IVF-hoidot Naistenklinikalla 2013

mulla on kaks kertaa ollu kohdunulkonen, toisella kerralla poistettiin toinen munajohdin, ja sitte 2kk päästä taas kohdunulkonen, siitä sitte seurauksena munajohdin todennäköisesti vaurioitui, ja ei enää toimi. Kävin kyllä aukiolotutkimuksessa, nesteet sieltä läpi meni, mut lääkäri sano että se ei tarkota että sieltä mitää muuta menis.. Näistä nyt 2vuotta aikaa.. jospa nyt sitte onnistais meitäkin!

Heips, täällä on 2. IVF vuorossa syyskuussa. Mulla vaihtui kaava pitkästä lyhyeen, josta oon tosi tyytyväinen. Nyt pyritään pienempään määrään munasoluja ja sitä kautta toivottavasti laatu paranisi. Viimeksi tuli paljon alkioita mutta olivat monitumaisia, yksi vain siirrettiin. Jos nyt olisi onni meidän puolella!

noh... sehän olis sit kp1 ja tänään soitto klinikalle jos päästäis mekin syyskuun porukkaan. Oih tehdäänkö naikkarilla hoitoja lyhyellä kaavaallakin? Mulla tehtiin ensimmäinen hoito yksityisellä lyhyellä ja toinen hoito naikkarilla pitkällä kaavalla. Olis se lyhyt niin paljon kivempi, mä vaan luulin että se olis aina julkisella puolella pitkä kaava että päivät saadaan sopimaan...

Robina, mäkin olin siinä luulossa ettei lyhyitä tehdä. Lääkäri selitti että nyt heillä on yhtä hyvät tulokset lyhyillä ja pitkällä kaavalla, aiemmin lyhyellä ei saatu yhtä hyviä tuloksia kuin pitkällä. Kai silti pitkä kaava on se suositumpi just sen takia että päivät sopii. Mulla tosiaan on herkästi reagoivat munasarjat, ja sen takia on nyt lyhyt kaava.

Kysyin myös voisiko alkioita viljellä blastokystiksi, mutta sitä ei tehdä kuulemma kun raskausprosentti ei ole yhtä hyvä kuin parin päivän ikäisillä alkioilla.

Robina, mäkin olin siinä luulossa ettei lyhyitä tehdä. Lääkäri selitti että nyt heillä on yhtä hyvät tulokset lyhyillä ja pitkällä kaavalla, aiemmin lyhyellä ei saatu yhtä hyviä tuloksia kuin pitkällä. Kai silti pitkä kaava on se suositumpi just sen takia että päivät sopii. Mulla tosiaan on herkästi reagoivat munasarjat, ja sen takia on nyt lyhyt kaava.

Kysyin myös voisiko alkioita viljellä blastokystiksi, mutta sitä ei tehdä kuulemma kun raskausprosentti ei ole yhtä hyvä kuin parin päivän ikäisillä alkioilla.
Hassua että näin on teille sanottu, joten laitan tähän miten meillä on mennyt.

Meillä on viljelty 2 alkiota balstokystiksi, toisesta alkoi raskaus (vauva nyt 10kk), ja toinen siirretään ensi viikolla. Muista alkioista tuli pelkkää negaa. Oli 2-soluisia, 3-soluisi, 4-soluinen ja 5-soluinenkin (muistaakseni). Meille kyllä sanottiin että jos alkio jakautuu balstokystiksi asti, niin sillä on paras onnistumis% kaikista soluista. Ja jos ei selviä blastoksi asti, niin tod.näk. ei selviäisi kohdussakaan jos istutettaisi aiemmin.

NKL:llä ollaan.

Olen jo ihan sekaisin kaikesta, kun tuntuu että yksi lääkäri sanoo toista, ja toinen toista.

Susirouva jaahas näköjään jokainen kuulee eri jutut! Siis asia oli niin että nimenomaan nkl:llä on paremmat raskausprosentit parin päivän ikäisillä alkioilla, että blastokystien suhteen on vielä tekniikka hakusessa. meillä oli alkioita paljon ja olivat monitumaisia...ehkä laatu on niin surkeeta etteivät halua niitä viljellä? :| nimenomaan halusin viljelyn kun blastot on sit niitä parhaita yksilöitä.

aniraz meille tehtiin nkl:lla 3 hoitoa, ensimmäisessä viljeltiin 2-päiväisiksi ja 2.-3. viljeltiin 3-päiväisiksi juuri laadun takia, katsottiin mitkä selviää tuonne kolmannelle päivälle ja ongelmana oli juuri monitumaiset ja fragmentoituneet alkiot. Yksityisellä on sitten viljelty 2 kertaa blastoiksi että nähdään, tuleeko mistään alkioista edes blastoja ettei turhia siirrellä. Näin löytyi meidän ongelma joka on siis munasolujen laatu. Jos monitumaiset jakaantuvat blastoiksi saakka, niin niillä on yhtä hyvät % kiinnittyä kuin muillakin, näin sanottiin juuri naistenklinikalla ja siellä siis yritettiin meidän monitumaisia viljellä blastoiksi saakka, mutta ei siis jakautuneet sinne vaan kupsahtivat.

Aniraz vielä, että meillä nuo solut olivat juuri monitumaisia, ja niistä ensimmäinen siirretty blastokysti konttailee nyt tuossa :).

Mutta uskon kyllä että ovat tosi tapauskohtaisia, ja varmasti tekevät parhaansa kunkin kohdalla :).

Viimeksi muokattu:
susirouva ja johkuli kiitos, hyvää tietoa! Varsinkin piristi tieto et monitumaisilla voi onnistuakin. Onko teillä mikä syynä monitumaisuuteen ja fragmentoitumiseen? Siis onko se munasolujuttu? Mitkä teillä on sanottu et vaikuttaa? Mä toivon et munarakkulojen hurja määrä (40 kpl) ois meillä ollut syypää.

Meilläkin viljelyä jatkettiin ekassa hoidossa mutta sinnepä kupsahtivat...1 siirrettiin ja 13 lensi roskiin..huoh. No nyt uusi yritys uusin eväin. Kyllä mustakin tuntuu et parhaansa yrittävät. Menkkoihin viikon verran, sitten piikkiä mahamakkaraan! :)

Aniraz, korjailin vähän nikkiäsi tuolla yllä kun oli a-kirjain "pudonnut johonkin" :rolleyes:.

Meille ei sanottu mitään syytä monitumaisuuteen. Punktiosta saatiin 16 solua, joista 15 hedelmöittyi ja lähti jakautumaan. Näistä ainoastaan 2 oli monitumaisia, jotka sitten viljeltiin blastokysteiksi asti. Muut siirrettiin "tavallisina", ja niistä siis tuli pelkkää negaa.

Meillä lasta yritettiin 5 vuotta ilman minkäänlaista haamuplussaakaan, lapsettomuushoidoissa käytiin läpi 3 inseminaatiota ja tuo 1 IVF josta tehtiin ainakin 5 siirtoa.

Paljon onnea teille kaikille matkaan!! :)

aniraz meillä syy nimenomaan munasoluissa jotka ovat mun endon pilaamia.
Viidessä ivf:ssä kyllä päästiin aina siirtoon, mutta vain kerran pakkaseen saatiin pari alkiota.
Meille lääkärit sanoneet, että jos kato käy parin ekan päivän aikana, niin on munasoluperäistä.
Jos taas sitten myöhemmin, niin on siittiöperäisiä.
Ja joo, meilläkin on aina tullut 18-42 follia ja kypsiä munasoluja joku 12-25, mutta kova kato käy kahden ensimmäisen päivän aikana.
Ja tuo fragmentoituminen ei haittaa jos on pientä (jotain alle 10%) ja se voi jopa parantua viljelyn myötä kun alkio jakaantuu, mutta jos on suurempaa fragmentaatiota niin laskee jo alkion laatua.
Monitumaisuuden kerrottiin johtuvan nimenomaan munasoluista ja nämä tiedot siis naikkarilla kaivettu.

Tänään piti olla viimeisen pakastetun siirto, mutta soittivat naikkarilta, että pallukka ei ollut selvinnyt sulatuksesta. Nyt pitää odottaa yksi kierto väliin ja soittaa sitten seuraavista kuukautisista naikkarille, että jos päästäisiin toiseen ivf:n.
Eivät kuulemma heti seuraavaan kiertoon voi ottaa, koska Lutinusta ehdin nyt käyttää 3 päivää. Huoh. Turhauttaa tämä odotus. Haluaisi vaan itse heti uuteen hoitoon.

Miten te muut joilla on alkanut toinen hoitokerta, miten se etenee?Soitto menkkojen alettua klinikalle ja jos sattuu että päästään ,niin mites se eka käynti olikaan vai pitääkö suunnittelukäynti olla ensin? Toivoisin niin lyhyttä kaavaa, että tässä ei menisi taas ikuisuutta. VIimeksi munasoluja tuli 24 kpl ja kaikkia ei voitu edes punktiossa ottaa pois, vain 8 kpl näissä oli tavaraa ja 7 hedelmöttyi. 3 siirtoon päästiin vain, koska aina toinen alkio kuoli sulatuksessa ja tässä viimeisessä ei päästy edes siirtoon asti :( Harmitaaa!!!

