IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Siis tää ei oo todellista... olin niin valmistautunut siihen, että päästään ensi kierrossa alkionsiirtoon. Ottaa kyllä niin päähän, jos se nyt tästä taas siirtyy useamman kuukauden eteenpäin!
Mutta eipä tätäkään kukaan ois voinut etukäteen tietää, eikä tämmöiseen voi varautua. Tuntuu kuin koko universumi ois nyt mun raskautumista vastaan :rolleyes: Sitä kuuluisaa kärsivällisyyttä nyt kyllä koetellaan.

Mulle ei oo kyllä vielä tullut mitään ilmoitusta että alkionsiirtoja ei tehdä, mutta ehkä HUS ei sitä vaan kaikille lähetä, varsinkin kun nyt ei ole mitään aikaa vielä varattuna enkä ole päässyt ilmoittautumaankaan alkionsiirtoon (kuukautisten pitäis alkaa loppuviikolla). Pitää varmaan itse kysellä, miten pitkälle homma taas siirtyy.
 
vierailijaa
Tänään Viuhkassa (HUS) tehtiin vielä punktioita, mutta eivät suositelleet tuoresiirtoa, koska ensimmäiset 12 viikkoa ovat kriittisiä sikiölle koronan ja muiden kuumeisten infektiotautien vuoksi. Tuoresiirron olisi vielä saanut tämän päivän tietojen perusteella loppuviikolle, mutta voi olla, että tilanne on muuttunut tämän päivän hallituksen uusien linjausten myötä. Ilmeisesti myöskään luonnollista raskautumista ei voi tällä hetkellä suositella terveydenalan ammattilaisten toimesta.
 
Hemmetin korona. Tuntuu kyllä siltä, että sitä ei koskaan onnistu raskautumaan kun aina tulee jotain :(
Tein eilen pp10 clearblue raskaustestin ja kylmä "Ei raskaana" -tekstihän sieltä tuli. Veti kyllä maton jalkojen alta, kun samana päivänä selvisi, ettei siirtoja toistaiseksi tehdä. Ottaa kyllä niin koville.
Kai tässä pitää varautua odottamaan syksyä?!
 
@vauvameille Kyselit siirrosta raskautuneiden tuntemuksia. Mulla alkoi noin viikkoa ennen plussaa tulla pieniä pahoinvoinnin aaltoja. Ne kesti ihan ehkä 10 sekuntia ja tuli 1-2 kertaa päivässä, ei edes joka päivä. Plussan tienoilla pahoinvointia oli jo enemmän ja se jatkui aina varhaisultraan asti. Lisäksi ennen plussaa hajuaisti terävöityi, jääkaappi haisi ihan kuolemalta ja heti kotiin tullessa haistoin, että jaaha bioroskis viemättä :D Ja luget alkoi imeytyä tosi hyvin. Ennen plussaa mulla lirui aina sellaista maitomaista lierua päivän mittaan, mutta plussasiirrossa tuntui että melkein kaikki imeytyi (se kuori aina pullahti sitten pihalle kyllä). EDIT nyt huomasin juuri että olit tänään testannut negan, pahoittelut :(

Esikoisen raskaudessa (pakastesiirrosta myös) ei ollut noita pahoinvoinnin ja hajuaistin oireita, eli kyllä raskaudetkin voi olla ihan erilaisia. Nyt menossa RV 10+5 ja tämä raskaus alkoi 2. IVF 4. siirrosta.

Niin ja @Rusakkonen meidän klinikalla (yksityinen) suositaan siirtopäiväksi kp20. Mulle tehty siirrot kp 23 (nega) ja kp28 (!) josta tuli nega, mutta lääkäri vakuutteli että PASsissa ei ole kovin tarkkaa eikä uskonut että myöhäinen aika olisi se avaintekijä. Tämä raskaus alkoi sitten kp20 siirrosta. Kaikkien siirtojen kp:ta en muista.

Vierailijan kommenttiin, että raskautumista ei suositella luomunakaan nyt koronan aikana, niin sanon että en usko. Tällaista ohjetta ei kyllä ole missään annettu. Kannattaa lukea vaikka tuo yllä linkattu ESHRE ohje ja samoin THL:n ohjeet raskauden suhteen.

MyMa
 
  • Tykkää
Reactions: vauvameille
Blu
Meillä olisi siirto ensi viikon tiistaina. Eilen klinikalla sanottiin, että pyrkivät hoitamaan meneillään olevat hoitokierrot loppuun, mutta että kannattaa varautua nopeastikin muuttuvaan tilanteeseen. Tämä siis Tayssissa.
 
vierailija
.......

Vierailijan kommenttiin, että raskautumista ei suositella luomunakaan nyt koronan aikana, niin sanon että en usko. Tällaista ohjetta ei kyllä ole missään annettu. Kannattaa lukea vaikka tuo yllä linkattu ESHRE ohje ja samoin THL:n ohjeet raskauden suhteen.

MyMa
Mielestäni ESHRE nimenomaan suosittelevat, että raskaaksi tulemista nyt pitäisi välttää, ja suosittelevat, että alkionsiirtoja ei tehdä. Toteavat myös ettei ole näyttöä ongelmista mutta ei voida tietää. Eri klinikat sitten varmaankin soveltavat tätä omalla tavallaan.

As a precautionary measure - and in line with the position of other scientific societies in reproductive medicine - we advise that all fertility patients considering or planning treatment, even if they do not meet the diagnostic criteria for Covid-19 infection, should avoid becoming pregnant at this time. For those patients already having treatment, we suggest considering deferred pregnancy with oocyte or embryo freezing for later embryo transfer.

Lähde: https://www.eshre.eu/Press-Room/ESHRE-News#CoronaStatement27feb
 
@MyMa kiitos paljon! Toisten oireita on aina kiva lukea. Mulla ei ole edelleenkään oireita, pelkästään vatsassa alkaa olemaan menkka tuntemuksia. Olen jo kyllä luopunut toivosta, kun pp10 sain negan ja en usko, että se voisi muuksi muuttua. Sen verran hyviä nuo clear bluet ovat.

Tosin tuo lugejen ihmeytyminen kyllä nyt kolahti. Useampana päivänä on tosiaan vain se kuori pullahtanut ulos ja olo ei ole sellainen kun olisi kussut housuihin :D Myös ihmettelen, et luget ei mielestäni enää "haise". Alkuun niissä oli tosi vahva ominaishaju joka tuntui pöllähtävän todella voimakkaasti, mutta ei enää. Tai sit olen vain tottunut. :D

Vikan lugen laitoin eilen, et eiköhän ne menkat sieltä kuitenkin ala.

Perjantaiksi määrätty r-testi ja tulos pitää ilmoittaa omapolkuun. Kai tämä kannattaa tehdä, vaikka alkion siirtoon ei kuitenkaan pääse. :(

Voimia teille kaikille, joiden hoidot ottaa kolauksen koronan takia.
 
Miksiköhän tämä ei aina ilmoita uusista viesteistä

Ihmettelin ko niin hiljaista ja nyt ajattelin tulla kysymään @vauvameille ,että joko on innostunut testailemaan. Harmi, että negaa näytti. Ite meinaan kiltisti oottaa maanantaihin omaa testausta.

Harmi myös teän kaikkien puolesta, jotka ette pääse nyt hoitoihin. Mullaki odottaa tämän jälkeen pas huhtikuun loppupuolella, saa nähä mikä tilanne silloin, siis jos sinne joudutaan.
 
vierailija
kaiken odottamisen jälkeen päästiin tekee meidän kolmas ivf ja nyt punktion jälkee hommat keskeytettiin että voi masentaa.. ihan kun tässä ei olis tarpeeksi jo odoteltu...

onko veikkauksia kuinka kauan menee että päässään kaikki takas hoitoon?
 
Blu
Meille soitettiin tänään, että jos haluamme siirtoon niin pääsemme sinne tiistaina. Mutta eivät voi taata, että on täysin turvallista kun tutkimustietoa ei juuri ole. Jättivät siis valinnan meille. Vaikka tuntuukin tosi paskalta kolmen viikon (ja seitsemän vuoden) valmistautumisen jälkeen, niin minusta tuntuu nyt parhaalta olla menemättä siirtoon. Siispä otin äsken estradot-laastarit irti ja en laita enää lugeja illalla. Harmittaa ja ahdistaa. Mutta eipä tälle nyt mitään voi.
 
@Pinnii ja @Blu kurjaa! Harmittaa kyllä teidänkin puolesta. Mutta ei tälle nyt vaan mitään voi, toki pitää miettiä sen mahdollisen lapsen terveyttäkin. Toivottavasti saadaan tietoa siitä, miten tuo koronavitus sitten mahdollisesti vaikuttaa - mutta siihen voi mennä aika kauan, koska se virus on lähtenyt leviämään vasta joulukuussa ja ne jotka on silloin (Kiinassa?) tulleet raskaaksi, synnyttävät vasta syksyllä... ja niin edespäin.

