Ivf hoitoja lapsettomille

aniraz kiitos, kyllähän tässä kaikenlaisia ajatuksia päässä pyörii... Mulle on tehty kaksi punktiota ja molemmista on jääny ihan ok mieli. Eihän se kivaa ole, mutta kipulääkettä on saanut niin paljon ettei koske, vähänkään kun inahdin niin tuupattiin lääkettä lisää, heh... minun mielestä parempi olla vaikka vähän "pöllyssä" niin ei ole kipuja eikä jää pahamieli tapahtumasta.

Onko muilla hoidot vaikuttaneet miten painon nousuun ? Itselläni pitkän kaavan hoidossa ei tullut eikä jäänyt ylimääräistä painoa, mutta lyhyessä kaavassa sitten tulla tupsahti viisikiloa elämäniloa :) siihen kyllä varmasti vaikutti aikamoinen herkuttelukin ja liikunnan vähyys... nyt sitten ahkerasti taas jumpille ja kilojen karistukseen :)
 
Haikala : Pääsitkö eilen siirtoon? Jäikö pakkaseen alkioita? Toivottavasti kaikki meni hyvin. :)

Mohair : Tosi hyvä, että tutkivat tuota vuotohäiriöö. Mulla on ollut vähän samanlaisia kokemuksia. Ennen näiden hoitojen aloittamista mulla oli tiputtelua/vuotoa pahimmillaan 22pv putkeen. Yleisimmin oli niin, että kierron keskellä oli viikon verran tiputtelua, sitten hetken aikaa ei vuotoa ja sit tuli menkat. TODELLA rasittavaa... Ilmeisesti nämä mun vuotohäiriöt johtuu mun monirakkulaisista munasarjoista. Nyt näiden hoitojen aikana ei oo ollut niin paljoa tiputtelua, ehkäpä johtuu näistä hormoneista, joita joutuu nappaileen. Toivottavasti sulla selviää, mistä johtuu ja sille asialle vois jotain tehdäkin sitten. :)

aniraz : Tervetuloa! :) Voimia ja tsemppiä hoitoihin. Punktioon saa onneksi tosi tehokkaan suonensisäisen lääkityksen, jota voidaan toimenpiteen aikana tarvittaessa lisätä, joten useimmilla se menee suht kivuttomasti. Mä olin henkisesti varautunut siihen, että se on varmaan jotain tosi kamalaa ja yllätyin postiivisesti, kun se ei ollutkaan niin kivuliasta (multa punktoitiin 13munista). Jälkikäteen olin melko kipeä ja alavatsa oli tosi arka, mutta 1g Panadol muistaakseni 3sti päivässä auttoi kipuihin tosi hyvin. Tosi paljon tsemppiä sulle, hyvin se menee! :)

Vihervaara : Kurjaa, että olet tullut noin kipeäksi. :( Toivotaan, että tää loppuaika ennen punktiota menis hyvin ja sit itse punktiokin sujuisi mallikkaasti. Toivottavasti noissa neljässä follissa on jokaisessa kypsä munasolu ja kaikki hedelmöittyisi hyvin, että jäisi pakkaseenkin sitten huuruneniä. :) Tsemppiä ja jaksamista!

Toive13 : Juuri näin kuten anirazkin sanoi, eli tuleva hoito ja ajankohta. Tsemppiä maaliskuun odotteluun! :)

Lutinus : Mulla on kolme kummilasta. Heistä nuorimman kummiksi tulin viime syksynä. Ystäväni multa varovasti kysyi, haluaisinko alkaa heidän lapsensa kummiksi. Hänkin ajatteli, että kun näitä hoitoja läpikäymme niin mahdanko haluta kummiksi. Olen iloinen, että hän rohkeni kysyä, koska mielelläni kummiksi ryhdyin. Mua ei ole tän lapsettomuusprosessin aikana "harmittanut" lähipiirin lapset vaan pikemminkin olen tosi mielelläni esim. veljentyttöäni hoitanut. Vähän kauempien tuttavien raskausuutiset ja vauvahypetys on taas ärsyttänyt mua hetkittäin suurestikin... Mutta siis todennäköisesti sun ystävä ei ole sua rohjennut kysyä, koska on ajatellut, ettet välttämättä kummiksi tässä tilanteessa halua. Niitäkin on, keistä on tuntunut tosi pahalta, kun heitä on kummiksi pyydetty silloin, kun lapsettomuushoitoja läpi kahlaavat. Rohkaisisin sua ottamaan asian sun ystävän kanssa puheeksi, ettei se jää sua vaivaamaan. Ja kun läheisiä olette niin hän varmaan tosi mielellään antaa sulle lapsensa hoitoon silloin tällöin, kun eihän se kummiutumattomuus (onks tää ees sana) sitä estä. :) :heart:
Mulla on tullut ehkä 2-3kg painoa lisää näiden hoitojen aikana, mutta en kyllä yhtään pysty sanomaan, johtuuko näistä hoidoista vai jostain muusta. Voi olla ihan vaan herkuttelustakin. :D

Hirmuisesti tsemppiä ihan meille jokaiselle! :)

