huomaamatta, joten nyt sitten odottelen pääsyä tutkimuksiin kiskoja varten.Sieltä niskastahan se kaikki kait on alkanut, ja tuo jatkuva palan tunne kurkussa voi olla siitä, saa nyt senkin nähä.
Oletkos kokeillut Nexiumia tohon poltteluun? Itsellä ollu samanlaista joskus ja tähystetty on refluksi epäilyn vuoksi, ei löytynyt kuin pientä ärsytystä mahan alueella, johon sitten nexiumia söin, ja se todella auttoi.Jos vaiva jatkuu niin hyvä olisi tähystykseen päästä.

Tönkkösuolattu: ei ole sen tarkemmin sitä tutkineet, ultrassa kävin kaulaani näyttämässä ja normaalia oli kuulema.Torstaina lääkäri soittelee tuloksista, niin pääsee taas eteenpäin asiassa. On vaan noi patit harmillisia, kun venytellessä tuntuu kun olis hyytelöpussi kaulalla lillumassa.
Nyt olen pari kertaa päässyt hierojalle ja nyt kun on alkanut lihakset aueta, niin samaan syssyyn alkoi sitten taas niskat paukkumaan oikein huolella. Pitäisiköhän niitä käydä näyttämässä jossain nikaman niksauttajalla? On sen verran kauan ollut ruoto puristuksessa, että voisiko siellä olla niitä fasetti lukkoja tai muuta vastaavaa häiriötä?
 
Hei naruniska ja muut purentavaivaiset!

Mulla on ollut purentakiskot kahdeksan vuotta ja auttaneet etenkin jatkuviin päänsärkyihin. Toki kiskojen kanssakin tulee purtua ja niksa jumiutuu, mutta ainakaan hampaat ei kulu ja tule sitä kautta pahoja purentavikoja. Yhdistettynä koulun lopputyöntekemiseen eli päätteen äärellä istumiseen ei yöllinen narskuttaminen ole kovin hyvä yhdistelmä. Viime aikoina on korvissa suhissut ja jumputtanut, ja siihen kun lähdin etsimään apua, löysin tieni voice massage -hierojalle. Hän on siis tavallinen hieroja joka on erikoistunut auttamaan puhetyöläisiä, laulajia, puhallinsoittajia ja purentavaivoista kärsiviä niska-hartia seudun ja purentalihasten jännitystiloissa. Olen käynyt kaksi kertaa ja tykästynyt hierontaan kovasti. Hoidon jälkeen mulla on pää ollut taas kevyt ja tuntuu että verikin virtaisi paremmin. Sain myös kotihoito-ohjeet leuan ja purentalihasten rentouttamiseen. Mielestäni kukaan muu hieroja ei ole niin hyvin hieronut nimenomaan niskan ja kallonpohjan seutua. Ja muut eivät ole koskeneetkaan leuan lihaksiin tai purentalihaksiin. Mulla ne oli ainakin aivan jumissa, etenkin oikealta puolelta. Itse löysin hierojani ihan googlaamalla voice massagen. Tuon hierojan lisäksi käyn kerran tai pari kuussa osteopaatilla, ja nyt uskon, että noilla hoidoilla saan sekä niska-hartiaseudun että selkäni pysymään toimintakunnossa. Vaikka eihän nuokaan mitään auta jos ei itse kotioloissa liiku ja venyttele.
 
no niin tänään käyty magneettikuvauksessa ja tuloksia odotellaan jännittynein mielin..kuvattiin pää sekä kaulasuonet..niska on taas hieman rauhoittunut huimauksineen ja omituisine pään tuntemuksineen...kärsin myös tuosta Vuokko-75 mainitsemasta purentavaivasta ja se on ehkä suurin murheeni, mikä näitä vaivoja ehkä juuri aiheuttaa, koska kaikki outo ja huono tapahtuu aina sillä puolen missä minulla on leuassa vikaa..eli oikealla..välillä on niin leukalihakset jumissa ettei jaksa edes pureskella ruokaa vaan ne menee ihan maitohapoille...kuinka kallista tuollainen voice massage oikein on??ja pääseekö sinne ihan ilman mitään lähetteitä...
 
Kahden tytön äiti: Voice Massageen pääsee ihan vain soittamalla ja varaamalla ajan kuten mille tahansa hierojalle. Sairausvakuutuksen piiriin se ei kuulu, joten korvausta siitä ei saa. Mulla yksi käynti kerta (reilun tunnin aika) maksoin 50 e, eli ei ihan halpaa lystiä, mutta mun mielestä kyllä koko rahan arvoista. Se missä minä olen käynyt, on ollut aika kiireinen, kun lähialueella ei ole muita vastaavia, mutta ekan käynnin sain aika nopeasti.

Tuossa alla linkki voice massaga sivuille, josta voit katsoa itseäsi lähimpänä olevan hierojan ja soittaa ja kysellä vähän lisää. Sivulla myös vähän lisätietoa asiasta.

http://www.voicemassage.com/terapeutit_paikkakunta.html

Ja seuraavasta linkistä löytyy vähän tietoa purennasta ja voice massagesta:
http://www.raijarautavirta.info/purenta.html

Toivottavasti on jotain apua!
 
Tosiaan kilpirauhasarvot katsottiin, oli kunnossa ja keuhkokuvan otti, eikä sielläkään mitään vikaa. Rintalasta ja keuhkojen alue on nyt paljon paremmassa kunnossa, välillä vetää hermosähkäriä, jos esim nostaa jotain, mutta muuten ok. Kuumeelle ei siis löytyny syytä, on tosi hienoa olla aina näin mysteeri, vikaa on mutta mitään ei löydy. Ja kuumetta en ole enää mitannut, välillä tuntuu että olisi, välilllä ei.
Nexiumia söin reilun viikon ja tuntui että se rauhoitti mahaa, polttelu ja röyhtäily ainakin vähentyi. Mulla oli noi refluksi oireet joskus ala-asteikäisenä tosi pahat, laktoosi-intoleranssia epäiltiin ja join pari vuotta hyla-maitoa, jonka jälkeen rauhoittui. Tosin kahvia en voi juoda, paistettu kananmuna ja monet muut käristetyt aiheuttaa ja salmiakkikossu, horna ja fisu.. :) Tuolloin muinoin tähystettiin parikin kertaa ja oli se seurantalaukku yön yli muutaman kerran. Jotain ärsyyntynyttä juttua sieltä löyty ja yöllä sitä oli enemmän. Sen oon nyt huomannu, että jos on lapaluiden välistä jumissa, niin röyhtäilen enemmän..

Kahden tytön äiti: jännitän täällä puolestasi tuloksia, toivottavasti ei löydy mitään pahaa, pidän peukut pystyssä!

