IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Hydra kiitoskiitos! :heart: Juu, katoin että mennee ihan siihen vuoden vaihteelle. En ole varma mistä se nyt pitäisi laskea, mutta jos laskee edellisistä kuukautisista niin LA olisi 1.1. Jos taas laskee hedelmöitysajan mukaan niin kun siirto oli 11.4. ja alkio oli 2-päiväinen niin onko hedelmöittymisaika silloin 9.4.? Silloin LA olisi 31.12. Jos kaikki menee hyvin niin saa siis jännittää kumman vuoden puolella syntyy.. mutta tässä on kyllä aika monta jännitettävää ennen sitä :D Päivä kerrallaan, ja eka konkreettinen jännäpäivä 15.5., johon sain varhaisultran. Kiva, että teidän neuvolareissu meni hyvin. Toivottavasti sun vuodot pysyy poissa!

• Tykkää
Reactions: Hydrangea
IVF/ICSI -hoidoista plussanneet syksy -13 / kevät -14

HOITOSYYLAMONESKO
Meemir1.ivf/1.passelitt./munajohdinvaurio11.5.1
deseo1.ivf,tuoreselitt10.6.1
RedwingBBrd3. IVF, tuorekeltarauhanen,1ovario17.6.1
InMyDreams5.ivf/tuoretuba factor26.6.1
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
Robina3.ICSI,tuoresiittiöt7.7.3./1.yht.
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorepco, sperman v-a30.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO31.12.-1.1.1
[/b]

Neuvolat/ultrat
Millyk 25.4. neuvola
katiri 30.4. lääkärineuvola
Fyi 5.5. neuvola
aurora* 21.5. neuvola
Hydrangea 19.5. nt-ultra, 2.6. neuvola
skorppari82 15.5. vu

Lisäsin skorpparin listalle ja lisäsin itselleni nt-ultra-ajan (rv 12+4).

Noista vuodoista täällä on aina tasaisesti puhetta: onneksi ne ilmeisesti on todella yleisia hoidoista raskautuneilla, en tiedä miksi. Musta tuntuu, että mulla tuli vuoto aina just sillon, kun aloin vähän rentoutua ja luottaa raskauden etenemiseen :O Vuoto voi tulla limakalvoilta (kun ne on kuivat), kohdunsuulta (joka on verekäs ja jossa voi olla kohdunkaulan limakalvoa, eli herkkää ja ohutta, ektopiaa) ja hematoomasta tai istukan reunalta jos sellainen on kohdunsisäsuulla, sit emätintulehdus (hiiva tai bakteeri) voi aiheuttaa vuotoa, mitäs vielä... Niin Lugesteron voi kuulemma aiheuttaa vuotoa, klinikan mukaan. Jos vuotoa on, kannattaa käydä neuvolalääkärillä, joka voi poissulkea hiivan, ektopian, haavaumat, kuivat limakalvot, bakteerit ym syyt, ultralla näkis sitten loput, mut neuvoloissa ne ei varmaan yleensä katso ultralla. Mä laukkasin sillä samalla gynekologilla, joka meidän hoidot on tehnyt, kolmisen kertaa ultrassa 6-12 viikoilla... Tuli kalliiksi, mutta sain joka kerta mielenrauhan. Sit en ihan joka pikku ruskeasta tuhrusta viitsinyt mennä klinikalle ja yks vuoto sattu sopivasti olemaan nt-ultra-aamuna. Mut ne vuodot on inhottavia!! Sitä alkaa heti epäilemään kaikkea. Siksi mä niin vannon kotidopplerin nimeen! Me ostettiin 50 euroa maksanut JPD-100B Fetal Doppler Jumper, Raskauskeijusta. Oon siihen tosi tyytyväinen ollut, muuten voisin myydä sen eteenpäin, mutta toiveissa on lisää lapsia ja en usko, että jatkossakaan jaksan odottaa niin kauan, että tunnen liikkeet. Mä aloin kuulla sykkeen 8-9 viikolla, mut sillon en ihan joka kerta kuullut sykettä, joten se oli hiukan stressaavaa, onneksi gynekologi oli varottanut tästä.