Hei Untuvikko80

Mä oon tosi pahoillani että teillä kävi noin... :( Meillä kävi keväällä samoin. Tuoresiirtoon päästiin, mutta PAS:iin ei koska kummatkin alkiot kuoli sulatukseen. Onkohan tuossa Naikkarin sulatuksessa jotain ,sillä mä oon kuullu tälläisiä juttuja nyt tosi monta? Eka hoito meillä tehtiin yksityisellä ja silloin kaikki alkiot selvisivät sulatuksesta.
Meillä siis asiat meni näin: Kun ilmoitettiin ettei PAS onnistu niin piti myös odottaa seuraavat kuukautiset ja sit soittaa... No oltiin just silloin ulkomailla, eli siirtyi vielä seuraaviin. No soitin ja emme mahtuneet hoitoihin... :( Eli näinkin voi käydä, että ette mahdu vielä silloinkaan hoitoon :( No sitten taas odoteltiin seuraavat kuukautiset ja soitin taas. Nyt mahduttiin hoitoihin, mutta hoito tehdään pitkällä kaavalla eli lisää odotusta.... huoh! Eilen aloitin sumutelut ja lokakuussa toivottavasti päästään siirtoon.
Tsemppiä ja pitkää pinnaa! Toivottavasti pääsette hoitoon pian. Tuo odottaminen on niiiin tylsää!! :(

Heips, mulla nyt 1 nätti ja hyvä alkio sekä 1 huonompi kyydissä. Pakkanen pysyi tyhjänä.

Samat ongelmat taas, sitä monitumaisuutta. Munasoluja 20, 18 hedelmöittyi, 7 selvisi päivään 1, tänään oli loputkin kuukahtaneet paitsi nää kaksi. Lääkäri ei sanonut että mistä johtuu. Mut munasolut kai ne on se vahvempi ehdokas.... :headwall:

• Tykkää
Reactions: Robina
Aniraz: Ei oo tota että tuollainen kato kävi taas :( Mutta yksi tai tässä tapauksessa kaksikin voi riittää. Ihanaa olisi ollut jos olisitte saanut alkioita pakkaseenkin, mutta pääasia on että pääsitte tuoresiirtoon, ja kaiken lisäksi teille voi olla tulossa kaksi lasta :) Peukut on pystyssä!

• Tykkää
Reactions: aniraz
Heippa. Olen etsinyt jotain tämmöstä ketjua jos olen väärässä ketjussa niin onko semmosta ketjua missä vasta suunitellaan hoitoja?

Eli siis oltiin naikkarilla ensikäynnillä elokuussa mieheni kanssa, kaikki kunnossa muuten mutta mulla rakennevika kohdussa ja poistettu toinen munatorvi kohdun ulkopuolisen takia, eli kai lähes mahdotonta raskautua normisti. Olen myös ylipainoinen eli nyt pitää saada ainakin 6kg pois että ryhtyvät meitä auttamaan, kyseessä ainoastaan IVF hoito meille, eli heti kun paino tippunu soitto naikkarille ja homma lähtee käyntiin. Minulla itsellä ennestään 17vuotias tyttö, miehellä ei lapsia.

Soitin tänään naikkarille, koska eilen sain lääkärin sepostuksen viimeisemmästä hoidosta ja siinä oli ehdotus, että mentäisiin lyhyellä kaavalla seuraava, koska viimeksi tuli tuo hyperstimulaatio. Kai pelkäävät, että tulisi pitkässä kaavassa taas hyperstimulaatio vaikka lääkkeiden määrä ei kovin suuri ollut.

Voin soittaakkin nyt heti seuraavista kuukautisista(alkaa tällä viikolla) ja yrittää jospa päästäisiin jo suunnittelukäynnille. Pidetään peukkuja!

Myös minulla ylipainoa ja sanottu, että olisi hyvä tiputtaa mutta hoidoista ei ole kyllä kieltäydytty. Eli päästään kyllä hoitoja jatkamaan. Kuukautiset ovat säännölliset ja ovulaatio tulee. Kiinneikkeitä eukko vaan täynnä jne...

Meillä oli ensikäynti naistenklinikalla viikko sitten. Testit sun muut on tehty aiemmin yksityisellä. Multa löydetty endoa toisesta munasarjasta ja myooma kohdun seinämästä. Lääkäri laittoi ivf-jonoon, ja sanoi, että jono olisi tuon 6kk. Papereita ja lisäinfoa laitetaan tulemaan myöhemmin. Onko siis olemassa vielä joku muu hoitosunnittelu kerta? Gynen lähetteen jälkeen odotettiin 4kk naistenklinikan aikaa. Voiko tämän ajan siis poistaa hoitotakuusta? Olisiko meillä oikeus päästä ivf-hoitoihin jo tämän vuoden aikana vai vasta ensi keväänä maalis/huhtikuussa? Yritystä takana 3,5vuotta.

Yhteistyössä