Vuokko-75: Kiitos tuosta linkistä! Tuli taas sellainen olo, kun noita luki, että jossain on ihmisiä, jotka ehkä ymmärtävät ja voisivat osata auttaa. Täytyy miettiä, jos kävisin tuollaiselta kyselemässä tyhmiä. Oon tosiaan huomannu, että toisinaan narskutan yöllä, usein kun niska on enemmän jumissa. Eli luulisin jumin aiheuttavan narskuttelun ja narskuttelun pahentavan jumia, mutta tiedä sitten. Mulla on kuitenkin oiottu aika paljon hampaita muinoin ja nää oireet alkoi puoli vuotta sen jälkeen kun neljä viisaudenhammasta otettiin pois. Sen jälkeen hampaat on selkeästi alkanu liikkua, huomaa kun suuhygienistin käskystä putsailen hammaslangalla, niin välillä lanka uppoaa kevyesti väliin ja välillä saman välin kohdalla lanka katkeaa kun hampaat on niin kiinni toisissaan. Varasin ajan tarkastukseen, heinäkuun alkuun meni. Etten nyt oikein tiedä, pitäisikö käydä ensin tarkastuksessa ja sitten miettiä tota voice massagea.

Niin ja tosiaan, heh, kaiken lisäksi, kunnallinen fysioterapeutti ei tahdo nähdä mua ennen kuin ehkä elokuun lopulla. Tuli ilmeisesti itsekin siihen tulokseen, ettei osaa auttaa mua. Luultavasti tää rintalasta kipeyty niistä syvien vatsalihasten harjottelusta. En edes tiedä jännitinkö oikeitä lihaksia. Ja ehkä innostuin taas liikaa treenaan, kun jatkuvasti niitä koitin jännittää. Täytys ymmärtää vihdoinkin itse, että hiljaa hyvä tulee.. jos tulee.
 
Niin ja sitäkin piti sanoa, kun mulla on aina ollu tosi hiljainen ääni. Siis luulen itse puhuvani kovaa, mutta saan aina kuulla, että mitään ei kuulu. Niin tuosta vois ehkä olla apua siihenkin.. hmm.. innostuin nyt ihan taas :) :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tnmh:
hei!

Lueskelin eilen illalla tätä pitkää ketjua ja monia kohtalotovereita tunnistin. Minulla oireet ovat moninaiset, päänsärkyä, oudot silmät (valonarkuutta, kuivuutta), kipua silmien takana,vasen poskii puutuu, ylähampaat ja poskiontelot särkevät., jalat ja kädet tärisevät, olo sumuinen ja epätodellinen. Hartiat ovat jumissa, itseasiassa lihakset ristiselkäänkin saakka. Olen käynyt hieronnassa nyt kymmenisen kertaa, saanut purentakiskot ja ostanut terveystyynyn. Joka päivä teen vennyttelyjä pari kertaa päivässä, ohjeita olen etsinyt useimmilta nettisivuilta ja hieroja on myös neuvonut. Nämä ovat auttaneet jo paljon. Ylläni leijuu fibromyalgian "uhka", viitteitä tähän jo on.

Olen etsinyt netistä aktiivisesti tietoa mm. myös kansanparantajista ym. ja itse alan kallistua heidän hoitojensa kannalle. Googlettamalla löytyy tietoa sanoilla mm. kansanparantaja, manuaaliterapia. Itse olen harkinnut manuaaliterapeuttia Turun lähistöllä, täältä toiselta puolelta Suomea on vaan sinne pirun pitkä matka kolme-neljä kertaaa mennä. Joku voi ajatella, että tämä on mainos. Tavallaan ehkä onkin, mutta itse aion oikaista muutaman vuoden tässä tutkimusviidakossa, jossa rahaa varmasti palaa. Jos en sieltä apua saa, sitten vaan ihmetellään seuraavaa siirtoa.

Ja jokainenhan tekee omat päätöksensä, miten itseään hoitaa. Halusin vain tuoda tämän yhden vaihtoehdon esille, kun ovat monet tainneet sieltä apua saada.
Olen tuolla alkupäässä kirjoittanut nim.merk.TTA-Avon ja nyt taas palaan tähän ketjuun.
Olen kärsinyt monen monta vuotta selittämättömiä särkyjä.
Nyt kuukausi takaperin alkoi kasvojen puutuminen uutena oireena
:ashamed:
Syksyllä sain "fibro" merkinnän papereihini.

Vappuna alkoi ahdistaa hengittäminen, lääkärissä todettiin "terveeksi", lihasperäistä, ei kuulemma muuta ekg;n ja verikokeiden jälkeen.
Vain tulehduskipulääkkeet ja lihastarentouttavat lääkkeet kotiin avuksi.

Olen käynyt säännöllisesti Voice Massagessa kerran kuussa jo puolentoista vuoden ajan. Se auttaa hetkellisesti, kun lukot aukeaa kunnes taas jymähtää.

Ystävälleni särkyjä ja oloani taas kerran valittelin. Hän antoi jäsenkorjaaja/osteopaatti/kansanparantajan nimen ja sanoi, että hän saa sieltä avun omiin kipuihin/lukkoihin ja siellä ei tarvitse kun kerran käydä eikä jatko-aikoja varailla "varmuudeksi", kuten monelle kiropraktikolle yms. varataan hoitojakso.

Olin jo aiemmin tämän tiennyt mutta en vain saanut aikaiseksi lähteä "kansanparantajalle".

Viime tiistaina sen tein, menin vastaanotolle ja tulin ilman särkyjä takaisin.
Olen todella pitkästä aikaa nukkunut yöni kunnolla, kylkeä ei särje , puutuminen poissa.
Vikani ei johtunutkaan yläselästä/hartioista vaan lantiosta.
Se "käsiteltiin" , laitettiin oikealla paikalle.
Sain jatko-ohjeiksi venyttelyitä päivittäin ja paljon.
Nyt on kahden kuukauden venyttelyhoito jakso kotona päällä, sen jälkeen kuulemma pitäisi olla "parantunut".


Niin ja on hyvin mahdollista, että tämän hoidon joutuu uusimaan kun helposti paikat hakee vanhoille urille ;)
Mutta nyt kun tiedän missä vika, ei enään menen korvien väliin niin kivut.

Saa laittaa Yv:tä, asun Tampereella.