Onneksi olkoon skorppari82! Ihanaa kun tänne tulee lisää porukkaa! Mä käyn aina lueskelemassa hoidoissa olevien kuulumisia, joten mahtavaa, että tuttuja nimimerkkejä tänne tupsahtelee.

Mulla on perjantaina neuvola, jossa selviää Hb jne, aion pyytää uuttaa sokerirasitusta. Paineet on ainakin kohdillaa, mittasin kesken työnpäivän sekunnin istumisen jälkeen 110/70, pulssi oli tosin 92 :) Hiukan korkea, kun normaalisti se on mulla noin 65. Sukista jää hirveet urat nilkkoihin ja sormus ei lähde enää kuin saippualla sormesta. Painoa näytti töissä mittari 78 kg!!!! Oon normaalisti 63-65 kiloinen. Olin ihan järkyttynyt. Toisaalta mulle sopii vielä 38 äitiysfarkut, jotka ostin 9. rv:lla kun olin vielä 65 kiloinen, eli missä ne kilot sitten on?? Tasaisestihan ne varmasti on joka puolella. Mä en jaksa silti olla ihan hirveen huolissaan, tosin nyt ajattelin vähän rajoittaa hiilarien syömistä ja katsoa onko sillä vaikutusta väsymykseen.

Aloin pestä pieniä vaatteita tänään :heart:

Onneksi olkoon hyvistä hyvistä ultrakuulumisista kaikille! Meillä on vika ultra 23.5, sen voi joku päivittää, jos hoksaa. Se on ihan vaan huvinvuoksi-ultra yksityisellä, samalla lääkärillä, joka seurasi kunnallisella puolella istukkaa. Halutaan käydä varmistamassa 36+2 viikolla, että kaikki on hyvin ja vauvan asento pitää kutinsa. Tosin potkut tuntuu edelleen vasemmassa kyljessä ja vauva punkeaa pyllyä oikeassa kyljessä niin että siinä tuntuu (ja näkyy) pyöreä pallukka. Pää heiluu vielä vimmatusti virtsarakon tienoilla (auts!) ja kädet hipsuttelee millon missäkin. Eli eiköhän rt:ssa edelleen ole..:heart:

RBB 32+0

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skorppari82
Hei kaikille, ja onnea odotukseen :heart:
Itse odotan toista lasta, ja tänään poksuu 25+0, molemmat lapset on ivf:llä aikaan saatu. Olen vain laiska kirjoittelemaan, joten siksi en tähänkään ketjuun ole ilmoittautunut. Sopivan välin sattuessa käyn kyllä teidänkin juttujanne täällä aina välillä lukemassa :)
Huomasin, että täällä useampi on dobleria miettinyt hankkivansa, ja minä voisin kyllä omastani luopua, jos joku haluaa käytettynä ostaa! Meidän lapsikiintiö on tämän tulokkaan jälkeen täysi, joten tarvettaa doblerille ei enää ole.
Dobleri on ostettu uutena Raskauskeijusta v.2012 ja on siis kaksi vuotta vanha.
Ensimmäisessä raskaudessa tuli useammin käytettyä, kun liikkeet alkoi tuntumaan vasta rv22 etuseinässä olevan istukan takia. Nyt tässä toisessa istukka on takana ja liikkeetkin tuntunut jo rv17 asti, joten muutamia kertoja vain alussa tuli tässä toisessa raskaudessa ääniä kuunneltua. Jotenkin sitä on muutenkin ollut paljon levollisempi tämän toisen raskauden aikana, kun on yhden kerran tämän jo läpi käynyt :) Ei enää joka oireesta tai oireettomuudesta "sekoa" :D

Täältä löytyy doblerin tekniset tiedot:

Angelsounds kotidoppler JPD-100B kotidoppler - Raskauskeiju

Ulträänigeeliä on puoli pulloa jäljellä, ja sen saa mukaan. Riittoisaa tavaraa tuntuu oleva, meillä on tuo sama pullo ollut ensimmäisestä raskaudesta asti käytössä. Käyttöohjeet on menny hukkaan, mutta laite on tosi yksinkertainen käyttää, ja ohjeet löytyy kyllä netistäkin.

