IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14


HOITOSYYLAMONESKO
Meemir1.ivf/1.passelitt./munajohdinvaurio11.5.1
deseo1.ivf,tuoreselitt10.6.1
RedwingBBrd3. IVF, tuorekeltarauhanen,1ovario17.6.1
InMyDreams5.ivf/tuoretuba factor26.6.1
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
Robina3.ICSI,tuoresiittiöt7.7.3./1.yht.
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorepco, sperman v-a30.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO31.12.-1.1.1
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
[/b]

Neuvolat/ultrat
aurora* 21.5. neuvola
Hydrangea 2.6. neuvola, 21.7. rakenneultra
skorppari82 28.5. neuvolan ensikäynti
Fyi 2.6. lääkärineuvola
Millyk 22.5. neuvola
 
Päivitin vaan oman rakenneultra-ajan tuohon listaan. :) Hieman kyllä harmittaa, että se on niinkin myöhään kuin rv 21+4.

aurora, mun tekisi mieli ostella kauheasti kaikkea jo vauvalle ja laittaa asioita valmiiksi. :) Vielä en kuitenkaan taida uskaltaa. Nt-ultra helpotti vähän mieltä, mutta silti tuo isohko niskaturvotus 1,77 mm ja riskiluku 1:1600 jäi vaivaamaan mieltä. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta silti pelottaa, jos jotain vielä löytyykin rakenneultrassa. : /

Hydra 12+6
 
Hydra Meillä myös meni rakenneultra 22. viikolle, se harmitti kun tuntui että tuli vielä pari viikkoa "ylimääräistä" odotusta. Mutta ilmeisesti tuolla on sitten käytäntönä että tekevät mieluummin vähän myöhemmin. Onneksi kesällä aika menee varmaan nopeammin lomaillessa jne :)

Tuntuu kyllä että huolenaiheet ei lopu tässä raskausaikana, aina huolettaa meneekö kaikki hyvin loppuun asti. Mutta nuo teidänkin seulontatuloksethan oli täysin normaalit, ei varmasti kannata jäädä miettimään niitä! NT:ssähän myös katsovat jo rakenteita mitä näkyy tuossa kohtaa :)
 
Viimeksi muokattu:
aurora, neuvolasta saadussa lapussa lukee, että rakenneultra pitäisi tehdä rv 21+6 mennessä, joten viimeisille päiville menee meillä. :( Täytyy miettiä, jos kysyisi ajan aikaistusta. Mutta tosiaan itse oon lomalla heinäkuussa, niin onneksi sitten on aikaa puuhastella kaikkea mukavaa ja ajatuksetkin pysyy ehkä paremmin kivojen asioiden parissa. :) Onhan tosiaan noi meidän tulokset ihan normaalit, mutta silti jos jokin ei ole täydellisessä ihannearvossaan, niin heti alkaa kuvittelemaan vaikka mitä. Monella kun tuolla marraskuisissa niskaturvotus on ollut alle/noin millin ja riskiluku viisinumeroinen. Kuitenkin kaikki rakenteet meillä näytti täysin normaalilta ja kaikki otetut mitat vastasivat rv 12+3. Haluisin sellaisen off-nappulan aivoihin. :) Ehkä mä yritän nyt olla stressaamatta ja NAUTTIA! :)
 
Hydrangea, meilläkin oli rakenneultra vasta 21+5. Itse maltoin kyllä aika hyvin siihen odotella. Sitten sen jälkeen olikin heti mentävä ostamaan vaunut ym. tarviketta :) Välillä on kyllä niin vaikeeta olla stressaamatta, tuntuu että aina tulee joku uusi huolen aihe :/ Todellakin aivoissa pitäisi olla joku sellainen off-nappi :) Koita nauttia raskaudesta. Teidän seulontatulokset nt-ultrasta kuulostaa ihan normaaleilta :)

Aurora, meilläkin alkoi eilen perhevalmennus. Meillä on valmennusta yhteensä kolme kertaa ennen vauvan syntymää ja yksi kerta vauvan syntymän jälkeen. Eilen aiheena oli synnytys. Ihan hyödyllistä tietoa sieltä sai mm.siitä milloin pitää lähteä sairaalaan jne.. Tosin niitä varmaan käydään myöhemmin vielä neuvolassakin läpi. Meillä oli perhevalmennusryhmässä ehkä n.15 henkilöä.

Täällä huoli sf-mitan suhteen hiukan helpottanut, kun nyt huomaan selkeästi että maha on ottanut kunnon kasvuspurtin. Vauvakin on taas muutamana päivänä liikkunut vilkkaammin. Kovin huolissani olin kun se oli monta päivää niin rauhallinen, nyt se taas potkii ja möngertää normaaliin tapaan :)

Mulla paino noussut tähän mennessä alle 5 kg. Toivottavasti ei siitä kauhean montaa kiloa enää nousekaan. Äidillänikin kuulemma paino raskauksissa noussut vain n.8 kg ja lähtenyt nopeasti synnytyksen jälkeen pois.