ON: Menkat alkoi! Eilen varasin ajan ultraan, joka on ma 21.1. Toivottavasti PAS olis sit pian sen jälkeen. :)
 
Lutinus mulla on pari kaveria jotka ovat sanoneet että eivät ota kavereita kummeiksi. Valitsevat kummeiksi vain sukulaisia. Ihana että muiden lapset eivät aiheuta sinussa mitään negatiivisia tuntemuksia, nimittäin itse jouduin ilmoittamaan kummilapseni äidille että anteeksi nyt vain mutta oman mielenterveyteni takia en pysty näkemään heitä vähään aikaan. Tiedän että itse kohtaaminen menisi hyvin, mutta olisin rikki seuraavan viikon jos olen tekemisissä kavereitteni lapsien kanssa. Tänäänkin olisi miehen veljen lapsen synttärit ja loistan jälleen poissaolollani.

Paino on mulla pysynyt samassa viimeset 10 vuotta, eli ei oo hoidot vaikuttaneet mitenkään. Monilla elämä pysähtyy lapsettomuuden keskellä ja sit painokin nousee kun ei jaksa harrastaa, mulla ehkä käynyt niin että ruoka ei vaan maistu vaikka en liikukaan niinkuin ennen.

Eilen käyty ultrassa. Limis vajaa 8mm ja siirto viikon päästä perjantaina. Mua kiukutti NIIIIN paljon, ensin lääkäri oli myöhässä reilu puoli tuntia, sitten siellä oli mukana joku harjoittelija joka kurkki sen sermin takaa kun makasin haarat levällään, puin vasta vaatteita päälle kun lääkäri huuteli että "käykö sinulle siirto ensi perjantaina" voi tsiisus voitko hetken odottaa että puen päälleni ja kaivan kalenterin esiin!! Sitten kyselin että laitatko lähetteen julkiselle puolelle ja totesin että tämän jälkeen tulee taukoa. Lääkäri katsoi hölmistyneenä ja totesi että "onhan tässä vielä tämä viimeinen hoito" ja sitten tuntui saavan jonkun älynvälähdyksen että "tällä kertaa siirretään kaksi jos molemmat selviää sulateuksesta" teki mieli kirkua että lueppa hieman tarkemmin mun hoitohistoriaa, mulle on AINA siirretty kaksi!! Siinä vaiheessa katsoin jo niin epäuskoisesti ja tympiintyneenä lääkäriä että hän totesi "ei saa luovuttaa, aina on toivoa, pitää uskoa" johon sanoin että "usko on mennyt jo ajat sitten" tempasin paperit mukaani ja painelin ovesta ulos. Ja itkin koko matkan kun ajelin sieltä töihin :( Että ei ihan putkeen mennyt taas sekään.

Kaikesta huolimatta ihanaa viikonloppua kaikille!!
 
Viimeksi muokattu:
HelgeR : Suurensuuri voimahalaus sinulle! Ihan käsittämätöntä, miten erityisesti yksityisellä puolella voi saada tollasta kohtelua! Luulis niiden palvelevan viimeisen päälle hyvin ja pitävän asiakkaistaan kiinni, kun asiakkaat itse maksavat isot rahat hoidoista... Luulis olevan itsestäänselvää, että lääkäri lukee hoitohistorian huolella läpi ennen kuin kutsuu asiakkaan tutkimushuoneeseen, mutta ei näköjään. Mekin saatiin viimeks tosi huonoa palvelua lapsettomuuspolin lääkäriltä ja muutaman päivän asiaa mietittyäni laitoin asiasta netin kautta palautetta. Tää on niin herkkä asia, että palvelun laatuun tulis kiinnittää extrapaljon huomiota. Tosi paljon tsemppiä ja jaksamista sulle PAS:n odotteluun. Toivottavasti molemmat alkiot selviää sulatuksesta. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: HelgeR
aniraz ja muutkin uudet, tervetuloa! Ja omakohtainen kokemukseni punktiosta onkin sitten aika lailla päinvastainen kuin esim. *keijukainen* tuossa kirjoitti...Mulla punktiosta suht mukavasti sujui toisen puolen punktointi mutta kun siirryttiin toiseen niin AI SAA**NA! Kyllä sattu, tärisin paikallani, kyynelet valui poskille ja hoitsu niitä koitti sitte pyyhkiä... Mulla se koko hommeli kyllä kesti varmaan jonkin verran kauemmin ku valtaosalla koska multa niitä punktoitiin siis 42kpl. Samana päivänä otin vielä yhen Panadol 500mg:n kotona ja seuraavana aamunakin taisin yhden ottaa, sen jälkeen kivut oli enää sen verran pienet että selvisin hyvin ilmankin. Olen sen verran "lääkevastainen" etten viitsi turhaan ottaa vaikka niitä olis tosiaan grammasiakin saanu ottaa useamman päivässä. Eli yhteenvetona: itse toimenpide oli karmea mutta toipuminen sujui hienosti ja tosi nopeesti=) Älä suotta kuitenkaan jännitä, on niin tapauskohtaista miten se menee, yksilöitähän tässä ollaan:)

Lutinus Mulla ei ole hoidot vaikuttanu painoon ollenkaan. Ja nyt vuodenvaihteen kunniaksi kun taas aloin hiukan tarkemmin seuraamaan mitä suuhuni laitan, on tämän seurauksena painoakin lähtenyt jo 2kg:D Tästä on hyvä jatkaa.

