Jälkiehkäisypillerit

  • Viestiketjun aloittaja hy
  • Ensimmäinen viesti
mietityttää
mull kävi silleen et menkat loppu tos 22 pvä ja 23 pvä kumi meni rikki ja 24 pvä otin pillerin. nyt tänään (eilen) 29 pvä alkoi menkat taas "tummaa vuotoa" onko se normaalia?
 
zupi
Voi itku.. Jälkiehkäisypillerin ottaminen vähän hirvittää kun lukee näitä juttuja.. menkat ovat vihdoin ja viimein ottaneet asettuakseen suht tasaiseen rytmiin (viiden vuoden odottelun jälkeen) ja jos ne nyt menevät sekaisin.. Sekaisin vain sen takia, etten tiedä joutuiko spermaa sormien välityksellä häpyhuulille ja sitä kautta emättimeen.. Kun ei poikakaverin kanssa päästy niin pitkälle, että yhdyntä olisi toteutunut.. Touhutipat on tooosi kivoja -__-''
 
syönyt yhden
Hei vaan hei kaikille!
Jälkiehkäisypillerin saa apteekista ilman reseptiä 19€:lla. Kassan täti ei katso pahalla. (Olethan sentään vastuullinen ja haet pillerin).
Se kannattaa syödä 72h sisällä suojaamattomasta seksistä (mitä nopeemmin sen parempi).
Pillerin vaikutus vaihtelee ihmisen mukaan, joten kannattaa ottaa jäitä hattuun ja rauhoittua. Kuukautiset voi alkaa heti tai vaikka hetken päästä (3kk->).
Ehdottomasti rauskaustesti 3-4 viikon kuluttua pillerin syönnistä niin tulee varmempi olo ja ressitön mieli.
Tiedän, että hermostuttaa, mutta mitä enemmän stressaa sitä varmemmin ne ei sitten millään ala.
Ite otin pillerin joulukuussa08 ja vieläkään ei oo alkanut.
-No stress ja sattuuhan sitä....kunhan ei ota tavaksi
 
Ja vielä..
zupi: Kauhutarinoita riittää, mutta esim mulla ei tullut mitään oireita apteekin jälkiehkäisystä. Tämä vielä sinä aikana, kun noita ei saanut reseptivapaasti, eli sunnuntaina ensiavussa 3h sai jonottaa reseptiä. Plaaplaa, kyllä ajat on paremmat nykyään. ;-)

Mainittakoon vielä se, että kierron keskivaiheilla tulevat "kevyet" menkat (päivä-pari) eivät välttämättä ole oikeat kuukautiset, vaan saattavat hyvin johtua ovulaatiosta: jotkut naiset vuotavat kevyesti verta noina päivinä, alavatsakipuja yms aristusta saattaa myös olla. Kannattaa googlata "mittelschmerz" jos epäilee kyseen olevan tuosta.
 
minäkin vain...
Itselläni oli kuukautiset viimeksi 6-10.1. menkat ei vielä oikein säännölliset koska lopetin pari kuukautta sitten e-pillerit.
Nyt tuli sitten vahinko kun kortsu lähti vahingossa kesken hommien... Tämä siis tapahtui viime perjantaina, otin lauantaina päivällä jälkiehkäisypillerin. Nyt kuitenkin parin päivän ajan tullut mitättömän pientä vuotoa... Siis sellaista ettei tarvitse suojaa, mutta vessassa käydessä huomaa että tulee jotain samantyyppistä vuotoa kuin normaalisti menkkojen loppuessa...

Mietin että miten normaalia tällainen vuoto on... Ja kuinka nopeasti voi tehdä raskaustestin että saisi varmuutta... vaikuttaako nuo hormoonit siis jotenkin apteekin raskaustestin tulokseen?

