IVF/ICSI-hoitoja aloittavat 2012

HelgeR: ei mulla ole kuin tuo lutinus tukilääkkeenä. 3x vrk niit käytän... hitsit olin jo menossa apteekkiin tänään....olin jo ovella, mut käännyin pois viime tingassa :D (muuten vaan ostoksilla ja apteekki sattu siihen sopivasti kohdalle) Aivan hurjaa tää piinailu ja niiiiiin nimensä arvonen. Viikko tätä viel pitäs kestää :/

Voiks toi lutinus vaikuttaa siihen virheelliseen tuloksen tulemiseen vai se irrotuspiikkikö vielä vaikuttaa kropassa? (oon ihan pihalla tosta kaikesta) Lekurit sano vaan sillo klinikalla ettei kannata testailla ennen ku ne ottaa sen verikokeen :/ (nyt pp 6)
 
Viimeksi muokattu:
HelgeR En katsonut eilen, mutta aion katsoa viikonloppuna Katsomosta sen.

Haikala Minä olen aikonut katsoa sen, mutta en ole saanut sitä mistään hankittua. Sitä ei näytä saavan kirjastoistakaan. Simpukka Ry:stä sen kai saisi tilatuksi, kuuluuko kukaan muuten siihen? Teillä on muuten käynyt tuuri, kun olette päässet noin pian yksityiselle.

Adele: Hienoa, jos vihdoin pääset kotiin. Oma punktio alkoi pelottaa tosi kovasti, mutta onneksi siihen on vielä aikaa.

*mimmu* Toivottavasti se ovulaatio sieltä pian tulee ja pääsette siirtoon. Luulisi tosiaan joulukiireiden keskellä ajan kuluvan nopsaan. :)

astrolabe Ihanaa kuulla positiivisia kokemuksia punktiosta. Minä olen vähän ihmetellyt, kun moni on ollut useamman päivän sairaslomalla, mutta klinikalla lääkäri sanoi, että sairaslomaa on punktiopäivä. Lupasi myös kirjoittaa syyksi vatsakivut. Tuli vaan mieleen, että onkohan sairaslomatodistuksessa klinikan nimi tai leima, kun siinä tapauksessa pomo voi samantien googlettaa mikä klinikka on kyseessä. Muuten kyllä kertoisinkin hoidoista hänelle, mutta en halua että hän alkaa udella tuloksia hoidon jälkeen. Jos ei vaikka onnistuttaisikaan, niin on silloin olisi inhottavaa kertoa, että pieleen meni. :( Oletteko te kertoneet työpaikoilla? Pyörii muutenkin pitkä lista tosi typeriä kysymyksiä mielessä, jotka on kirjattu paperille lääkäriä varten, että muistetaan kysyä kaikki. Kysymykset on sen verran hölmöjä, ettei niitä viitsi täällä alkaa kyselemään, lääkärikin varmaan kuolee nauruun. :D

Kaikille tasapuolisesti onnea ja hyvää mieltä! :)
 
Sannukka pakko myöntää et menin ostaan tänään hetken mielijohteesta kaks tosi herkkää testiä, apteekki kun sattuu oleen siinä mun lähikaupan yhteydessä. :headwall: Mutta onneks mun mies takoo mulle järkee päähän eikä anna mun tehdä noita testejä :LOL:
Ei kai lutinus virheellistä tulosta anna vaan just se irrotuspiikki, oisko ollu niin et ainakin pregnyl voi näkyä vääränä plussana 10 päivää piston jälkeen.

Yoslene oon kertonut töissä, mut toisaalta meitä on niin pieni porukka siinä (4 henkeä) joten kertominen tuntui luonnolliselta kun läheisiä olemme muutenkin. Koska teillä on suunnittelukäynti?
 