25€:lla (sisältää postikulut) lähtis tämä paketti!
Jos jotakin kiinnostaa, niin voi vaikka yv:llä ottaa yhteyttä :)

Viimeksi muokattu:
Kiitos hydra, kun lisäsit mut listalle! :)

Ja kiitos onnitteluista! :heart:

RBB ihanaa pieniä vaatteita jo, teillä niille onkin jo ihan pian käyttöä. :heart:

Neuvolaankin ilmeisesti voisi soitella jo heti näin alussa, taidan kuitenkin odottaa ensi viikkoon, kun tämä tuntuu niin epätodelliselta vielä :).

Tehdäänkö muuten varhaisultra alakautta vai vatsan päältä? Unohdin kysyä eilen hoitajalta, mutta kaipa olisi sanonut, jos pitää esim olla rakko täynnä kuten alkionsiirrossa?

Skorppari 4+0

Skorppari, onnea. :) varhaisultra tehdään alakautta. Varmuudeksi kannattaaolla rakossa tavaraa. Se on kuitenkin helppo tyhjentää tarvittaessa. ;)

RedwingBlackbird: Kiitos, että kerroit syitä. Vaikka ne on tiedossa se lohduttaa kummasti kun samassa veneessä ollut ne vielä kertoo. Sain nukuttua viime yön ansiostasi paremmin. :)

Tänään tosiaan neuvola. Päätin että jos kaikki on hyvin, ostan myös dopplerin! Mallista en vielä tiedä. Tarviiko kaikki sen geelin myös?

Blackangel: missäpäin suomea asut? :)

• Tykkää
Fyi
Skorpparille onnea, teillä onkin sitten jännättävää, että syntyykö tänä vai ensi vuonna. =) Tosi hienoa, että tämä ketju saa tasaista vahvistusta.

Redwing mäkin oon päässyt jo hypistelemään pikkuruisia vaatteita, en tosin ihan vielä pese. :) Tuleva isoäiti kantoi kassillisen, koska "oli íhan pakko ostaa". ;)

blackangel tervetuloa mukaan kirjoittelemaan kun siltä tuntuu!

Painosta Mä oon ollut aina hoikka ja muutamankin kilon painonnousu todella tuntuu. Nyt tullut noin 5 kiloa, mihin lie nouseekaan? Mahakin tuntuu kasvavan vauhdilla, tuleekohan tänne jättimaha? :confused: Sinänsä painonnousu ei ahdista, mutta en haluisi liikaa pudotettavaa sitteen raskauden jälkeiseen aikaan. Toisaalta nautin kyllä täysin rinnoin uusista naisellisista muodoista. ;)

Oli vielä keskustelua tukilääkityksestä: meillä luonnonkierron PASissa käytettiin vain 10 päivää siirron jälkeen eli lopetus oli ennen testiä. Tunnustan kyllä, että taisin käyttää päivän-pari yli - varmuuden vuoksi. :ashamed:

Kiitos neuvola-ajan päivityksestä!

FYI 20+5

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
RBB, kiitos tuosta muistutuksesta. Siitä tuli parempi mieli. :) Mulla vu:ssa näkyi pienen pieni hematooma, istukka oli lähellä/kiinni kohdunsuuta ja lisäksi mulla on todettu kohdun limakalvoa kasvavan kohdunsuulla. Joten eiköhän tuossa ole mullekin hyvä lista ihan vaarattomille syille. :)

blackangel, voi harmi, kun itse laitoin juuri pari päivää sitten saman mallin tilaukseen Raskauskeijusta. Muuten oltaiskin voitu tehdä kauppoja. :)

skorppari, mä soitin samana päivänä neuvolaan, kun varasin varhaisultrankin. Mutta ei sinne toki kauheaa kiirettä ole soittaa. Mulla vu tehtiin alakautta. En kanssa huomannut kysyä tuosta rakon täynnä olemisesta ja kävin vessassa juuri ennen ultraa, mutta tosi hyvin näkyi silti.

LaaL, mä tilasin pari päivää sitten Angelsounds JPD-100B dopplerin. Otin siihen geelin mukaan, mutta jotkut on käyttänyt esim. liukkaria geelin sijasta.