Tällaiselle sivulle osuin;
http://www.kuntonetti.org/keskustelu/viewforum.php?id=3&p=1
 
Moikkulis kaikille! Mulla taas tää olo ihan kauhea, koko ajan heittää ja huimaa. Siivota ei voi lainkaan kun meinaa ihan tuupertua. En kyllä tajua mistä tää johtuu ja voiko tää todella olla niskasta? En kellekkään tällaista suo. Hiki on koko ajan kun jotakin yrittää tehdä ja kumartaa ei voi tai taju lähtee...auttakaa onkos kellään samaa?????????????? :'( :'( :'(
 
Välillä täällä kirjoittelin, sitten en taas ole ehtinyt. Nyt tuli taas tämä foorumi mieleen kun olen jo parin viikon ajan herännyt aamulla päänsärkyyn ja niin kauhean kipeeseen / jumissa olevaan kroppaan että! :$
Väsyttää kauheasti, tuntuu etten ole saanut nukuttua -enkä varmaan hyvin olekaan kerran olen aamulla niin jumissa - selkä, lantio, niskat, hartiat ja pää ihan jumissa. Jos voittaisin lotossa, ostaisin tempur sängyn, mutta kun en ole voittanut on pärjättävä vanhalla. Tyyny on sellainen muotoiltu ja pitäisi olla hyvä...
Mulla kanssa korvissa suhisee välillä, yölläkin vasemmassa lavassa on elohiiri (lihakset ihan jumissa) ja aamulla siis pää kauhean kipeä. Tammikuussa kävin muutaman kerran OMT fysioterapeutilla, mutta ei ole varaa ravata siellä jatkuvasti, harmi :( Pätkätyöläisen on säästettävä kaikessa, perheessäkin on kolme lasta ja menot sen mukaiset.

Auttaisikohan tuo jäsenkorjaaja jos satsaisi pari kertaa sinne? Purentakisko minulla on, ilman sitä hampaat olisi jo kappaleina. On tämä vaikeeta, yölä kun herää päänsärkyyn niin aina tulee mieleen kaikki aivokasvaimet jne vaikka tietää ja tuntee kuinka kaikki lihakset lantiosta ylöspäin on ihan jumissa ja kipeänäja järki sanoo pääsäryn johtuvan siitä. Onneksi on taas neljä päivää vapaata, pitää venytellä ja koettaa saada itseään parempaan kuntoon!
 
Ootteko huomanneet muut sellaista, että olisitte kipeempiä aina matalapaineen aikaan. Mun osteopaatti nauroi makeasti kun kerroin huomiostani, mutta voice massage -hierojani taas olisi sitä mieltä, että kun ihminen on suurimmaksi osaksi vettä, niin kyllä tollaiset ilmanpaineenvaihtelut tuntuvat kehossa. Eilen oli meillä sadepäivä ja mä olin aivan jumissa. Mikään ei auttanut jumahtaneeseen selkään ja hartioihin. Venyttelin, jumppasin, kävin kävelyllä, pistin kylmägeeliä, mies hieroi jne. mutta olo ei vaan helpottanut. Onneksi nukuin kohtalaiseksi, kun olin niin väsy edellisyön pyörimisestä. Ja aamulla paistoi aurinko, ilma oli raikas ja mua ei kolota ja jumita yhtään :)

Huomasin tämän kyllä jo teininä, jolloin mulla alkoi iskiasoireet vaivata aina ukkosen ilmalla. Joskus kesällä kun on oikein painostava ilma, niin tuntuu, että koko keho kipuilisi nilkoista päähän saakka.

Tulppaani
, hyvä sänky varmaan auttaisi. Mitä jos ottaisit huonekalukaupasta lainaan sellaisen Tempur-petauspatjan. Mulle ainakin sanoivat, että antavat sen viikoksi sovitukseen. Jos se sitten tuntuisi hyvältä, niin voisit miettiä, millä keinoin saisit rahat kasaan tai maksettua sängyn vaikka osamaksulla. Ratkaisu voisi olla myös edullisempi vyöhykejousitettu patja ja siihen sitten se 7 cm Tempur-petari. Ei tule niin kalliiksi kun kokonainen tempuri. Mulla on melko laadukas joustinpatja ja siihen sellainen tempur-materiaalin tapaista "jäljitelmää" olevat edullisempi petari. Toimii ihan hyvin, ei ehkä ihan tempurin veroinen, mutta on auttanut paljon olooni. Ja tyyny on sitten Tempur.

Kannattaa muuten tehdä sekä illalla että aamulla joitain jumppaliikkeitä ja venytyksiä, niin yöstä selviää paremmin ja aamulla pääsee taas liikkeelle. Mä lainasin kirjastosta sellaisen Asahi -kirjan, jossa on kevyitä liikkeitä, ja sieltä valitsin muutaman selkää ja hartioita "hyväilevän" liikkeen, samoin teen sellaista "kissa"-liikettä jossa konttausasennossa köyristetään ja notkistetaan selkää ja sen päälle pari venytysliikettä. Auttaa ainakin vähän, pitää mut toimintakunnossa ja ei tunnu pakkopullalta, kun aikaa kuluu vaan 10 min/kerta. Silti joudun välillä yöllä nousemaan ja venyttelemään ja pyörittämään hartioita, jotta voin nukkua taas aamuun saakka.
 
Hei taas. Sain ajan jo perjantaille kansanparantajalle / hierojalle, aika on kahdeksi tunniksi joten ehtii jotain tehdäkin! Toivottavasti saan apua.
Järjestin myös itselleni töihin satulatuolin, istuma-asento on heti parempi, toivotaan että loppupäivä menee tämän ansiosta paremmin! =) Minä hölmö en älynnyt jo aiemmin kysyä tätä tuolia, paikasta löytyi kuitenkin yksi tällä hetkellä ylimääräinen käyttööni. Satulasta on hyviä kokemuksia ainakin aikaisemmasta työpaikasta.

Aurinkoisia vapaita kaikille, vaikkakin sateita on kai luvattu helluntaiksi ympäri Suomen :(
 
Tulin vasta nyt kirjoittelemaan, kun on ollut tuossa sellainen lopputyörumba että oksat pois :eek: Noh nyt sit vihrosta viimein mun pitäs valmistua ensi viikon perjantaina.. jeee! Mulla noi kaikki huimausoireet, puutumiset ym helpottiva hieman sen jälkeen, kun oon tänne viimeksi kirjoitellut, mutta nyt ne on taas takas.. grrr :kieh: Voi olla et niska otti taas takapakkia jatkuvasta koneella olemisesta, kun piti rustata sitä lopputyötä. Selkeimpänä oireena mulla on edelleen huimaus. En jaksa enää nykyään pahemmin valitella kellekkään asiasta, kun tuntuu että kukaan ei tajua ja ota vakavissaan.. pelkäänpä että työpaikallakin mua pidetään vaan luulosairaana. Ei näiden oireiden kanssa oo kuitenkaan kiva elää ja välillä on aikas yksinäinen olo oireiden keskellä.

Onko teillä muilla ollut välillä sellasta huimausta, että tuntuu et taju lähtee muutamaksi sekunniksi ja et jalat lähtis alta/ maa vajois jalkojen alta... se on aikas pelottava tunne. Onneksi ne "kohtaukset" ei kestä kuin lyhyen ajan ja koitan olla välittämättä niistä. Onko teillä jumien yhteydessä selässä sellaista kuumottavaa jomotusta... vähän kuin lihaksia polttelis... onkohan "normaalia"?

