IVF ja ratsastaminen

Hei!

Mieltäni on jo jonkin aikaa askarruttanut tällainen asia, että voiko/kannattaako IVF-hoitojen aikana harrastaa ratsastamista? Eniten olen miettinyt lähinnä sitä tilannetta, että onko ratsastaminen haitallista alkion kiinnittymiselle tehdyn punktion jälkeen?

Onko kellään kokemuksia tai mielipiteitä asiaan?

Kati231 :)

Hei! Itsekin olen ratsastaja ja läpikäynyt pari IVF/ICSI -hoitoa. Jätin ratsastamisen siinä vaiheessa hoitoa, kun aloin piikittämään, sillä alavatsaa jomotti ja turvotti ja tuntui ikävältä. Ajattelin, ettei ratsastaminen (vaativantasoisella tunnilla) tunnu kivalta. Maastossa kävin kyllä kerran hipsuttelemassa. Uskon, että alkion kiinnittymisen kannalta ratsastaminen on ihan vaaratonta MUTTA jos sattuukin tipahtamaan selästä ja tärähtää kovasti, sillä jo voi olla merkitystä kiinnittyneelle alkiolle. Siksipä en itse ole uskaltanut hoidon jälkeen piinapäivinä tai raskaana ollessani ratsastaa, omaa niin luotettavaa hevosta kun ei ole. Ja onko hevonen koskaan niin luotettava, ettei sadan prosentin varmuudella mitään tapahdu? Meillä hoidot kuitenkin yksityisellä maksaneet tuhansia euroja + kaikki fyysinen ja henkinen kipuilu, kyllä harmittaisi jos heppa heittäisi selästä ja tulisi keskenmeno! Tämä siis minun mielipide, lääkärini oli kylläkin samoilla linjoilla.

Hei! kyselin itse IVF-hoidon aikana liikunnasta ja muusta fyysisestä toiminnasta (oli mm. pihatyöt syksyllä pahimmillaan kesken).
Lääkäri antoi ohjeen, että mitään kovin fyysistä ei saa tehdä, ja esim. kovat töytäisyt mahan päälle voi rikkoa (näin ymmärsin) herkät kasvavat munarakkulat. maha oli kyllä sen verran turvonnut ja kipeä, että kun normaali liikkuminenkin muuttui "hiipimiseksi" jäi jumpatkin samalla pois.
Lepoa suositeltiin joka vaiheessa ja etenkin punktion ja siirron jälkeen. lisää sairaslomaa olis saanut pyytämällä.
itse en ratsasta, mutta minun korviin se kuulostaa äkkiseltä aika fyysiseltä ja onhan siinä tipahtamisen riskikin.
omasta hoitoruljanssista muistuu näin jälkeenpäin mieleen hieman puolivaloilla meneminen, sairaslomat ja lepäily. mutta panoshan siinä on suuri ja sen eteen on kyllä valmis tekemään kompromisseja.
onnea hoitoihin!

... Niin piti vielä lisätä ettei selästä tippuminenkaan aiheuta keskenmenoa välttämättä. Mutta jos menisi myöhemmin kesken, syyttäisikö sitä itseänsä ja sitä hevosen selästä tippumista? Näitä pohdin kovasti, harmittaa sekin kun ei pääse ratsastamaan!
Mooa ja pikkuoravat rv 4+4

Ei oo tullu mieleenkään ivf:n jälkeen nousta hevosen selkään, on maha ollut sen verran kipee ja turvoksissa punktiosta ja turvonneista munasarjoista, että ihan makoilun merkeissä on mennyt. Etenki viimeisessä ivf:ssä kun tuli myöhäinen hyperi, meni ainankin raskausviikolle 13 enneku uskalsin edes selkään nousta. Mutta sitten ratsastin kyllä melkein loppuun asti.
Mutta kai se on mentävä omien tuntemuksien mukaan, tsemppiä hoitoon!

kesis ja pakkaspoika/pojat 7+2

Myöskin minulta kiellettiin ratsastus, kun sitä kyselin punktiossa. Munasarjat ovat kuulemma niin hauraat hoidon jäljiltä, että voivat kiertyä. Tosin minulla olisi ollut hevostelu edessä jo 2vrk päästä punktiosta.

Mutta onpas meitä monta ratsastuksen harrastajaa täällä. Itsellä tosin on jo tovi kulunut aktiivisesta hevostelusta, sillä huomasin, että "huoleton on hevoseton" pitää paikkaansa. Tosin sitten nämä muut huolet tavoittivat... :headwall:

Juu tosiaan aika monta hevosteliaa täältä löytyy. Minulle tuo hevonen on oikea terapiapolle. Tai kaksi niitä tuolla tallissa heinää syö. Toinen hevonen tuli kesällä ja jotenkin tuntuu, että oon saanut taas sisältöä elämään. Muuton myötä jäi harrastukset ja ystävät, joten elämä on ollut viimeiset kaksi vuotta melko yksinäistä ja yksitoikkoista. Hevoset on nyt antaneet uutta potkua. Eikä enää ihan joka hetki ajattele tätä lapsettomuuttakaan. Ja tulee tehtyä vähän muutakin, kuin roikuttua koneella. ;)

... kaikille ratsastaville kommenteistanne! Itse ajattelin ainakin alkuun toimia siten, että tunneilla (ratsastuskoulussa 1 krt/vko) kävisin niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja sitten punktion jälkeen pitäisi reilua taukoa. Mutta, kaikki siis fiiliksen mukaan.

...täältähän tosiaan löytyy monta hevosnaista =)

Itselläni alkamassa toinen ICSI-hoito ja olen miettinyt, että pari ekaa piikityspäivää ratsisin normaalisti ja sitten jättäisin hevoseni toisen ratsastajan hoiviin hetkeksi. Ensimmäisen ICSIn aikana pidin melko pitkän tauon, mutta nyt ajattelin, että kävisin ainakin kävelemässä silloin tällöin.

Alkionsiirron jälkeinen aika on vähän kysymysmerkin alla... En niinkään pelkää sitä, ettenkö pysyisi hevosen selässä vaan "rynkytyksen" haitallisuutta pikkumatkustajalle. Oletteko saaneet lääkäreiltä tähän kommentteja?

Minulla ainakin lääkäri kielsi ratsastuksen siirron jälkeen, eikä todellakaan tullut mieleenkään mennä hevosen selkään. Lisäksi itselläni oli vatsan alue erittäin turvoksissa ja arka piikkittelyn ajan, joten en silloinkaan ratsastanut. Kyllä tämän kestää, nyt käyn katsomassa tuttujen valmennustunteja ison mahani kanssa! :) Kuunlilja

Mulla maanantaina nollaultra ja silloin myös viimeinen ratsastustunti. Takasin palaillaan jos huonosti käy jo kuukauden päästä ja jos hirmuinen tuuri niin reilun vuoden kuluttua. Mä olin kanssa edellisen punktion jälkeen sen verran hellänä ettei tehnyt edes mieli hevosen selkään nousta ja mun punktio oli kuitenkin tosi helppo.

Ekalla hoitokerralla kävin kun lääkäri oli todennut sen vaarattomaksi koska munasoluja ei kehittynyt riittävästi. Silloin hoito myös jouduttiin jättämään kesken. Tokalla kerralla lopetin ratsastamisen heti kun piikitykset alkoi ja palasin selkään vasta kun testi oli ollut nega. Niin myös tällä kertaa tosin nyt toi nega jää toivottavasti kuviosta pois.

Yhteistyössä