IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei, ilmoittaudun tänne mukaan koitokseen. Minulle on tehty IVF v 2015, ja ekasta tuoresiirrosta tulin raskaaksi ja vauva syntyi 2016: nyt piiitkän tauon jälkeen, ehkä ihan liian pitkän, mutta syyt on moninaiset jälkeen olemme etenemässä PAS -kiertoon toiveena saada toinen lapsi. Endo nostaa taas päätään, odotukset on aika hatarat. Ikää on 38 v, mietteet monenlaiset. Meillä on pakkasessa vuoden 2015 hoidosta 2 hyvälaatuista alkiota. Tämä on viimeinen mahdollisuus minulle saada toinen lapsi. Uutta ivf:ää emme tee.

Mietin, selviävätkö edes sulatuksesta alkiot, ovat olleet jo 5 vuotta pakastearkussa. Vaikka lääkäri sanoo, ettei sillä ajalla olisi merkitystä, tuntuu jotenkin vaikealta uskoa, että elämää niistä saisi. Kenelläkään kokemusta näin pitkästä pakastusajasta?

Ensi viikolla alkaa kp 19 Synarela sumutteet endon sammuttamiseksi.

Mielellään tuskailen tätä matkaa kanssasisarten kanssa, muut ei voi ymmärtää.
 
Tännehän satelee plussia, ihanaa @Mohan, @Coconutt ja @Disco Volante!

@Liiby, toivottavasti raskautuminen onnistuu nyt myös ekasta kerrasta! Kyllä siellä varmasti pakkasessa hyvät alkiot edelleen odottaa.

@janitainen, minä olen toiminut samoin kuin @Tupsuli, kun olen aikoinaan yrittänyt luomusti raskautua. Eli halvemmilla liuskatesteillä olen testannut aamua/iltaa ja kun on näyttänyt positiivista tai melkein positiivista, olen ottanut avuksi/tueksi digin.

Minä ilmoittaudun piinailijoihin. Eilen siirrettiin yksi kolmipäiväinen 8-soluinen alkio. Ja toinen samanlainen meni pakkaseen. Meillähän tämä on jo positiivista, kun saatiin edes yksi pakkaseen, kun aiemmilla neljällä IVF-kierroksella ollaan päästy vain tuoresiirtoon. Sunnuntaina pistän Gonapeptylin ja testipäivä on jossain tuolla kaukana syyskuussa.

Punktiossa lääkäri muuten puhui, että mulle voitaisiin tällä kertaa siirtää kaksi alkiota, jos siirrettävää on ja haluasimme. Mutta kun menin siirtoon, oli toinen jo pakastettu. Yhdellä siis mennään!
 
@Mohan onnea!!

Kiitos kaikille onnitteluista. Oli pakko tehdä tänään kolmas erilainen testi ja kyllä se viiva siellä vaan on.

@Tupsuli mä en rehellisesti sanoen tiedä mitennoi päivät lasketaan. Punktio oli 14.8. ja siirto 18.8.jolloin siirrettiin D4 alkio. Sen verran osaan laskea et joskus toukokuussa olis LA, mikäli sinne asti päästään.
Punktiopäivä on minusta dpo 0 ja samoin alkion ikä, pp on siirron jälkeiset päivät, mutta niistä ei voi päätellä mitään, koska alkioita siirretään eri ikäisinä. Sulla on nyt punktiosta 14.8 laskettuna dpo 14 eli raskausviikot 4+0 ja pp 10 siirtopäivästä laskien :D Monimutkaista, mutta loogista sitten kun tuota alkaa ajattelemaan! Onnea vielä kerran <3
 
Me saatiin siirrossa lappu jossa luki jo että 10.5. ois la jos menee hyvin. Punktio oli siis 17.8.! Apua, tuonne on kyllä niin pitkä aika että mitä vaan voi vielä sattua. Se viime yön jäätävä mahakramppi mietityttää kyllä, koska viime syksynä inssistä plussattuani mulla oli myös kauheita vatsakipuja ja se meni jo 5+5 kesken.
 