Yksi uusi oire mulle on kyllä tullut... en sit tiä liittyykö mitenkään jumeihin, mutta mulla on ollut tässä parin viikon ajan semmoista hengenahdistusta/raskas hengittää. Naurahdin oikein, kun huomasin että Droseralla on ainakin ollut jotain vastaavaa. Ei siis ole naurun asia, mutta joskus huvittaa kun huomaa, että jollain mullakin on samoja oireita ja helpottaa kun ei tarvi kokea olevansa yksin niiden kanssa. Mullahan on siis todettu tietzen oireyhtymä (joskus taisin mainitakkin siitä tänne). Eli mulla on rintarangassa tulehtunut nivelkohta, joka ärsyyntyy kosketuksesta. Sille ei kuulemma tehdä mitään jos kipu ei siinä pahene. Voi olla et toi mun hengenahdistus liittyy jotain siihen. Kävin asiasta lääkärillä ja otti kanssa ekg:n ja kuunteli keuhkot, mutta kaikki niissä ok B) Lääkäri sanoi, että toi mun selkä/niskajumi vois myös aiheuttaa rintarangan puolelle jumia jolloin saattaa olla hengenahdiostusta... tiedä sitten. Onko muilla ollut vastaavaa?

Kiva kirjoitella kaikille teille taas pitkästä aikaa. Muistakaa että olen hengessä mukana :wave:

ps. TTA-Avon.... kävikkö Tampereen suunnalla siellä jäsenkorjaajalla ja missä?
 
Nimittäin käydä kaksi tuntia hierojalla / kansanparantajalla. Sanoi, että selkäni ja niska ovat kamalassa kunnossa, sai kyllä hyvää aikaiseksi jo yhdessä käynnillä. Hän epäili, että selkärangassani saattaisi olla hiukan perinnöllistä skolioosia ja se yhdistettynä yliliikkuviin niveliin ja toimistotyöhän on aika ikävä juttu :| En voinut uskoa miten kipeitä pystyivät olemaan kaulan lihakset! :eek:
Toivottavasti oikeassa lavassa olleet lavan elohiiret helpottaisivat nyt, ne tekevät hulluksi.

Minulla on myös ollut usein tuota hengenahdistusta, rintaranka on niin jumissa. Auttaa aina kun saa kunnolla auki ja lihakset venytettyä.

Aurinkoista viikonloppua!
 
magneettikuvien ja kaulasuonten varjoainekuvausten tulokset tulleet..ja kaikki normaalia...eli niska ja purentavaivaisena jatketaan...mutta toivoen että saisi itsensä kuntoon tästä kamalasta ja viheliäisestä vaivasta...helpotus ja huokaus..oon koittanut tossa melkeinpä joka päivä tehdä pientä hartia jumppaa,josko tuo auttaisi..
 
Kahden tytön äiti: Hyvä hyvä!! :hug: Sehän tässä on vaikeinta ollut, ymmärtää että tälläisia asioita voi olla ilman mitään selkeää syytä ja pahempaa sairautta. Mutta tärkeää olis oikeasti tajuta ja alkaa elämään sen mukaan. (Sanoin ton vähän niinku itselleni). Musta tuntuu nykyään vähän siltä, etten edes uskalla pyrkiä täysin kunnossa olevaan ruumiiseen, kun sitten on taas suurempi matka pudota, jos ja kun luultavasti näin kävisi.

Mutta pääosin on nyt parempi fiilis, selkeesti huomaa että kun on lämpöisempi ilma, niin pysyy lihaksetkin melko hyvinä. Ja huomannut myös sen kuinka paljon psyykkisesti pystyy näihin oloihin vaikuttamaan. Täytyis vielä vaan saada lisää henkistä voimaa.. Mutta kohti parempaa koko ajan.

Toi keuhkokipuilu on pääosin helpottanu, ainoo mikä nyt enemmän vaivaa on lähes jokailtainen päänsärky. Selkeesti kun niska väsyy, niin siitä tulee. Vihdoinkin huomaan, että mulla on oikeesti jännitysniska! Aina kun oireissa tosta päänsärystä puhutaan.. ja aiemmin mulla ei särkeny juuri yhtään. No, niskatuki auttaa ja lepo. Ja usein syöminen. Kai se jumppaa leukalihaksia ja niskaa samalla ja saa veren kiertään.. Täytys käydä ostaan vesijuoksuvyö, kun kohta uskaltaa järveenkin, fyssari sanoi sen olevan parasta liikuntaa. Enpä ole koskaan koittanut. Tuntuu ajatuksena vähän samalta ku sauvakävely..
Ainiin, ja mahassa on elohiiri potkinu taas pari viikkoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Sit taas säikähdin, että onko siellä nyt joku muu potkimassa, mutta tuskinpa ja kuitenkin vaihtaa paikkaa välillä keuhkojen alle ja sit taas alas. Ärsyttävä jättirotta ennemminkin..

Onnea Elina-81! Jos nyt siis ilmeisesti valmistuit!!
 
Elina-81: Kyselit tosta maan läpi putoomisesta, itellä ei oo ihan tommosta ollu, mutta noilta whiplash-sivuilta oon lukenut samantyyppisestä tuntemuksesta. Mulla tulee vaan semmosia nopeita 'tajunnan hyppäyksiä', jotka toisinaan tuntuu siltä ku ois jossain nytkähtävässä huvipuistolaitteessa eli kaikki heilahtaa. Mut toi on ihan muutaman sekunnin homma. onneks.
 
tuli mieleeni, että onko täällä missään vaiheessa ollut semmosta että kerrottaisiin mikä teillä aina auttaa tähän niskaan,kun se oikein on ilkeä..olisi vaan ollut kiva tietää ja kokeilla muidenkin metodeja miten aina hoitaa tätä niskaa..monesti minulla menee tuohon lihasrelaksantti puolelle ja joitain jumppaliikkeita..olisi kiva saada jotain hyviä vinkkejä tähän niin toivottomaan niskaan josta ei tunnu pääsevän ollenkaan..sitten kun on parempia päiviä niin sen aina unohtaa,mutta kyllä se itsestään aina muistuttaa muutaman hyvän päivän päästä...kiitokset etukäteen... :hug:
 
Kahden tytön äiti: Mulla auttaa fyssarin tekemä sarja, mutta liikkeet on sen verran hankalia selittää, etten ees yritä, jos joku tekis väärin. Niskatuki. Kylmäpussit. Lepo ja rentoutus, eli en tee sitten yhtään mitään, kun menee pahaksi. Makuu lattialla, jalat penkillä tai sängyllä/sohvalla pieni tyyny pään alla ja tyyny polvien alla. Ja niin että todellakin tuntee rentoutuvansa. Relaksantit ei auta mulla, fysiatri ne kielsikin, pahentaa vaan. Mitään muita venytyksiä tai jumpaa en saa tehdä, vetää heti pahemmaks. Esim. hartioiden pyörittelyy kiskasee niskan kunnon jumiin samantien. Kävely avaa joskus ja joskus pahentaa, tuossa vaan tarvii muistaa ryhti ja hartiat oikeasti rentona.

