Ja miksi ihmeessä muka en saisi tulla esim joulukirkkoon tai kauneimpiin joululauluihin vaikka olenkin eronnut kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22276593]Entä jos haluaa käydä kirkossa ihan rauhoittumassa,kuuntelemassa itseään ja jumalaa.
Silloin kun siellä ei edes ole mikään "tilaisuus".
Pitäisikö siitäkin maksaa?

Jos mut kohtaa elämässäni suuri suru,musta jostain syystä tuntuis et pitää päästä kirkkoon,niin joudunko liittymään siihen ennen sinne menemistä[/QUOTE]

Joidenkin mielestä kyllä, raha kun tuntuu olevan hengellisyyttä tärkeämpi juttu ja moraalisäännöt sillä täyttyvät ( mistä lie tuokin käsitys moraalista tullut).
Minun mielestäni saat tulla kirkkoon ilman pääsymaksua.

Ja vielä, jos minulle tulisi sellainen olo vielä että uskon jumalaan, kävisin kyllä varmaankin kirkossa miettimässä ja kuulostelemassa asiaa, jos uskoni vaan vahvistuisi niin sitten liittyisin kirkkoon.
En usko kuitenkaan että yhtäkkisesti vaan PAM,tulisin uskoon ja liittyisin samantien takaisin kirkkoon.

Mene työväen talolle niitä laulamaan, miksi tulisit kirkkoon, jos et kirkkoon kuulu ???
Perhekerhot, perhekahvilat, leirit täytyisi ehdottamasti olla vain kirkon jäsenille!!!, törkeää, että joku vie lastaansa seurakunnan järjestämiin kerhoihin yms. ja me kirkollisveroa maksavat maksamme siis myös Ei kuuluvien juttuja..........

JOS KÄYTÄN JOTAIN "PALVELUA" maksan myös siitä!!!!
Tottakai saa käydä "katsomassa" tilaisuuksissa, että onko oma juttu- niin kuin kun vaikka alotat uuden harrastuksen, saat käydä muutaman kerran kokeilemassa, mutta sen jälkeen maksu on maksettava!!!!!!

Tää on ihan sama kuin jotkut jättää rokottamatta lapsiaan ja elää toisten rokottaneiden lasten varjolla, inhottavaa lusmuilua ja oman edun edellä oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja äh;22276729:
Mene työväen talolle niitä laulamaan, miksi tulisit kirkkoon, jos et kirkkoon kuulu ???
Perhekerhot, perhekahvilat, leirit täytyisi ehdottamasti olla vain kirkon jäsenille!!!, törkeää, että joku vie lastaansa seurakunnan järjestämiin kerhoihin yms. ja me kirkollisveroa maksavat maksamme siis myös Ei kuuluvien juttuja..........

Tottakai saa käydä "katsomassa" tilaisuuksissa, että onko oma juttu- niin kuin kun vaikka alotat uuden harrastuksen, saat käydä muutaman kerran kokeilemassa, mutta sen jälkeen maksu on maksettava!!!!!!

Tää on ihan sama kuin jotkut jättää rokottamatta lapsiaan ja elää toisten rokottaneiden lasten varjolla, inhottavaa lusmuilua ja oman edun edellä oloa.

Maksa sinä nuista palveluista esim.kerhoista.
Sen ymmärrän,mut et siitäkin pitäis maksaa kun käy kuuntelemassa jumalan sanaa.Enpä usko.

Ja oisko vähän epäreilua et joku joka käy kerran vuodessa kirkos maksais saman summan kuin sinä ilmeisesti kirkon palveluita joka päivä käyttävä.
Voihan sen 1e antaa vaik ku kolehtii kerätää,jos se siitä todella on kiinni.Rahasta.
Itse uskon muista syistä.