Onnittelut plussanneille ja tsemppiä piinailijoille.

Minulla alkoi hoidot vihdoinkin ja ekassa ultrassa näkyi 10-11 munarakkulaa! Ehdin jo iloita ihan älyttömän hyvää tilannetta verrattuna normaaliin kiertoon, mutta ilmeisesti läheskään kaikki ei jatka kasvua, näin käsitin. Jännityksellä odottelen kuinka monta lopulta kasvaa kunnon mittoihin ja mitä punktiosta tulee, jos sinne asti päästään. Pistoksia pelkäsin turhaan, eikä piikki ollut kovin isokaan. Punktiosta en ole vielä saanut tietoa. Mitä siinä tapahtuu? Onko liioiteltua jäädä sairauslomalle sen jälkeen? Millainen vointi teillä punktion kokeneilla on sen jälkeen ollut?

Onko täällä muita hoitojen alussa olevia?
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Tein RFSU early:n, jolla viime kierrossa en saanut viivanpaikkaa kun oli negakierto, nyt illalla iiiiiihan hennosti punertava haamu. Toisaalta nyt vasta 9,5 vrk Pregnylistä (5000 IU), joten ei vielä osaa oikein iloita, kun on herkkä 10 IU:n testi ja tuon verran voi hyvällä tuurilla olla vielä pistoksesta.... Kyllä PIINAA.

@PumpuliNumpuli mulla näkyi viimeksi muistaakseni 6-7 follia, mutta osa oli väliseinällisiä ja niissä oli kaksi munasolua joten saalis oli 9, katsoin just vanhoja postauksia! Tsemppiä piikittelyyn, toivotaan hyvää saalista <3
 
Eilisiltainen oli Pregnylin jäänne, uskomatonta miten pitkään mulla se näkyy, ihan tasan 10 vrk, kuten pelotellaan :D Tänä aamuna nimittäin blanko. Blaston siirto ja pp 5, kyllä tämäkin kierto alkaa olla tässä, mulla on aiemmissa raskauksissa näkynyt 2-päiväisen siirrossa pp6 joten tuskin siellä mitään on. Jännä miten raskaana oleva olo, rinnat kipeät, jatkuvaa nippailua alavatsalla, ihan erilailla kuten menkoissa edellisissa negakierroissa. Mutta kyllä se täytyy 10 IU herkkaa testiä uskoa. Toki tässä jatkossa testaan, mutta varmaan vasta varmistelen negan sitten virallisena päivänä. Yksi blasto vielä pakkasessa, kyllä nyt henkisesti aion varautua jatkamaan elämää ilman kolmatta. Muutoin pettymys tulee olemaan hirmuisen suuri, tässä matkan varrella vauvakuume on lähtenyt ihan kunnolla nousuun, liekkö nämä hormonit vaikuttaa. Vaikka yritin lähteä liikkeelle asenteella "tulee jos tulee". Ei se ihan niin taida onnistua, ainakaan mulla. Mutta ihanaa, että näin monta plussannutta jo tässä kierrossa, toivottavasti vielä lisää saadaan <3 Mä harkitsen nyt välikiertoa - kahta ja palaan asiaan viimeisen blaston kanssa. Onnea kaikille vaiheisiinne <3 <3 <3
 
@PumpuliNumpuli minulla oli aikoinaan ivf-hoidossa niin, että ekassa ultrassa näkyi joku alle 10 follia ja lääkäri jo mietti koko hoidon keskeytystä. Kuitenkin sitä jatkettiin, ja sitten folleja olikin tullut jostain lisää. Punktiossa saalis oli 15 follia, mutta valtaosa niistä oli tyhjiä. Siellä oli 6 munasolua, joista 5 hedelmöittyi, kaksi jakautui epänormaalisti ja meni roskiin, kolme jäi, joista 1 siirrettiin tuoresiirtona ja sain siitä vauvan ja 2 meni pakkaseen.