Yleisesti paremmassa kunnossa pysyy, kun muistaa istuessa ja noustessa huomioida niskan asennon, ettei vaan vahingossakaan nykäise. Samoin sängystä nouseminen ja yöllä kääntyminen olis oleellista tehdä oikein. Turhat kumartelut ja kurkottelut jättää väliin kokonaan. Ja muistaa tukea syvillä vatsalihaksilla aina kun nostaa jotain.

Oon aiemmin näillä sivuilla koittanut selittää kielen imemistä kitalakea vasten. Se on hyvä, vahvistaa ja saa liikettä yläniskaan/kallonpohjan lihaksiin. Myös tuolta sivuilta: http://www.tasapainopiste.fi/tietopankki.php oon saanu apua, mutta kannattaa tehdä alkuun vaan muutama harjoite ja katsoa mitä seuraa. Itellä auttanu noi reisien ja pyllyn jännitykset, tuntuu koko kropassa. Eteenpäin taivutusta en pysty tekeen ja esim makuulla en voi nostaa käsiä pään yli.. Menee siinä hetki kun oppii oman ruumiinsa tuntemaan ja tietää mikä auttaa parhaiten ja miten pieni asia riittää siihen, että oireet pahentuu, itse puolitoistavuotta nyt koittanu oppia. Ja olis kyllä kiva, jos joku tietäis jonkun keinon, mikä tepsis saman tien. Jos oikeasti lepään, mulla riittää nykyään 1-2 päivää, että on taas parempi.
 
Moi!

Täällä taas yksi uusi kohtalotoverinne ilmoittautuu mukaan... Olen jo jonkun aikaa seurannut tätä palstaa ja ajattelin raapustaa oman kertomuksenikin joukon jatkoksi.

Itselläni oireet alkoivat vuosi sitten yksittäisellä muutaman sekunnin kestävällä "humahduksella" työpisteellä istuessa. Sitä seurasi epätodellinen olo lähinnä käsissä, mutta oireet kuitenkin häipyivät kuukausiksi pikku hiljaa. Vuoden vaihteessa rupesi tulemaan lyhyitä huimauksia aina töissä istuessa, joko palaverissa tai kahvihuoneessa. Ikinä ei kuitenkaan taju lähtenyt, vaan pystyin ne "hanskaamaan" suhteellisen hyvin. Sitten helmikuussa kotona ollessa yhtäkkiä tuli isompi huimauskohtaus ja se säikäytti. Seuraavana päivänä menin kuitenkin töihin, mutta sielläkin ruokalassa istuessa tuli todella huono olo ja lähdin kotiin. Varasin lääkärille ajan ja ajattelin jo vaikka mitä, mutta neurologiset testit oli ok ja lääkäri päätyikin kirjoittamaan vain sairauslomaa muutaman päivän. Se auttoi ja oireet taas hävisivät pikku hiljaa. Kävin myös osteopaatilla ja hierojalla ja totesin tällaisen perinteisen hoidon auttavan. Maaliskuun lopussa lopetin hieronnassa käynnin ja siitä 1,5 kk päästä rupesi taas tulemaan huonoa oloa. Vähän myös puutumista raajoihin ja jopa naamaan. Päätin mennä suoraan yksityiselle neurologille, koska myös ahdistus kasvoi ihan älyttömän suureksi ja kuinka ollakaan, MS-tauti kummitteli mielessä. Neurologi passitti sitten mut pään magneettikuvaan, joka onneksi oli ihan normaali. Helpotus oli ihan mielettömän suuri... Tämä ennen juhannusta. Nyt oireet on "ok"-tasolla, olen saanut siis tuon magneettikuvan jälkeen karsittua varmasti suurimman osan itseni ylitarkkailusta ja spekuloinnista, joka tuntui suurin piirtein täyttävän kaiken hereilläoloaikani ennen kuvausta... Välillä kuitenkin edelleen epäilyttää, että voiko tämä kaikki tosiaan vaan niskasta johtua. Tällä hetkellä oireina ajoittaista oikean jalkaterän puutumista ja oikean silmän sumentumista, sekä jonkinlaista tasapainohäiriötä. Selkeitä huimauskohtauksia ei ole hetkeen ollut!

Onneksi kuitenkin olen tältä palstalta löytänyt hyvinkin samanlaisia oireita kuin mitä itselläni on ja vierailin täällä lähes päivittäin, kun kuvausta ja niiden tuloksia odottelin. Mulla ei tosin selkeää niskakipua tai päänsärkyä ole, vaan enemmänkin painetta / puutumista / jumia takaraivolla ja ainoat kivut löytyvät lapaluiden välistä. Hierojalla olen käynyt kerran viikossa ja se nyt pitää olon kohtuullisena.

Olen ajatellut lomien jälkeen käydä vielä kaustislaisella kansanparantajalla, niitähän on tälläkin palstalla kovasti kehuttu. Toinen vaihtoehto olisi OMT-fysioterapia, mutta siihen täytyy varmaan kärttää lähetettä työterveyden kautta, kun tuntuu, että rahaa uppoaa tähän itsensä hoitamiseen ihan tarpeeksi muutenkin. Itsehoito-ohjeita kaipailisin myös, jos niitä tätä palstaa lukevilta löytyisi..

Kiitos vielä kerran teille kaikille tästä keskustelusta, on ollut niiiiin helpottavaa täällä käydä ja saada vahvistusta tälle "pelkälle" niskavaivalle. :hug:
 
Eksyin tänne sivuille täysin vahingossa eilen, ja ette uskokaan kuinka onnen kyyneliä oon itkeny. En olekaan ainut joka kärsii näistä aivan hulluista vaivoista. Oon luullut jo usein että oon hullu...ja nyt ku luin näitä teidän viestejä..aivan sieltä vuosien vuosien takaa, jolloin tämä viestiketju on aloitettu, niin menin aivan hiljaiseksi. Ja kun poikakaverilleni näytin noita tekstejä, totesi hän, että "aivan ku sun elämästä". Eli tässä minun tarinani.