Eilen illalla tuli vielä sittenkin hieman rusehtavaa vuotoa. Toivotaan, että vuotelut alkaisi olla tässä. Tänään alkoikin sitten 10. raskausviikko! Ihanaa. :heart:

Hydra 9+0

Blackangel: minä ostan dopplerisi!! :)

Terveisiä neuvolasta! Kaikki oli hyvin ja sydän sykki niin ponnekkaasti ettei neuvolatäti olisi uskonut viikkoja olevan vasta 14+2 jos ei tietäisi. :) jospa taas voin hetken huokaista. Neuvolassa suositteli oikein mulle dopplerin hankkimista, koska ymmärsi pelkoni..toki mitään helpotusta ei tietty ollut tarjota, mut sanoi, että kyllä tämä tyyppi on niin vahvasti siellä kohdussa, ettei helpolla lähde irtaantumaan. :D se oli hyvä lohduke. :D

Viimeksi muokattu:
LaaL Ok =) Laitan viestillä yhteystietoja =)

Laitatko sen sähköpostiosoittees uudestaan näkyville, niin laitan viestiä sitä kautta! En mäkään osaa näköjään tuota yksityisviestiä käyttää :LOL:

Viimeksi muokattu:
Skorppari oikein paljon onnea plussasta ja tervetuloa tälle puolelle keskusteluun! :) Tsemppiä varhaisultran odotteluun. Itse soitin neuvolaan vasta varhaisultran jälkeen, kun halusin olla varma että raskaus on todella alkanut. Mutta toki neuvolaan voi soitella hetikin.

LaaL, ihanaa että neuvolassa sykkeet kuului niin voimakkaana. Nyt voit huokaista helpotuksesta. Tiedän kuinka inhottavaa se on murehtia yötä myöten kaikenlaista vauvan hyvinvointiin liittyvää. Toivottavasti saat nyt mielenrauhan.

RBB, kiva kuulla kun sulla raskaus on jo noin pitkällä. Varmaan hauskaa kun tietää jo vauvan liikkeistä mikä kehon osa on missäkin päin. Tosin varmaan tuntuu välillä aika tukalaltakin ne liikkeet! Itse ihmettelen välillä että miten päin se vauveli on siellä kun tosiaan samaan aikaan tuntuu liikkeitä molemmissa kyljissä.
Mäkin vähän oon alkanu pelkäämään tota raskausdiabetesta kun olen ollut niin väsynyt ja aina iltaisin janottaa hirveästi. Ja painokin tuntuu nyt lähteneen nousukiitoon. No, huomenna on sokerirasitus ja ensi viikolla neuvolassa saan varmaan tietää tulokset.

Mä kävin myös kerran yksityisellä gynekologilla virtsa-oireiden vuoksi kun mitään selitystä julkisella puolella ei niihin löytynyt. Se käynti tuli maksamaan yli 200 e. (En viitsinyt kertoa edes miehelleni kuinka paljon se tuli maksamaan!) Mutta ainakin sain siitä käynnistä rauhallisen mielen itselleni. Nyt oon taas miettinyt että pitäiskö varata yksityiselle gynelle aikaa... pitäis selvitellä mistä sen sais vähän halvemmalla.

Eilen hain postista äitiyspakkauksen! Sitä oli kyllä ihana päästä hypistelemään. Olin niin onnellinen ja ylpeä sitä hakiessani. Vielä viime syksynä ajattelin ettei mulle tule koskaan sitä päivää kun saan hakea äitiyspaketin postista :( Mutta niin se vaan tuli kuitenkin! :)

• Tykkää
Doppler tuli tänään ja pakkohan sitä oli heti kokeilla. :) Sain ensin kuuluun hitaan viuh-viuh äänen. Oliskohan se ollut oma syke tai istukan virtaus. Siitä kohtaa kun anturia liikutti ihan pikkuriikkisen sain kuulumaan nopeamman äänen, joka oli dopplerin näytöllä 133. Onko se riittävä sykkeeksi vai oliko joku muu ääni?