Meille lääkäri sanoi koko ajan, että 1 hyvä alkio riittää, ja siihen keskityin silloin kun näytti jotenkin vähäiseltä se määrä. Tsemppiä sinulle, punktio minulla ainakin oli helppo. Olin vähän tillin tallin lääkityksestä, se ei sattunut, paineen tunnetta lähinnä oli kun kerättiin munasoluja sillä piikillä.
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Viimeksi muokattu:
Onnittelut plussanneille ja tsemppiä piinailijoille.

Minulla alkoi hoidot vihdoinkin ja ekassa ultrassa näkyi 10-11 munarakkulaa! Ehdin jo iloita ihan älyttömän hyvää tilannetta verrattuna normaaliin kiertoon, mutta ilmeisesti läheskään kaikki ei jatka kasvua, näin käsitin. Jännityksellä odottelen kuinka monta lopulta kasvaa kunnon mittoihin ja mitä punktiosta tulee, jos sinne asti päästään. Pistoksia pelkäsin turhaan, eikä piikki ollut kovin isokaan. Punktiosta en ole vielä saanut tietoa. Mitä siinä tapahtuu? Onko liioiteltua jäädä sairauslomalle sen jälkeen? Millainen vointi teillä punktion kokeneilla on sen jälkeen ollut?

Onko täällä muita hoitojen alussa olevia?
Mulla punktio maanantailta takana ja sitä ei kannata jännittää. Eihän se tietenkään mitään kivaa ole mutta lääkkeitä saa kyllä niin, että kipua ei tunnu. Kokoajan hoitaja vieressä kysyi, että haluanko lisää kipulääkettä. Lähinnä oli sellainen tunne, että jotain alapäässä touhutaan. Tuntuu kyllä mutta ainakaan mulla ei kipuna. Rauhoittaviakin saa mutta mä en ole niitä ikinä huolinut, kun en tykkää, että pää on niin sekaisin. Mutta kannattaa varmasti ottaa, jos vähääkään jännittää.

Sairaslomaa sain 4 päivää, koska siirto oli neljäntenä päivänä. Liikunnallisen työn takia sairaslomaa saan kyllä tarvittaessa enemmänkin. Ja kannattaa kyllä ottaa rauhassa siirron jälkeiset päivät. Mulla punktion jälkeen on ollut aina ihan hyvä olo eikä kipulääkettä ole tarvinnut ottaa. Pari päivää on kyllä mennyt ihan rauhassa. Eilen kävin jo tunnin rauhallisesti kävelemässä ulkona. Teki kyllä hyvää! Kävely on ihan ok mutta hyppelyitä/kertoja ei suositella, ettei normaalia isommat munasarjat kierry. Se on kuulemma vakava juttu. Nestettä pitää juoda reilusti. Näihin saat kyllä sitten ohjeet mutta on tietenkin hyvä tietää jo jotain etukäteen.

Tsemppiä munasolujen kasvatteluun!
 
Paljon onnea plussista @Mohan @Coconutt ja @Disco Volante :love:

@Tupsuli ei kai se pp5 nega vielä ole vielä mikään lopullinen tuomio, on niin aikaista vielä :) itsellä samat päivät tässä, meillähän oli alkionsiirto samana päivänä.... ajattelin testata ehkä maanantaina tai tiistaina, en kyllä jaksa itsekään sen pidempään odottaa :D

Tällä kertaa on ollut vähän erilaiset oireet kuin viimeksi, mutta kai niistä aika paljon menee ihan lääkkeiden piikkiin muutenkin... alkionsiirron jälkeen ei ollut tällä kertaa sellaisia vatsakipuja kuin viimeksi, vatsa ollut tosi rauhallinen kaikenkaikkiaan. Turvotusta kyllä on, ja kun palattiin torstaina mökkireissulta autolla (muutaman tunnin matka), niin oli ihan pakko avata housun napit kun tuntui että puristaa niin hirveästi! Tällä kertaa mulla on myös naama alkanut kukkia, ärsyttävää :( selkääkin tullut pari hormoninäppylää. Toivon että se ois hyvä merkki, mutta ei voi vielä tietää.