[QUOTE="jahas";22275541]Jos ainoa tilaisuus, jossa vuosittain haluaa käydä, on tuo joululaulutilaisuus, niin 500 euroa on siitä aika kova hinta...[/QUOTE]

Mutta tiedätkös, jos kaikki ajattelisivat kuin sinä niin kohta ei olis enää mitään joululaulutilaisuuksia. Vai meinaatko että ne täysin ilmaiseksi niitä järjestävät? Onhan niitä joululaulukonserttejakin, mihin voi sen kertahinnan maksaa. Menee sitten sellaiseen, vai mitä?

Hei te, joiden mielestä en saa tulla kirkkoon, kun en maksa kirkollisveroa: Saanko käydä hautausmaalla (kirkkomaalla) hoitamassa mummin hautaa tai ihan muuten vaan kuljeksimassa ja penkkejä kuluttamassa? Saanko käyttää seurakunnan tavaroita, esim. kastelukannuja, haravaa, ottaa vettä seurakunnan vesipisteestä jne.? Entä saanko tulla kirkkoon, jos annan rahaa kolehtihaaviin?

Maksat kuitenkin hautapaikasta ja sen hoidosta. Tai joku lähisukulainen maksaa.

[QUOTE="mä";22277084]Mutta tiedätkös, jos kaikki ajattelisivat kuin sinä niin kohta ei olis enää mitään joululaulutilaisuuksia. Vai meinaatko että ne täysin ilmaiseksi niitä järjestävät? Onhan niitä joululaulukonserttejakin, mihin voi sen kertahinnan maksaa. Menee sitten sellaiseen, vai mitä?[/QUOTE]
Eikö niihin joululaulutilaisuuksiin voisi myydä lippuja ovelta?

Alkuperäinen kirjoittaja äh;22276729:

Mun mielestä törkeää olisi se, että jos kirkkoon kuulumattoman lapsi vie paikan kerhossa tms kirkkoon kuuluvalta. Etusija pitäisi olla kirkkoon kuuluvilla. Joissain tapauksissa näin kai onkin.

Tottakai voit mennä esim. kauneimpiin joululauluihin vaikket kirkkooon kuulukaan. Kyllä itsekin ilkeisin mennä esim. perhekerhoon lasteni kanssa vaikka en kirkkoon kuuluisi, enkä potisi siitä yhtään huonoa omaatuntoa. Ei siellä kirkon tai kerhon ovella ole nimilistaa kuka kuuluu kirkkoon ja kuka ei. Mieheni juuri harkitsee eroamista kirkosta, ei tämän massaeroamisen vuoksi vaan on jo pitempään miettinyt että 300e vuodessa on hänelle iso raha, ja sen voi vallan hyvin käyttää johonkin tarpeellisempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22278013:
Eikö niihin joululaulutilaisuuksiin voisi myydä lippuja ovelta?

Itseasiassa Kauneimmat Joululaulut-tilaisuudet on pääosin Suomen Lähetysseuran organisoimia tilaisuuksia seurakunnilla on vain sivurooli tilojen yms. järjestämisessä. Kolehti ja muut kertyneet varat menevät Lähetysseuralle ja sitä kautta lähetystyöhön. Jaettava vihkonen kannattaa lukea vähän tarkemmin sieltä löytyy lahjoitustavat joilla vapaaehtoinen maksu/lahja voidaan maksaa jos kolehtiraha tuntuu liian pieneltä maksulta.
Joulukampanjat - Suomen Lähetysseura

Tämä on mielestäni jotenkin käsittämätöntä, että vouhkataan kirkosta eroamisella kovaan ääneen "kun ei edes käytetä mitään palveluja eikä edes Raamattu-nimiseen hölynpölyyn", mutta sitten oikeasti ihmetellään miksei voi mennä kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja "kun pitää päästä joulutunnelmaan". Mihin te tarvitsette sitä kirkon kauneimpien joululaulujen tunnelmaa? Onhan noita joulukonsertteja muuallakin kuin kirkossa.

Joo, ei ketään voi kieltää ja minun puolestani kirkkoon saavat tulla ketkä haluavat, mutta siinä vaiheessa voisi kuitenkin miettiä, miksi siitä kirkosta pitikään erota kun sen tunnelmaa kuitenkin kaivataan.