Hydrangea Ihana jos sait jo sykkeen kuuluviin :heart: Jos ensin löytyi oma syke ja tuo oli selvästi nopeampi, niin todennäköistähän se on! Meillä pikkuisen syke kuulosti alussa sellaiselta nopealta hevosen laukalta ja istukasta kuului viuh-viuh ääni. Oma syke kuului vaimeana viuh-viuh äänenä :) Aluksi syke oli usein 160-170, nyt keskiraskaudessa 130-140 luokkaa.

Muoks. Mulla myös löytyi se sikiön syke todella alhaalta, melkein häpyluun päältä.

Viimeksi muokattu:
aurora, oikeastaan tuo hevosen laukka on aika kuvaava ilmaus äänelle jonka kuulin, joten uskoisin sen olleen vauvan syke. :heart: Ääni kuului tosin hyvin vaimeana, että doppler ei pystynyt oikein laskemaan sykettä ja näyttikin tuota lukemaa vain ihan hetken. Ei ollut tietenkään kelloa lähettyvillä, että olisin voinut itse laskea sykkeet. Illalla piti näyttää vielä miehellekin mistä ne sykkeet kuuluu, mutta sitten en saanut yhtään mitään kuulumaan. Näköjään vielä aika vaikeaa niiden löytäminen näillä viikoilla, kun käsittääkseni kohtu on vielä niin syvällä häpyluun takana suojassa.

Kiitos varhaisultratiedoista!

Hienoa Laal, että kaikki oli oikein mallillaan! :)

Mahtavaa hydra, että sait jo sykettä kuunnella kotonakin. Täytyy varmaan myös tilata tuo vu:n jälkeen, jos kaikki on kohdillaan. :)

Jotenkin odotan kokoajan, että tulisi nyt jotain oireita, kun ei mitään tuntemuksia ole vielä. Saisi jo tulla se huono olo tai jotain, mistä saisi rauhoitusta, että jotain tapahtuu..

skorppari, mäkin huolehdin ihan kauheasti, kun oireita ei ollut heti alkuun ollenkaan. Oli sellainen fiilis, onko tässä raskaana ollenkaan. Ainoastaan jonkinlaista menkkamaista jomotusta oli. Lievät etovat olot alkoi joskus rv 5+3 tienoilla. Yleensä pahoinvointi alkaa noin rv 5-7, joten sun ei kannata olla huolissaan, jos sitä ei vielä ole. Eihän sitä myöskään kaikille tule. Omasta mielestä mulla ei ole tissit kasvanut, mutta nännit on ollut herkät satunnaisesti ehkä jostain rv 6-7 tienoilta. Maha alkoi turvota joskus vu:n aikoihin. Joten aika myöhään oireita alkoi ilmestyä. Vielä välillä sitä ihan unohtaa olevansa raskaana, kun oireet on niin lieviä ja etova olo ei ole ihan kokoaikaista kun nyt on oppinut hyvän ruokarytmin sen estämiseksi. :)

Dopplerista: kannattaa omaa sykettä tunnustella vaikka kädella samalla, esim. nivusesta, jos dopplerissa kuuluva syke on ihan eri tahdissa ja nopeampi, se on vauvan :) Oma syke on tosiaan hidas viuh-viuh, vauvan sellanen nopea nakutus tai hevosen laukka, ja voi kuulua tosi pienesti ja välillä olla kuulumatta, mulla ainakin 8-13 viikoilla kesti joskus 15 minuuttiakin löytää syke ja aina en edes löytänyt, tosin yleensä etsin niin kauan että se löytyi :D Yks keino, mistä luin palstoilta, että jos se anturi on sellanen puikulan mallinen, niin emättimestä vois kuulua kotidopplerilla jo 6-7 viikoilla syke, mut siihen en ruvennu, kun kuulin mahan päältäki aika aikasin. Varmaan siihen vois laittaa esim. kumihanskaa ja geeliä sinne hanskaan, sillain miten gynellä katsellaan dopplerilla. Kyllä kai sitä keinot keksii, kun haluaa varmistaa pikkuisen olemassaolon mahassa :)

Katiri: ihanaa tuo äitiyspakkauksen hakeminen, se jotenki konkretisoi sen odotuksen, on yks rajapyykki. Sykähdyttävintä oli minusta soittaa ensikäyntiä neuvolaan, siitä olin haaveillut niin kauan ja sitten kun sen sai tehdä niin olihan se jännittävää ja ihanaa!

Kävin tänään neuvolassa, olin ihan järkyttynyt, kun mulla ei ole enää kuin kaksi käyntiä ennen laskettua aikaa :O Sit mulle tulee yhteensä 8 kertaa terveydenhoitajalla, ellen synnytä ennen viimestä neuvolaa, joka olis 39+5... Ihan järkyttävän vähän noita käyntejä, nyt lopussakin niitä on ollut tosi harvoin.. Musta tuntuu, että mulla vaan kohtukuoleman ym pelko kasvaa ja se terkkari ei yhtään jotenki kuuntele/ehti keskustella mistään huolista. Se ½ tuntia menee mittauksiin ja seuraavien aikojen suunnitteluun. Mä haluaisin myös puhua synnytyksestä, mutta terkkari on ilmeisesti sitä mieltä, että se asia hoituu kahdessa perhevalmennuksessa, jotka on siis ryhmämuotoisia tilaisuuksia... Ei kait siellä nyt voi kysellä ja keskustella henkilökohtaisesti kun siellä on monta perhettä! Lisäksi niitä perhevalmennuskertoja on vähennetty tänä vuonna 5 -> 2 ja se terkkari vielä viime kerralla myönsi, että etenkin synnytystä koskevalla kerralla on paljon asiaa ja tiukka aikataulu... Alappa siellä sitten kyselemään... Mä oon todella pettynyt neuvolajärjestelmään tällä hetkellä. Ei mulla sitä meidän terkkaria vastaan ole mitään henkilökohtaisesti, mutta jotenkin se ei ota oikein huomioon sitä, että vaikka oonki ihan mieleltä ja fyysisesti terve, niin oon ihan hemmetin peloissani, johtuen ehkä hoitotaustasta, että tulee jokin kohtukuolema, komplikaatio tai en usko vielä yhtään, että meille tulee vauva.. Mä aina mietin kun pesen ja viikkaan vaatteita, kun haetaan liikkeistä vauvalle tarvikkeita, että tarvitaankohan näitä ja sit se ajatus tietysti on musta itestäki ihan hölynpölyä ja järki saa mielikuvituksen aisoihin, mutta se kuormittaa kuintekin tätä odotusaikaa ja siitä haluais puhua terveydenhoitajan kanssa vaikka oonki lukenut, että täälläkin on ihmisillä epävarmuutta ja huolia, etenkin niillä, jotka hoidoissa on saanut lapsen alkuun. Mä tänään jo harkitsin valituksen tekemistä terveysasemalle, mut sit mietin, että mitähän seki hyödyttää.. Sieltä tulee jonku asiasta vähät välittävän byrokraatin vastaus: resurssit. :mad:

RBB Mullakin ensiodottajana oli neuvolaseurannasta ihan eri mielikuva, kun mitä se on nyt ollut. Muistan jopa kirjanneeni neuvolan esitietolomakkeeseen odotuksistani, tukea lapsen tuloon valmistautumiseen yleisesti ja lapsen hoitoon jne. Ja joo, todellisuudessahan se on tuota, että pissa purkkiin, sormenpäästä verta, vaa'alla käynti, lomakkeita käteen ja se on siinä. Kaksi lääkärikäyntiä joissa sisätutkimus ja sydänäänten kuuntelu. Mutta tosiaankin se taitaa olla ihan resursseista kiinni... uskon että sellaista yksilöllisempää tukea ja "valmennusta" olisi meidänkin neuvolan hoitaja valmis antamaan, jos vaan siihen olisi varattu aikaa.

Meillä on luvassa 3 ryhmämuotoista perhevalmennusta, joista yhdessä aiheena synnytys. Eli siinäpä se... Neuvolasta vinkattiin ihan suoraan kääntymään yksityisen neuvolapalvelun puoleen (Vauvantai täällä Pirkanmaan seudulla) jos haluaa yksilöllistä synnytysvalmennusta. Ja toisena vinkattiin TAYS:n sivuilla olevat valmennusvideot. Kyllä tuntuu, että synnytykseen saa henkisesti aika yksin valmistautua!! Mullakin käy pelot välillä mielessä ja varmaan lisääntyy h-hetkeä kohti...vaikka yritän luottaa, että synnytyksessa sairaalassa saa parasta mahdollista hoitoa ja ne vakavat komplikaatiot on oikeasti todella harvinaisia (samoin kuin kohtukuolema tms). Mutta kyllähän nämä silti pelottaa ja mietityttää :(

RBB ja aurora, mulla on ihan noita samoja pelkoja. Neuvolassa tuntuu, että huolet vaan kuitataan ohimennen. Mua ei yhtään helpota tietää että esim.kohtukuolemat on todella harvinaisia, koska tiedän, että niitä kuitenkin tapahtuu. Mullakin tulee aina kaikista vauvantarvikehankinnoista just se olo, että tuleeko ne todella käyttöön. Mietin jo, että periiköhän Kela ton äitiyspakkauksenkin takas jos vauvaa ei tulekaan. Ehkä tyhmää murehtia. Kunpa sitä vaan osais olla onnellinen tästä hetkestä ja siitä että vauva on nyt masussa ja voi hyvin. Sitten jos jotain kamalaa tapahtuisi, niin se, että on etukäteen murehtinut niitä asioita, ei varmasti helpottaisi yhtään. Jotenkin tää ihmismieli on vaan sellanen ettei osaa olla huolehtimatta. :( Ja lapsettomuustausta varmasti vaikuttaa tähän huolen määrään.
Ja todellakin uskon, että neuvolasta saatu ohjauksen ja tuen määrä on kiinni juurikin niistä resursseista. Kyllä ne neuvolan tädit varmasti mielellään antais enemmän aikaa per odottaja, jos niillä vaan olis aikaa.

No, päivä kerrallaan tässä mennään ja eiköhän muutaman kuukauden päästä se vauva ole sylissä :) Jospa sitä sitten ymmärtäis että se on totta.

RBB, aurora ja katiri, ikävää, jos teillä on alkanut olla pelkoja mm. synnytystä ja kohtukuolemaa kohtaan. Jotenkin olen ajatellut, että loppu raskaus olisi vähemmän pelottavaa, mutta kyllä sekin tosiaan voi herättää ahdistusta. Toivottavasti pääsisitte puhumaan ajatuksistanne. Oman pään sisälle pelot kasvaa helpolla liian isoiksi.

Meillä perhevalmennusta on 4 kertaa + tutustumiskäynti synnytyssairaalaan + vauvatapaaminen synnytyksen jälkeen. Tavallaan siis 6 kertaa. Yksi perhevalmennus kerroista on synnytysvalmennus. Itse en osaa yhden käynnin perusteella antaa arviota neuvolasysteemistä. Hiukan kyllä harmittaa, kun seuraava käynti on vasta yli kk päästä (kesäkuun alussa). Tiesin, että alkuraskaudessa käyntejä on harvemmin, mutta en tiennyt että näin harvakseltaan.

Eilen kuulemani äänet eivät ehkä sittenkään ollut vauvan syke. Tänään sain sykkeen kuuluviin, joka oli dopplerin mukaan 150-160. :)

Kiitos hydra rauhoittelusta. Kyllähän sen järjellä ymmärtää, ettei vielä mitään tarvii tuntua, mutta on vaan niin kärsimätön olo :ashamed:

Ikävä kuulla, ettei neuvoloissa ole aikaa kuunnella yksilöllisiä tarpeita. Itse yllätyin, kun kunnan sivuilta katselin raskauden seurantaa, että käyntejä on niinkin paljon. Mutta määrä ei tietysti korvaa laatua..

skorppari, mäkin odotin innolla oireita ja olin tyytyväinen kun niitä viimein tuli. Ne antaa kuitenkin varmuutta siihen, että on raskaana ja kaikki on hyvin. Toivottavasti sullekin tulisi pian oireita, mutta ei liian rajuja. :)

Hydra 9+3

Yhteistyössä