Haikala Pääsitkö siirtoon? Toivottavasti pääsit ja kaikki meni, ja menisi jatkossakin, hyvin:heart:

HelgeR Uskomatonta käytöstä kyllä, etenkin jos yksityisellä puolella on, julkisella ei mikään yllättäisi... Toivotaan että viikko menee äkkiä ja saisit sitten kyytiläiset matkaan, josko se mieliala siitä kohenee sitten;)

ON: aika matelee, vasta ens keskiviikkona pitäis alkaa tikutella ovista ja sitten kun plussa pätkähtää niin soitella polille ja varailla siirtoaikaa. Ja sitten alkaa se suurin jännitysnäytelmä: selviääkö ne alkiot sulatuksesta:eek:

Jaksamista ja tsemppiä kaikille!:kiss:
 
  • Tykkää
Reactions: Haikala
Lutinus ja *keijukainen*, kiitos punktiotsempityksestä! Helpottavaa kuulla että lääkettä tulee niin paljon kun tarvitsee.

HelgeR, käsittämättömän tökeröä toimintaa lääkäriltä! :mad: Onko yksityisellä puolella myös eri lääkäri joka kerta? Niillä hinnoilla luulisi saavan henkilökohtaisempaa hoitoa kuin julkisella puolella, vain yksi lääkäri joka on paneutunut teidän hoitoon.

Piti vielä tähän aiheeseen lisätä, että joskus, onneksi harvoin, törmää niin työhönsä tympäätyneeseen lääkäriin tai hoitajaan, ja tulee niin superpaha mieli. Miettii että tämän asian kanssa työtä tekevät pitäisi olla jotenkin erittäin herkkiä potilaiden mielialoille ja puhua juuri oikeeseen sävyyn. Kun varasin aikaa tähän hoitoon niin kyselin iettä päästäänköhän me nyt aloittamaan, niin vastaus oli että ei tässä voi mitään sanoa, on paljon tulijoita jne jne. Niin itselle tuli niin lannistunut olo, ettei ikipäivänä ala se IVF. Ja sitten päästiinkin nyt aloittamaan ja ihan turhaan murehdin sen ajan ennen kuin tuli tieto hoidon alkamisesta. Pointtina kai on se, että asiat voi ilmaista monella eri tapaa ja jos vastapuolella on suht herkässä mielentilassa oleva potilas, niin onko pakko tylyttää? :stick:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos ohjeista!
Tässä listan muokkausta.
YRITTÄJÄT
Nimimerkki.............Tuleva hoito........................Ajankohta
Manuliina..........1.IVF, ei tuoresiirtoa............1.PAS tammikuu 2013
Lutinus.............2.ICSI.............. ..................1.PAS tammikuu 2013
Valoa..................2.IVF............ ...................helmi-maaliskuu
Nannukka81……...1.ICSI…………... ...........…...2.ICSI helmi-touko 2013
idealisti..............2.IVF......... ........................tammikuu 2013
*keijukainen*......1.ICSI/2.PAS.......................tammikuu 2013
ambrosio............1.IVF/3.PAS..........................tammikuu 2013
grosjean..............1.IVF/3.PAS.........................tammikuu 2013
Helge.................1.IVF/3.PAS..........................tammikuu 2013
Haikala...............1.ICSI/2.PAS........................tammikuu 2013
Vihervaara...........1.IVF(ICSI)........ .................tammikuu 2013
aniraz.................1. IVF/ICSI..........................helmikuu 2013
Snipsu.................ei ole ................................kevät 2013
Toive13................1.IVF...........................maaliskuu 2013
Mohair.................2.IVF...............................huhtikuu 2013
Piinailijat
Nimimerkki............Hoito.................Alkiot..................Testipäivä
Plussanneet
Nimimerkki............Hoito......................................Plussauspäivä
Neela84...............1.ICSI.......................................29.12.12
 
Nyt on mukana kaksi kyytiläistä <3 Nyt vain suuri toive, että kaverit pysyis kyydissä loppuun saakka. :) Kaksi sulatettiin ja pakkaseen jäi vielä 2 :) Meillä oli siis alussa pakkasessa 7 alkiota :)

Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiinne !
Kukas on seuraava piinailija :)?

YRITTÄJÄT
Nimimerkki.............Tuleva hoito........................Ajankohta
Manuliina..........1.IVF, ei tuoresiirtoa............1.PAS tammikuu 2013
Lutinus.............2.ICSI.............. ..................1.PAS tammikuu 2013
Valoa..................2.IVF............ ...................helmi-maaliskuu
Nannukka81……...1.ICSI…………... ...........…...2.ICSI helmi-touko 2013
idealisti..............2.IVF......... ........................tammikuu 2013
*keijukainen*......1.ICSI/2.PAS.......................tammikuu 2013
ambrosio............1.IVF/3.PAS..........................tammikuu 2013
grosjean..............1.IVF/3.PAS.........................tammikuu 2013
Helge.................1.IVF/3.PAS..........................tammikuu 2013
Vihervaara...........1.IVF(ICSI)........ .................tammikuu 2013
aniraz.................1. IVF/ICSI..........................helmikuu 2013
Snipsu.................ei ole ................................kevät 2013
Toive13................1.IVF............ ...............maaliskuu 2013
Mohair.................2.IVF............ ...................huhtikuu 2013

Piinailijat
Nimimerkki............Hoito............. ....Alkiot..................Testipäivä
Haikala.................1.ICSI/2.PAS........2........................27.1.2013

Plussanneet
Nimimerkki............Hoito............. .........................Plussauspäivä
Neela84...............1.ICSI............ ...........................29.12.12
 
YRITTÄJÄT:headwall:

Nimimerkki.............Tuleva hoito........................Ajankohta

Manuliina.............1.IVF/1.PAS........................tammikuu 2013
Lutinus................2.ICSI.............. ................1.PAS tammikuu 2013
Valoa..................2.IVF............ ...................helmi-maaliskuu
Nannukka81…….....1.ICSI…………... ...........….....2.ICSI helmi-touko 2013
idealisti...............2.IVF......... .......................tammikuu 2013
*keijukainen*......1.ICSI/2.PAS.......................tammikuu 2013
ambrosio.............1.IVF/3.PAS........................tammikuu 2013
grosjean.............1.IVF/3.PAS........................tammikuu 2013
Helge.................1.IVF/3.PAS.........................tammikuu 2013
Vihervaara...........1.IVF(ICSI)........ ................tammikuu 2013
aniraz.................1. IVF/ICSI..........................helmikuu 2013
Snipsu.................ei ole ................................kevät 2013
Toive13................1.IVF............ ...................maaliskuu 2013
Mohair.................2.IVF............ ....................huhtikuu 2013

PIINAILIJAT:confused:

Nimimerkki............Hoito............. ....Alkiot..................Testipäivä

Haikala.................1.ICSI/2.PAS........2........................27 .1.2013

PLUSSANNEET:heart:

Nimimerkki............Hoito............. .........................Plussauspäivä

Neela84...............1.ICSI............ ...........................29.12.12
 
Haikala: Peukut on pystyssä täälläkin! Tsemppiä jännäilyyn!!

Punktiosta, julkinen vs. yksityinen, muutama sananen. Ihan eka punktio (ivf/icsi), joka tehtiin lyhyellä kaavalla yksityisellä 05/2012, sattui aivan infernaalisesti. Siis se kipu oli jotain sellaista, mitä en ole ikinä kokenut. Jotain niin kidutuksen tasoista, että morjens! Sain kyllä iv-kipulääkityksen, mutta sen teho oli aivan mitätön. Kun sitten pari päivää punktiosta kävin tarkistusultrassa, lääkäri syyllisti mua ja syytti ihan vähän niinku kaikesta mikä meni pieleen siinä punktiossa, follikkeleista, kivuista, you name it. Esim. "miten olit niin kipeä kun ei muutkaan ole olleet punktiossa noin kipeitä" ja "jotenkin ne follikkelit romahti viime hetkellä, stressaatko vähän liikaa?" Siinä vaiheessa kun sitä neulaa oli tökitty ihan urakalla ja ei edes pahoiteltu sitä miten se punktio sattui ja ei päästy edes siirtoon, mitta oli niin täynnä paskaa palvelua, että riitti. Pyydettiin lähete julkisella.

Ekaan ivf:ään aika meni suht nopeasti, hoitotakuun rajoissa. 11/2012 tehty punktio puolestaan julkisella oli niin kivuton, kun sain toisenlaiset kipulääkkeet ja puudutuksen tuonne alakertaan. Ja mainitsin kyllä siitä yksityisellä tehdystä punktiosta. Mulle heti sanottiin, että saat puudutuksen alapäähän ja eri kipulääkkeet. Olin ihan ymmälläni ai että mikä puudute. Sit se lääkäri vain sanoi, että punktiossa laitetaan puudute ja selitti kipulääkkeistä ja tarvittavasta rauhoittavasta. Suosittelen ottamaan kaikki mömmöt mitä irti saa! Epikriisissäkin luki, että "punktio sujui ongelmitta." Kun taas se yksityisen lääkäri laittoi lähetteeseen, että "tarvitsee ehdottomasti yleisanestesian punktioon." Olisi senkin kannattanut vähän kuunnella mua silloin, kun sanoin, että pelkään kipua ja se varmaankin tuntuu. Sori avautuminen vanhasta jutusta, mutta se kaihertaa vieläkin. Oon miettinyt, että laitanko asiasta juttua eteenpäin, mutta en oikein tiedä mille taholle sinne yksityiselle sen palautteen laittaisin. Mä en ikinä astu jalallani siihen yksityiseen klinikkaan enää. Se ei ole vaihtoehto. Raha kelpaa, mutta palvelu oli kyllä jotain niin alhaista, ettei voi edes käsittää, miten koko paikka voi olla muka tasokas.

