IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Lullaby suosittelen ainakin Dextran konsultoimista. Me vaihdettiin nyt tähän viidenteen hoitoon sinne, ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Mulla oli lääkärin mukaan "jäänyt päälle" hevosannosten käyttäminen hoidoissa, joka kuulemma esim. huonontaa limakalvoa. Tässä hoidossa mulla oli Elonva 150iu kp3, Menopur 75iu muistaakseni kp:t 4-9 ja sit vielä pari päivää Menopur 150iu, ja Orgalutran jarruna. Irrotukseen Pregnyl 5000iu JA Gonapeptyl, joka oli mielestäni jännä yhdistelmä. Kiinnittymispiikiksi vielä myös Gonapeptyl. Mutta siis noin "vähäisillä" lääkemäärillä saatiin 15 kypsää munasolua, kun esim. pitkän kaavan hevoskuurilla 10. Mun AMH oli ainakin viime vuonna 2,1.
 
Punktio takana, kuusi saatiin kypsää talteen. Maanantaina istutus ja piina alkaa sitten siitä. Pitkällä kaavalla olis toivonut runsaampaa määrää mutta eihän se vaadi kuin yhden onnistuakseen. Synarelan ja puregonin yhdistelmä on ollut toimiva minulle, paljon vähemmän sivuoireita kuin viime ivfssä ja passissa.
 
Viimeksi muokattu:
Lullaby, juu niistä yhdeksästä 5 taisi hedelmöittyä, mutta yksi tippui viljelyssä. Ne viljeltiin 4 päiväiseksi täällä paikallisella klinikalla, kun he eivät ole viikonloppuisin auki, joten perjantaina 3 pakkaseen ja 1 tuoresiirtoon. Sit mulla meni hermo polin touhuun, alkiot siirrettiin keväällä Dextralle ja tämä raskaus sai alkunsa siis viimeisestä hitaimmasta pakkas-sankarista <3. Ne kaikki kolme sulatettiin huhtikuussa, viljeltiin yön yli ja silloin siirrettiin yksi, kaksi muuta meni blastoina takaisin pakkaseen. Sitä ennen mulle tehtiin ERA. Kovin on pitkä ja mutkikas matka siis kaverilla jo ollut.

Dextralle kyllä lähtee täältäkin ihan täydet pisteet, olen saanut superhyvää hoitoa myös muilta lääkäreiltä silloin kun Simberg on ollut lomalla tms. Esim. keväällä toisen siirtoyrityksen yhteydessä, kun aloin vuotaa siirtoa edellisenä päivänä, Varila otti mut aamupäivällä ylimääräisenä vastaan tilanteen tsekkaamiseksi ettei alkiota turhaan sulateta. Ja käytti aikaa 45min jatkon pohtimiseen ja suunnitteluun! Mulla on klinikalle 270km matkaa, joten välillä on tullut taukoa ihan siksi ettei jaksa koko aikaa säätää kalenterin ja klinikalla ravaamisen kanssa, mutta ainakin toistaiseksi näyttää että se kaikki kannatti, tänään 11+0.

Ymmärrän kyllä hyvin sun syyt pysyä nykyisellä klinikalla, mutta kyllähän mielipiteen voi kysyä vaikkei vaihtaisi kokonaan? Dextra olis tiputtanut mulle esim. intralipidit pelkästään, jos olisin saanut täällä sovittua hoidot järkevästi (eli just tehty ERA huomioiden jne). Mutta eipä näitä kiinnostanut oppia tai joustaa... Siis julkisella.
 
Kiitokset tervetulotoivotuksista!
Juuri tällä hetkellä makailen punktion jälkeen Dextran sängyssä. Pari päivää sitten toisen ultran jälkeen oli aika pettynyt fiilis, kun lääkäri sanoi että follikeleita näkyi 10 hyvänkokoista. Ekan ultran jälkeen oli toiveita enemmästäkin.
Noh, nyt sitten punktiossa saatiinkin kaikkien yllätykseksi 23 munasolua! Osa follikkeleista oli siis ollut vähän piilossa... :) Perinteinen IVF tehdään, nyt sitten jännätään huomiseen miten hedelmöittymisen kanssa käy. Tässä vaiheessahan on toki mahdollisuus romahdukseen, kun tämä on meidän ensimmäinen IVF, eikä mitään tietoa miten meidän solut toimii yhdessä... Huomenna aamupäivästä sitten tietoa saadaan.
Mies on ollut ihanasti tukena joka askeleella.

Mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että tämä uusi lääkeyhdistelmä (Elonva, Menopur - Ovitrelle, Gonapeptyl) toimi minun munasarjoille paremmin kuin Gonal F - Pregnyl. Eikä tosiaan mitään sivuvaikutuksia itselleni tullut noista tehokkaammistakaan hormoneista.

Pahoin pelkään, että meillä ei hirveästi mahdollisuuksia enää ole julkisella puolella ikäni takia. Jos tosiaan Helsingissä on 7 kk IVF jonot, huh! Näinpä kovasti toivon, että meitä onnistaisi tässä hoitokerrassa. Olen toki lukenut monen tarinoita lukuisistakin yrityksistä ennen tärppiä, nostan hattua kaikkien teidän sinnikkyydelle! Meillä 40- v lähestyvillä tai tuon rajapyykin ylittäneillä ei kovin paljoa aikaa vaan enää ole.

Jaksamista, tsemppiä teille kaikille! Toivotaan onnistumisia!
 
  • Tykkää
Reactions: SalamaT
Minua ahdistaa pitkä viljely. Isoin osa alkioista jatkaa nyt maanantaille (13 kpl), mut luulen ettei niistä kyllä minun historiallani jää yhtäkään jäljelle :( Eli veikkaan, ettei PAS onnistu ja koko leikki täytyy aloittaa alusta. Tämä uusi lääkäri nyt päätti, että pitkä tehdään, huooh.....
 
Minä myös liputan Dextran puolesta. Ottavat hyvin yksilöllisen hoitolinjan ja kuuntelevat paljon omia toiveita. Aina ovat järjestäneet sopivat ajat ja niin lääkärit kuin labrakin tuntuvat joustavan tarvittaessa. Itse tykkään omasta lääkäristäni tosi paljon, mutta myös muut ovat todella hyviä. Klinikan hoitajat ovat myös tosi kivoja. Toki muillakin klinikoilla varmasti saa hyvää hoitoa, mutta meille Dextra valikoitui jo senkin takia, että siellä ollaan ajantasalla nykylapsettomuushoidoissa ja testeissä.
 
Harmi tosiaan kun täälläkin päin on Dextra muttei tee ollenkaan lapsettomuushoitoja.. kai sitä pitää jossain vaiheessa niiltäkin kysellä, siis Helsingistä, varsinkin jos tuolla meinataan vaan jatkaa pitkiä kaavoja ilman mitään hyötyä.. kai ne s.postikyselyihinkin vastaa? Tykkäisin mieluummin kirjottaa kun soittaa.

marrasmai, minkälaisia annoksia sulla aiemmissa on ollu ja onko ne kaikki ollu pitkiä kaavoja? Entä minkä ikänen oot? Lääkärin mukaan näin vanhoilla vaikka ois suht hyväkin amh niin soluissa tapahtuu "hormonaalista kuolemaa" (kivakiva..) ja siks ei saa enää ulos niin monia :( oon miettiny kans että laiskistuuko munasarjat ennenaikojaan jo noihin hevosannoksiin, mut toisaalta jos ei vähempikään tehoo enää niin mitä sille sit vois...
Onhan se outoo että keväällä vielä oli annoksena "vaan" 300iu jolla tuli 8 solua, elokuussa sit 450iu ja tuli enää vaan 6 solua!? En tiä sit mitä tapahtus pienemmällä annoksella, vai tapahtusko enää yhtään mitään.... no nyt on siis elonva 150 ja lisäks puregonia 350 joskus 7pv elonvan jälkeen. Pakko kai kysyä tosta limakalvon huonontumisestakin, tai kannattasko kokeilla annoksen vähennystä, vaikka tuskin ne mihinkään suostuu jollei oo niiden mielestä järkee.
Todella hieno tulos kyllä SalamaT.. raskaus ja vielä 2 blastoa pakkasessa! Itellä nykytilanteessa sekin ois jo valtava erävoitto jos pääsis tuoresiirtoon ja ois toinen blasto (vaikka edes heikkolaatusempikin) pakkasessa.. plussa tuntuu jo joltain kaukaselta utopialta :notworthy:(n)

