Jälkiehkäisypillerit

  • Viestiketjun aloittaja hy
  • Ensimmäinen viesti
444
hei,
harrastin tuossa viikko sitten suojaamatonta seksiä (tuntemattoman miehen kanssa ja humalassa, todella typerää, tiedän. kaduttaa todella paljon.) mies ei laennut sisääni, mutta otin kuitenkin jälkiehkäisypillerin n. 5 tunnin sisällä tapahtuneesta. mitään oireita tai sivuvaikutuksia ei ole tullut, mutta eilen alkoi tulla melko runsasta vuotoa, joka vaikuttaa ihan kuukautisilta. onkohan tämä ihan normaalia, pilleri kuitenkin pistää hormoneillaan kehon niin sekaisin? "oikeiden" kuukautisten pitäisi tulla vasta heinäkuun alussa, koska edelliset olivat juuri loppuneet ennen kuin harrastin seksiä. hmm... kannattaisikohan tehdä vielä viikon tai muutaman päästä raskaustesti? ahdistaa tämä odottelu. jos selviän tästä kokemuksesta ilman seuraamuksia, niin otan kyllä todellakin opikseni. ihan kamalaa.
 
typsy*
moi, 444

mä tekisin sinuna sen raskaustestin viikon päästä. pakkausselosteessahan lukee et voi tulla kuukautisvuodon tapaista vuotoa, se on siis kaiketi ihan normaalia. itellä alkoi tulla tänään. oon ihan oikeessa, tää on aika kamalaa tää oottaminen. mä hypin ihanko seinillä täällä :D :D

ja jos nyt oon ymmärtäny oikein nin tosiaan je-pillerit on tosi hormoonimöykkyjä. voi olla, että seuraavat menkat alkavat ihan ajallaan, tai aikaisemmin tai myöhemmin. oman mielenrauhan takia kannattaa tehdä raskaustesti, kun menkat ovat 5 päivää myöhässä normikierrosta,niin lukee pakkauselosteessa.

se on vaan kamalaa se oottaminen, hyvä kuitenkin tietää, ettei todellakaan ole yksin tämmösen asian kans..
 
444
hmm, kaipa tuo vuoto on aivan normaalia, ja parempi että tulee jotain menkkojen kaltaista kuin ei mitään, vai? totta, odottelu on kyllä todella kamalaa. ihanaa että on kohtalontovereita... vaikka tällaista tilannetta ei tietysti kenellekään toivoisi. täytyy varmaan tehdä sitten se raskaustesti, jos niitä menkkoja ei ala ajallaan kuulumaan.
 
typsy*
up


mulla pitäs alkaa tällä viikolla menkat... odottelen ^^
onneks pikkusen helpottanut ahistus,kun tuli aika runsas tuo välivuotokin, vaikka eihän se kerro mitään..(?) kuitenkin ei oo niin paljon stressannut eikä toivottavasti tarvikaan..
 
apua kaipaava
hei.
kaipaisin vähän neuvoja,olin yhdynnässä noin kuukausi sitten ja sattui vahinko että jouduin ottamaan jälkiehkäisypillerin, pillerin oton jälkeen minulle tuli parin päivän päästä runsas vuoto joka kesti n. 4 päivää. merkkaako vuoto mitään??! menkkojeni olisi pitänyt jo alkaa 3 pv. sitten,en ole tehnyt vielä raskaustestiä.. mitä siis teen??
 
Raskaustestin
Kun kuukautisia ei kuulu ja mahdollisesti hedelmöitymisestä on kulunut pari viikkoa, niin teet raskaustesti. 50 prosentin todennäköisyydellä olet raskaana ja yhtä suurella todennäköisyydellä et ole raskaana. Testi kertoo.

Kuukautisesi voivat olla puolikin vuotta epäsäännölliset tuon jälkiehkäisyn jälkeen.
 
typsy*
mä tein raskaustestin, kun ei kuulunut normaalin kierron menkkoja, yli viikko reilusti myöhässä. aamupissasta, en mitään syöneenä tai juoneena, vaikka testi sanoo että on yliherkkä, aivan sama mihinkä aikan vuorokaudesta tekee. mä tein kuitenkin aamulla, koska oon kuullu et se olis parhain.

noh, yhtä viivaa se näytti. sen mukaan ei oltais raskaana. oikeastaan koko loppuviikko on vihlonu mahaa, mutta ei näy menkkoja.

onneks nyt ees vähän voi stressi hellittää, mutta eihän yksi testi vielä mitään sano. täytyy jonkin ajan päästä tehdä uudestaan, jos ei ala menkkoja kuulua.
vahva epäilys mulla kuitenkin on, että ne tuleepi kun pikkusen voi huokaista, kun vihlontaa oikeastaan särkyäkin.
 