  • Tykkää
Reactions: Sannukka1
Mun on TOSI vaikea olla tässä piinassa, oon välillä epätoivon alhossa ja välillä pikkuriikkisen toivo pilkahtaa mutta sitten jälleen pelko valtaa. Ja nyt vasta pp 2. Mä en kestä. Mies sanoi eilen, että vaikka täs kävis mitä, adoptio tai sijaisvanhemmuus eivät ole vaihtoehtoja meidän perheessä. Masensi mut kyllä täysin, vaik periaatteessa tiesinki ton. Anteeksi omanapaisuus :ashamed:
 
Yoslene: kerroin omalle esimiehelle, koska poissaoloja paljon. Oli ihan ymmärtäväinen ja kehotti mua pitämään nuo 3 vrk saikkua, mutta sovittiin, että oman voinnin mukaan voin tehdä töitä. Punktiosta 11 tuntia, enkä ole kipulääkettä kaivannut. Turha olla pois, kun tuo kotona tietokoneella olemista.

Aloitan lugesteron-puikot huomenna, 3 x pv ja näillä mennään ekaan ultraan asti, jos raskaus alkaa.
 
Kaikilta kysyisin, että millä te rahoitatte nää hoidot? Kun monilla tuntuu olevan suunnitelmissa / käytynä useampia hoitokierroksia. Me rahoitetaan tää yksi kerta säästöistä, saatiin pieni perintö tuossa joku aika sitten. Mun mies on keskipalkkainen ja mä matalapalkkainen, joten tuloista ei kyllä pystyttäis hoitoja kustantamaan, ainakaan yhtä enempää.

Hyvää viikon alkua kaikille!
Noh, teen ylitöitä. 15 tuntia ylitöitä on liki tonni bruttona. Ei sen kummempaa rahoituskaaviota.
 
Adela : Harmillista, että joudutte odotamaan alkuvuoteen... Mutta kerkiää kroppa ainakin palautua kunnolla kaikesta tuosta, mitä jouduit kokemaan. Kovasti voimia ja parempaa vointia! :heart:

Nannukka81 : Onpas kurjaa, että sulle on tuollaista lämpöilyä ja alavatsakipuilua tullut. Käy ihmeessä näyttäytymässä työterveydessä. Toivottavasti pian oireet helpottaa! Ja tsemppiä odotteluun. 4-6kk tässä asiassa voi tuntua piitkältä ajalta. Mutta kyllä sen varmaan jaksaa, kun tietää, että sitten taas tapahtuu.. Jaksamista sulle! :)

*mimmu* : Mulla oli kans runsas vuoto ICSIn jälkeen, mut ei kestänyt montaa päivää, onneksi. Toivottavasti sullakin pian helpottaa. :) Me piinaillaan sit samaan aikaan. ;)

astrolabe : WAU! Menit töihin punktion jälkeen. Nostan hattua sulle! :) Mä en pystynyt töihin moneen päivään. Toivottavasti teidän kaikki 6 kypsää hedelmöittyy! Pidän peukkuja teille. :)

Haikala : Onpas kurjia oireita. Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä klinikalle. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa... Tsemppiä! Ja toivottavasti tapaat pakkasukon jo joulukuussa. ;)

Yoslene : Outoa, että sulle kirjoitetaan vain punktiopäivä sairaslomaa. Mulle kirjoitettiin sairaalan käytännön mukaan punktiosta siirtopäivään asti. Ja oli kyllä tarpeenkin. :) Mä olen töissä kertonut avoimesti näistä hoidoista. Oon iloinen, että kerroin, koska kaikki on olleet tosi kannustavia ja ihania. Sen verran arka aihe kuitenkin, että harva kyselee, missä vaiheessa hoidot menee, mikä on sekin kiva juttu, kun ei näistä aina jaksa puhuakaan...

UniUnna, Sannukka1 & HelgeR : Jaksamista piinailuun! :heart: :heart: :heart:

Mulla tänään kp1, joten aloitin Zumenonin käytön. Kontrolliultra 26.11. ja toivottavasti pian sen jälkeen PAS. :)
 
  • Tykkää
Reactions: HelgeR ja UniUnna
Hyvänen aika mitä tahtia täällä tulee juttua!:O Vaikka hyvähän se on, ei vaan meinaa itse pysyä ollenkaan perässä vaikka melkein joka päivä koittaa käydä lukemassa...