gemmy, kyllä tuosta määrästä varmaankin joku parhaimmisto sinne pidemmälle jaksaa! Mä ite taas haluan mahdollisuuksien mukaan aina pitkän viljelyn kaiken uhallakin ja vaikka ois miten vähänkin alkioita...en usko että ne kohdussa kehittys sen paremmin ainakaan jos ei oo kehittyäkseen. Vältyn vaan turhilta siirroilta (ja toivomiselta).
 
Oon miettiny aika paljon Lullaby just tuota kehon tottumista hormonimääriin. kun luin yhden tarinan...tosin se oli jenkkiläinen pariskunta, mutta loppujen lopuksi heille kokeiltiin ihan kevyttä stimulaatiota monen tuloksettoman tai huonotuloksisen hoidon jälkeen, joissa hormonimäärät oli hurjia ja tämä kevyt stimulaatio toi parhaimman tuloksen ja he saivat alkioita enemmän ja lapsenkin. Oon kyllä itte sitä mieltä, että keho tottuu näihin, ainakin itsestä on tuntunut siltä. Esimerkiksi mun rinnat ei oo enää pitkään aikaan reagoineet pregnyliin millään tavalla ja ekoilla kerroilla ne pamahti aina todella kipeksi. Miksei näin voisi käydä muidenkin hormonien kohdalla. Toisessa hoidossa kun oli sama koktaili ku ekassa, munasarjat reagoi tosi huonosti. Sitte kolmannessa menopur toimi paremmin. Sen kun tietäis mistä tää homma on milloinkin kiinni ja mikä sitten sen onnistumisen tuo.

Tsemppiä naiset❤
 
Lullaby ekan hoidon määriä en muista, mutta oli lyhyellä kaavalla ja Ovitrelle irroitukseen. Se meni ihan puihin ja saatiin vain yksi 2-päiväinen surkimus siirrettyä, pakkaseen ei mitään. Sen perusteella sitten pitkä kaava, josta 10 solua ja yksi huono blasto, pakkaseen ei mitään järkevää. Olisko ollu jotain 300 luokkaa Menopuria. Leipäännyttiin lopullisesti klinikkaan ja vaihdettiin Suomeen j Fertinovaan. Siellä tais olla Elonva ja Gonal ehkä jotain 275-325iu. Neljännessä pelkkä Gonal jotain yli 300iu, en muista ihan tarkkaan. Oon 35 (ens viikolla 36), ei oo löydetty mitään vikaa, ovuloin joka ikisessä kierrossa normaalisti.

Allekirjoitan ton lääkkeisiin tottumisen kyllä myös. Mullakaan ei oo Pregnyl tehny mitään oireita enää aikoihin. Sen sijaan pikkunaksut Ovitrellea tukilääkkeenä tässä hoidossa tuntui ihan kunnolla.

Edit: Siis vain 2. hoito pitkällä kaavalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Siida ja lullaby
@lullaby joo on eka hoito. Määki oon samoilla linjoilla muiden kanssa että kyllä näihin hormoneihin varmasti keho tottuu, tottuuhan se muihinki lääkkeisiin. Epäasiallista kohtelua olet kyllä saanut. Luulis tosiaan että yksityisellä ois enemmän joustoa.. :unsure:

@Amagara82 Tsemppiä pian alkavaan piinaan (y)

@babydreams kivasti tullu soluja. (y)

Tässä nyt uutista sulateltu yön yli. Eihän tää nyt huonoin mahdollinen tilanne oo ja tosiaan ku se ykski hyvä alkio riittää. Toivottavasti solut ois sit parempia. Mut ei tää tilanne siltikään hyvältä tunnu siitä ei pääse mihinkään. Jos jotain positiivista niin eipä pitäis punktion olla kovin pitkä :ROFLMAO:

Olimpa muuten hiukka kipee ultran jälkeen. :confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Amagara82
Ja sain siis Synarelasta niin kammottavat oireet että olen jyrkästi kieltäytynyt enää edes harkitsemasta pitkää kaavaa sen jälkeen.
Niin mullakin on ollu periaatteena kieltäytyä sen jälkeen kun julkiselta pääsin/jouduin vaihtaan yksityiselle, mutta jos (kun) haluan jatkaa yrittämistä niin ilmeisesti tää paska on kärsittävä taas läpi...:devil:
 
Asiat valvottaa. Kirjoittelin pari viikkoa sitten siitä, kun elämä on jäissä hoitojen takia. Mitään ei uskalla suunnitella jne. No. Ei ole enää. Hain uutta työtä. Sellaista mitä haluan tehdä. Menen ensi viikolla haastatteluun. Jos paikan saisi. Työ vaatisi muuttoa toiselle paikkakunnalle. Koko perheeltä. Asioita on selvitelty ja ne ovat mahdollisia. Muutos vaatii kaikilta paljon, mutta sitä helpottaa paluun mahdollisuus. Ristiriitainen on olo. Työn saaminen tarkottaisi hoitojen lykkääntymistä puoli vuotta eteen päin, koska tehtävä on äitiysloman sijaisuus. Mutta tuntuu, että se on kortti, joka täytyy kääntää, jos sellainen käteen jää. Toki, tänä nyt menossa olevaa hoitokiertoa en aio jättää kesken. Otetaan nyt asenteella herran haltuun. Jos raskaus alkaisi ja saisin työn, en tietenkään voisi ottaa sitä vastaan. Ristiriitaista on se, että todella haluaisin tehtävään ja silti hirvittää se, että taas olisin vanhempi ja hoidoissa käyminen olisi käytännössäkin vaikeaa. Mutta tämä muutos olisi parisuhteen kannalta mahdollisuus.
 
lullaby toivotaan että joku jatkaa blastoksi, mutta todennäköusyyttä pidän pienenä. Mulla pco ja aiemmista hoidoista 22kpl 3-päiväisiä alkioita mikään ei ole ollut pakastuskelpoinen saatikka tullut blastokystiksi. Siksi yleensä tuoresiirto. Siirtoja ollut vaan 2kpl. Toisen hoidon "huono, ei pakastuskelpoinen ja hiukan kummallinen alkio" on 2,5 v. poika. Epäilivät Dextrassa, että solut ei jotenkin oikein kestä maljaviljelyä ja siksi parempi siirtää ajoissa kohtuun. Mä en ole vielä päässyt turhien siirtojen limboon. Toivoisin vaan et pääsis siirtoon niin sitten olisi edes minitoivo.

En ole huomannut lääkkeisiin tottumista, mutta toisaalta mulle ei ole koskaan tullut niistä mitään oiretta. Aika jännä et pienellä voiskin tulla parempia tuloksia. Mobtakohan viikkoa sitä pientä annosta sit pistellään että jotain lähtee kasvamaan? (n) Varmaan aika kauan.
 
Lullaby musta tuntuu ihan käsittämättömältä että sut voidaan yksityisellä "pakottaa" pitkään kaavaan. Mä oon ilmoittanu lääkärille heti ekana että joko tehdään lyhyellä kaavalla tai ei tehdä ollenkaan (eli vien rahani muualle). Mehän käydään Ruotsista hoidossa Dextrassa, mikä on aivan helvetin hankalaa ja kallista, mutta mitäpä sitä ei edes sen yhden lapsen saamiseksi tekisi.
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Anteeksi omanapainen päivitys....piinapäivät matelee. Nyt menossa pp10. Ei mitään raskauteen viittaavaa oiretta edelleenkään. Testannut en ole ja en aiokkaan ennen virallista testipäivää. Olen aika varma et menkat tekee tuloaan kun eilen ja tänään ollut päänsärkyä. Sit flunssa vaivaa edelleen. Oon jo luovuttanut kyllä....lähtökohtaisestikin kun siirrossa oli näkyvyys ongelmia niin luotto onnistumiseen meni sen myötä. Mietin jo et pitäiskö taukoa hoidoista ja siirrettäs ainoa pakkasessa oleva alkio vasta ensi vuoden puolella. Tuntuu et tarttis tästä hoitorumbasta ja pettymyksistä taukoa.
 
Zoona, onnea työkuvion kanssa! Toivottavasti se, ja sen myötä muutkin asia alkaisi kääntyä parhain päin!:)

Toiveikas81 , jaksamista piinapäiviin.

ON: Minä säheltelen täällä lääkkeiden kanssa. Tai siis ei mitään vakavampaa, mutta ostin vahingossa apteekista irrotuspiikin, kun piti ostaa orgalutraa. Huomasin kyllä virheen sitten heti kotona... Mutta sitten lähimmässä apteekissa ei ollutkaan orgalutraa, ja taas piti kysellä muista apteekeita. Ja ne taas meinas myydä jotain halvempaa vaihtovalmistettaa (mulla on katto täynnä, joten olis pitänyt orgalutrasta maksaa 5 euron sijaan 90 €... No sain sitten lopulta kuitenkin sen mitä lääkäri oli määrännyt.

Maanantaina siis pistän orgalutran. Mietin tässä vaan, että mulla olis alkuviikosta luomukierrossa jo ovisaika, joten toivottavasti munasolut ei pääse karkuun ennen jarrun pistoa. Ja toinen huolettava asia on se, että mulla tuhruttelee punaisenruskeaa vuotoa aika paljon vessassa käydessä. Miten mun limakalvo muka mitään kasvaa, kun kokoajan vuotelee...? No ei voi muuta kuin pistellä ja odotella ekaa ultraa. Voi jospa siellä joku munasolu kasvais kerättäväksi asti! Toivon, toivon...
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästa aikaa linjoilla!

Domille alkuun pahoittelut ettei onnistunut :cry: tosi kurja! Mutta peukkuja pidellään jatkoon! (y)

Siida tuplaonnittelut!  mikä uutinen :)

Marrasmai mehän käytiin samalla klinikalla kun te täällä Ruotsissa. Kurja että teillä ei täällä onnistunut hoito! Mutta kiva kuulla että nyt näyttää tilanne hyvältä teillä :) minulla sillon reilu vuosi sitten oli kilpirauhanen vähän epävarma joka takia sitten viime talvena sain radiojodia. Kilppari rauhoittui ja nyt sit sen jälkeen ekalla tärppäsi.

Toiveikas81 peukut pystyssä! 

Mulla oli plussan jälkeen pitkään pientä vuotoa joka huolestutti kovasti. Alkuun jatkuva pahoinvointi joka lieveni. Kaikki oireet alkoivat lieventyä vk 7-8.olin tosi epävarma tilanteesta. Mutta nyt perjantaina oli ultra ja pieni sydän siellä sykki <3 helpotus!

Tsemppiä kaikille hoitoihin!:)
 
Täällä ollut puhetta pitkästä kaavasta. Mulla toteutettiin toka icsi pitkällä kaavalla ja oli kyllä rankka. Loppupeleissä me saatiin sama määrä alkiota kuin lyhyessä kaavassa eli 1 tuoresiirtoon ja 2 pakkaseen. Ainut ero vaan et nyt viljeltiin blastoiksi asti. Et vähän oon tässä pohtinut oliko toi pitkä kaava nyt sit hyvä vaihtoehto. Toki punktoitiin soluja paljon enemmän mut suurin osa kuukahti matkalla. No tulipa kokeiltua. Jos kolmannelle kierrokselle joudutaan niin sit pitää kyllä miettiä kumpi kaava on parempi.

Nyt ehkä pikkasen on toivo herännyt kun menkat ei oo vielä alkaneet. Tää siirto tehtiin luonnonkiertoon ja menkat olis pitänyt alkaa pe tai viimeistään eilen kun mun kierto on 28 päivää. Mut toisaalta mun tuurilla ne alkaa sit huomenna. Et ovat muuten vaan myöhässä. Äh en haluais pettyä...on tää niin sanonko mistä!
 
Mut saa poistaa piinailijoista. Alkoi sit menkat nyt aamulla. On tää niin mun tuuria...just kun eilen annoin itselleni vähän toivoa niin näinhän sit käy. Itkuksi meni tämän aamun vessareissu. Tällä hetkellä oon niin kypsä tähän hommaan ja usko raskauteen täysin nolla. Joten seuraava ja viimeinen pakastealkio siirretään kyllä vasta tammikuussa jos se klinikalle passaa. Nyt vaan ei kerta kaikkiaan jaksa. Takki on niin tyhjä. Keskityn nyt omaan hyvinvointiin ja pohjamudista nousuun. Tsemppiä ja parempaa onnea teille!!!
 