typsy*
miten teillä muilla on käynny?....

mulla ei oo vielä alkanut menkat, tuolloin maanantain tein testin. maha on kipeä, edellee.... selkääkin pakottaa. milloinkohan tekisin vielä toisen testin??!
 
helppii
Heip, Kävipäs silleen että kortsu hajos poikakaverinkans ja loppuun asti kerkes tulla. Otin je-pillerin noin. parin tunnin päästä tapahtuneesta... No heti seukkipäivä hajosi taas mutta se meni pukatessa rikki ja lopetettii samantien hommat. En ole ottanut uutta pilleriä, koska se ei tullut loppuun asti mutta miten helposti voi tulla raskaaksi? Otin sen je-pillerin 8. päivä ja samana iltana tuli huono olo.. sen jälkee tähän päiväään asti on ollut vähän väliä alavatsa kipuja.

Kiitos ja kummarrus jos joku osaisi kertoa minulle :)
 
helpppii
lisäys edelliseen vielä.

onko sellasta varmaa merkkiä pillerin oton jäälkee mistä tietäis ettei olis raskaana? Tai siis sellasta et ku oon ressannu tässä nää pari päivää et oonko raskaana niin sellasta merkkiä josta saissi jotain selkoa?
 
typsy*
helpppii,

en osaa sanoa mitään ns. oikeita vastauksia,mutta omalla tuntumalla voin sanoa, vähän omaan kokemukseen pohjautua. nyt yrität vaan ottaa rennommin. yritä keskittyä johonkin muuhun. onko sun seuraaviin menkkoihin kuinka paljon aikaa?

nuita merkeistä en osaa sanoa, mutta eiköhän niitä ala löytyä, jos kovin alkaa pohtia. ainakin musta tuntu, että mulla oli yhtä ja toista merkkiä... nyt vaan ootat siihen asti ku sulla pitäis alkaa normin kierron mukaan menkat. Jos ne ei viikon sisällä ala,niin voisit tehdä raskaustestin niinku ohjeessakin sanotaan. testiä ei kannata tehdä kovin aikaisin että vältytään mahdollisilta vääriltä tuloksilta.

nyt otat relax ja pidättäydyt sänkypuuhista. se on aika a ja o.

joku muu voi kommentoida sit ns. oikeilla tiedoilla, mää vaan pohdin itte tätä asiaa.
 
Cecilia-Bella
Haluaisin kysyä että onko mahdollista tulla raskaaksi jos olen ottanut jälkiehkäisyn pari päivää sitten ja nyt olisi tarkoitus harrastaa seksiä kumppanini kanssa. Eli estääkö pilleri koko kierron ajan sillä sehän estää munasolua kiinnittymästä kohtuun???
 
Voi noita lapsia
Jättäisitte seksileikt aikuisikään niin osaisitte olla varovaisempiakin ja olisi enemmän tietoa asioista. Haparointia ja huterointia, hyvä että tiedätte mitä pannaan minne.
 
Hasta la vista!
Alkuperäinen kirjoittaja Voi noita lapsia:
Jättäisitte seksileikt aikuisikään niin osaisitte olla varovaisempiakin ja olisi enemmän tietoa asioista. Haparointia ja huterointia, hyvä että tiedätte mitä pannaan minne.
Kyllä me kaikki varmaan seksiä osaamme harrastaa. Miten sä voit tietää minkä ikäsiä tänne kirjottaneet ihmiset ovat. Voi kuule, kyllä niitä vahinkoja sattuu kaikille. Ihan hyvä vaan jos osaa huolehtia ehkäsystä sen verran että hakee ton pillerin. Jos ehkäsy on jääny tai menny pieleen niin vastuullinen henkilö hakee ton pillerin. Joten ihan turha sun on tulla tänne päätäs aukomaan, sillä useimmat tänne kirjottaneet ovat juuri noita vastuullisia ihmisiä, kun kuitenkin ehkäsystä huolehtii... ainakin sitten jälkeenpäin.
 
Vastuullisia tosiaan...
Jos sen pillerin hakevatkin mutta samaa tahtia täyttyy toinen ketju kun kyselevät sukupuolitautioireita ja palsta on tulvillaan tulehtuneita alapäitä. Kyllä niistä saa täällä mielipiteen esittää, kun niitä julkisella palstalla itketääkin.
 
pari vastausta
Helppiille:
JE-pilleri voi aiheuttaa raskauden kaltaisia oireita, varsinkin peloissaan niitä osaa kuvitella. Ainoa varma tieto on aikaisintaan kahden viikon kuluttua mahdollisesta hedelmöitymisestä tehtävä raskaustesti. Se kertoo, oletko raskaana vai et.