Töissä alkaa olla vähän tukalaa kun päivän aikana on paljon seisomista ja liikkumista. Työpäivän jälkeen lantion alue ja alaselkä on kipeenä ja kotona ekana onkin mentävä sohvalle lepäilemään. Tänään mies oli ottanut opiksi perhevalmennuksessa kerrotusta ja sain työpäivän jälkeen selkähieronnan. Ainakin siis jotain hyötyä oli siitä perhevalmennuksesta! :)

katiri 28+4
 
katiri, ei huolehtiminen ainakaan tilanne paranna, joten yritän olla murehtimatta liikaa. :) Kivan maltillisesti sulla on noussut paino. :)

Se olisi tänään taas uusi viikko. Ajattelin, että lasken jatkossakin viikot alkion iän mukaan, vaikka lasketun ajan ja pikkutyypin koon mukaan olisi päivä vähemmän.

Hydra 13+0 :heart:
 
Kuulostaa niin tutulta nuo kaikki pelot, kait ne on meidän hoitolaisten riesa. Aina kun yhden rajapyykin pääsi, alkoi pelkäämään seuraavaa, josko siellä on sitten jotain vikaa. En meinaa millään uskoa, että kohta meillä on ihan oikea vauva! Nyt vain toivoo, että olisi terve!

Tällä viikolla alkanut äitiysloma on mennyt tavaroita järjestellessä, muutettiin vloppuna isompaan taloon. Jalat on olleet iltaisin kipeät, ja turvotusta painanut päälle, varmaankin touhuilun takia. Nyt on ollut sellainen olo, ettei minusta enää töihin olisikaan. Vauva heiluttelee pientä peppuaan tosiaan tuossa rinnan alla. Pari viikkoa kun vielä malttaisi olla, sitten saisi tulla täysaikaisena.

IMD 35+0

Painoa on tosiaan tullut nyt 10 kiloa, jospa sitä ei enää enempää tulisi...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ihan toivotonta tämän painon kanssa, kaksi kertaa oon ohittanut uuden kymmenyksen, eli 15 kg on tullut! Tosin viimeiset 4-5 kg on pakko olla nestettä, kun sormet on makkarat, nilkat ja jalkaterät aivan pulleat ja sormella painaen jää kuoppa :) Toivottavasti ei tule tukoksia jalkaan, oon kyllä koko ajan liikkeessä päivällä, ollaan kans siivottu koko taloa ja laitettu huonekaluja uuteen uskoon viikonloppuna lähestyvien juhlien vuoksi. Liikuntaa en juuri ole ehtinyt harrastaa, viikonloppuna mökillä kävin kolmena päivänä kävelyllä, mutta se on hankalaa, kun noin 30 minuutissa alkaa pissattamaan vaikka mitään ei joisi ennen lähtöä ja kävis vessassa viisi kertaa... Pyöräily on sujuvampaa, mutta siinäkin reitti pitää suunnitella sillä tavalla, että matkalle osuu huoltoaseman wc :D Vauvan pää on siis lantiossa jo, mutta ei vielä kiinnittyneenä, neuvolan lääkäri sitä kokeili maanantaina. Kohdunkaula oli pehmeä, mutta ulkosuu kiinni, pituutta pari senttiä. Huomenna on vielä yksityinen gynekologi, joka saa tutkia ultralla istukan, napanuoran ja kohtuvaltimoiden virtaamaat, antaa painoarvion jne. Ja tämä käyntihän liittyy juurikin tähän turhaan huolehtimiseen, mutta ollaan ajateltu, että mieluiten maksetaan se parisataa ylimäärästä ja varmistetaan, että vauvalla on kaikki hyvin + ostetaan mielenrauhaa itsellemme :p

Nyt meillä alkaa imurointi, luutuaminen ja pölynpyyhkiminen, lauantaina on juhlat joten huominen menee kakkutalkoissa. Ihania ilmoja ollut, mukavaa kun luonto alkaa viheriöidä ja saa laittaa kukkia ja tehdä kevätsiivousta. Tänään ajateltiin pyörpäillä keskustaan torille kahville, puolessa välissä on huoltoasema ja perillä keskustan liikkeet, joten vessoja löytyy....:)

RBB 36+1
 
IMD, onnea uuteen kotiin. :) Ihan maltilliselta musta kuulostaa toi sunkin painonnousu, kun viikkoja on noin kivasti kasassa. Mulla on tullut nyt 5 viikossa 0,5 kg lisää. Se taitaa olla aika vähän, joten saa nähdä tuleeko viikon päästä neuvolassa palautetta tästä. : / Tosin ei kai tässä vaiheessa painonnousun niin hurjaa kuuluisikaan olla.

RBB, munkin täytyy suunnitella menoni vessojen mukaan. :D Enää öisin ei ole tarvinnut heräillä vessaan, kun kohtu on kai noussut painamasta rakkoa. Mutta päivisin pissattaa koko ajan, kun on joutunut juomaan helteen takia niin paljon. Varmaan se vessassa ravaaminen alkaa taas jossain vaiheessa kunnolla, kun vauva kasvaa.

