Moikka!
Olen ollut täällä forumilla aika aktiivinen jo hyvän aikaa sitten kun jätimme miehen kanssa ehkäisy pois muistaakseni 2010, tuolla kolmekymppisissä ensikertalaisissa tuli kuumeiltua. En muista kävinkö "ilmoittautumassa" tähän ketjuun joskus alkuvuodesta tms, muistelen ahdistuvani ajatuksesta hoitoihin lähtemisestä silloin, joten otetaanpa uudestaan vähän iloisemmalla fiiliksellä
Mun tarina, lyhyestä virsi kaunis, noin 1,5v ehkäisyn jättämisen jälkeen menin tarkistuksiin Graviditakseen ja löydettiin sisältä 'jotain' pallukoita vasemman munasarjan vierestä. Miehen simpat ja mun kaikki arvot olivat aivan normaalit. Lisätutkimuksien yms johdosta sitten päädyin laparoskopiaan ja tämän johdosta multa poistettiin molemmat munajohtimet, koska johtimien päät olivat jostain syystä tulehtuneet eikä niillä enää tehnyt mitään. Arvoitukseksi on jäänyt ikuisesti mikä on voinut tämän tulehduksen aiheuttaa, koska mulla ei mitään ongelmia tai pahoja tulehdustiloja ole koskaan siellä seuduilla todettu/hoidettu.
Laparoskopia tehtiin 2012 toukokuussa. Lääkäri herätyshuoneessa karkeasti totesi "parin kuukauden päästä kyllä voitte mennä jo koeputkihedelmöitykseen" :| mutta sen jälkeen on ollut lievästi sanottuna tosi vaikea niellä olevansa peruuttamattomasti lapseton ja aloin epäilemään jo omaa halua edes lähtä koko rumbaan. Ennen ihannoimani ajatus luonnollisesta ja jopa yllätyksellisestä raskaudesta on vaihtunut itsensä piikittelyn, jatkuvan testitikkujen kyttäämisen, päivien laskemisen ja lääkärillä ravaamisen ajatusmaailmaan. Iso muutos.
Nyt tuntuu kuitenkin, että aika olisi valmis lähteä keskustelemaan asiasta, mutta tajusin ettei mulla ole mitään ideaakaan että 'minne'? Summat joita yksityisellä joutuu maksamaan tuntuu todella korkeilta. Haluaisin ikään kuin portaan, jonka yli joudun nyt astelemaan, olevan mahdollisimman matala, että se tulee tehtyä, näin niin kuin kuvaannollisesti
Ja kun en edes pystyisi kiirehtimään asioiden kanssa niin julkisen puolen jonotusajat yms tuntuu paljon paremmalta ajatukselta, niinkin kummalliselta kuin se varmasti kuulostaa.
Tiedän Väestöliiton, mutta se vaikuttaa vain toisenlaiselta 'yksityiseltä'. Asun Helsingissä, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa jotain puhelinnumeroa kaupungin johonkin, mihin vain, numeroon jossa osattaisiin neuvoa?
Kiitos etukäteen tiedoista ja pahoittelut ettei tästä nyt niin lyhyttä virttä tullutkaan hehe!
Toivottavasti en ketään loukannut tekstilläni, koska te olette jo tässä "rumbassa", en sitä missään nimessä tarkoittanut! näiden asioiden kanssa painimisessa on itsellä mennyt paljon aikaa ja voimia. Haluan sydämeni pohjasta toivottaa teille kaikille onnea tuleviin/meneillä oleviin hoitoihin! :hug: