IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Risukasa: en ole kokeillut pergoveristä. Mulla on ollut lyhyt flare up kaava menopurilla. Seuraavaksi ehkä kokeillaan elonvaa. Onko kellään kokemusta siitä?
Untuvikko80: mulla on kaksi keskeytettyä Ivf takana. Kustannus ollut noin puolet kokonaishinnasta.
 
Täällä oli keskustelua noista lääkkeistä punktion jälkeen. Itselleni annettiin heti punktion jälkeen Panadol 1g ja Burana 400mg enkä kyllä yhtään jäänyt ihmettelemään miksi tälläisen yhdistelmän lääkeitä sain. Itselläni ainakaan ei pelkällä panadolilla ole riittävää tehoa kuukautiskipuihinkaan, joten tarvitsin kyllä molemmat lääkkeet tuon punktion jälkeenkin. Olen näiden tulehduskipulääkkeiden käytöstä eri lääkäreiltä kysellyt ja kaikki ovat sanoneet, ettei ennen ovulaatiota kannata käyttää, eikä tietenkään alkion siirron jälkeen. Mutta punktion jälkeen ei parilla Buranalla ole mitään vaikutusta, nehän poistuu elimistöstä melko nopeaan, eihän se alkiokaan ole kiinnittymässä ihan heti kohtuun siirron jälkeen. Ja alkiohan on kehosta erillinen niin kauan ennen kuin kehittää istukan ja napanuoran, jonka kautta ravinto, lääkkeet yms. siirtyvät sikiöllekin.
Ja toisaalta jos miettii noita lääkkeitä mitä punktiossakin suonen kautta antavat, niin luulisi niistäkin olevan sitten haittaa, jos esim. Buranastakin on?

Lisäksi täällä oli joskus aiemmin keskustelua siitä, että pakastealkioilla saataisiin parempia tuloksia kuin tuorealkioilla. Myös meidän polilla tilastot ovat puhuneet enemmän pakastealkioiden puolesta. Lääkäri sanoi, että yhtä hyviä tuloksia saatu nykyään pakastealkioilla. Ja johtuu nimenomaan siitä, ettei kroppaa ole sekoitettu ylimääräisillä hormoneilla ja punktiolla vaan kroppa on yleensä luonnollisemmassa tilassaan pakastealkiota siirrettäessä. Ja kun tilastoja katsoo, niin kyllähän monet ovat pakastealkioillakin onnistuneet.

Ja kyllähän noiden tilastoiden perusteella tosiaan useimmat ovat ensimmäisellä hoidolla onnistuneet. Mutta meillä hoitaja ainakin muistutteli siitä, että ensimmäinen hoito on monesti vain "kokeilua", kun ei voida tietää miten mitkäkin lääkkeet kenelläkin toimivat. Ja omalla kohdalla ainakin voin todeta, etteivät lääkkeet oikein toimineet odotetusti. Jännittääkin siis, miten tämä seuraava hoito lyhyellä kaavalla menee, kun viimeksi kokeiltiin pitkää kaavaa.
Oma serkkuni on myös käynyt IVF-hoidoissa ja tuli raskaaksi vasta 3. IVF:stä, tosin en tiedä oliko tuoresiirto vai pas. Tästä syntyi kuitenkin terve poika ja tästä parin vuoden päästä saivat vielä luomuyllärinä toisen pojan. Eli ihmeitäkin voi tapahtua. Tämä luo itsellekin uskoa, että voihan niitä onnistumisia tulla vielä myöhemmissäkin hoidoissa, ei kait näitä hoitoja jaksaisikaan, jos ei jaksaisi onnistumiseen uskoa.