Kaikki alko 19 vuotiaana todella rankasta oksennutaudista. Ei mitään hajua miten tuo tämän kaiken aiheutti, mutta siitä se kuitenkin lähti. Ensiksi alkoi aivan sairaat päänsärkykohtaukset ja tuntui kuin en olisi saanut leukoja rennosti paikalle. Kuvaan astui myös outo "epätodellinen olotila" jota yritin kovasti ihmisille selittää. Samoin korvasäryt alkoivat. Sieltä sitten korvaklinikalle ja neurologille tutkimuksiin. epäiltiin vaikka mitä, tutkittiin ja hutkittiin. Ei löytynyt mitään. PIkkuhiljaa alkoi hermoja raastavat hartiasäryt, kaula ja niskasäryt sekä leukasäryt. Nämä siis edellä mainittujen lisäksi. Pikkuhiljaa kuvioihin tuli mukaan etova olo ns "matkapahoinvointi" vaikka ei matkustanutkaan, hampaiden pureminen yhteen, järkyttävät tuskahiki-kohtaukset, huimaus, silmien "sumeneminen ja harittaminen", migreeni, väsymys ja jaksamaton olotila koko ajan. Mukaan mahtuu kaikenlaisia pikkuoireita joita en edes tässä varmaan muista kirjoittaa....

Joka tapauksessa. Tässä sitä ollaan vielä seitsemän vuoden jälkeen samalla polulla. Henkisesti todella väsyneenä. Lääkäreissä olen ravannut kaikki nämä seitsemän vuotta. Osassa paikoista on pidetty hulluna, toisessa on sanottu että koita jaksaa. Jännitysniska on diagnosoitu useassa paperissa, mutta vain ohimennen...En ole voinut kuvitellakaan että se oikeasti aiheuttaisi näin pahoja oireita..Eikä ole lääkäritkään näköjään tajunneet sitä mulle selittää. Oon vaan ihmetelly mikä hitto mua vaivaa..

Aikaisemmin mainittujen lisäksi olen käynyt fysiatreilla, omt-keskuksessa, hierojilla, erikoislääkäreillä, naprapaateilla, kiropraktikolla, leukakirurgilla, silmälääkärillä, punkteeraus, vyöhyketerapia ym ym.Mistään en ole saanut apua vaivaan. Aina on hoidot aloitettu innolla ja haluttu selvittää asia kuntoon. OMT-keskuksessa kävin vuoden verran. Lopussa totesivat "emme voi auttaa". samaa olen kuullut monessa paikassa. Niska-hartiaseutuni on vaan niin jotenkin semmonen et sitä ei hoidoilla paranneta.

Tuntuu että on niin paljon asiaa ettei tiedä mitä tänne kirjottaisi. On vaan hassuu ku ite himas miettii että miten joku hiuspanta voi aiheuttaa huonoa oloa..ja sit lukee täältä et jollain muullakin on sama homma. Sit en voi käyttää niskalenkkitoppeja, syödessä tekee pahaa ruoan pureminen ja se pään asento. Paikallaan istuminen kauan on aivan helvettiä, Ylipäätänsä työssä käyminen on helvettiä. Käsien ylhäällä pitäminen aiheuttaa aivan järkyttävät oireet...jopa aamulla ripsarin laitto tekee välillä tosi häijyä. Uniongelmat ja puheen väsyminen on todella rasittavaa. Samoin järkyttävät kipupisteet ympäri kaulaa/niskaa/hartioita. Mitkään lääkket ei oo koskaan auttanu mua ja melkein kaikkee oon koklannu.

Pahinta tällä hetkellä on ehkä korvein suhina ja "koputus"-äänet. MInulla meni yllättäen toisesta korvasta kuulo lapsena...en tiedä liittyykö tähän jotenkin, koska jo pienenä on ollut hartiat epätavallisen jumissa. Joka tapauksessa...kun en kuule toisella korvalla mitään, on rasittavaa että toinen korva oireilee äänillä. Ja siihen päälle epätodelliset olot sun muut ni pakkaus on valmis=) Päähän siinä hajoaa useaankin otteeseen.

Mutta ehkäpä tällä kerralla en enempää kirjoittele koska viesti on jo nyt niin sekava.

On vaan aivan ihanaa..tietysti ikävää ..ett on muitakin. Ihmisiä joille "epätodellinen olotila" ja muut tuntemukset on tuttuja.

Just tänään kävin lääkärissä tästä asiasta taas keskustelemassa.
Toivotaan että tähän keksittäis joskus vielä hyvä hoitokeino. Koittakaahan ihmiset jaksaa!!
 
Olen lukenut kaikki viestit ja tämä viestiketju on ollut ihana!! Niin paljon samoja tuntemuksia kuin itsellä. Niin pitkään kuin muistan, olen kärsinyt niska- ja hartiavaivoista, jännityspäänsärystä, mutta vaivat pahenivat viime talvena. Oireita:
- pääsärkyä
- pää omituisen tuntuinen (painava ja niin kuin takaraivolla olisi painetta)
- hartiat ja niska kivikovat
- pistelyä käsissä ja joskus jaloissa
- kipua toisessa korvassa
- humahduksia päässä
- kylmiä väreitä päässä
- epätodellista oloa yms.
- kamala rutina ja rätinä niskassa päätä käänneltäessä
- hengenahdistus

Ja tästä kaikesta alkoi seurata paniikkikohtauksia. Joskus nuorempana kärsin opiskelustressin aikaan paniikkikohtauksista, mutta olivat loppuneet kymmeneksi vuodeksi, kunnes alkoivat talvella taas. Aloin käydä hierojalla 1-2 kertaa viikossa kahden kuukauden ajan ja hänkin kauhisteli kuinka jumissa olin. Inhottavat tuntemukset hävisivät ja paniikkikohtaukset hävisivät lopulta hieronnan myötä kuukaudeksi. Olin niin onnellinen, kun olo tuntui taas normaalilta. Tein sen virheen, että pidin hieronnassa tauon ja lopulta oireet palasivat rytinällä.

Kävin työterveyslääkärillä valittamassa oloani, hän mittasi vain verenpaineen, määräsi fysioterapiaa seitsemän kertaa ja Sirdaludia. Omalla kustannuksella aloin käydä myös hieronnassa. Mutta oli koko kevään ja kesän kamala. Paniikkikohtauksia alkoi taas tulla, kun pelkäsin niin kovasti aivokasvainta tai muuta kamalaa. Fysioterapeuttikin vahvisti, että olin jumissa, mutta olin lietsonnut itseni sellaiseen paniikkimaiseen olotilaan ihmeellisten oireiden takia ja olo oli vain kamala ja voimat lopussa. Fysioterapeutti antoi ultrahoitoa ja hieroi.

Lopulta kävin toisella lääkärillä, ja hän teki diagnoosiksi paniikkihäiriön ja määräsi lääkettä. Laajat verikokeet otettiin varmuuden vuoksi myös, mutta niissä ei ollut mitään häikkää. En ole myöskään halunnut aloittaa lääkitystä, kun pelkään niin sivuoireita, enkä tunne itseäni yhtään masentuneeksi. Aloitin syömään e-epaa ja karnosiinia ja olo vähän rauhoittunut. Kävin myös omalla kustannuksella muutaman kerran omt-fysioterapeutilla ja se oli ihanaa. Hän osasi avata nikamalukkoja ja kysyi heti, että tuntuuko välillä ettet saa happea tarpeeksi? Kylkiluissa oli sellaisia lukkoja, että keuhkoni eivät kuulemma päässeet kunnolla laajenemaan.