Joten HelgeR: Uskon, miten sen lekurin käyttäytyminen voi tympiä. Aika tylyä touhua!

Mulla ole julkisesta puolesta mitään negatiivista sanottavaa kuin ehkä tämä odottelu.. Kerran yksi kätilö oli tosi tökerö, kun soitin sinne 0-ultra-aikaa, mutta olin ehkä vähän herkässä mielentilassa ja en ihan jaksanut vastoinkäymisiä.

*keijukainen*: Mullakin on yksityiseltä tuo pco-diagnoosi, mutta julkisellahan mulla todettu täysin normit munasarjat. Toivottavasti selviäisi jotain!

Painosta. On ehkä muutaman kilon noussut, joten herkuttelu ja liikkumattomuus ovat tehneet tehtävänsä, vaikka ihan normaalipainoinen olenkin. Syksyllä ei kyllä jaksanut kuin jotenki hengittää ja elää päivä kerrallaan tätä lapsettomuustuskaa. Nyt panostus taas päästä jaloilleen ja elää. Kai tässä elämässä on muutakin kuin nämä hoidot.
 
  • Tykkää
Reactions: Haikala
Haikala mahtavaa, onnea kyytiläisistä! ja teillä jäi vielä pakkaseenkin, hienoa :heart: En osaa sen paremmin sanoa mihin perustuu se että alkiot tukevat toisiaan, mutta näin sanoi lääkäri ja olen siitä täällä palstoillakin lukenut. Toivon sulle plussaa niiiiin paljon :heart:

aniraz mulla on yksityisellä puolella ollut pääsääntöisesti sama lääkäri, pari kertaa ollut eri kun oma on ollut lomalla. Mun oma lääkäri on yleensä aivan ihana ja perillä kaikesta eikä töksäyttele tollasia, mä luulen että sillä oli eilen vaan ihan älytön kiire (kun se sitä harjoittelijaakin siinä opetti samalla ja aikataulu kusi) ja mulla oli paha päivä. Nyt vähän ehkä jo nolottaa että sieltä sillain ryntäsin pois :ashamed: mut ehkä oppi et mua kannattaa käsitellä vähän herkemmin :LOL: nää mielialat kyllä niin menee ja tulee, tänään ollut hyvä päivä :)

Punktiosta sen verran, että mä kun olen tälläinen herkkis, niin halusin että se tehdään mulle nukutuksessa. Maksoi maltaita mutta en oo katunut hetkeäkään. Saakohan julkisella nukutusta jos siitä itse maksaa??
 
  • Tykkää
Reactions: Haikala
Huhhuh, aikamoisia punktiokokemuksia! On tämä hullu harrastus, ei voi muuta sanoa. Joillekin niin ihana ja luonnollinen asia on meille joku tähtitieteellisen monimutkainen ja kivulias.

Olisiko teillä hyviä neuvoja minulle, sain hiljattain tietää että työkaveri jonka kanssa tulee oltua paljon tekemisissä on raskaana. En halua omasta tilanteesta kertoa, mutta sehän tarkoittaa et saan kuunnella vauvajuttuja, kaiken muun kivan lisäksi. :stick: no mutta jos haluatte omia ajatuksia heitellä?

Mä oon päässyt seuraamaan lähipiirin sikiämistä, aina ne raskauden ilmoitukset satuttaa, olo on niin epäonnistunut ja kateellinen, katkera ja epätoivoinen. Sitten itketään himassa pari iltaa. Kyl siitä taas jotenki toivutaan... mut miksi pitää kestää näin paljon p****a? No kuten sanoin, kyl se tästä, tää uutinen on tuore ja sattui juuri tähän hoidon alkuun. Katkera? En ollenkaan. Mutta onneksi saan murehtia täällä.
 
Viimeksi muokattu:
HelgeR Mulle julkisella puolella lääkäri sanoi ettei nukutukseen ole mahdollisuuksia. Sanoi sen siihen sävyyn, ettei jäänyt epäselväksi.

aniraz Tsemppiä tilanteeseen! Mä oon yleensä lähtenyt pois tilanteista, joissa jauhetaan vauvoista, synnytyksistä, raskauksista ym. En ole vain jaksanut kuunnella sitä lässytystä ja pahimmassa tapauksessa uteluita, että "eikö ole jo vauvakuume?/koskas teille tulee pieniä?" :stick: Joskus jaksan väkisin hymyillä keskusteluissa, mutta viime aikoina kun joku on alkanut jauhaa aiheesta, alan mielessäni liidellä kauas pois ja häivyn tilanteesta mahdollisimman nopeasti vessaan taikka ihan minne vain pois pois pois.