Mä kävin viikonloppuna äidillä ja sain sieltä valtavan kasan vauvanvaatteita! :) Mun äiti on tehnyt lastevaate-esittelijän hommia ja niiltä ajoilta sillä on jäänyt kauheasti näytekappaleita. Suurinosa oli 62 cm, joten niitä ei tarvita juurikaan lisää. Pienempää vaatetta kylläkin. Ootteko te ostanut paljon 50 cm vaatetta? Mietin, että jääkö ne nopsaan pieneksi, jos tulee edes mahtumaan, jos vauva on iso. Oon myös pähkäillyt talvihaalarin kokoa. Äitiyspakkauksen haalari taitaa olla turhan reilu meidän marras-joulukuun vaiheessa syntyvälle, joten pienempi olisi ostettava alkuun. Olisikohan hyvä ottaa sitten 62 cm, vaikka sekin ehkä olisi aluksi reilu, mutta menisi koko talven?

Hydra 13+4
 
Me ollaan ostettu 4-5 kokoa 56 cm bodya, pari taitaa olla 50 cm. Kaveri joutui ostamaan muutaman 44 cm bodyn vauvan syntymän jälkeen, syntyi 48 cm ja 3000g tyttövauva. Me ei varmaan sitä kokoa osteta, koska vauva oli gynekologin mielestä pitkähkö ja jo 2900g viime perjantaina ultrassa (36+3), saa nähdä montako päivää nuo 50 cm bodytkaan mahtuu. Housupuolella ollaan ostettu parit 56 cm housut (legginsit), mutta pääosin 62 cm kokoa. Vauvan vaatteet on kuitenkin halpoja, ja vauvaa on kiva pukea sopivan kokoisiin vaatteisiin, niin pysyy vaipat ym paremmin paikallaan ja helpompi hoitaa. Kyllähän jotkut käärii lahkeita ja hihoja, mutta ehkä se ei kesällä ole kiva, jos on hirveästi kääritty ylimääräistä kangasta ympärille, talvella ei varmaan niinkään haittaa.

Tänään meille tulee vauvalle lipasto, pääsee vihdoin lajittelemaan vaatteita. Perjantaina teen lopullisen päätöksen rintapumpusta, olen päätynyt Aventiin, mutta mietin vielä ollakko sähköinen vai manuaalinen. Samalla ostetaan tuttipulloja ja rintakumit varalta. Sitten puuttuu enää kylpyamme ja kaikki taitaa olla sitten hankittu. Jännittävää!

Toissayönä tuli muutama todella kipeä supistus päivän touhuamisen jälkeen, luulin jo, että synnytys käynnistyy. Onneksi ne kuitenkin loppui, en ole vielä henkisesti valmis synnyttämään :D Musta tuntuu, että raskaus jäisi vielä kesken, haluan vielä nauttia vauvan möyryämisestä mahassa ja en ole vielä ehtinyt aloittaa harjoittelua Epi-No -laitteella, sen saa aloittaa virallisesti vasta ylihuomenna, mutta mä taidan aloittaa tänään, kun vauva on jo iso :)

RBB 36+5
 
Fyi
IMD, onnea uuteen kotiin - kyllä kelpaa vauvan tulla. =) Ja leppoisaa äippälomaa tietty.

RBB, tuo vessassa ravaaminen on kyllä ärsyttävää. Mulla varsinkin aamuisin ennen töihin lähtöä täytyy käydä jatkuvalla syötöllä ja siltikin työmatkalla saa tuskailla. Vettäkin tulee kyllä juotua ihan jatkuvasti, liekö kuumuudesta johtuvaa.

Hydra, en ole ostanut mitään 50 cm vaatetta, mutta joitain 56 cm sain lahjaksi. Saavat kyllä riittää ja vauvalla on sitten vaan muissa vaatteissa kasvunvaraa. =) Riippuu toki minkälainen mötkäle sieltä tulee...

ON. Viikon päästä lääkärineukkula ja vihdoin tsekataan kohdunkaulan tilanne. Jonkin verran ollut (harkka)suppareita, joten kiinnostaa miltä tilanne näyttää.

FYI 25+2
 
RBB ja Fyi, olen kuullut, että juurikin tuo 62 cm on sellainen koko, että menee pitkään. Toisaalta olisi kiva pukea vauva oikean kokoisiin vaatteisiin, että käsittely on helpompaa, mutta se on harmi, jos ne menee heti kuukaudessa pieneksi. Meidän pikkutyyppi oli nt-ultrassa päivän pienempi ja näillä geeneillä siitä tuskin mitään jättiläistä tulee, kun ollaan miehen kanssa molemmat aika pienikokoisia. Joten ehkä mä hankin vielä jokusen 56 cm varmuudeksi ja pääosin keskityn kuitenkin 62 cm vaatteiden haalimiseen, joita meillä alkaakin olla aika kivasti. Talvivauva kun tulossa, niin eipä haittaa lahkeiden ja hihojen käärimiset. :)

Oon myös miettinyt pääni puhki hoitopöydän sijoittamista. Meidän omakotitalo on 1,5 kerroksinen kellarilla. Kodinhoitohuone on kellarissa ja siellä iso allas, mutta sinne menee jyrkät raput, enkä siksi halua hoitopistettä sinne. Meidän makkari on yläkerrassa, mutta siellä ei ole vessaa/vesipistettä. Keskimmäisen kerroksen vessaan hoitopöytä ei mahdu. Ehkä sellainen seinämalli menisi, mutta en halua sellaista. Oonkin miettinyt, että olisiko järkevintä laittaa hoitopöytä työhuoneeseen keskikerrokseen, joka on lähellä vessaa? Ainakin aluksi sitä pyllynpesua on varmaan paljon, joten lavuaarin läheisyys olisi hyvä. Toisaalta kätevintä hoitopöydän olisi olla siellä missä vauva nukkuu (meidän makuuhuoneessa), mutta sitten täytyisi aina rampata vauvan kanssa rappuja ylös alas. Millaisia ratkaisuja teillä muilla on tai hankitteko edes hoitopöytää?
 
Meillä on hankittu vaatteita koossa 56-68 cm tällä hetkellä (äitiyspakkausta ei otettu). Pienimpiä 50 cm ei ole vielä yhtään, ehkä 1-2 bodya voisi hankkia tuota kokoa varuilta.

Kussakin koossa 56 cm, 62 cm ja 68 cm oon hankkinut n. 5-7 kpl bodeja ja saman verran puolipotkareita. Käytännössä sitten varmaan näkee, miten nuo riittää. Joka koossa on myös "hienosteluvaatteita" (farkut, neuletakit, neule/collegehaalaria jne) mutta varmasti noille pehmeille bodyille ja potkareille tulee arkena eniten käyttöä.

Talvihaalari ostettiin loppukesän vauvalle jo valmiiksi koossa 68 cm, kun löydettiin puoleen hintaan. Voi olla kyllä että jää pieneksi sitten 2015 kevättalvella jossain vaiheessa.

Hoitotaso meillä on sekä kylppärissä pesukoneen päällä (tässä lähellä vesipiste) sekä varsinainen hoitopöytä vauvan huoneessa, jossa on myös lipastossa kaikki vauvan vaatteet. Ajattelin että suurin osa tavaroista säilytettäisiin siellä vauvan huoneessa ja sitten joitain vaippoja, harsoja ja pesutarvikkeita siellä kylppärissä.

Sääennustetta oon katsellut tyytyväisenä, kun näyttäis vähän viilenevän. Yleensä tykkään kesästä ja lämmöstä, mutta nyt tuntuu kyllä vähän tukalalta.. viime yökin meni pyöriessä kuumassa makuuhuoneessa, vauvallakin oli aktiiviset aamuyön tunnit, hikotteli ja potki kovin. En haluaisi turhaan valittaa yhtään, mutta nyt 30+ viikoilla alkaa tuntua välillä raskaaltakin tämä raskaus :D Mahan kanssa alkaa olla vähän hankalaa, supistelee ja pissattaa...kesävaatteita ei ole oikeastaan mitään, mitä mahtuisi päälle, pakko varmaan mekko tai pari hankkia vielä. Mutta tietysti tärkeintä että vauvalla kaikki hyvin ja viihtyy mahassa vielä pitkään, kyllä tässä eteenpäin mennään vaikka hammasta purren! :)
 
Ihanaa hydra, kun oot jo päässyt hypisteleen pikkunuttuja :heart:. Itselläkin olisi jo kova hinku, mutta vielä ei uskalla.. Jäikö sulla jo lääkkeet pois kokonaan? Itsellä tämän viikon keskiviikko on vika lääkepäivä, ja jännittää hirmuisesti.

IMD onnea uuteen kotiin. Mekin ollaan isompaa katselemassa, koska jos tämä menee hyvin niin tilaa tarvitaan uudelle tulokkaalle :).

Tsemppiä aurora oloihin! Mulla vähän sama, että olen aina tykännyt lämmöstä ja kesästä, mutta jotenkin tämän alkuraskauden pahoinvoinnin kanssa tää ei oikeen ole hyvä yhdistelmä.

RBB toivottavasti pikkuinen vielä malttaa jonkun hetken köllötellä rauhassa ennen kuin haluaa maailmaa ihmettelemään! :)

Mulla ollut kohtuullisen voimakasta pahoinvointia ja tuntuu, että täytyy syödä ihan koko ajan, että se pysyy siedettävänä. Saas nähdä miten käy painon nousun kanssa, toisaalta syöntimäärät on kerralla aika pieniä, ettei välttämättä paljoo suurempaa ole energiansaanti kuin aiemminkaan. Keskiviikkona on ensimmäinen neuvola, jännää! :)