Muutama viikko sitten kävin neurologilla. Neurologiset testit OK, mutta refleksit hiukan ylivilkkaat. Neurologi sanoi, että kehoni on selvästi ylijännittynyt ja suositteli aloittamaan aikaisemman lääkärin määrämää mielialalääkettä. Sanoin etten halua ja hän sitten määräsi kuukauden kuurin Klotriptyl miteä lihasjännitykseen. Mutta en ole uskaltanut aloittaa sitäkään, kun sivuvaikutukset tuntuvat kurjilta. Sirdaludistakin on seuraavana päivänä joskus höntti ölö. Neurologi oli sitä mieltä, että magneettikuvaukseen ei ole nyt aihetta, mutta täytyy varmasti vielä kinuta sinne lähete, kun ei tämä pelko tunnu mihinkään lähtevän. Pahimmat oireet ovat kyllä loppuneet, mutta ihan tarpeeksi niitä on vieläkin ja uusia tulee. Kun menin googlettamaan ylivilkkaista reflekseistä, päädyin ms-taudin ja alsin sivuille ja nyt olen sitten ihan varma, että kärsin alsista. Joka puolella on yhtäkkiä alkanut tuntua elohiiriä ja nykäyksiä. Ja kuin oikein kuvittelen, toinen käsi tuntuu välillä voimattomalta. Tämä on tosi kurjaa! Selvä jännitysniska siis on, mutta tuntuu ettei kaikki kurjat oireet voi siitä johtua. Tuli varmasti aika sekava kirjoitus ja paljon jäi kirjoittamatta, mutta halusin jakaa omat kokemukseni. Tsemppiä kaikille!!
 
Tää palsta on ollut hetken aikaa melko kuollut.. Mukavaa että ootte löytäny meidät, eve83 ja emmiliini, tervetuloa joukkoon. Pahintahan tässä hommassa henkisesti on ollut mulle ainakin panikointi. Kun tulee se pelon tunne, että kontrolli katoaa ja mitä ihmettä nyt tapahtuu. Tuntuu kuin siirtyisi johonkin toiseen maailmaan. Emmiliinille sanoisin että ainakaan triptyl ei oo aiheuttanut mulle mitään sivuvaikutuksia. Alkuun vähän suu kuivu ja väsytti, nyttemmin pistän väsytyksen muiden asioiden piikkiin. Silmänpaineet on ollu vähän korkeella, täytys käydä taas tarkistamassa. Tosin epäilen itse että niskan jumitukset estää kaikkien aineiden kierron päässä kunnolla.. Enää tuntuu vain harvoin että silmä pullahtaisi ulos. En tiedä miten klotriptyl mite eroaa triptylistä, enkä jaksa nyt katsoa. Mutta selvästi huomaan eron jos koitan vähentää annostusta. Nyt oon syöny puoli vuotta 20mg illassa, pyrin vähentään kun tää elämä vähän tasoittuisi. E-epa saattaa olla ihan hyödyllistä, samoin tietysti vitamiinien riittävä saanti. Paniikkikohtauksiin en itse alkaisi syömään lääkkeitä kovin helpolla, olen oppinut melko hyvin hallitsemaan omiani.

Olin VÄHÄN tyhmä kesällä ja kävin ulkomailla 12kg rinkka selässä. Siitä tässä vielä vähän kärsitään + aloitin koulun. Oudokseltaan hankala tottua siihen, että oikeasti olen jaloillani monta tuntia päivässä. Välillä on pää niin kunnolla pihalla että.. Onneksi ainakin vielä palautuu suht ok aamuun mennessä.

Kannattaa vaatia ehdottomasti kaikki tutkimukset. Etenkin magneetti. Se kertoo jo aika paljon. Ja oleellista olisi pyrkiä ymmärtämään, että oireet mahdollisesti johtuvat vain ja ainoastaan niskasta, ellei muuta syytä löydy. Olotilaa kun vaan pahentaa se jatkuva stressaaminen, pelko ja pohdinta. Tosin vaikka mitä löytyisikin, ei se pelkääminen sitä paranna. Huumori auttaa. Ja suosittelen myös tutustumaan sivustoon, jota mainostetaan tässä muutamaa sivua taaksepäin. Retkuilla kun on paljon hyviä vinkkejä myös jännittäjille.

Eve83, tahtoisin tietää lisää sun korvasta tai siis siitä kuulon menemisestä. Onko siihen etsitty/löydetty syytä? ym. sun viesti ei muuten ollu yhtään sekava. Ihan tuttua tääläpäin.
 
Heippa Drosera!! Ja muutkin=)
Mua niin harmittaa etten ole aikaisemmin löytäny tätä keskustelua, ois tullu monet ahistukset varmaan vähemmän ku tietää ettei oo ainut jolla näitä vaivoja on.


Välillä on kyllä naurattanutkin ku on näitä lukenu, vaikka ei tää naurun asia olekaan. Mut ku tää on niin sairasta vaan ja tuntuu et lääkärit ne vaan vähättelee. Ja kuvailit Dosera niin hyvin tuon "toiseen maailmaan" siirtymisen jutun. Siis mä oon usein kuvaillu oloani et ihan ku ei ois tässä maailmassa. Tää on niin ihanaa ku te kaikki tajuatte jos kuvailee tollasia tuntemuksia.

Onko teillä muilla siis oireet koko ajan päällä?Ku mulla on melkeinpä ihan koko ajan. Ei tuu mistään helpotusta. Aina ku meen hoitoon ni hetkeks auttaa ..ei oireita hävitä mut helpottaa...Mut sit ne heti tulee melkeinpä tuplana. Mulla on muutes kans tosi korkeet silmänpaineet. Ja tuo ku puhuit tosta et ei kaikki aineet oikein päässä kierrä kunnolla. Ni ku kävin tuolla Dextrassa viime syksynä ni se pätevä fysioterapeutti sano et on ihan selvä homma et mulla ainakin pahentaa oloa se, että mulla ei verensäätely päähän toimi niin ku ihan pitäis. Ku on niin jännityksessä kaikki. Siis ei vaarallista mutta aiheuttaa lisäoireita. Just näköhäiriöitäkin ku sumentaa välillä. No sithän se laitto kaks rentouttavaa ruiskua kallonpohjalihaksiin ja oi mikä tunne. Aine auttoi hetken ja näin kaiken todella kirkkaasti. Mut sitä kesti sit niin vähän aikaa että ei todennut ruiskujen antamista viisaaksi jos vaikuttaa niin vähän aikaa.Joillakin se auttaa todella kauankin.