Cecilialle:
Jälkiehkäisy on jälkiehkäisy. Se on kertaluonteinen eikä yhtä tehokas kuin kondomi, ehkäisypillerit, kierukka tai ehkäisyrengas.

Jälkiehkäisypilleri ei suojaa tulevissa yhdynnöissä. Kondomi on helposti kaikkien saatavilla oleva lähes sataprosenttisen varma ehkäisykeino. Kondomin rikkoutumiset ovat hyvin harvinaisia.

Jälkiehkäisyä ei saa käyttää kuin kerran kuukautiskierron aikana ja korkeintaan kolme kertaa vuodessa.
 
A. Puva
Eli ensinnäkin haluan kertoa, miten hienoa on että tällainen keskustelu on täällä käynnissä. "Oireita" kun pillerin oton jälkeen näkyy olevan enemmän kuin mitä pakkausseloste antaa olevan, pitäisikö niistä muuten ilmoittaa Leirakselle?

Juu. Eli näin minulla.
Edelliset kuukautiset alkoivat lauantaina 13.6. ja vuoto loppui torstaina 18.6. Juhannuksena tuli sitten puuhailtua puolitutun miehen kanssa, kerroin hänelle etten ehkäisyä käytä kun kortsuja ei ollu, lupas olla varovainen. Aamulla kotiin palatessa kumminkin tuntui että ei tainnu niin varovainen ollakaan. Apteekki ei ollut auki joten sain JE-pillerin vasta sunnuntaina, eli reilu vuorokausi oletetun vahingon jälkeen..

Vuoto, joka oli aivan kuin kuukautiset, alkoi seuraavan perjantaina ja kesti neljä päivää.
Sen jälkeen alkoi selkä kipu. Nyt viimeisen viikon sattunut myös mahaan ja rinnat aristaa, nuo on mulle normaaleja kuukautisia edeltäviä oireita..

Mutta... Kuukautisten olisi siis pitäny alkaa lauantaina, nyt on maanantai.. "Kuukautiskivut" jatkuu, mutta kerran raskaana olleena/abortin tehneenä tiedän että nuo oireet voivat johtua myös raskaudesta..

Voi luoja.. Että ihminen on tyhmä! Haluaisin vielä odottaa että alkaisiko nuo lähipäivinä, niinkuin näyttää monella myöhässä tullut, kun tuppukyläni apteekin tätit ja asiakkaat alkaa heti juoruaa et nyt se kävi ostaa raskaustestin...

Sitähän tietysti on turha kysyä, et olenkohan raskaana, mutta minkä luulette olevan todnnäköisyyden? Kun sekin ettei ovulaatio ollut lähelläkään ja kun nuo "välimenkat" tuli...

Kiitos, jaksetaan!
 
typsy*
A. Puva:

Mulla oli myös selkä kipeänä ja muutenkin oireita, tuntu että mahaakin särki koko ajan. Ja menkat tuli aika paljon myöhässä. Jos kuitenkin tohtisit käyä hakemassa apteekista sen testin? Olisko sulla joku kaveri,joka kehtais käydä? Ilkeitä tuommoiset juorut,jos lähtevät liikkeelle. Tai onko lähempään isompaan apteekkiin kovin pitkä matka?

 
Hmmmmmmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Cecilia-Bella:
Haluaisin kysyä että onko mahdollista tulla raskaaksi jos olen ottanut jälkiehkäisyn pari päivää sitten ja nyt olisi tarkoitus harrastaa seksiä kumppanini kanssa. Eli estääkö pilleri koko kierron ajan sillä sehän estää munasolua kiinnittymästä kohtuun???
Tuota...ihan pakko kysyä, että aioitko sinä harrastaa seksiä ilman ehkäisyä vai miksi ihmeessä kysyit tällaista? Tuntuu vain oudolta, että jos olet juuri joutunut ottamaan jälkiehkäisypillerin, joka ei ole mikään ehkäisykeino, aioit jatkaa heti samalla tavalla?! Ehkä kondomi olisi ihan paikallaan jos seksiä haluat harrastaa.
 
A. Puva
En tiiä oliko eilisestä purkautumisesta apua, mut menkat sit alkoi tänään... Ja voitte uskoa et nyt tää tyttö varaa ajan lääkärille pillerireseptin uusintaan.

Ja Cecilia-Bella: Pakkausohjeessahan sanotaan et kannattaa käyttä kondomia seuraaviin kuukautisiin asti, mikäli syö e-pillereitä, joten jos sä et syö, niin kannattaa varmaan sitä kortsua käyttää sunki..

 

Yhteistyössä