En muista kuka kyseli noista ohjelmista mutta itse katsoin sen Liviltä eilen(?) tulleen ohjelman, kuten myös aikanaan sen Hiljaa toivotut-dokkarin joka tuli muistaakseni kakkoselta. Ja itkuhan niissä tuli molemmissa, niin lähelle osuu:'( Mutta hyvä on että tollasia tehdään, ihmisten vaan pitäs katsoa ne myös jotta ymmärtäisivät olla laukomatta typeriä kysymyksiä ja kommentteja...

Yoslene Me ollaan julkisella hoidossa ja kyllä siellä on ainakin kuulemma ihan yleinen käytäntö se kolmen päivän saikke. Itse olisin varmaan jo ollut kahden päivän jälkeen työkykyinen mutta tuskin se lepääminen pahaksikaan oli kun oli se hyperin riski ja kaikki. Ja itse en ole asiasta yleisesti työpaikalla kertonut, esimies tietää mutta koska häntä sitoo vaitiolovelvollisuus niin ei luonnollisesti saa asiasta muille puhua. Ja asia saa ollakin näin, ei kiinnosta tosiaan alkaa selittelemään kellekään mitään. Muutenkin jo tuntee itsensä huonoksi ja epäkelvoksi kunnei tunnu onnistuvan maailman luonnollisimmassa asiassa:ashamed:

Adela Ihana kuulla että toipuminen on päässyt vauhtiin!=)

UniUnna En edes piinaile vielä mutta uskon kutakuinkin tietäväni ton toivon ja epätoivon välillä aaltoilun tunteen, ihan vaan näitten menneitten yritysvuosien ajalta. Sitähän tämä on, yhtä aaltoliikettä. Koitetaan jaksaa!:hug:

Jaksamista kaikille muillekin tasapuolisesti!=)
 
  • Tykkää
Reactions: UniUnna
Klinikalta soittivat. Kaikki kuusi munasolua hedelmöittyivät!!! Olivat eilen vielä silleen, että koska siittiöt otettu kivesbiopsiassa ja ne hieman epäkypsiä eivätkä liikkuneet ollenkaan, että tuleeko tästä mitään. Puhelimessakin sanoi että pelkäsi joutuvansa soittamaan ettei mitään tulosta... ja kaikki olivat hedelmöittyneet! Eli pakkaseenkin jää ja huomenna 9:30 tuoresiirto! OMG!!!
 
astrolabe Wau, onnea, hieno saalis! Ja tsemppiä siirtoon. :I Varmaan tuo sairasloma punktion jälkeen on yksilöllistäkin, että vointinsa mukaan jokainen toimii.

HelgeR Suunnittelukäynti on ollut jo. Seuraavasta kierrosta aloitetaan pistokset ICSI:ä varten ja uuden kierron pitäisi alkaa ensi viikolla, mutta saas nähdä miten käy. Menkat " säikähti" viimeksi jo pelkästään tutkimuspelottelua, kun oli tarkoitus aloittaa tutkimukset seuraavasta kierrosta, niin eihän niitä menkkoja sitten kuulunutkaan. Joten saa nähdä miten pitkään ne menkat piilottelee, kun olisi hoidon aloitus tiedossa. Normaalisti on kyllä melkolaisen säännöllinen kierto. Ollaan siis yksityisellä ja lainalla rahoitetaan sitä. Tosin ollaan myös jonossa julkiselle, ensimmäinen käynti naikkarille olisi 29.1. En tiedä oikein onko tuo nyt sitten suunnittelukäynti, vai mitä siellä tapahtuu, kun lähete meni yksityisen kautta ja tutkimukset on jo tehty ja tuloksina, että meille on turha muuta hoitoa kokeillakaan kuin ICSI. Ainakin simpat haluavat tutkia silloin uudestaan, vaikka yksityisellä testattu kahdesti.

Onko teillä muuten ystävien tai tuttavien joukossa vertaistukea?
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Yoslene: Kysyit tuosta vertaistuesta...mulla ei samaa kokevia tuttavia/sukulaisia ole. eli siis ei juurikaan lapsettomuudesta kärsiviä tai näitä hoitoja läpikäyneitä ole, mutta ihan läheisimmät ystävät ja sukulaiset tietävät näistä mitä käymme läpi ja heiltä ollaan saatu kyllä paljon tukea. Tokikaan heistä ei juurikaan kukaan tiedä näitä tuntemuksia mitä nää hoidotkin tuovat ja siksi minusta tää palsta on ihan parasta mist sit saa lukea muiden tuntemuksia ja kuulumisia ja sit koen kyl et täältä saa parasta kannustusta just ihmisiltä jotka käyvät samaa läpi.
 
Sannukka joo veritesti olis maanantaina, mutta olen kahden vaiheilla et meenkö siihen vai odotanko keskiviikkoon jolloin saan testata kotona. Ei ole yhtään raskautunut olo joten venaan varmaan keskiviikkoon ja säästän nekin rahat mitä menis verikokeeseen.. Kaikki nippailut ja viillot on hävinneet, samoin tissit ei oo enää yhtään kipeet ja se vahva TUNNE mikä oli et olis raskaana, sekin on kadonnut..
Miten sä jakselet? onko oireita? Eikös sulla ollut kans keskiviikko virallinen testipäivä?

Ehkä tähän paskaan mielialaan on syynä sekin et tällä viikolla olen kuullut kahden läheisen ystävän raskaudesta, koitan iloita heidän puolestaan mutta kovin vaikeaa se on.
 
Viimeksi muokattu:
HelgeR: Täällä vähän samoilla linjoilla....oireet on kadonneet kokonaan. Viel toissapäivänä nippaili alavatsalla, mut nyt ei mitää jos ei turvonnutta olotilaa lasketa... mä kans kuulin raskausuutisia tuossa....ja sukulainen viel nii osu ja uppos kyl melkoisen lahjakkaasti :/ Heillä kyl ihan luomuna raskaus alkanut ja tokihan olen ihan iloinen heidän puolestaan, mut silti se oma syli viel tyhjänä odottaa ja toivoo niin paljon.... tuttu tunne siis. keskiviikkona joo mullakin virallinen testipvä.
 
Sannukka toivottavasti kuiva iho olis jokin oire :LOL: se on nimittäin nyt ainut oire mitä on, kutiaa iho joka paikasta ja todella kuiva, ja ikenistä tullut verta jo parina päivänä myös. Oon nyt kirjaillu näitä kaikkia "oireita" ylös niin sitten seuraavassa PASsissa tiedän mitä kaikkee voi olla vaikka nega tuleekin. Vielä muutaman päivän ku jaksais ajatella edes vähän positiivisemmin.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja positiivisia ajatuksia :)
 
Hei! Olen vähän oli kolmekymppinen ja olemme yrittäneet lasta n 2 vuotta. Syynä lapsettomuuteen tukkoiset johtimet. Tänä syksynä yksityisellä ensimmäinen IVF josta tuloksena 1 top-alkio joka ei kiinnittynyt. Eivät kuulemma siirrä kuin top-alkioita ja aina vain yhden alkion kerrallaan. Onko teillä samanlaisia kokemuksia näistä "rajoituksista" siirroissa? Tuntuu niin raskaalta kun hoidon tulos oli vain 3 alkiota ja niistä 2 ei kelpuutettu koska hedelmöittyminen ei tapahtunut heti/solujen jakautuminen ei aikataulussa. Ymmärrän kyllä ettei ns huonoja alkioita kannata siirtää, mutta toisaalta olen käsittänyt että aina ei edes saada ns. top-alkiota ja kuitenkin on syntynyt terveitä lapsia (?)

Tsemppiä kaikille hoitoihin!
 