Toiveikas81 :cry: Voimia pettymykseen ja tsemppiä nousuun.

ON: alavatsa vähän väliä kipeä. Jotenkin mä pelkään, että limakalvo on keskiviikkona superpaksu, liian paksu, kun se luonnostaankin on varsin hyvä kasvamaan. Toinen mikä on ihan varmaa on se, että työhaastattelu ja siirto osuu samaan aikaan :cry: Paikkojen etäisyys on sitä luokkaa, että toisesta täytyy sitten luopua. Olen ollut viikonlopun ristiriitaisissa mietteissä. Mikä minulle on tärkeää. Lapsi, työ vai whaat? Lapsi, perhe, mutta kun usko näihin hoitoihin on ihan nollissa. Nyt olen puputtanut progynovaa hevoskuurilla ja silti alusta asti on ollut tunne, ettei tästä mitään tule. Pelkään, että vaikka jäisin odottamaan raskauden alkua ja luopuisin työmahdollisuudesta, jäisin tyhjin käsin. Sitten olisin entistä katkerampi ja kaipaisin edelleen erilaisiin hommiin/pois nykyisestä työstä. Toisaalta hoitojen jäädyttäminen esim. 4 kk ajaksi tuntuu ihan samalta, kun nytkin on tässä vuosi vierähtänyt pettymys-uusi nousi-toiveikkuus-pettymys-kierteessä. Toisaalta se on taas 4 kk + määräätön aika yritystä, odotusta jne. Olen stressaantunut hoidoista tai jotain on sekaisin hormonitoiminnassa. Leuka kukkii ja kierrot venyy.
 
@Zoona tästä viimeisimmästä viestistä välittyy kyllä jotenki sellanen olo että se työpaikan vaihto vois olla se oikee ratkasu tähän hetkeen. Vaikka isoja muutoksia seki vaatii jos täytyy muuttaa ja kaikkee. Mä oon vasta pari kertaa vaihanu työpaikkaa vaikka periaatteessa oon tykänny edellisistäki mutta vaihto on aina kannattanu. :) varmasti ihan hirveen vaikee valinta sulla tulee olemaan edessä.

@Toiveikas81 voi itku :( ens vuonna sitte uusin voimin.

Eilen illalla pistetty ovitrelle, huomenna sit punktio. Jännittää.
 
Toiveikas81 , voi että! Voimia!

Dino onnea matkaan!

Minulla tänään alkoi olgalutra. Viime yön valvoin ja mietin vaan mikä kaikki voi mennä pieleen, ja todennäköisesti menee. Verituhrua vuotelee edelleen... Ja lauantain hyvä vatsaturvotus on loppunut. Eli olen ihan varma, että ei siellä mitään soluja kasva, tai jos kasvoikin, nen ne ovuloitui itsekseen jo, eli kaikki menetetty jo. Ja jos jollain ihmeellä jotain saataisiin punktoitua, niin limakalvo on tämän vuotelun takia niin ohut, ettei mikään tartu. Eli ei kovin hyvältä näytä. Ja jos noin huonosti menee, niin ei varmaan saada sitä toista hoitoakaan. No ei auta muun kuin katsoa kuinka todellisuudessa käy. Mutta nyt juuri ei ole kyllä yhtään luottavainen olo.
 
Mulla edellinen hoito oli lääkkeelliseen kiertoon passi. Oli ihan kamala kokemus verrattuna lyhyeen tai pitkään piikittelyyn.
Tänään tuikattiin 8soluinen kolme päiväinen toppi =) kolme pakkaseen ja yksi jatkoviljelyyn

Olen niin kamalan pahoillani huonoista uutisista, älkää heittäkö kirvestä kaivoon, tää kuukausi on tylsä ja harmaa mutta kohta joulu ja sitten jo tammikuu, kevättä kohden ja tsemppiä ylläpitäen!
 

Yhteistyössä