Sinänsä en koe että itsellä ois tän asian kanssa mikään kamala kiire, mutta ajatus siitä, että pitäisi odotella syksyyn asti, ei kyllä yhtään lämmitä. Ja tää epävarmuudessa eläminen on raskasta. Tosin sitä se on varmasti kaikille. Voimia teille kaikille muillekin, joiden haave vauvasta siirtyy hamaan tulevaisuuteen!
 
Viimeksi muokattu:
  • Rakkaus
Reactions: Blu
Toki tämä on maailman murheista tällä hetkellä pienin, mutta kyllä itsekin mietin, että eikö sitä sitten ole tarkoitettu... Mulla siis tämä vuosi enää aikaa julkisella, enkä yksityiselle aio mennä.
Pakkasessa olisi 4 alkiota, mutta liekö niitä ehditään edes kokeilla siirtää.
Voimia meille kaikille tässä tilanteessa, ja toivotaan, että edes kesä saadaan viettää ulkona!
 
Toki tämä on maailman murheista tällä hetkellä pienin, mutta kyllä itsekin mietin, että eikö sitä sitten ole tarkoitettu... Mulla siis tämä vuosi enää aikaa julkisella, enkä yksityiselle aio mennä.
Pakkasessa olisi 4 alkiota, mutta liekö niitä ehditään edes kokeilla siirtää.
Voimia meille kaikille tässä tilanteessa, ja toivotaan, että edes kesä saadaan viettää ulkona!
Mä oon luullut että kaikki pakkasalkiot kyllä siirretään vaikka klinikan ikäraja tulisi vastaan mutta uusia hoitoja ei aloiteta. Toivottavasti näin. Ja tsemppiä meille taas tähän iänikuiseen odottamiseen. <3
 
  • Tykkää
Reactions: janitainen
@janitainen munki on pakko tulla lohdutteleen että ihan varmasti siirretään vaikka ikä tulis vastaan, ne on teidän alkioita. Ja vaikka jos hypoteettisesti ajateltais että ei edes siirrettäis ikärajan takia niin kyllähän tälläsen poikkeustilanteen takia pitää joustaa. Nimenomaan uusia stimulaatioita ei aloteta tietyn iän jälkeen. (tässäki pitäis nyt joustaa jos jollaki jää yritys käyttämättä kun hoitoja ei tehdä.)

Minusta on muutenki outoa kun täällä aika ajoin tulee epäselvyyksiä alkioiden suhteen. Älkää nyt hyvät ihmiset luulko että niitä heitetään roskiin kun vaivalla saatu aikaan vaan koska jotku rajat jo täyttyy.

Tsemppiä kaikille joiden hoidot peruuntuneet keväältä <3
 
  • Tykkää
Reactions: janitainen
Jonon jatkoksi tännekin. Tervehdys, meillä siirrettiin maanantaina blasto ja nyt jännäillään, kuinka meille käy. Edelliset 2 pas:A tehtiin viime kesänä ja viimeisimmästä alkoi onnistunut raskaus, joka valitettavasti sikiön graavin (väistämättömään menehtymiseen johtavan epämuodostuman takia) oli keskeytettävä rv 15. Siinä sitten sopivasti oli joulunpyhät ja klinikan koulutuspäivät, niin siirto venähti tänne maaliskuulle. Mutta josko meitä nyt onnistaa. Itsellä kaikesta huolimatta skeptinen olo, negaa odottelen. Kaiken piti siirron aikaan olla priimaa, alkio oli avautumassa kuorestaan, meni oikeaan kohtaan, limis hyvä ja alkiokin oli oikein jakautunut. Mutta. Mistä näistä koskaan tietää? Kuun vaihteessa nähdään, mitä testiin piirtyy. Tilasin jo läjäpäin erilaisia r-testejä tuleviin kiertoihin
 

Tuossa kuvassa teurastettu CB:n pregnant/not pregnant testi, joka tänä aamuna näytti negaa. Kun nyt olen sitten malttamaton kuitenkin, niin aamupissasta täräytin tämän ja Sofin liuskan. Ja koska kuvittelin tuossa liuskassa Näkeväni jotain niin päätin uittaa tuon CB:n. Hölmö minä! Ja nyt ”hävettää”. Tosin, tuleeko noihin cb:n tikkuihin aina kaksi viivaa?
 
vierailijaT


tässä myös eilisiltainen ja tämän aamuinen Sofi liuskatesti.
Onhan siinä keskimmäisessä tikussa haalea haamu. Siitä se sitten vahvistuu tai laimenee! Tikut on mielestäni CBtä parempia. Et käyttänyt Pregnyliä irrotukseen, mikä voisi vaikuttaa testiin? Muuten siinä on mielestäni kiinnittymisyritys, lähipäivät kertovat vahvistuuko viivaksi ja raskaudeksi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Handuliini

Yhteistyössä