Heissan! Taas uhkaa epätoivo iskee =s! Kertokaa pliis miten "hoidatte" jännitysniskaanne, niin, et se pysyy siedettävänä? Mä jumiuduin taas, ja on taas extra ärsyttävää ja super ahdistavaa. Jumppailen joka ilta, hammaskiskoo käytän, kipulääkettä ja "lihaksia rentouttavan" (puolikkaan tbl:n ku en kokonaista uskalla =o) otan yöks jos niska on ikävän tuntunen. Fysioterapeutin veivattavana käyn välillä.
Mut silti, jokakerta (kohtuu usein siis) jumituksen iskiessä tulee mieleen, et jos tää ei johdukkaan niskasta vaan jos on päässä vikaa tms kammoo :| !
Vuosien varrella nää "tunteet" on muuttunu/vaihdellu pään täysinäisyyden/puristuksen tai muuten vaan oudon olon tunteista jännityksen tunteeks kallonpohjassa, niskan ryytymiseks ja vaikka mikskä. Enkä kyllä o päässy selville, et mikä sen sitte aina jumittaa... paitsi autoilu ainakin. Mainittakoot viä, et sitten panikoin näistä kaikista eri fiiliksistä enemmän ja vähemmän, jotta oravan pyörä on valmis, eikä tiedä mistä mikäkin alkaa ja mihin loppuu! Plääh... Oisko ideoita??? =) ?
Minulla on ollut pitkään samoja oireita. Niska ihan jumissa päätä ei voi välillä kääntää ja siitä johtuen myös paha migreeni, selkäkipuja. Monta vuotta minulle kirjoitettiin vaan lääkkeitä eikä otettu todesta.
Syksyllä minulla oli yli viikon kestänyt paha migreenin tyylinen päänsärky. Lopulta mieheni vei minut päivystykseen. Jouduin suoraan tiputukseen, kun se ei auttanut lähetettiin keskussairaalan neurologiselle osastolle. Siellä otettiin selkäydin näytteet, kuvattiin aivojen verisuonet jne.. Mitään selitystä ei löytynyt. Olin taas tiputuskonessa pari päivää kiinni, loppujen lopuksi lukuisien särky-ja lihasrentouttavien, sekä rauhottavien lääkkeiden jälkeen särky hellitti ja pääsin kotiin.
Myöhemmin kuvattiin mahdolliset kasvaimet..jälleen ei mitään ONNEKSI.
Viimeisin oli niskarangan kuvaus. Siitä selvisi että säryt aiheuttaa
vakava oikoryhtilöydös, eli minulla on liian suora selkäranka! Se aiheutta kaikki nämä säryt.
Nyt käyn fysioterapiassa kaksi kertaa viikossa. Lääkityksenä on 2 x 2 mg Rivatril, 2 x 1mg Xanor debot. Lisäksi välillä kun on todella pahassa kunnossa on liäksi 2 x 6 mg Sirdalud ja välillä olen syönyt tulehduskipulääkekuureja kuten 120 mg Arcoxia 1 tabletti päivässä.
Eli lääkekoukussa ollaan! Neurologian ylilääkäri määräsi nämä lääkkeet. Niillä ja fysioterapialla (hieronnalla) olen jaksanut jotenkin elää "normaalisti".
Rivatrillia olen syönyt jo monta vuotta. Tein niskaa ja selkää rasittavaa työtä liian kauan, mikä vaan pahensi tätä vaivaa. Nyt on ammatin vaihto edessä. En saisi kantaa edes omaa lastani. Se harmitta kaikista eniten. Kotityöt saan hoidettua kun otan kunnolla särkylääkkeitä. En ymmärrä eikö tälläiseen vaivaan tosiaan keksitä muita kuin koukuttavia lääkkeitä.
Pari vuotta sitten tätä kaikkea sairaalahässäkkää ennen, kokeiltiin vuoden ajan erilaisia migreenin täsmälääkkeitä ja estolääkkeitä ja beettasalpaajia-----KAIKKI TURHAAN!---
NIIHIN LÄÄKKEISIIN UPPOSI USEITA SATOJA EUROJA RAHAA JA KAIKKI VAIN SIKSI, ETTEI LÄÄKÄRIKESKUKSESSA VAIVAUDUTTU TUTKIMAAN OIREITA SEN TARKEMMIN.
Lukuisen lähteiden mukaan liika venyttely voi pahentaa niskajännitystä,, pitää tietää omat rajansa. Myös liika omatoiminen hieronta pahentaa jännitystä ja kipua, jos sen tekee väärin.
Illalla kaulaan on hyvä laittaa lämpöpussi.
Sain fysioterapeutilta lainaksi sellaisen puisen niskan venyttäjän, se helpottaa jonkun verran jännitystä kun käyttää sitä heti aamulla ja illalla.
Noita lihaksia rentouttavia on hyvä ottaa ennen nukkumaan menoa, silloin voi ottaa isomman annoksen. Minulla ainakin se auttaa. Silloin nukkuu paljon rennommin ja aamulla huomaa levänneensä kunnolla.
Jos mikään ei tunnu auttavan kannattaa hankkia lähete sairaalaan ja vaatia kunnon tutkimuksia, kun vähän vielä liiottelee vaivoja, ne tutkii paremmin. Yleensä sielä pitää tosissaan vaatia ja valittaa että ne alkaa selvittää asioita kunnolla.
Itsekkin haluaisin tietää, onko tähän vaivaan muuta vaihtoehtoista lääkitystä kuin nuo riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet?