Sekin on aika jännä juttu, että vaikka tekisikin kaiken, mitä neuvotaan just niinkuin neuvotaan, niin silti ei näytä onnistuvan. Laihdutin itse ylimäräisen reilun 10 kiloa pois tuossa toista vuotta sitten, korkean rasvaprosentin eteen olen yrittänyt liikkua enemmän ja tehdä lihasvoimaharjoitteita, että selviäisi sitten siitä raskaudesta paremmin. Ruoasta olen jättänyt pois teen, inkiväärin, savukalat ja graavilohet ja sinihomejuustot yms. jo valmiiksi, että jos alkio nyt sattuisi istahtamaan paikalleen, niin ei sitten mikään mihin itse voin vaikuttaa ole esteenä.
Ikävin on se, kun aiemmin kävin vapaaehtoistyössä eläintalolla ja nyt en sinne uskalla mennä tautivaaran vuoksi (amebiaasia toistuvasti, joka aiheuttaa keskenmenon). Että onhan tämä projekti aika rajoittava.
Mutta kun ei alkiot näytä istahtavan, vaikka suurinpiirtein kävelisin käsilläni, jos sitä suositeltaisiin
Että ties mistä se sitten onkin kiinni, ketkä meistä on onnekkaita ja missä vaiheessa.
Mutta silti minua on jotenkin helpottanut tähän saakka se, että on ollut aina jotain mitä itse "omin käsin" olen voinut parantaa. Nyt vaan ei ole enää mitään sellaista korjattavaa jäljellä enkä silti raskaudu. Jotenkin tyhjä olo, kun tähän saakka on voinut laittaa tahtonsa ja energiansa jonkun asian muuttamiseen, mikä on oman itsen varassa ja nyt ei ole mitään enää jäljellä. Oma ruumiini ei vain suostu "tottelemaan" tahtoani enkä tiedä miten oikein suhtautuisin asiaan.
Ikää on kertynyt (37), mutta olen siitä itselleni antanut synninpäästön, ensimmäinen mies halusi enemmän lasta luonnollisin keinoin kuin jatkaa avioliittoa ja nykyinen mies löytyi vasta muutama vuosi sitten. Lisäksi sairastuin vielä tuossa välissä vakavammin ja meni aikaa ennen kuin lapsiprojekti voitiin aloittaa. Mutta kyllä raivostutti, kun yhdellä toisella palstalla yksi kirjoitti siitä, kuinka väärin on kun 35-40-vuotiaille vielä korvataan hoitoja. Kuulemma on oma vika jos ei ole lasta tuohon mennessä hankkinut. Mutta niinhän se on, ettei toinen ihminen tiedä toisen kärsimystä kun ei sitä itse ole kokenyt. Se on niin helppo sanoa, että hanki lapset nuorena tai laihduta. Toki siihen voi pyrkiä, mutta ei se niin helposti ole toteutettavissa.
Pahimmalta tuntuu nyt, kun tuolta kohdusta se joku ihmeen kysta/polyyppi löytyi, että josko se nyt sitten aiheuttaa toimenpiteitä ja estää seuraavat ICSI:t. Enkä voi mitään tehdä asialle. Ahdistavaa.
Tuohon laihtumiseen sanoisin, että kannattaa tehdä pieniä muutoksia vähitellen. Tehdä vaikka lista niistä ruokavalion ongelmakohdista ja keskittyä aina yhteen kohtaan kerrallaan. Ja kun tekee mieli syödä jotain typerää, niin pakottaa itsensä odottamaan 15 minuuttia ja sen ajan keskittyy ajattelemaan sitä kuinka paljon sitä lasta haluaa saada. Ja jos sen jälkeen vielä haluaa syödä sen herkun, niin syö sitten ja seuraavalla kerralla yrittää tiukemmin.
Kaikkea ei voi muuttaa kerralla, mutta todistettavasti se laihduttaminen onnistuu, kun on riittävän suuri motivaation. Ruokavalion muuttaminen on kuitenkin hemskatin vaikeaa ja onnistuu paremmin jos sitä tekee vähän kerrassaan ja vähitellen laihtuminen on muutenkin terveellisempää.
Lisätään nyt vielä, että tuota painoa tärkeämpi on minun käsitykseni mukaan rasvaprosentti. ihanteellinen rasvaprosentti oli yhden felicitaksen lääkärin mukaan 26-28%. Periaatteessa 10 kilonkin ylipaino voi vaikuttaa, jos on sen mallinen, että rasvaprosentti nousee liian korkeaksi. Mulla on 40 %:n rasvaprosentti kun oli 5 kiloa enemmän painoa kuin nyt, joten en edes uskalla ajatella mitä se oli silloin kun oli se reilu 10 kiloa ylipainoa. Puoli vuotta sitten kävin mittauttamassa ja oli laskenut 34%, ja tänään käyn uudestaan. paino on sama, mutta olen liikkunut enemmän, joten toivon, että oltaisiin 30%:n kieppeillä, mikä olisi jo riittävä. Mutta jollain toisella voi olla paljon enemmän painoa ja silti siitä painosta on lihasta paljon suurempi osa eikä se haittaa. Toisaaltahan taas liian matala rasvaprosentti estää ovulaation, samaisen lääkärin mukaan alle 22 :ssa monet naiset lakkaavat ovuloimasta ja jos lukee erilaisia palstoja netissä, niin monellahan pidetään ihanteellisena rasvaprosenttina jotain 20:tä, joka tapauksessa alle 25:ttä. Joten naisessa pitää olla rasvaa riittävästi, se vaan on ihan yksilöllistä, että mikä paino se kullakin on se normaalipaino.
Mutta en sitten tiedä, onko tämäkin hifistelyä, onhan niitä ylipainoisiakin naisia, jotka on raskautuneet ihan normaalisti, samoin alipainoisia. Toisaalta, jos ei helposti raskaudu, niin ehkä näillä asioilla on siinä tapauksessa merkitystä?