Onks teillä muuten jotain rakenteellisia vikoja? Just viime viikolla yks naprapautti sano et jos mulla ois kaula lyhkäsempi ni oisin terve=) mulla on todella pitkä kaula ja oikoryhti. Siks jännitysniska on tosi pahana. Ai niin. Ja ette arvaakaan kuinka hienoa oli viime viikolla kuulla todella ymmärtävä lause eräältä pätevältä fyrioterapeutilta. Sano että jännitysniska on helvetti maan päällä- Näyttää terveeltä, mut on niin niin niin sairas. Kiteytti aikas hyvin.

Mun kuulo meni siis ihan yllättäetn ekalla luokalla. Oli siinä puhkottu sitä paljon, mutta se ei ollut kyllä kenenkään mielestä syy. Nyt yks lääkäri sano että uskoo et siellä on ollu joku jännitys...tai on ehkä vieläkin mikä painaa jotain kuulojuttua. Koska korva on aina ollu niin siisti ja kaikkee ni se ois järkevin selitys. Plus se että en voi saada kuulolaitetta. Jos ois normi kuulonmenetys ollu ni yleensä saa aina, mut mulla ku joku siellä painaa..ni siitä ei o mulle mitään apua. Välillä jännää ku hyvässä korvassa on oireita...että ei kai vaan siitäkin mee kuulo.Ei sas aatella noin mut ainahan välillä miettii. Ei o varakorvaa jäljellä=)korvia on tutkittu ihan sairaasti kaikki nää vuodet vaikka millä kojeilla ja testeillä..aika hassua että kukaan ei o koskaan kuitenkaan kunnolla antanu selkeää diagnoosia..vain noita sinne päin juttuja...

Tuntuu taas et ois paljon asiaa. Ihanaa ku voi tänne avautua.

Toi on muute kauheeta just ku pää on niin pihalla ja pitäs käydä töissä tai koulussa..
MÄhän ollin ekan vuoden vaan himassa. Oli niin pahat oireet et lopetin koulun ja töissä en pystyny käymään. Sit tein 4 päiviä ja nyt kokopäivästä semmosta hommaa et sekä istun että liikun ja saan ite määrätä työtahdin. Luksusta et oon löytäny semmosen homman. Mut just esim koulussa kaikki esitelmät oli mulle kauheita. Ennen nautin esiintymisestä ja sit yhtäkkiä kaiki nää oireet ja päässä vippaa ja puhe sammaltaa ku leuat on jumissa ni se oli mulle todella vaikeeta. Ja jengi luuli e tjännitti vaan sikana. Ärsytti. Moni ei tajua kuinka tämmönen vaikuttaa joka päiväiseen arkeen. Välillä just kaupassa käynti on helvettiä. Ja toi sun rinkkajuttus. Mulle just yks sano etten sais pitää mitään laukkuja, reppuja olallani. Olit aika sitkeä että pystyit. Inhottavaa että oireet tuli niin pahana.

ja oot oikeessa. huumorilla tästä selviää..ainakin helpommalla. Välillä kyllä saa hyvätkin naurut kaikesta sekoilusta. Ku ois kännissä välillä=) Syntymähumalassa=)

Kivaa että kävit kirjottaa taas tänne!

 
Heippa taas! Ja kiva Drosera, kun kirjoitit kuulumisia! Olisi kiva kuulla mitä muillekin tässä ketjussa aikaisemmin kirjoittaneille kuuluu.

Juu, kuulostaa niin tutulta tuo Droseran, Even ja aikaissemin muidenkin mainitsema olo "toiseen maailmaan" -siirtymisestä. Itse olen kuvaillut sitä sellaiseksi epätodelliseksi oloksi. Alkaa yhtäkkiä tuntua siltä, että veri ei oikeasti kierrä kunnolla päässä, ajatus ei kulje ja sitten iskee paniikki. Pitää varmasti kinuta se magneettikuva-aika vielä.

Välillä on hyviä päiviä, mutta sitten taas välillä ihan mahdotonta. Päänsärystä en ole huolissani, sillä sitä ei nyt niin usein ole ja se on sellaista tavallista hartioista/niskoista lähtevää jomotusta takaraivolla, mitä ollut niin kauan kuin muistan. Joskus tosin tulee sellaisia kiputuikkauksia johonkin kohtaan päässä ja niistä sitten alkaa panikointi + kaikista muista oireista. En aina oikein tiedä onko hieronnastakaan kunnolla apua. Reilu viikko sitten kävin taas hierojalla pienen tauon jälkeen ja siitä seurasi kahden päivän päänsärky. Eilen olin taas ja kun hieroi vaihteeksi myös alaselästä, alkoi toisessa jalassa pistely ja kylmät väreet vain meni jalkaa pitkin. Myös niska ollut ihan tönkön tuntuinen taas.

Eve, minulle sanoi neurologi, että kaulani on tavallista pidempi ja voi olla yksi syy pahoihin oireisiini. Fysioterapeutin mukaan on lievää skolioosia ja pään asento on liian eteenpäin työntyvä. Ja sitten on huono purentakin vielä...

Söin Klotriptyl miteä puolitoista viikkoa (puoli tablettia), mutta lopetin sitten. En huomannut oikeastaan mitään positiivista muutosta ja aamut olivat kamalia, kun en meinannut sängystä päästä ylös, kun väsytti niin kamalasti. Olen muutenkin niin aamu-uninen. Annostusta olisi pitänyt vielä nostaa kokonaiseen tablettiin. En tiedä lopetinko kuurin nyt liian lyhyeen, kun sitä kuitenkin olisi pitänyt syödä ainakin kuukausi. Ehkä kokeilen uudestaan vielä.

Tämä vaiva tuntuu nyt olevan tällainen kamala noidankehä! Olen aina harrastanut paljon liikuntaa ja olen nyt vähän epäillyt, että olen saanut itseni jumiin body pump-jumpalla. Toinen fysioterapetti tosin kehui, että sen harrastamista ei kannata lopettaa. Olen nyt tiputtanut painoja josko siitä jotain apua olisi ja yritän käydä paljon esim. venyttelyjumpassa. kävelysauvatkin olen ostanut ja juoksulenkkien sijaan olen käynyt sauvakävelemässä. Pienen omaisuuden olen pulittanut erilaisiin tyynyihinkin.

Pahin kaikista tähän vaivaan on varmasti kuitenkin toimistotyö. Vapaa-aikana ei sitten saisi tietenkään surffailla netissä . Ja koko ajan on stressiä; kiire viemään aamulla lapsia hoitoon, sitten töihin, taas kiireellä hakemaan lapsia yms. yms. ja nuorimmaista joudun kantamaankin vielä jonkin verran. Onneksi on ihana mies, joka ymmärtää, jaksaa hieroa ja kuunnella. Mutta aina en jaksa hänellekään olla valittamassa.
 

Yhteistyössä