En ole koskaan kuulunut kirkkoon. Mieheni kuuluu ja maksoi kirkollisveroa viime verotuksessa 1400€. Minä uskon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön, mieheni ei. Kumpi meistä on kristitty ja kumpi pakana? Kumpi SAA armon käydä kirkossa jos kumpikaan? Entä yhteinen lapsemme, jota ei ole kastettu? Saako häntä viedä perhekerhoon kuulemaan Jeesuksesta ja kuka sen päättää? Onko kirkon jäsenyys=usko, uskovaisuus? Ja kuka on niin rohkea, että uskaltaa asettua kieltämään yhtään keneltäkään astumista minkään kristillisen seurakunnan tiloihin Jumalan palvelukseen tarkoitettuihin tilaisuuksiin? Nöyränä sanon vain, että minun mielestäni se ei olisi Raamatun hengen mukaista, mutta odotan mielenkiinnolla teidän käsityksiänne asiasta.

[QUOTE="Vieras";22280666]En ole koskaan kuulunut kirkkoon. Mieheni kuuluu ja maksoi kirkollisveroa viime verotuksessa 1400€. Minä uskon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön, mieheni ei. Kumpi meistä on kristitty ja kumpi pakana? Kumpi SAA armon käydä kirkossa jos kumpikaan? Entä yhteinen lapsemme, jota ei ole kastettu? Saako häntä viedä perhekerhoon kuulemaan Jeesuksesta ja kuka sen päättää? Onko kirkon jäsenyys=usko, uskovaisuus? Ja kuka on niin rohkea, että uskaltaa asettua kieltämään yhtään keneltäkään astumista minkään kristillisen seurakunnan tiloihin Jumalan palvelukseen tarkoitettuihin tilaisuuksiin? Nöyränä sanon vain, että minun mielestäni se ei olisi Raamatun hengen mukaista, mutta odotan mielenkiinnolla teidän käsityksiänne asiasta.[/QUOTE]

Täällä ei puhuta Raamatun hengestä ja nää vouhkaajat ei siitä mitään edes tiedä. Onko tää porukka hyvin nuorta vai vain hyvin yksinkertaista kun tää asia on niin vaikea.
Vanhana seurakuntalaisena voin sanoa, että kirkko on kaikille avoin ja se on kirkon tehtäväkin. Ei rahan kerääminen! Jos kirkolla taloudellisesti menee huonosti, niin se tarkoittaa että kirkon on aloitettava alusta saadakseen ihmisiä paikalle. Asia on hyvin yksinkertainen. Älkää tietämättömät tehkö siitä vaikeaa.

Hmm... vauhkoamista tai ei tilastoihin voi tutustua tuolla Tilastoja | Evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko ja niisäkään ei ole mukana tänä vuonna eronneiden määrä. Sivulata pääsee helposti myös taloustilastoihin. Vaikka rahasta puhuminen ei ehkä Raamatun hengen mukaista olekkaan, mielestäni kummallista ajattelua on kieltää se että tietyistä asioista seuraa aina jotakin. Toki seurakuntien talous tuskin katastofaalinen on, eikä toivottavasti toistaiseksi ole tarvetta suuriin muutoksiin. Kummallisena pitäisin itsekin jos Jumalanpalveluksiin tai muihin seurakunnan tilaisuuksiin tulisi rajoituksia osallistumiseen verojen maksamisen perusteella tai että niihin olisi pääsymaksuja.

[QUOTE="minä";22276364]No voi hemmetti... Enkö minä ole KOKO ajan puhunut OMASTA moraalistani?????? Eli se on ihan sama miltä sinun silmissäsi vaikutat. Minulle olennaisinta on se tuntuuko joku toimintatapani minulle oikealta vai väärältä. Sinun hyväksyntää en omiin moraalikäsityksiini tarvitse, kuten et sinäkään minun hyväksyntää omiisi.[/QUOTE]

Hmm... Niin, sinulla kyllä näyttää olevan mielenkiintoinen moraalikäsitys. Et "usko kirkon paasamaan Jumalaan", mutta kuulut silti kirkkoon. Sitten kutsut moraalittomaksi minua? :D