Helinä_80: top alkioita ei yleensä siirretä koska kaksosraskauden riski on liian suuri. mutta hieman heikompia siirretään monesti kaks, riippuu toki kuinka monta hoito kertaa on ollu. Yleensä ainakaan ensimmäisellä kerralla ei kahta laiteta. 1-4 asteikolla 3:kin vielä siirretään jos 1 on top. Toki aina riippuu niiden jakautumisesta. Ja tuskin ne kaikista huonolaatuisimmat siellä jaksaisivat pysyäkkään.
Meillä toisesta icsi:tä siirrettiin kaksi, toinen kakkoslaatuinen ja toinen vielä huonompi. toinen kiinnittyi ja ihana terve 1,5v tyttö :) ja tuostahan ei sitten tiedä että kumpi niistä lähti, huonompi vai vielä huonompi ;) Nyt yritämme kovasti saada toista, Mutta kolmas icsi takana ja seuraavaksi vuorossa PAS. Näin meillä ainakin lääkäri sanonut. Ja Pas:ssa top alkioita voidaan siirtää kaks jos selviävät molemmat sulatuksesta koska kaksoisraskauden riski on pienempi passissa.

Astrolabe: Mahtava saalis, hieno määrä pakkaaseen! Onnea piinailuun ja voimia!

*keijukainen*: onneksi runsas vuoto kesti ehkä hieman vähemmän aikaa kuin normaalisti olisi kestänyt. Alkoi jo eilen loppumaan. nyt on enää hyvin niukkaa. Ensi viikolla testailemaan ovista :) Mulla ei ole sanottu mitään ultrasta enne siirtoa? Käsittääkseni teen testin ja kun positiivinen antavat ajan siirtoon jos sulatus onnistuu..

Eipä täältä malta pois olla vaikka itsellä ei mitään tapahdukkaan. Mukavasti taas muutama piinailija, jännityksellä odotan teidän tuloksia ja todella paljon täältä toivon plussa tuulia!!! Olisi taas hyvä saada positiivisia uutisia! Onhan niitä tuossa muutama ollutkin :) toivo elää siis ;)
Muutaman päivän päästä saan miehenikin kotiin, voi tulla pienoiset itkupotkuraivarit kun asiasta tulee puhetta. Eihän siitä vielä ole sen kummemmin keskusteltu. Mutta nokka kohti tulevaa, on vielä hyvät tyypit pakkasessa odottamassa.

En muista onko ollut puhetta aiemmin mutta onko täällä ketään jolle olisi jo kertaalleen tehty PAS? vai onko kaikilla ensimmäinen kerta jotka siihen on menossa?

Tasapuolisesti kaikkille oikein kovasti voimia ja tsemppiä :heart:
 
Meille on tehty kerran PAS. Siirrettiin kaksi "rupua" ja hcg alle 1.
Alkion siirtoon liittyen meille sanottiin että top-alkiota siirretään aina yksi (mahdollinen kaksoisraskaus on aina riski) ja pakkaskavereita saa oman valinnan mukaan yhden tai kaksi. Meillä valintaan vaikutti lähinnä laatutekijät ja se että pakkanen tyhjeni.
Maanantaina 2.IVF suunnitteluaika, jospa siitä hoidosta tulisi paremmat tulokset :)

Ekan hoidin rahoitimme haalimalla rahaa sieltä ja täältä. Lainattiin mm. Visalta ja luotot onkin kivasti limitissä. Seuraavan hoidon ajattelin rahoittaa veronpalautuksilla. Me ollaan ns. matalapalkka-alalla molemmat, joten palkasta ei paljoa pysty tässä kalliissa maailmassa säästämään.

Vertaistukea on sekä sukulaisista (miehen) ivf:n puolesta ja yksi ystäväni ymmärtää hyvin mistä on kysymys. Lopuille joutuu jo selittämään mitä tämä on ja se ei enää ole vertaistukea mielestäni.

Tsempit kaikille tasapuolisesti! (väsyttää niin pirusti ettei jaksa henk.koht. terkkuja näpytellä...)
 
Hoitojen rahoittamisesta on ollut puhetta. Me ei olla otettu lainaa eikä se suunnitelmiinkaan kuulu. Ollaan maseltu sitä mukaa kun kuluja on tullut, tilin saldon mukaan. Pääasiassa minä maksan apteekkikulut ihan käytännön syistä, mutta mies sitten hoitaa laskulla olevia tai siirtää tililleni rahaa. Palkoilla ollaan pärjätty ja ylimääräisiä lainanlyhennyksiäkin tehty, joten jotenkin sitä on vielä tuntunut riittävän. Remontteja tämä kyllä lykkää varsinkin nyt, kun kilpirauhaslääkkeeni vaihtui eikä uusi ole kelakorvattava. On todella hinnakas päivittäin käytettäväksi.