Aika kammottava tilanne... Juuri eroamassa miehestä...
 
pieni huoli..
Jouduin ottamaan jälkiehkäisypillerin reilu kuukausi sitten todella nopeasti sen jälkeen kun kortsu lähti irti ja menkat onneksi alko sit törkeitten kipujen kanssa viikon päästä.. Nyt mulla olis pitänyt alkaa taas viikko sitten ja terkkari kyllä sanoi että viivästys todennäköisesti johtuu siitä pilleristä. Oon kuitenkin harrastanu seksiä sen edellisten menkkojen jälkeen mut ei mun tietääkseni oo tapahtunu mitään vahinkoa, et kuinka paljon jälkiehkäsy sekottaa kiertoa? Ja huomaako sen kuinka helposti jos kondomi menee rikki? Ja kuinka helposti sperma voi kulkeutua vatsalta häpyhuulille ja emättimeen kun kävin samantien suihkussa..?
 
mimmimamma
Hei! Itse otin viikko sitten jälkiehkäisypillerin. Nuorempana ottaessani menin niistä tosi huonoon kuntoon seuraavan parin tunnin aikana mutta nyt ei tullut huonoa oloa. ( kai pilleri vähän muuttunut) Menkat pitäisi alkaa viikon päästä ja tämä vahinko kävi juuri ovulaatiopäivänä. Tasan 28 pv kierto ja 14 pv:n aikana maha kipeä ovulaation takia. Nyt menkkoja odotellessani mulla on ihan ihme kipuja rinnoissa etenkin vasemmassa. Tuntuu et se on vähän suurempi ja kipu säteilee kainaloihin. Onko muilla ollut samanlaisia oireita? En nyt tiedä et johtuuko nuo sitten pilleristä nuo oireet... Ja kauhun toiveella odotan että menkat alkaa kun kaksi kaveria ottanut jälkiehkäisyn mut tullut siitä huolimatta raskaaksi. Heillä on nyt kyllä terveet lapset:)
 
mietteliäs
Pitäisikö ottaa jälkiehkäisypilleri vain yhden työnnön jälkeen ilman ehkäisyä? Vai pitääkö vaan odottaa, että seuraavat menkat alkaa? Pelottaa, että nyt tulen raskaaksi, vaikka se luultavasti aika epätodennäköistä onkin.
 
mimmimamma
Nyt on todistettu sekin ettei ne toimi. Itse otin kaksi viikkoa sitten jälkiehkäisypillerin Norlevon heti 3 tunnin päästä tapahtuneesta ja tänään tein raskaustestin kun menkkoja ei kuulunut. PLUSSAA tuli! On vähän sekava mieli... Olen onnellinen raskaudesta mutta pelkään et mitenköhän pillerit vaikuttavat sikiöön.. Ei ne aina toimi!
 
Ihmetteleväinen
Mulla on kans je-pilleri pettänyt, jouduin kyllä ottamaan sen vasta 24h kuluttua ehkäisyn pettämisestä, tehot kun laskevat mitä pidemmälle sitä venyttää. Vaikka 24h jälkeenkin pitäisi muistaakseni olla vielä 85% teho tms.
 
Tree
Miten kukaan uskaltaa pelkkään kondomiin luottaa jos ei todellakaan halua tulla raskaaksi jos tuo jälkiehkäisypillerin teho on tuollainen...
Muistakaa kuitenkin toinen vaihtoehto: Kuparikierukan voi asentaa vielä useamman päivän myöhemmin ja se myös jälkiehkäisee.
 
vieras123
onko kenellekään tullut pahoja sivuvaikutuksia pilleristä?

Itse otin pillerin vähän alle viikko sitten. 24h pillerin oton jälkeen alkoivat kovat alavatsakivut, pyörrytys, oksetus, kuumat ja kylmät aallot ja väsymys. En ole pystynyt syömään tai tekemään oikeastaan mitään nyt noin 4 päivään ja mietin onko tämä normaalia vai pitäisiköhän mennä lääkärille.Olen ennen ottanut pillerin n. 2 kertaa ja sillon oireet ovat olleet pienemmät.
 
panig
Mitenkäs kun itse otin jälkiehkäisypillerin viikko sitten eikä mitään ole kuulunut? Olen ennenkin syönyt noita ja aina on muutaman päivän päästä vuoto alkanut. Viimeksi joulukuussa. Minulla on kyllä vasta-asennettu kierukka mutta pelkään ettei se ole paikoillaan.
 