Nih ja mun nenän edessä taas heiluteltiin ultrakuvaa. Pakoon ei päässyt. Just kun fiilis on ollut hyvä, niin kiitos vain muistutuksesta siitä mitä meille ei ole suotu. Muutenhan olisi voinutkin tämän kivun jo lähes unohtaa.:headwall:
 
Viimeksi muokattu:
aniraz vaikea tilanne jos ei omaa tilannetta halua kertoa :( Minä olen ollut aika "luonteva" kuullessani vauvauutisista viimeaikoina, olen ollut iloinen ja onnellinen toisen puolesta. Hiljattain myös lähipiiriin syntynyt vauvoja. Tietenkin se sattuu kun on huono päivä ja itkettää että miksi ei meille? mutta tähän asti ainakin on mennyt suht hyvin. Huonompiakin aikoja on ollut.

Olen myös huomannut että lähipiiri joka tietää tilanteemme ja joilla on pieniä lapsia tsemppaa meitä hurjasti ja toivovat tietenkin parasta ja näiden lapsien kanssa ei ole ollenkaan hankala olla.

Tosin tämä paras ystäväni josta kirjoittelin, jolla ne kaksi poikaa ovat... niin tasan muutaman tunnin olen toista poikaa hoitanut. Ja hän varmasti tietää että hoitaisin poikia mielellään ja olisin vauvanakin hoitanut... jännää kun kuulee sitten välillä kommenttia ettei ole hoitajaa jne. Niin paljon vituttaa siinä tilanteessa ettei halua sanoa mitään ja tasan tarkkaan olen sanonut aiemmin että meitä voi kysyä. Nyt alkaa ärsyttää :) ehkäpä minä otan tämän asian vielä joskus puheeksi...
 
Hei vaan kaikki, haluaisin ilmoittautua tänne mukaan. Löysin teidän tänään ja luin koko viestirimpsun ja monen kokemukset ovat kuin omiani. Täällä siis myös yksi epätoivoinen ensimmäisestä lapsesta haaveileva.

Lapsettomuutta takana melkein 7 vuotta, mutta nykyisen miehen kanssa yritysta ja toive lapsesta koko yhdessäolo ajan, 3,5 vuotta. Ensimmäinen avioliitto vähän niinkuin kaatui tähän lapsettomuuteen tai oli ainakin yksi syy muiden joukossa. Silloin ei osannut kai käsitella asiaa mitenkään ja liitto muuttui kaameaksi. Mutta näin jälkeenpäin katsoen, hyvä niin. Nyt on maailman ihanin mies kainalossa ja sellainen jonka kanssa voin elää myös loppuelämäni jos vaikka niitä lapsia meille ei koskaan siunaantuisikaan. Ensimmäisen mieheni kanssa en olisi selvinnyt suhteessa ilman lapsia. Hassua, mutta nyt jo jotenkin on varautunut elämään ilman lapsia vaikka toive omasta lapsesta ei ole hävinnyt mihinkään. Onko teille muille tullut ajatuksia siitä, miten sitä elämänsä järjestää, jos tässä lapsettomaksi jäisikin? En siis todellakaan sitä toivo kenellään, mutta kuten tiedätte, kaiken maailman ajatukset sitä päässä saa valtaa.

No mutta, omasta taustastani sen verran että yksi IVF takana sylsyllä 2012 ja yksi hedelmöittynyt huippuyksilö siirrettiin, mutta ei sitten halunnutkaan kiinnittyä ja se katkesi sitten ihan alkuunsa. Kummassakaan meissä ei ole mitään vikaa löytynyt joten olemme näitä selittämättömiä tapauksia.

Nyt menossa piikitykset toiseen IVF-hoitoon ja punktio pitäisi olla kuun loppupuolella. Ja yritän tässä nyt mieltäni rauhoitella ja kertoa teille, että täällä on yksi helvetillisissä hormoonihuuruissa oleva :).
 
Niin, siis unohdin keroa, että ensimmäisessä IVFssa ei saatu kuin yksi elinkelpoinen siirrettäväksi, kerättiin n. 17. Eli meilä ei pakkasessa siis mitään. Ja nyt tietysti jännittää kaameasti minkälainen määrä sieltä nyt saadaa vai saadaanko sitä yhtäkään...
 
Tervetuloa Ameile! :wave: Lisää tietosi edellisiltä sivulta löytyvälle hoitolistalle, siitä on helppo seurata hoitojen kulkua. Tuota elämää lapsettomana ei halua miettiä, mutta ihanasti sanoit että vierellä on mies, jonka kanssa sekin onnistuisi. Itsellä on sama fiilis. Ja nyt päätin et lopetan vaihteeks synkistelyn ja keskityn vaan vauvantekoon. Senhän takia tässä ollaan. Ei lääkkeiden tai punktion.

Mulla alkoi Synarela, onpa ällöttävää kun se neste valuu nieluun. Piikit on kivempia. =)
 
Lisaan itseni listan jatkoksi:

YRITTÄJÄT

Nimimerkki.............Tuleva hoito........................Ajankohta

Manuliina.............1.IVF/1.PAS........................tammikuu 2013
Lutinus................2.ICSI........... ... ................1.PAS tammikuu 2013
Valoa..................2.IVF............ ...................helmi-maaliskuu
Nannukka81…….....1.ICSI…………. .. ...........….....2.ICSI helmi-touko 2013
idealisti...............2.IVF......... .......................tammikuu 2013
*keijukainen*......1.ICSI/2.PAS.......................tammikuu 2013
ambrosio.............1.IVF/3.PAS........................tammikuu 2013
grosjean.............1.IVF/3.PAS........................tammikuu 2013
Helge.................1.IVF/3.PAS.........................tammikuu 2013
Vihervaara...........1.IVF(ICSI)........ ................tammikuu 2013
aniraz.................1. IVF/ICSI..........................helmikuu 2013
Snipsu.................ei ole ................................kevät 2013
Toive13................1.IVF............ ...................maaliskuu 2013
Mohair.................2.IVF............ ....................huhtikuu 2013
Ameile..................2.IVF................................tammikuu 2013

PIINAILIJAT

Nimimerkki............Hoito............. ....Alkiot..................Testipäivä

Haikala.................1.ICSI/2.PAS........2........................27 .1.2013

PLUSSANNEET

Nimimerkki............Hoito............. .........................Plussauspäivä

Neela84...............1.ICSI............ ...........................29.12.12
 
Mohair : HUH HUH! Kuulostaa kyllä hirvittävän kamalalta toi sun kokemus punktiosta yksityisellä. :| Suosittelen laittamaan sinne palautetta, toi oli niin törkeetä, miten se lääkäri sua syyllisti!
Mulla oli loppuvuodesta sellanen lääkärikäynti lapsettomuuspolilla, jonka jälkeen olin aivan tyrmistynyt palvelun huonosta laadusta ja kihisin kiukusta koko loppupäivän ja harmitti vielä seuraavinakin päivinä. Oltiin aamun ensimmäisiä asiakkaita ja silti meidät kutsuttiin myöhässä tutkimushuoneeseen. Tämä ei sinänsä haitannut, koska olimme varanneet reilusti aikaa lääkärikäynnille. Meille sattui sellainen erikoistuva lääkäri, joka ei aiemmin vielä meitä ole hoitanut. Hän käytti gynekologista ultraäänianturia vähän turhan ronskiotteisesti ja oli uä-tutkimuksen aikana kommenteissaan ja vastauksissaan tosi tyly. Kun sitten kysyin häneltä alkioiden pakastusprosessista mm. miksi joskus tehdään lyhyt ja joskus pitkä viljely, hän vastasi mulle todella epämääräisesti ja lyhyesti ja tuli sellainen olo, etten saa kysyä enempää. Joko hän ei tiennyt vastauksia eikä voinut myöntää sitä minulle tai sitten hän ajatteli, etten kuitenkaan ymmärrä, turha selittää. Joka tapauksessa jäi tosi kurja fiilis. Sitten, kun hän näppäili tietojamme tietokoneelle, hän vastasi kännykkäänsä ja jutteli tovin kollegansa kanssa mm. jonkun huoneen sijainnista. Hän olisi voinut sanoa puhelimeen, kun selvästi ei mikään kiireellinen asia ollut, että mulla on tässä asiakas, en voi puhua pidempään, mutta ei. Kun hän lopetti puhelun, hän vain jatkoi tietokoneelle näpyttelyä eikä edes vilkaissut minuun tai mieheeni. Olisi ollut kohteliasta pahoitella meille, että hän vastasi puheluun, mutta ei niin ei. Lopuksi, kun sain paperit käsiini, hän oikein nojautui eteenpäin, laittoi silmät niin suuriksi kuin vain voi ja kysyi "olikos vielä jotain kysyttävää" sellaisella ilmeellä ja olemuksella joka oikein huokui asennetta "älä vain kysy enää mitään". Otin paperit ja sanoin hyvin tylyn asiallisesti, "ei ole enää kysyttävää" ja poistuimme huoneesta. Oven ulkopuolella katsoimme mieheni kanssa toisiamme tyrmistyneinä, että voi morjens, mitä potilaan kohtaamista. Mies siinä mulle totesi, että olishan se ollut ihan kiva, että se lääkäri olisi häntäkin välillä silmiin katsonut puhuessaan hoidoista (se vähä mitä puhui), kun yhteinen asiahan tämä on. Nyt hänelle tuli tosi ulkopuolinen olo. Onneksi ollaan asioitu kyseisellä polilla jo monesti aiemmin, ettei ollut kyseessä ensikäynti, joten tiedämme, että suurin osa henkilökunnasta on todella ammattitaitoista ja ystävällistä. Mä sulattelin asiaa muutaman päivän ja laitoin sitten netin kautta asiallista palautetta ihan omalla nimelläni. Sain sähköpostiin vastauksen, jossa kerrottiin, että asia toimitetaan kyseisen yksikön johdolle käsiteltäväksi sekä kyseiselle lääkärille tiedoksi. Toivottavasti kyseinen lääkäri kiinnittää jatkossa enemmän huomiota potilaan kohtaamiseen. Ihan jännä nähdä, miten hän jatkossa käyttäytyy, jos sattuu vielä meidän kohdalle näiden hoitojen aikana.