Huurunenien siirrosta on sovittu ja lääkkeisiin ohjeistettu. Ajoitettu vuoto ja tuettu kierto siis tulee, mikäli vuoto ei viivästy lääkkeistä huolimatta. Raskauden mahdollisuutta tässä kierrossa ei selvästikään ole. On niin vähän eloa omassa hormonitoiminnassa. Lähipäivinä pääsen aloittamaan uuden lääkkeen ja vaihto tyroksiinista tapahtuu kerralla, joten vaikuttaa sitten jo seuraavaan kiertoon. Konttrollikokeet otetaan kuukauden kuluttua. Odotan mielenkiinnolla. Pakkasessa ei ole paljon sulateltavaa, joten eniten jännitän sitä selviääkö kumpikaan huurunenä siirtoon asti, jos nyt ylipäätään ehditään siirtoa ennen joulutaukoa tekemään. Toiveita on, mutta tiukille menee.
 
Miten muuten teillä on? Uskallatteko te uskoa hoitojen onnistumiseen? Mistä saatte uskoa siihen ja miten kovasti uskotte? Varmasti jokainen uskoo hieman, sillä muutenhan ei kukaan hoitohin lähtisi.

Miehen kanssa viimeisimmän Erilaiset äidit-jakson katsottuamme heräsi varsin mielenkiintoinen keskustelu ja alkoi syvällinen itsetutkiskelu. Mies nosti esille sen, kuinka lapsettomuudesta 7 vuotta kärsinyt äiti heidän viimein lapsen saatuaan tunsi epäonnistumista ja koki, ettei hän uskalla olla onnellinen, eikä hän kokenut että hänellä olisi siihen oikeuttakaan. Samalla nostettiin esille se, etten minäkään uskalla täysin uskoa meidän lapsettomuuden joskus päättyvän onnellisesti. Uskominen on vaikeaa, koska jos epäonnistuu, tipahtaa niin korkealta. Itseähän siinä vain suojelee. Ja ehkä samalla sitä toista osapuoltakin vähän, sillä jos uskoo kovasti ja on toiveet korkealla, se tarttuu toiseenkin ja epäonnistuessa saattaa ehkä vallata syyllisyys, että sai toisenkin niin kovasti toivomaan.

Mahtaakohan sillä olla vaikutusta lopputulokseen, että uskoo ihan tosissaan? Jos uskoo oikein kovasti ja sitten romahtaa, miten saa itsensä sen jälkeen kasattua? Oletteko te pessimistejä vai opitimisteja? Kuka uskoo, että pitäisi enemmän uskoa siihen, että elämä kantaa?

Sannukka1 Ai niin, minulla oli ainakin ensimmäisessä raskaudessa tosi kuiva iho. Toivottavasti olisi oire. :) Meillä on siis lapsettomuus sekundääristä.
 
Viimeksi muokattu:
*mimmu* : Hyvä, että vuoto hellitti. :) Sulle ei sen vuoksi tarvitse tehdä ultraa, kun siirto tehdään luonnolliseen kiertoon. Mulla on lääkeavusteinen kierto, joten täytyy kontrolliultralla selvittää, onko kohdun limakalvo kasvanut tarpeeksi. Kiva, kun on sit piinailuseuraa susta! :)

Vertaistukea olen saanut tämän palstan lisäksi yhdeltä ystävältä, joka on myös kärsinyt lapsettomuudesta. Tukea olen onneksi saanut monelta ystävältä ja lähisuvulta. He ovat onneksi olleet hyvin hienovaraisia kysymystensä ja kommenttiensa suhteen, joten suurempia sammakoita ei ole tullut vastaan..

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Tsemppiä piinailijoille! <3
 

Yhteistyössä