IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Heipsan täältäkin taas!
Rowan, minullakin tuli yhdestä pistosta verta useampikin pisara ja muistona vieläkin siitä mustelma. Mutta olen myös ymmärtänyt, että niissä olisi hiukan "ylimääräistä" annoksessa.

Johkuselle ja Katjuskalle onnittelut myös minulta hyvistä tuloksista :)

Kivunlievityksestä sen verran, että täällä missä minua hoidetaan annetaan automaattisesti kanyylin kautta rauhottavaa ja kipulääkitys, jota saa tarvittaessa lisää. Sen jälkeen vielä puudutettiin. Itse olin punktiossa reilu viikko sitten ja ei se kokemus kamala ollut muttei miellyttäväkään. Minulla on ollut paha endo ja nytkin kohdussa pari pientä pesäkettä. Hoitaja sanoi, että endopotilailla on helpommin kipuja, mutta myös kuten minun tapauksessa, meillä helposti kipukynnys voi olla korkeammalla. Tarpeeksi kauan kun ollut kovat kivut niin pienet pistot ei tunnu enää niin.
Kaipa se vaan on niin yksilöllistä. Minulle ei tullut esim. lainkaan pahaa oloa. Tylsintä oli odottaa, että pääsisi syömään. Aamupala venyi yhteen iltapäivällä.

Mangu ja jadekivi, Tsemppiä meille! Minun on tehnyt mieli testata joka päivä. Ajattelin malttaa viikonloppuun. Aika apea mieliala täälläkin. Minulla sama olotila kuin sinulla jadekivi. Lisäksi särkee selkää enteillen menkkoja, joiden normikierron mukaan pitäisi alkaa huomenna. Arvatkaa vaan oonko käyny vessassa kerran tunnissa. Töissäkin varmaan porukka katto jo pitkään ja pelkäs tarttuuko.

Mutta näillä mennään ja toivotaan parasta :)
 
Ai niin :) Jos yrittäisin keventää tunnelmaa hiukan. Nyt kun minulla on ollut luget käytössä niin tuntuu kuin olisi murkkuikäinen uudestaan. Naamaan tullut pari finniä ja tissit pullottaa niin että piti peilin edessä ihmetellä onks nää mun :D
 
Iltaa!

Katjuska: hyvältä kuulostaa, tosta on hyvä jatkaa:flower:

jadekivi & neulatyyny: aikamoista olla tässä "piinapenkissä"! Ite toivon, et malttaisin olla testaamatta mahdollisimman pitkään, mutta pahoin pelkään, et viikon lopulla mäkin sorrun...viimeistään. Jotenkin musta tuntuu, että pakko saada jotain väliaikainfoa näinä piinispäivinä, oli sitten plussaa tai negaa, kun aluks on niin paljon ooteltavaa piikkeineen, ultrineen yms., ja sit pitäs muka vaan elää normisti yhtäkkiä simsalabim! No, kuten me kaikki tiedetään, it ain't gonna happen:LOL:
Eilen oli ekaa kertaa pariin päivään jotain menkkamaisia juilintoja, mutta ei mitään merkittävää. Mitä sekin lienee sitten ollu...neulatyyny: samoissa fiiliksissä ollaan ton rintavarustuksen kanssa:D
 
Katjuska mahtavalta kuulostaa noi sun munasolujen tilanteet!
Ja sitä mäkin aattelin, että vielä tässä vaiheessa uskaltaa vähän ottaa, ennen ku itse pistokset alkaa. Sitten pitää kyllä passata esim yhden kamun kolmekymppiset..tai voihan sinne mennä, mut selvin päin:) eihän sitä tartte ihan eristäytyä;)
 
Hei taas kaikille!
Ja peukkuja Jadekivi, neulatyyny ja Katjuska ja muillekkin =)
Menee välillä ohi osa nimistä....
Juu ajattelin sanoa, että olkaa tytöt varovaisin sen greippimehun kanssa. Sillä on tosi monen lääkkeen kanssa yhteisvaikutuksia. :(
Esim. kilpparilääkkeet, sydänlääkkeet, verenpainelääkkeet, hormonilääkkeet...
Mun kaveri on apteekissa töissä ja tietää tästä asiasta jotakin.
Ja multa lääkäri kielsi greippimehut jo vuosia sitten ton kilpparilääkkeen ja migreenilääkkeen kanssa. Eli en juo ollenkaan greippivalmisteita, miä on ihan älytylsää ku tykkäisin kyllä.
 
Kertokaahan kokeneemmat, että miten punktio ja alkioiden siirto (toivottavasti siirrettävää siis on =) ) ajoittuu? Mies on taas lähdössä työreissuun ja mietitään aikatauluja. Viikonloppuna pitäis menkkojen alkaa ja piikittelyn kierron 2. päivänä eli lyhyellä kaavalla mennään. Eli koska punktio tehdään? Voin tietysti soittaa Taysiin ja selvitellä asioita, mutta ajattelin ensin kysyä teiltä.
Onnen potkuja kaikille!!!
 
^ Kai se riippuu vähän siitä, että mitä lääkkeitä käytetään ja millainen vaste sulla on niihin. Mulla punktio tehtiin kp12, 8 pistospäivän jälkeen. Ymmärtääkseni 9pv piikittely on sellainen aika normi, joten kyllä se punktio lyhyellä kaavalla ajoittuu luultavasti tuohon kp12-14 tienoille.

Ja siirto sit on joko 2-5 päivän päästä punktiosta, riippuen siitä kuinka pitkään soluja viljellään. Yleensä aloitetaan 2-3pv viljelyllä, eikä heti tehdä pitkää viljelyä kun siinä käy lähes poikkeuksetta tosi valtava kato alkioiden määrässä eikä pakkaseen välttämättä jää mitään.


Katjuska,
ihan mieletöntä että kaikki on hedelmöittyneet! Toivottavasti suurin osa jatkaa jakautumistaan nätisti :) Ihan varmasti tuosta satsista jää vielä paljon pakkaseenkin!
 
Katjuska mä haen tänään 13.30 kaverin kyytiin niin tiedän sitten tarkemmin hedelmöittymisestä. Papereissa luki, että olisivat eilen soittaneet jos jotain hämminkiä olisi eli kyllä siellä ainakin yksi kaveri odottaa =)

Miten teillä punktion jälkeiset vatsakivut, onko ollut ja kuinka kovia?
Mulla eilinen meni aika hyvin, en ottanut lääkettä ja iltaa kohti alkoi vasta nipistelee ja hieman painaa. No nyt yöllä heräsin tosi kovaan vatsakipuun, niin kuin virtsarakkoon painaisi koko ajan ja tuntui välillä kyljissä asti. Pääsin kippurassa vessaan ja se auttoi ja nukahdin siihen että mahallaan oli paras olla. Heräsin monta kertaa kipu-vihlontaan ja nyt aamulla otin panadolia. Onneksi tänään menen tosiaan sairaalaan hakemaan kaveria eli voin sieltä sitten kysellä tarkemmin. Nyt kipu on hellittänyt mutta sellainen aran turpea olotila :|
 
johkuselle kovasti onnea kyytiläisen hakureissulle!

Katjuska: Aivan mahtava tulos! Hienoa! Mitäs pikkuisille tänään kuuluu?

Piinapäiviä eläville rautaisia hermoja testipäivän odotteluun! Voi kun saataisiin oikein paljon plussia tähän porukkaan! b=)d
 
Katjuska kyllä sulla muuten oli upea tulos, toivottavasti on pysynyt sellasena :)

Mulla on 1.luokan kaveri kyydissä mutta kato kävi :confused:
Siis 17 imettiin, niistä 14 oli kypsää ja 7 hedelmöittyi, noista 4 lähti jakaantumaan mutta 1 oli 2-tumainen (ei käytetä). Jäljelle jäi tämän 1.luokan kaverin lisäksi 2 2-soluista joita jatkoviljellään ja mahdollisesti pakastetaan.
Eli mulle löytyi tässä syy lapsettomuuteen tuon endon lisäksi; munasolut ovat huonolaatuisia. No en päätä pensaaseen laita vaan koitan iloita näistä muutamista kavereista =)
Parin viikon päästä sitten selviää miten kävi!
 
Johkunen Onnea kyytiläisestä. Pääasiahan on että siirrettävää oli ja vielä 1 laatua joten jospa parin viikon päästä saataisiin lukea plussa uutisia=)

Mä soittelin kanssa tänään klinikalle ja kyselin alkioiden vointia. 12 alkiosta 11 on pelissä mukana, mutta vaan 4 on jakautunut oikeassa aikataulussa joten huomenna sitten tiedetään miten noille 7 hitaammalle sitten käypi. On tää sitten ihmeellistä ja jännää aikaa!!! Hoitaja sano kyllä puhelimessa et se oliskin ollu melkonen ihme jos kaikki 12 olis pysyny menossa mukana...on kuulemma ihan normitilanne!
Eli kun 1 siirretään niin saattaa pakkaseen jäädä jopa se 3.
Punktion jälkeinen olotila on vieläkin hieman turvottava ja välillä kipuilee alavatsassa mutta koko ajan parempaan suuntaan on vointi menossa.

Tuuli Mulla tais myös punktio sijoittua johonkin kp 14 paikkeille ja siirto on 3 päivää tuosta punktiosta.

Huomenna kamua hakemaan kyytiin...mitäs jos se ei haluakkaan muuttaa meille=)

Milloin sulla on johkunen testipäivä? Mulla on 22.9 jos en halua verikokeisiin mennä jo 19.9. Kyllä mä luulen että ihan kotona sitten maltan testailla.
 
Olen aikani seurannut erinäisiä ketjuja ja saanut niistä apua ja toivoa, kun sen menettäminen on ollut jo lähellä. Tähän joukkoon tunnun kuuluvani, mahdun kai vielä mukaan?

Meillä on takana noin 2,5 vuotta ensimmäisen lapsen yritystä. Kummastakaan ei ole löydetty mitään vikaa. Keväällä tehtiin kolme inssiä (negoja) ja kesä pidettiin pakollinen hengähdystauko klinikan ollessa kiinni. Nyt takana ensimmäinen IVF ja tulevana perjantaina olisi ollut tarkoitus tehdä reskaustesti, mutta menkat alkoivat ihan normaalisti lugeista huolimatta jo tänään. Taidan jättää testin väliin, vaikka lääkäri kehoitti menemään, vaikka vuotoa olisikin. No katsotaan nyt. Tänään tuntuu vaan taas niin kovin epätoivoiselta tämä kaikki. Se tunne ajoikin mut kirjoittelemaan ensimmäistä kertaa elämässäni tällaiseen ketjuun.

Mutta hieman vielä IVF:stä. Meillä mentiin lyhyen kaavan mukaan. Piikit olivat ihan siedettäviä ja punktio oli mulla tosi helppo. Olin aika kauhuissani sinne mennessä, mutta kipulääkkeet kyllä tekivät tehtävänsä. En ollut edes erityisen kipeä sen jälkeen. Tietty vähän oli alavatsa herkkänä ja auton tärinä oli hieman epämiellyttävää. Seuraavana päivänä menin jo töihin, vaikka saikkua olisi saanut sen 3 päivää halutessaan. Hormonit varmaan tekivät sen, että tunsin selviä "raskausoireita" noin viikon verran alkion siirrosta. Ne kuitenkin hävisivät ja nyt tässä taas yritetään jaksaa eteenpäin.

Viisi alkiota odottelee pakkasessa, joten toivon, että niistä joku haluaisi jäädä sisääni asumaan ja kasvamaan.
 
Moikka!

Tervetuloa Anni! Pahoittelut ettei IVF tuottanut toivottua tulosta, tiedän kyllä tunteen :hug: Onneksi teillä on jäänyt pikkukavereita pakkaseen, jospa sieltä joku huurunenä kestäisi loppuun asti :)

Mulla alkoi tänään pistokset ,jippii!!! =) eli puregonia 200IU pistän sunnuntaihin saakka,ja ma ultra.
Sunnuntaina oikeesti meinasin taas töllätä ku menkat alko, voi vide sitä kipua ja tuskaa mikä oli, kiitos rakkaan seuralaiseni nimeltä endo...

Kaiken lisäks alko sillon illasta pyörryttää ja sitä on jatkunu tähän päivään asti, saa pitää seinistä kii kävellesssä ja ai että se tunne kun nouset sängystä..
kävin lääkärissä ja sanoi että on asentohuimaus, saattaa kestää yhtäjaksoisesti useita viikkoja..Siis WTF??? :eek: senhän mie vielä tähän halusinkin!

Nyt kyllä on tuntunu että on niin paljon kaikkee vastoinkäymisiä jo ennenku on hoidot ees alkanu,et voiko lopputuloskaan olla yhtään parempi?

Piinailijoille tsemppiä!!
 
Kiitos kaikille kokemuksista tuon piikkijutun kanssa! Ehkä miekin nyt luotan siihen, että ainetta meni tarpeeksi ja se toimii niinkuin pitääkin :whistle:. Oireita ei oo vielä ollut. Eilen tosin kun töissä oli kiire, iski sellainen ihme hiki pintaan ja paita liimautui ihoon kiinni. Pian se meni kyllä ohikin. Myöhemmin vasta tuli mieleen, että olikohan se sellainen kuuma aalto, mutta saattoi olla ihan stressiaaltokin :D.

Tuuli, meidän polilla kuulemma ainakin ekan hoidon tuoresiirto tehdään 2 pv:n päästä punktiosta.

Tuosta Tuulin kysymyksestä tulikin mieleen, että missäs vaiheessa yleensä se punktiopäivä päätetään? Joko sen tietää 0-ultrassa (pitkäkaavalaiset) vai vasta sitten joskus niissä kontrolliultrissa kasvattelujen aikana? Mietin vaan, kun töihin pitäis sit yrittää hyvissä ajoin ilmoittaa ne poissaolopäivät.

johkuselle ja katjuskalle onnittelut kyytiläisistä ja tsempitykset piinapäiviin! :)

Tervetuloa, Anni! :wave: Ja pahoittelut, jos eka hoito nyt ei tuonut tulosta... Itse vasta odottelen sitä ekaa hoitoa ja kyllä jännittää mahdollinen tulos. Onneksi teillä on pakkasessa kuitenkin alkioita, ettei tarvitse heti uuteen hoitoon lähteä. :hug:
 
Tuuli & Rowan: mulla meni lyhyen kaavan mukaan hommat. Kp8 oli seurantaultra ja siinä päätettiin aikaistaa punktiota, joka oli alunperin suunniteltu kp 13, mutta olikin sitten kp 12. Seurantaultrassa mulle määrättiin vielä (sen pitkävaikutteisen Elonvan lisäksi) kerta-annos Puregonia. Ite olin jo ehtinyt vähän järjestää työhommia sen alkuperäisen päivän tieltä, mutta koska punktiopäivä muuttui, en jaksanut edes lähteä ilmoittelemaan mihinkään etukäteen, että olen poissa. Punktiopäivän aamuna vaan ilmoitin olevani kipeä. Toimenpide ja siitä toipuminen sujui ongelmitta, joten en tarvinnut niitä lisäsaikkupäiviä. Mulla siirto oli 3pv päästä punktiosta.

Anni: tsemppiä jatkoa ajatellen, sieltä pakkasesta löytyy varmasti hyviä kyytiläisiä!

Sattuiko kukaan näkemään muuten eilisiltana TV 1:ltä tullutta dokumenttia "Vauvoja Intiasta"? Intia on ilmeisesti harvoja maita maailmassa, jossa sallitaan maksullinen kohdunvuokraus....vaikutti mielenkiintoiselta, mutta en pystynyt kattomaan kun alkupuolen, kun tuli väsy ja jotenkin aihe liippaa vähän turhan läheltä just nyt...
Parin päivän ajan on tuntunut jotenkin turtuneelta olo tähän piinistelyyn. Pakko yrittää elää omaa arkeakin välillä.
Kaikille hyviä vointeja ja jaksamista tasapuolisesti=)
 
Hei vaan pitkästä aikaa. Olen pitänyt tietoisesti taukoa palstalta. Yrittänyt olla stressaamatta epäonnistumislla. Mutta täällä ollaan taas. Ensiksi haluan toivottaa onnea heille joilla kyytiläinen matkassa.kutkuttavan jännää.halauksia kaikille :hug: Ja vähän omaa lisää. Mullahan meni pieleen edellisessä kierrossa rakkuloiden kasvattelu,ei yhtään. Kuulutisetkin oli mooonta päivää myöhässä. Vaihdettiin lääke heti seuraavaan kiertoon. Ja ja.. kuukautiset alkoi tänään. 6 päivää aikasessa,tosin nyt ne olisi suunnilleen aikataulussa,josedellisetei oli myöhässä. Pitänee soitella avaan aloitanko piikittelyt sitte huomenna. Ja seuusi lääke on Fostimon ja 450 yksikköä per päivä. Iso määrä? Onko tästä hormonista kokemuksia?
 
Kiitos Mangu infosta! :) En tiedä sitten, että osataanko näin pitkäkaavalaiselle sanoa tarkemmin se päivä, kun ei ole omaa kiertoa. Meillä töissä tiedetään jo hoidosta ja viikon olen jo osannut sanoa, mutta tarkkaa päivää/päiviä siis en vielä. Kun itse vähän ajattelin, että ottaisin siihen punktiopäivän jälkeen kaksi vuosilomapäivää, niin niistä pitäis varmaan ilmoittaa sit ajoissa. Mahdollisen siirtopäivän ainakin haluan pitää töistä vapaana, en minä sinä päivänä kykene työntekoon, vaikka fyysinen olo olisi kuinka loistava.
 
Johkunen ja Katjuska onnea kyytiläisitä :heart:

Tervetuloa Anni voimia ja onnea jatkosuunnitelmiin :hug:

Ööpö mennään aikalailla samaa aikataulua =) mulla alkoi tiistaina Puregon 150IU ja sunnuntaihin asti kans pistelen, sitten ma ultra.

Rowan Mulle ei oo annettu tarkkaa punktiopäivää, ainoastaan silloin suunnittelukäynnillä sovittiin viikko 38. 0-ultrassa, mulle annettiin ohjeet vain tähän viikkoon, resepti Puregoniin ja seuraava ultra ens maanantaille, sitten taas selviää mitä seuraavaksi tapahtuu.
 
Kiitos kaikille vielä toivotuksista =)
Vähän hassultahan/ kaukaiselta tämä tilanne vielä vaikuttaa mutta nautitaan tästä rennosta olotilasta niin kauan kuin voin!

Tsemit myösa piikittelyn aloittaville, teitä on mukava porukka kasassa :)

Kerällä omasta kokemuksesta voin todeta, että kannattaa varautua lisäpäiviin punktion lisäksi mutta toivottavasti saat järkättyä ajankohdat hyvin miten tahansa teetkin! Mä ilmoitin etukäteen (pitkällä kaavalla pari päivää aikaisemmin sain tietää) että mulle tehdään "toimenpide" ja olen poissa 3 päivää, olin poissa siis omailmoitus-oikeudella ehkä pode siitä kovaa syyllisyyttä ;)
Samoin Rowanille sama tieto, perjantain ultrassa sain tietää että maanantaina punktio, eli viikko oli etukäteen tiedossa mutta päivä vasta juuri ennen. Mulla on punktiosta nyt 4 päivää ja olen vieläkin aika kipeä, tosin töissä tänään. Punktioon vaikuttaa kovasti oma kroppa; missä ja millä tavalla munasarjat sijaitsevat ja onko "mutkia matkassa". Mä olen ehkä yksi ääripään kipuilija mutta varuiksi ei kannata kovinkaan paljon ohjelmaa tms. järjestää! Tsemiä teille =)

Katjuska mikä fiilis, saitko tänään kyytiläisen? Eli vähän samanlaisilla määrillä ja kokemuksilla mennään :) Mulla veritesti 19.9. ja siihen siis menen. Edelleen on tosi tyyni ja rauhallinen olo: epätodellinen, joten koitan pitää tämän olotilan loppuun saakka ;) Tuossa veritestissä on se hyvä puoli, että siitä näkee sitten onko ollut edes mitään kiinnittymisen merkkejä. On mullakin kotona pari testiä kaapissa mutta mun paras mittari kuukautisten alkamiseen ovat olleet endo-kivut, jotka alkaa siis 1-2 päivää ennen menkkoja, eli se testi saattanee riittää mulle!
 
Amor Pähkäilin tässä itse täsmälleen samaa, ja olin tulossa kyselemään sitä teiltä viisaammilta, ja kokeneemmilta..

Elikkä, onko menkat viivästyneet ja paljonko synarela sumujen takia? Eikö se sumu mahdollisesti vaikutakkaan, kun mullakaan ei tosiaan oo yhtään mitään oireita.. korkeintaan menkkakiukkuja vastaava olo, mutta sekin tulee ja menee, mutta menkoja ei silti vaan kuulu.. ja jos vuoto ei tulekkaan, tai tulee kovasti myöhässä, niin miten se vaikuttaa sitten sen puregonin pistoihin??

kp 32 menossa, ja menkoista ei ole mitään tietoa.. :( koskaan en oo niitä tällätavalla oottanut, ja sen kerran ko oottaa, niin niistä ei sitten kuulu mitään..

Maanantaina 12.9 olis ultra, ja pitäis aloittaa se puregon.. tsiisus tätä kroppaa, kun ei koskaan voi toimii niinkuin pitäis..

p.s tervetuloa taas kaikki uudet mukaan!! Ja voimia kovasti piinailijoille!!
 
Hei vaan täältä sivusta!

Lueskelin noita johkusen juttuja hiukan kauhulla :)
Itelläni kun on niin julmetun paha endo ja toinen munasarja jossain hukassa ja toisessaki vissii jotain vikaa, punktio ei kuulostanu mitenkään kivalta näiden kipujen lisäksi.
Maanantaina olis eka UÄ kiertoa kartottaessa, ilmeisesti ovista yritetään kattella. En vieläkää osaa sanoa juuta enkä jaata tai tiiä miten päin pitäs olla. Oon yrittäny kai enimmäkseen olla ajattelematta koko asiaa.

Endo on vieny voiton tässä viime aikoina kivuillaan. Edelliset menkat oli tosi ihmeelliset ja sen jälkeen on ollu tuhruvuotoa monta päivää. Ihan hirvee väsy koko aika (en tiiä miten kilppariarvot on nykyään, ku vajaatoiminnasta kärsin.) eikä jaksas mihinkään keskittyä.

Täältä siis sivusta seurailen muiden tilanteita ja olen hengessä mukana :)
 
Heipsan,

Täällä ollaan tänään haettu nyt sitten kyytiläinen mukaan " kamu", joten piinaviikot alkaa=). Pakkaseen jäi vaan niistä 12:sta 2 kpl. Ovat tuolla klinikalla niiden kanssa aika kriittisiä, eli yhtään heikompaa ei pakasteta kun ei sitten kestä sulatusta kovinkaan hyvin. Mutta parhaan yksilön sain kyytiin näistä kolmesta!!!

Johkunen: Mulla on tavallaan aika outo fiilis kun ajattelen että siellä se nyt on ja joko sinne jää tai sitten ei=) Katotaan kuinka vaativa tapaus on, että miten sitten kelpaa tämä asunto=).
Mäkin voisin varata ajan veritestiin 19.9 päivälle mut tällä hetkellä ne ajatukset on tosiaan kotitestissä.
Eilen illalla oli tosi kipeä olo. vatsaa koski oikein kunnolla ja vähän huono olo, en sitten tiedä johtuiko lugeista kun nyt tuo annostus on tupla edellisiin käyttökertoihin vai oliko vielä kipuilua punktiosta. Lääkäri epäili vähän molempia.

Anni-78: Ikävä juttu että teillä ei IVF tuonut toivottua tulosta, mutta tervetuloa mukaan. Toivotaan että seuraavasta sitten natsaa kaikki kohilleen!
 
Johkuselle ja Katjuskalle onnittelut myös minulta ja tsemppiä :)

Rowan79Mullakin tuli yhdestä pistokohdasta verta reilummin ja siihen nousi sellainen pahkura hetkeksi ja tuli komea mustelma :/

Miestä alkoi mun pistäminen hirvittämään, koska se ei kestä jos näkee että mua sattuu ... Niinpä olenkin pistänyt itse, paitsi kun tuota verta tuli niin mies sai eilen pistää. Mies oli käynyt apteekissa kjysymässä että voisko jotenkin helpottaa mun oloa ja oli neuvosta ostanut emlavoidetta kotiin :)

Mulla oli menopuria liian vähän pullossa, lääkäri sanoi etten ole ainoa joka niin sanoo. Annos oli aluksi 150UI mutta kun mitään ei niillä tapahtunut niin nostettiin 225UI ja nyt eka jarru pistetään menopurin kanssa, huomenna toinen ultra (kp10) joten toivotaan että jotain olisi tapahtunut.

Minutkin voisi nukuttaa punktioon :) Menen sekaisin helposti lääkkeistä, mutta nykyään nukutuksesta taas en, ei edes pahoinvointia ole näillä uudemmilla nukutuslääkkeillä tullut. No, kunhan pääsisi edes siihen puntioon.

Tervetuloa uusille!
 

Yhteistyössä