Ja ai niin, eilen oli ihan järkyttävä päänsärky joka ei talttunut yhdellä särkylääkkeellä, vaan vasta toinen vei säryt. Sekin näköjään molempien lääkkeiden sivuoire....

Tämmöistä tänne :D voi että sitä nyt kyllä tosiaan tarkkailee omaa kroppaa ihan suurennuslasin kanssa!:ROFLMAO:


Tsemppiä kaikille ivf-hoidoissa oleville ja niitä odottaville myös! @PumpuliNumpuli kyllä se aika hyvää tulosta lupaa, jos jo ekassa ultrassa on n. 10 follia... kyllä ne mun käsittääkseni siitä vielä kasvaa, mutta välttämättä ihan kaikissa ei oo munasolua (luulen että lääkäri on ehkä tarkoittanut sitä?). Mulla oli folleja ihan järkyttävän paljon, kun on pco, mutta munasolu oli vain vähän alle puolessa. Ja sitten se laatu ennen määrää - hyvistä munasoluista tulee hyviä alkioita, jotka kiinnittyy todennäköisemmin.
Punktion jälkeen on todella tärkeää levätä, siitä saa lääkärin kirjoittaman sairasloman. Itsellä meni viimeksi ihan nukkuessa muutama päivä. Lepo (ja veden juominen) on tärkeää siksikin, ettei tulisi munasarjojen hyperstimulaatiota.

@Lumitalvi tsemppiä sinullekin piinailuun :)
 
@Liiby sillä alkioiden pakastusajalla ei ole mitään merkitystä. Kun alkoi pakastetaan, niin sen aika pysähtyy aivan täysin. Alkio on sulattaessa aivan yhtä hyvä 1 vuoden kuin 15 vuoden jälkeenkin. Toki siis alkion sulatukseen ylipäätään liittyy pieni riski kuukahtamisesta, mutta se ei liity pakastusaikaan. Asiasta löytyy paljon tietoa esim googlaamalla "how long do frozen embryos last" jos englanti taipuu :) Tsemppiä uudelle kierrokselle!
 
  • Tykkää
Reactions: Liiby
Tänään testipäivä ja digitesti ilmoitti raskaana 2-3 <3 Nyt se on pakko uskoa, että joku tuolla kovasti yrittää nyt tarrata kiinni ja toivon niin että tällä kertaa kaikki menee hyvin :) On nämä hoidot ihmeellisiä, toivottavasti kaikki muutkin saisi näistä avun ja plussaisi. Hieman varovaisesti tässä vaiheessa uskaltaa ilota, sillä pitkä matka vielä edessä, ennen kuin vauva saataisiin syliin.
 
Moikka! Saisko hypätä joukkoon?
Tuolla toiveissa vauva 2021 olen kirjoitellut jotakin.
"Lyhyesti", meillä taustalla 1.icsi keväällä -18,joka epäonnistui aivan tyystin,miehen näytteestä ei löytynytkään siittiöitä vaikka aikaisemmin vähäisesti löytyi ja keräyksestä saadut solut pakastettiin liian myöhään niin meni pilalle.
Seuraavaan kiertoon 2.icsi, josta 5/18 tuoresiirrosta nega,pas 6/18 plussa mutta hcg nousi liian hitaasti ja epäiltiin vaikka mitä mutta tyhjeni itsestään kera hyytymien kun viikkoja olisi ollut ehkä 5-6.
Pas 8/18 nega ja alkiot pakkasesta käytetty.

Oltiin siis yksityisellä ja taloudellinen tilanne ei antanut periksi jatkaa, joten saatiin lähete julkiselle ja ensikäynti siellä 10-11/18 ja päästiin aloittaa 3.icsi heti. Punktio oli 12/18 mutta tuoresiirtoon ei päästy hyperivaaran takia.
Pas siis alkuvuodesta 2019 ja kuinka ollakkaan plussattiin ja täällä tuhisee aamupäikyillä kohta 10kk rakkaus

Nyt sitten huomenna alan tikuttelee ovista ja torstaina väliultra, elikkä pas suunnitteilla ja jos päivä osuu vaan kohdille niin siirtohan olisi ens viikolle pakkasessa kaks blastoa.