ääk
Onko normaalia, jos ottaa jälkiehkäisyn ja kuukautiset ei ole tulleet 2 kuukauteen mutta raskaustesti näyttää koko ajan negatiivista, oon tehny varmaan 5 testiä joka viikko? pitääkö mennä lääkäriin ? :/
 
siiiis
kyllä mulle tuli sillon vähän ajan päästä kun otin sen pillerin niin sellaset pienet menkat et se vuoto oli niinku aika niukka. mutta sen jälkee ei oo menkkoja tullu, kohta 2 kuukauteen, ja oon tehny monta testiä ihan lähiaikoinaki ja on näyttäny vaan negatiivista. pitääkö vaan ootella niitä menkkoja, vai mennä lääkäriin, vai mitä jos oottelee vaan eikä niitä menkkoja ei tulekkaa ? APUA
 
-toivoton-
voiko yhdestä työnnästä tulla raskaaksi?vaikkei mies laukea sisälle?itse otin 14h päästä pillerin ja en tiedä otinko sen turhaan?mietin vain että alavatsakipuja on ollut ja vähä huonohko-olo:S en halua tulla raskaaksi kummiskaan,päiviä on kulunut nyt 2,kuinka kauan kyseisen pillerin jälkivaikutukset voi kestää?haluan jotakin vastausta että saan mielenrauhan edes jotenki,eilinen päivä meni ajatellessa tuota asiaa.Nyt vain odottelen menkkojen alkua:(((
 
ääää!!
Mulla on nyt kyllä niin epäselvä tilanne että! Viime menkkojen aikaan alotin minipillerit, viikon niitä söin ja sitten kuitenkin lopetin ne. Lopettamisen jälkeen menkat jatkui muutaman päivän-viikon. Viikon päästä niitten loppumisesta harrastin suojaamatonta seksiä, josta n. 26 tunnin jälkeen kävin ostamassa jälkiehkäisypillerin ja otin sen. Minkäänlaisia oireita ei tullut. Nyt menkkojen normaalista alkamispäivästä on n. viikko ja hirvittää aika kamalasti.

Ongelma on nyt varmaan aika ilmeinen: kierto meni sekaisin jo tuosta minipillerijaksosta, ja nyt varmasti tuosta jälkiehkäisypilleristäkin. Ajattelin, että odotan viikon, teen testin, jos se näyttää negatiivista teen toisen testin vielä viikon päästä. Sekin vielä, että kun olen niin paniikissa, että kroppa varmaan jo siihen reagoi menkkojen poisjäämisellä jos en ole raskaana. Mitään vinkkejä kellään?
 
evo
Otin jälkiehkäisypillerin n.15 tuntia suojaamattoman yhdynnän jälkeen (mies ei kyllä lauennut, mutta mielenrauhan vuoksi oli pakko ottaa). Kuukautiset alko tosiaan reilun viikon päästä tapahtuneesta, niukasti, mut alko kuitenki. Seuraavat kuukautiset taas oli useamman päivän myöhässä, eivätkä alkaneet koskaan kunnolla. Erittäin minimaalista vuotoa, jos sitä vuodoksi pystyy edes kuvailemaan, parin päivän ajan. Ohessa huonovointisuus ja vatsa sekaisin kuin vatsataudissa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Milloin kuukautiset palautuvat ennalleen? Pitäisikö huolestua? Raskaustestejä en ole tehnyt.
 
typsy*
tämän viikon alussa sattui vahinko, kortsusta löyty reikä,varresta,aika ylhäältä? mikä todennäköisyys, että sieltä olisi jotakin päässyt sisälleni? hermoromahdus ja itkua. otin jälkiehkäisypillerin 12h sisällä, varmuuden vuoksi ja edelleen mieli on epävakaa. Mahaan koskee, pääkipua on ollut.vasta viime viikolla loppuivat kuukautiset. olenko ymmärtänyt oikein, että kuukautisvuoden tapaista vuotoa voi ilmetä pillerin ottamisen jälkeen? kuitenkin on kovin pitkä aika odottaa, että oikeat kuukautiset alkavat. voiko raskaustestin tehdä 3-4 viikon kuluessa? ainakin jostakin olen näin lukenut. jännittää, ahistaa, koska lapsi ei elämäntilanteeseen tällä hetkellä käy.. ODOTANKO VAIN? niin kovin pitkä aika.............
 
typsy*
evo,

mä ainakin tekisin raskaustestin, varmuuden vuoksi.

olen lukenut, että kun jälkiehkäisypilleri on niin hormoonipitoinen ,että se voi tosiaankin laittaa kuukausikierron uusiksi, voi mennä kuukausia että se palautuu ennalleen.
 

Yhteistyössä