Skorppari 8+5
 
aurora, tuo vaatekassi, jonka sain äidiltäni, sisälsi pääasiassa pehmoisia perusvaatteita, mm. bodyja, housuja ja potkuhousuja. Hienosteluvaatteita ei vielä ole, mutta jos rakenneultrassa saadaan tietää kumpi masussa majailee, niin sitten olisi kiva ostaa niitäkin. :) Tosiaan, huh näitä helteitä! Mä en oo koskaan ollut helteiden ystävä, vaan sellainen 20-25 asteen sää on mulle sopiva. Nyt viikonloppuna pahoinvointi palasi, päätä särki ja olo tuntui muutenkin tosi tukalalta kuumuuden takia, vaikka mulla tuota mahaa ei juurikaan ole, jos turvotusta ei lasketa. Joten mun puolesta saat valittaa. :)

skorppari, kivaa kuulla susta taas hetkeen. :) Mulla lääkkeet loppui kokonaan noin viikko sitten. Olo on ollut hyvä ja lopetuksesta aiheutuneita vuotoja ei ole ollut. :) Mullakin säännöllinen syöminen 2-3 tunnin välein auttoi etovaan oloon. Joten syö ihmeessä vaan ja sitä mikä alas menee. Ruokatottumuksia on kyllä aikaa korjailla, kun paha olo poistuu. Mulla sitä kesti noin rv 10-11 asti, joten toivotaan että sullakin alkais pian helpottaan.

Ainiin, viikonloppuna innostuttiin miehen kanssa pitkästä aikaa puuhasteleen kunnolla. Seksin jälkeen huomasin, että nyt tulee verta. :( Onneksi sitä tuli vaan juuri sen jälkeen ja seuraavana päivänä ihan vähän niukkaa rusehtavaa vuotoa. Mulla kohdunsuu on herkkä kontaktivuodoille, kun sitä on operoitu useampi vuosi sitten, joten uskon että kyse oli ihan vaan siitä. Mutta kyllä tuo veri aina pelästyttää. Vuodon jälkeen oon saanut dopplerilla sydänäänet kuulumaan hyvin, joten uskon että masussa on kaikki kunnossa. :) Tuo kohdunsuun vuotoherkkyys on vaivannut jo sen verran pitkään, että ajattelin vaatia mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen pääsyä johonkin operaatioon, jos asialle pystyisi tekeen jotain. Kuulemma polttamalla verisuonia ongelma voisi ratketa. Mulle on pariin kertaan laitettu vuotojen takia jotain lääkeainetta, mutta sen vaikutus on ollut vain hetkellinen. Hoitojen aikana en halunnut mitään ylimääräistä toimenpidettä, kun en halunnut hoitoihin ylimääräisiä taukoja. Nyt mitta alkaa olla sen verran täysi tähän vuoteluun, varsinkin kun on koko ajan huoli vauvasta, joten haluan asiaan korjauksen mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen.
 
Meillä on "hoitopöytä"pesukoneen päällä oleva hoitoalusta isommassa kylppärissä. Vauvan sänky, vaatelipasto ja tarvikkeet tulee meidän makkariin aluksi, ostettiin vielä semmonen sängyn päälle laitettava Brion hoitotaso, johon pitäisi ostaa vielä hoitoalusta, mutta en tiedä onko sille hirveästi käyttöä, se on nimittäin niin painava etten jaksa varmaan nostella sitä jatkuvasti. Vauvan huone jää tavallaan aika tyhjäksi itse asiassa aluksi, ajateltiin siirtää vauva sinne sitten sen temperamentista ja unenlahjoista riippuen 6kk-1 vuotiaana, kun yöimetys on loppunut. Tutut on kertoneet, että vanhempien sängyn päällä voi helposti vaihtaa vaippaa, että välttämättä ei tarvitse erillistä hoitotasoa makkarissa, mutta se riippuu vaipan vaihtajan selästä, minulla saattaa selkä liikaa rasittua, varsinkin, kun ei ennen jälkitarkastusta uskalla kovin alkaa vatsa- ja selkälihaksia jumppaamaan.

Hydrangea: tuo kontaktivuoto on todella tympeää. Meillä loppui pupuilu melkein kokonaan sen takia siinä alkuraskaudessa, kun molemmat pelättiin sitä vuotoa, joka tuli aina jälkeenpäin ja seksin jälkeisia suppareita. Nyt taas on jo niin valas-olo, että ei pupuilu siksikään maistu (minulle), hiukan sääliksi käy kyllä puolisoa eikä tee hyvää parisuhteelle olla kovin pitkään platoonisessa suhteessa, mutta minkäs teet.. Tosin puolison mielestä on omituista, että mahassa heiluu ja mukeltaa joku kesken pupuilun, joten silläkin keskittyminen itse asiaan on välillä hieman hakusessa :D Toisaalta ollaan ajateltu, että ei se tästä ainakaan helpotu, kun vauva syntyy, toki jälkivuodon ja mahd. repeämien vuoksi pitää kuitenkin olla pupuilematta taas hetkeen, mutta sitten makkarissa on taas kolmas henkilö, jonka nukkumista pitää hermoilla... Ei oo helppoa! Mut ei me hirveetä stressiä olla tästä otettu, kun lasta ollaan niin pitkään toivottu.

Näin jälkeenpäin voisin antaa sellaisen neuvon syömisen suhteen, että ei kannata alkaa uudestaan herkuttelemaan, jos pahoinvoinnin vuoksi herkut ei alkuraskaudessa maistu. Mulla nousi paino 26 viikolle mennessä 1 kg, sen jälkeen loppui pahoinvointi ja aloin herkutella ja paino onkin noussut melkein 15 kg, kun energiankulutus on vähäistä ja herkut maistuu... Ostaa hedelmiä, mehujätskejä, miniluumutomaatteja ym herkutteluhetkiin :) Yritän tätä nyt itsekin noudattaa, hieman heikolla menestyksellä, koska meillä lappaa vieraita jatkuvasti ja toki heitä varten pitää leipoa ja ostaa herkkuja...
 
Hydra hyvä, että sulla lääkkeiden lopettaminen meni hyvin. Toivottavasti mullakin, vaikka joudunkin lopettaan ne paljon aiemmin. Musta tuntuu, että mun on pakko syödä vielä tiuhempaan välillä, jopa noin tunnin välein jotain pientä. Toivottavasti tosiaan kohta helpottais olo.

Joo ei ole tämä alkuraskaus ainakaan ollut täälläkään mitään kovin kiihkeätä aikaa makuuhuoneen puolella. Etova olo, tiputteluvuodot ja lugesteronit ei oo omiaan sytyttämään siihen tunnelmaan kovin usein. Elän toivossa, että josko tuossa keskiraskaudessa sitten olisi aktiivisempaa :).
 
skorppari, toivottavasti pahoinvointi alkaa pian helpottamaan :( Ei varmasti ole herkkua sekään kesähelteillä (nyt onneksi viileämpää!). Tiheä syöminen oli oikeastaan ainoa, joka itsellä auttoi, välillä ei oikein sekään :(

Hydra Kurjuus noiden vuotojen kanssa :( Toivottavasti tosiaan asiaa voidaan hoitaa sitten synnytyksen jälkeen että vaiva poistuisi jatkossa. Vaikka vaaratonta on ja tietää mistä johtuu, niin ei ne vuodot koskaan kivalta tunnu.


Meillä oli eilen toinen perhevalmennus jossa aiheena synnytys. Oikeastaan mitään uutta aivan mullistavaa ei tullut, sen verran nyt viime viikkoina on tullut jo aiheesta lueskeltua. Hyvää valmennuksessa oli kuitenkin se että mies oli myös kuulemassa, mitä vaiheita synnytykseen kuuluu, milloin on aika lähteä sairaalaan ja miten homma yleensä etenee. Itselle tuli myös ajatusta että voisi valmiiksi miettiä rentoutumiskeinoja, joilla pärjätä kotona mahdollisimman hyvin supistusten kanssa. Valmennuksessa suositeltiin mm. lämmintä suihkua tai saunaa, selän hieromista, jumppapalloa, rentouttavaa musiikkia jne. Sairaalakassin sisältöä pitää pikkuhiljaa ruveta myös miettimään.

Mulla raskausaika ei ole myöskään ollut halujen kannalta todellakaan parasta aikaa, alussa kova pahoinvointi ja oli niin pelokas pienten vuotojen takia.. keskiraskaudessa kun olo tuli muuten paremmaksi, tuli sitten se hematooma ja sen takia taukoa. Nyt taas tuntuu että kroppa ei ole oma, kun paino on uusilla kymmenlukemilla ja maha on niin iso jo. Uskon että synnytyksen jälkeen sitten makuuhuoneessakin elämä vilkastuu, kun vaan toipuminen menee hyvin (se oli kyllä yllätys itselle, että jälkivuoto voi kestää sen 5-6 viikkoa ja jälkitarkastus on sitten joskus 6-8 viikon kohdalla). Onneksi parisuhde voi muuten kaikin puolin hyvin ja läheisyyttä on, sekä kauan toivottu vauva tietysti nyt molemmilla päällimmäisenä mielessä.

aurora 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Fyi
Hydra, meille tulee kylppäriin hoitoalusta työtason päälle. Vieressä on korkea kaappi, jonne ajattelin survoa vaipat sun muut härpäkkeet. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole, koska ainakin toistaiseksi asumme kaksiossa ja makuuhuoneeseen tulee jo vauvan sänky. Kurjia nuo vuodot ja varmasti ainakin alitajuisesti joka kerta säikäyttää.

Aurora, meillä alkaa valmennukset parin viikon päästä. Juurikin miehen takia ovat hyödyllisiä, koska ei meidän isäntä viitsi netistä kaivella tietoa. :D

Skorpparille tsemppiä pahoinvointiin. Ei mullakaa ole siihen mitään taikakonstia - syöminen auttaa ainakin siten, ettei ole pääse pahenemaan ihan mahdottomasti.

On. Mulla on huonovointisuus tullut takaisin, toivottavasti vaan väliaikaisesti. Eihän mulla olo missään vaiheessa normalisoitunut täysin, mutta nyt on taas tympeä olo koko ajan. Samoin lähestyvä kesäloma (+ siihen perään mammaloma) aiheuttaa työstressiä ja se sitten lisää selvästi tukalaa oloa & supistuksia. Ei niitä nyt liikaa tule, mutta kuitenkin. Kolmisen viikkoa pitäisi vielä jaksaa töissä.... Maanantaina onneksi lääkäri.