[QUOTE="mä";22277084]Mutta tiedätkös, jos kaikki ajattelisivat kuin sinä niin kohta ei olis enää mitään joululaulutilaisuuksia. Vai meinaatko että ne täysin ilmaiseksi niitä järjestävät? Onhan niitä joululaulukonserttejakin, mihin voi sen kertahinnan maksaa. Menee sitten sellaiseen, vai mitä?[/QUOTE]

Taisit katsoa vain tuon kommentin etkä sitä, mihin oli kommentoitu. :rolleyes:

Jos haluaa käydä kirkossa vain ja ainoastaan tuossa joululaulutilaisuudessa, ei sitä varten mielestäni tarvitse maksaa koko vuoden kirkollisveroja, jos muuten ei koe tarvitsevansa kirkkoa ja kirkon palveluita. Yhden tilaisuuden vuoksi mukana pysyminen kun tuntuu vahvasti liioitellulta.

Minä olen kirkon jäsen ja maksan niitä veroja, vaikka viimeisten 30 vuoden aikana olen käynyt kirkossa vain häissä, hautajaisissa ja rippijuhlissa, yhteensä max 10 kertaa. Minua ei haittaa pätkääkään, jos siellä puolityhjässä kirkossa käy muitakin kuin kirkollisveron maksajia, ei se minulta pois ole.

Ja ei kiitos, minulla ei ole mitään mielenkiintoa tulla kirkkoon joululauluja kuulemaan. Jos olisi, olisin toki valmis niistä maksamaankin vielä erikseen, vaikka nyt jo niitä kirkollisveroja maksankin. En näe mitään ongelmaa siinä, että tuollaiset tilaisuudet ovat maksullisia ja kaikille avoimia.

[QUOTE="Vieras";22280666]En ole koskaan kuulunut kirkkoon. Mieheni kuuluu ja maksoi kirkollisveroa viime verotuksessa 1400€. Minä uskon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön, mieheni ei. Kumpi meistä on kristitty ja kumpi pakana? Kumpi SAA armon käydä kirkossa jos kumpikaan? Entä yhteinen lapsemme, jota ei ole kastettu? Saako häntä viedä perhekerhoon kuulemaan Jeesuksesta ja kuka sen päättää? Onko kirkon jäsenyys=usko, uskovaisuus? Ja kuka on niin rohkea, että uskaltaa asettua kieltämään yhtään keneltäkään astumista minkään kristillisen seurakunnan tiloihin Jumalan palvelukseen tarkoitettuihin tilaisuuksiin? Nöyränä sanon vain, että minun mielestäni se ei olisi Raamatun hengen mukaista, mutta odotan mielenkiinnolla teidän käsityksiänne asiasta.[/QUOTE]

Minusta olisi oikeasti kiva kuulla näihin ajatuksiin vastauksia.

[QUOTE="Vieras";22282097]Minusta olisi oikeasti kiva kuulla näihin ajatuksiin vastauksia.[/QUOTE]

No minun mielestäni sinä olet "enemmän kristitty", jos näin voi sanoa. Sinä kuitenkin uskot. Mutta todennäköisesti monen mielestä miehesi on parempi kristitty, koska hän maksaa kirkollisveroa.

Moraalitonta ei mielestäni ole käydä kirkossa, jumalanpalveluksissa, joululaulutilaisuuksissa tai käyttää ilmaisia palveluja. Moraalitonta on vaatia tiettyjä palveluita tai niiden pysymistä maksuttomina jos ei ole seurakunnan jäsen, riippumatta siitä onko maksanut joskus kirkollisveroa tai riippumatta siitä katsooko kuitenkin olevansa kristitty. Hiukan moraalitonta on näitä asioita vaatia myös silloin jos ja kun ei äänioikeuttaan seurakunnassa tai seurakuntavaaleissa käytä. Äänestysprosentti vaaleissa on ollut matala viimmeksi 14,3%.

Yhteistyössä