Edellisestä suhteesta pian 11v ja 8v luomumurut vielä lisäksi
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi ja Mohan
@MyMa
kiitos, näin lääkärikin sanoi, että pakastusajalla ei ole väliä, itsestä se vain tuntuu niin hullulta, että kun elämä on ollu pysähdyksissä vuosikaudet, niin miten sieltä voi enää herätä... mutta tiedän ettei kyseessä ole normaali pakastin vaan vähän toisenlainen..
 
Ultrassa näkyi enää 2 hyvän kokoista follia. Epätoivoinen fiilis tuli, kun niitä on enää niin vähän :cry: (lähtötilanne oli 10 kpl ja ehkä lisäksi yksi epäselvä), mutta lohduttavaa kuulla että niitä voi vielä ilmestyä lisääkin seuraavaan ultraan mennessä (lääkäri ei tosin tätä maininnut). Lääkäri meinasi kuitenkin että jatketaan hoitoa, kun ”yksikin hyvä riittää”.
 
  • Surullinen
Reactions: Disco Volante
On tää kyllä yhtä vuoristorataa. No, lyhen ylämäen jälkeen täällä tullaan taas lujaa alas. Mulla on ihan tasan tarkkaan samat tuntemukset, kun kaikissa edellisisissä eli epäonnistuneissa siirroissa. Pakko lähteä pienelle lenkille (joo, kävelyä vaan) tuulettamaan päätä. Mulla siis pp4 ja itsesäälimasennusfiilis. ;)

@Sabriiiina, nuo hymiöt vaan häippäsee. Muuttaa kyllä tosi paljon tekstiä tai sen tulkintaa. Sydämen oon saanut ❤ ja muita emojia, kun teen vanhanaikaisesti :) eli merkeillä.

@PumpuliNumpuli, yksi hyvä riittää ja toivotaan, että se siellä nyt kasvaa.

Mahtavaa @Mohan!
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
@PumpuliNumpuli ikävä kuulla tosiaan aikoinaan mulla tuossa vaiheessa mietittiin hoidon keskeytystä eikä lääkäri minullekaan sanonut, että niiitä voisi tulla lisää, mutta yllätys oli seuraavass ultrassa. Onko sulla taustalla tiedossa syy lapsettomuuteen?
Yksi hyvä riittää, näin se on.
 
Hei mites onko kenelläkään kokemusta Synarela-sumutehoidosta? Onko tullut sivuoireita? Tässä nyt kolmatta päivää sumutan, ja oireet on ihan päinvastaiset kuin pakkausselosteessa esitetään. Ei kuumia aaltoja, vaan palelua, ei rintojen kutistumista, vaan suurentumista :D no kaikkea varmaan voi olla. Mietin tuleekohan menkat ajallaan, että pääsis Zumenoniin käsiksi vai venäyttääkö Synarela kiertoa... ? Kellään kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:
Hei mites onko kenelläkään kokemusta Synarela-sumutehoidosta? Onko tullut sivuoireita? Tässä nyt kolmatta päivää sumutan, ja oireet on ihan päinvastaiset kuin pakkausselosteessa esitetään. Ei kuumia aaltoja, vaan palelua, ei rintojen kutistumista, vaan suurentumista no kaikkea varmaan voi olla. Mietin tuleekohan menkat ajallaan, että pääsis Zumenoniin käsiksi vai venäyttääkö Synarela kiertoa... ? Kellään kokemusta?
Mulla ei ollu mitään oireita siitä, on varmaan hyvin yksilöllistä. Menkat kyllä pari päivää myöhästy.
 
  • Tykkää
Reactions: Liiby

Yhteistyössä