Ameile : Tervetuloa! :) Tsemppiä piikityksiin. Toivottavasti tällä kertaa saatte paljon laatualkioita, että pakkaseenkin jää pikkukavereita. Mulla on samanlainen tunne kuin sulla, että tämän nykyisen miehen kanssa on niin hyvä olla, että jollain tapaa selviämme, jos käy niin, että emme omia lapsia saa. Toivottavasti näin ei käy, mutta niin kuin sanoit, kaikkea sitä tulee mietittyä. Aikaisemmassa liitossani ehdimme yrittää lasta noin puoli vuotta ja olen todella onnellinen, että siihen liittoon ei lapsia tullut. Siinä kun kävi miten kävi ja se mies oli mulle aivan väärä ihminen elämänkumppaniksi. Nyt, kun asiat ovat lapsettomuutta lukuunottamatta todella hyvin ja parisuhde voi todella hyvin, tuntuu siltä, että yhdessä mieheni kanssa selviämme mistä vain. :)

aniraz : Hyvä päätös lopettaa synkistely. :) Ajatus tavoitteessa, nauttikaamme elämästä niin paljon kuin mahdollista, näistä hoidoista huolimatta. :)
 
Tervetuloa uusille! :)
Ompas monilla ollut ikäviä kokemuksia lääkärissä :( Mä en ole koskaan näyttänyt mun omalle lääkärille (yksityisellä) mun herkkää puolta, olen aina ollut iloinen ja positiivinen lääkärin nähdessäni joten luulen että sillä ei oo hajuakaan kuinka rikki olen ja oonkin miettinyt että pitäis varmaan joskus itkut tirauttaa sen nähden saadakseni vähän enemmän sääliä..itestä tuntuu että sitähän tää on koko ajan, säälin kerjäämistä tavalla tai toisella :'(
Mut mäkin ajattelin nyt ryhdistäytyä kun luin tuon keijukaisen uudenvuoden lupauksen :) Meillä on kans matka varattu lämpöiseen, ja nyt kun viimeiset alkiot käytetään niin pakostikin tulee taukoa ja hermot saa levätä.
Siirto on ensi viikon torstaina.

Haikala tsemppiä piinapäiviin :heart:
 
Tervetuloa uusille!

Haikala onnea kyytiläisistä! vau sait kaksi matkaan! toivotaan että tarraa lujasti kiinni :heart:

idealisti tsemppiä piikityksiin!

Kaikille muillekin tsemppiä ja voimia omiin vaiheisiin.
Ultrassa käyty ja siirtoa minäkin odottelen jos meidän kahdesta pakkasukosta jompi kumpi selviää. Minä kans päättänyt jättää synkistelyn vähemmälle, katsotaan miten onnistun..eilen meinas tie katketa kun yksi tuttu kertoi saaneensa kolmannen pojan ja voivotteli kun heille tulee vain poikia.. mutta murheensa kullakin..
 
  • Tykkää
Reactions: Haikala
Hui, ompas taalla paljon tammikuulaisia, joilla on jannat paikat! Voi kun kaikkia onnistaisi, niin paastaisiin tasta piinasta :). Ma pidan kaikille peukkuja pystyssa!

idealisti: meilla taitaa olla ihan samat vaiheet menossa ;). Taalla tosin pitkan kaavan mukaan mennaan, Primolutit 10pv, Synarelia 3 viikkoa ja nyt menossa Gonal-f ja Menopur viela lisana. Olo on vahan kuin hormoonihirviolla, mutta ei auta. Ensimmaisessa hoidossa meilla oli vain Gonal ja nyt tahan toiseen otettiin vahan lisaa buustia tuosta Menopurista. Se onkin aika ikava, kun pitaa sotkea itse ja piikittaa paljon kookkaammalla neulalla kuin helpoista helpoin Gonal-automaatti.

Puuh, eilen tokin pari kertaa neulaa mahamakkaraan eika meinannu menna lapi mun nahasta ;). Mieskin totesi vieressa, etta han kylla tekis sen mun puolesta itselleen, jos olis mahdollista. Ja ma menisin kylla mielellani tumputtelemaan kerran kopperoon, jos voitaisiin vaihtaa osia :D.

No mutta nyt ei kauhean hyvalta nayta, alkoi vahan masentaa ultran jalkeen, kerattavaa ei taida tulla kovinkaan paljon :(. Hitaasti mulla kasvavat, mutta ei auta kuin toivoa, etta ovat sitakin laadukkaampia.

grosjean: Ei tassa auta kun hilata mieli korkealle ja uskoa, etta kylla se tasta viela iloksi muuttuu myos meidan kohdalla. Vaikeaa se on kun ymparilla tapahtuu juurikin tuota, mista kerroit. Itselleni kavi hiljattain ihan samanlainen tapaus ja olin pari paivaa ihan kanveesissa. Ystava ilmoitti positiivisesta uutisesta ja voivotteli samaan hengenvetoon, etta ei olis ihan viela tarvinnut tulla, kun ei ole talokaan valmis ja ei ole sita ja tata... voi herranpieksut! Mita siihen voi sanoa, kun onnea vaan ja menestysta!
 

Yhteistyössä