Fyi 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippa :).
Anteeksi että hyppään tänne teidän ketjuun, mutta haluaisin tietää oletteko te hoitojen avulla plussanneet joutuneet käyttämään jotin tukilääkitystä ja jos olette niin kuinka pitkään?
Meillä on lapsettomuutta takana 14 vuotta, eka icsi-hoito nyt takana ja plussasin maanantaina pp 14 mutta kiusana on nyt jo viidettä päivää todella raju verinen vuoto kera kamalien kipujen. Hcg-arvo oli 176 tuolloin maanantaina, joten varovainen toive on ilmassa mutta vasta ensiviikon maanantain toinen hcg-tulos kertoo koko (julman) totuuden tästä alkaneesta raskaudesta.

Kiitos jos voitte vastailla :).
 
skorppari, toivottavasti lopetus menee hyvin sullakin. :) Mulla ohjeena oli lopettaa asteittain. Eka käytin pari päivää 2xLugeja ja sitten lopuksi pari päivää yhden. Samaan tapaan väheni Estradotkin.

aurora, mäkin oon jonkin verran miettinyt jo luonnollisia kivunlievitystapoja, vaikka synnytys tuntuukin vielä hyvin kaukaiselta asialta. Toivoisin että se voisi olla mahdollisimman luonnollinen tapahtuma. Lääkkeitä olen valmis ottamaan, jos kipu on sietämätöntä, mutta täydessä lääkepöllyssä en haluaisi olla. Mäkään en jaksa murehtia makuuhuone-elämän hiipumista. Meillähän oli vu:n jälkeen se kolmen viikon yhdyntäkielto ja jos nämä vuotelut jatkuu, niin voisi olla hyvä pidättäytyä jatkossakin. Vauva menee kaiken muun edelle. Onneksi läheisyyttä voi olla niin monin muun tavoin.

Fyi, ikävää, jos huonovointisuus ei ota helpottuakseen. Yritä myös jaksaa töissä. Mulla työmotivaatio on aika nollassa ja vielä kuukausi pitäisi jaksaa ennen kesälomaa.

Fenix-78, toivottavasti pikkuinen pysyy matkassa vuodosta huolimatta. :hug: Mä en päässyt tuoresiirtoon hyperin takia, mutta käsittääkseni olisin saanut tuoresiirron tueksi Luget 3x200 mg/vrk. Kaikissa kolmessa lääkkeellisessä PAS:sissa Luget oli tuolla annoksella mukana (lisäksi Estradotilla kasvatettiin limakalvo siirtokuntoon) ja nyt plussaan johtaneessa hoidossa käytin niitä rv 11+6 asti, jonka jälkeen sain lopetella ne asteittain. Käsittääkseni tuoresiirrossa ja luonnonkiertoon tehdyssä PAS:sissa käyttöaika on selvästi lyhempi, mutta Lugeja tai vastaavaa keltarauhastukea käytetään aina meidän hoitopaikassa. Hurjasti tsemppiä. Toivottavasti pääset pian liittymään odottajiin. :)
 
Kiitos vastauksestasi Hydrangea :). Me saatiin kaksi 3-päiväistä alkiota kyytiin 12.5 ja omaan kiertoon koska se toistaseksi toimii aika säännöllisesti.
Tämä hirmuinen vuoto kipuineen on todella pelottavaa! Olen plussannut jo monta kertaa viime perjantaista lähtien, mutten tietenkään uskalla tai edes osaa siitä nauttia kun pelko, epävarmuus, kivut ja vuodot vievät kaiken voiman minusta, tästä syystä nyt siis sairauslomalla :(.

Piinaava odottelu jatkukoon... mutta tsemppiä odotukseen teille kaikille jo suloisesti raskaana oleville:heart:!
 
Fenix-78: tuli mieleen, että voisit kysyä itsellesi Lugesteronin tyyppistä valmistetta tueksi, kun käsittääkseni siitä ei haittaakaan ole. Mulle sanottiin, että jos kohdunkaula kypsyy 18 viikolla lisää, niin voidaan aloittaa Luget tueksi myös silloin muutamaksi viikoksi ja mulla Luge oli IVF:n tuoresiirrossa tukena myös viikkoon 13 asti. Gynekologin mielestä ne olisi voitu lopettaa jo 6-7 viikolla, mutta halusin ne "henkiseksi tueksi" ja siihen suhtauduttiin myönteisesti, koska siitä ei ole haittaa. Hoito-alkuisissa raskauksissa on muuten paljon vuotoja, tälläkin palstalla melkein kaikilla jonkinlaista vuotoa. Toivotaan, että sullakin on kyse siitä ja siellä pikkuinen/pikkuiset tarraisi kovasti kiinni!

Muoks: oli mulla muuten Gonapeptyl piikki pp 6, sekin oli kai jonkinlainen kiinnittymisen tukilääke.
 
Viimeksi muokattu:
^Kiitos tiedoista :). Mulla menee luget nyt vielä runsaan viikon ja jatkosta ei olla puhuttu mitään. Voisin kyllä kysäistä kun maanantaina soittelen taas klinikalle ja kyselen niitä hcg-tuloksia.

On ollut hyvin lohdullista lukea teidän kokemuksista täällä, että vuodoista huolimatta raskaus saattaa hyvinkin jatkua normisti:heart:! Olisin kyllä maailman onnellisin nainen jos näistä rakkaista tiitiäisistä edes toinen jaksaisi pitää kiinni minusta :)...

Nyt en voi muuta kuin odottaa.
 
aurora, meillä myös oli se synnytysaiheinen perhevalmennus viime viikolla. Mies tuumasi siitä, että samat asiat olisi voinut tiivistää 15 minuuttiin :) Noi synnytyksen lääkkeelliset kivunlievitysmenetelmät ei musta kuulostanut mikään kovin hyvältä vaihtoehdolta :/ Mutta kyllä varmasti lääkkeelllistä kivunlievitystä aion ottaa jos kivut on tosi kovat. Meillä piti olla tällä viikolla toinen perhevalmennuskerta, mutta se oli peruttu ja siirtyy myöhemmäksi. Ensi viikolla sitten toinen perhevalmennus.

Fenix, toivottavasti vuotelut loppuvat ja raskaus jatkuu vuodoista huolimatta. Varmasti kauhea huoli on ja aika tuntuu pitkältä odotella uutta verikoetta. Tsemppiä!

Noista vaatehankinnoista vauvalle: me ollaan hankittu 50 cm bodyja + potkuhousuja muutamat kappaleet ja 56 ja 62 cm vaatteita on sitten vähän useampia. Ja eiköhän niitä sitten kerkeä ostaa vauvan synnyttyä lisääkin jos näyttää että tarvitsee enemmän :) Äitiyspakkauksessakin tuli tosi paljon noita vähän isompia vaatteita. Innoissani oon jo pessyt ja viikannut paljon vaatteita valmiiks kaappiin odottamaan. Äitiyspakkauksen vaatteet vielä odottaa pesua ja olen ajatellut niitä laittaa valmiiksi sitten kun äitiysloma alkaa niin on jotain mukavaa tekemistä.

Omia vaatteita olen kesäksi hankkinut parit raskauslegginsit ja pari mekkoa. Joitain vanhoja mekkoja onkin mitkä ainakin toistaiseksi mahtuu päälle. Ja sitten joitain pitkiä t-paitoja/toppeja mitä voi käyttää legginsien kanssa. Niillä ajattelin tän kesän pärjätä :)

Mulla oli tänään neuvola. Tällä kertaa oli eri terveydenhoitaja ja oli ihan mukava täti. Otti tosissaan mun huolen aiheet ja sanoi että voin ihan hyvin käydä neuvolassa tiheämmin kun kerran olen niin kova huolestumaan. Seuraavan ajan sainkin sitten jo parin viikon päähän :) Sf mitta oli kasvanut (25 cm) ja palasi nyt takaisin vähän keskikäyrän alapuolelle. Sydänäänet kuului voimakkaina ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Terveydenhoitaja arveli vauvan olevan poikittain masussa, mutta ei ollut ihan varma. Itsekin olen kyllä ajatellut että se majailee usein varmaan poikittain kun joku kova pyöreä osa tuntuu vasemmalla kyljessä ja potkut toisessa kyljessä. Välillä taas potkut tuntuu alhaalla, eli varmaan sitten kuitenkin liikuskelee vielä paljon. Mutta tässä vaiheessa ei vielä ole väliä sillä asennolla, kunhan jossain vaiheessa kääntyis pää alaspäin.

Imetyksestä juteltiin neuvolassa ja mä ainakin toivon todella paljon että imetys onnistuisi. Varmasti kuitenkin paljon helpompaa antaa ruokaa suoraan tissistä kuin läträtä pullojen kanssa, lämmitellä maitoa, kuljettaa korvikkeita mukana joka paikkaan jne... Imettäessä se maito kulkee kätevästi joka paikkaan mukaan ja on aina oikean lämpöistä :) Ja ihanaa läheisyyttä tulee vauvan kanssa siinä imetyksessä.

Töissä vielä olen sinnitellyt, vaikka lantio ja alaselkä kipeytyy työpäivän aikana ja kotiin tullessa olen aika kipeä. Kivut kuitenkin sitten helpottaa levon aikana. Supistelut taas mulla on helpottaneet ja varmaan noin viikkoon ei ole enää supistellut ollenkaan. Meillä on nyt töissä kiireempää ja työ muuttunut vähän fyysisesti raskaammaksi, joten saa nähdä kauanko jaksan siellä olla selkä- ja lantiokipujen kanssa. Ei tässä enää montaa viikkoa olekaan, kun juhannuksena alkaa kesäloma.

katiri 29+3
 

Yhteistyössä