Tsemppiä kaikille piinailijoille ja punktioon meneville! Täällä on ollut niin vilkasta keskustelua, etten millään muista missä vaiheessa kukakin on.
Viiva: Erityistsempit sinulle ja sinun alkiolle! Toivotaan, että se olisi nyt kuitenkin sitkeä kaveri. Harmittaa varmasti, kun noin suuri kato kävi hedelmöittymisessä. :hug:

Itselläni 2. IVF alkaa vasta maaliskuun puolivälissä, kun menen 0-ultraan, sitä ennen siis Primolutit alkais nyt torstaina. Laittelen tarkemmat hoitotietoni sitten, kun varsinaisen IVF:n lääkitys selviää...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Käytin kuukautiskipuihini kyllä panadolia ja buranaa, kovat tuskat kun on ja töistä joutuu lähtee pois, lopetin sen kun menin hoitoihin. Pärjäsin aivan hyvin panadol1 g:llä.. punktion jälkeen vaikka oli kivulias kokemus..tietysti jokainen reagoi eri tavalla.
Hieno homma sinulle jos tarvit ne/ auttoi jne.. ja totta on ne lääkkeet tujuja mitä kanyyliin saa, mut kuitenkin sairaalassa siitä varoiteltiin Buranasta, eli ei se ihan hatusta temmattu juttu oo, ainakaan minusta. Ja tarkoitankin että vaikka ny punktio päivänä otat buranaa, en jatkaisi sen syöntiä kovin montaa päivää..sen jälkeen, mutta niin kuin sanoin jokainen taaplaa tyylillään ja popsii mitä popsii miedompaa tai vahvempaa ja hoidoissa eroja.
Saan kai silti ihmetellä miksi näin eri juttuja eri paikoissa... Anteeksi etukäteen, jos joku tästä mielensä pahoittaa!!
Polttaahan jotkut tupakkaakin ku ovat raskaana ja toiset on ihan kauhuissaan et mitä myrkkyä lapsi saa. Toiset juo kahvia ja toiset ei, osa meikkaa ja osa ei jne. Itse yritän vähentää kaiken mahdollisesti haitallisen mahdollisimman minimiin. Onko se paha asia?
En käytä buranaa näiden hoitojen aikana, kun niin sanottiin. Saan olla sitä mieltä että se huonoa hedelmöittymiseen ja ovulaatioon. Otan mielummin miedompaa, kuin vahvempaa.Ja kaikilla onneksi vapaus valita.
=)
Noh ehkä on parempi etten kysele enää Buranasta ennen kuin menee riitelyksi touhu.
Mahdollisimman vähän lääkkeitä mitä tahansa aina parempi. Näillä minä menen.
 
Viimeksi muokattu:
Jännää: En mä ainakaan oo mistään pahastunut. Kerroin vaan miten meidän polilla on toimittu ja mitä itse olen lääkäreiden kanssa jutellut. Lääkäreitä on näköjään yhtä erilaisia kuin on mielipiteitäkin. Ja tietenkin aina olis parempi mitä vähemmän särkylääkkeittä tarvis käyttää ylipäätänsä. Nuo endokivut vaan on sellasia mihin ei itsellä ole yksistään Panadol tai Burana riittänyt. Kyllä joka kerta on saanut 1,5g särkylääkettä kerta-annoksena vetää. Eikä tietenkään ole hyvä juttu. :|
Toivon kuitenkin ettei oma hedelmättömyyteni ole pelkästään noista lääkkeistä kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Jännää
Jennica jees ihan rauhan omaisesti ajattelin asiaa kuullostella. Mut tajusin et joku voikin pitää buranaa kenties ihan vaarattomana. Ja saa ajatella niin. Ihan kuin itse ajattelen tällä hetkellä karttavani.
Mullakin sitä endo epäilyy ollu menee 8xburana 400 ja 2x panadol 500 normi kk kipuun joka paljon.. Mietin vaan itsekseni et onkohan ollu syy meidän lapsettomuutee osittain..mutta ei voi tietää. Nyt päätin et kokeilen kaikkea vähän ja valitsen miedon version jos voin ja loput kärsin katsotaan auttaako tämä hoitojen lomassa raskautumaan. Tsemppiä sinulle hoitoihin
 
Viimeksi muokattu:
Itse en myöskään pahastunut burana-keskustelusta vaan ilmoitin vain, mitä minulle klinikalla sanottiin. Nyt punktion jälkeen kyllä neuvottiin juomaan paljon nestettä, mutta ei ennen punktiota- näin lääkäri viime viikolla ilmaisi asian, että ennen punktiota nesteen juomisella ei ole väliä. Lääkäreitä ja klinikoita ja mielipiteitä on erilaisia. Se on vain elämää.

Itse söin kyllä noita lääkkeitä eilen oikein mielelläni, koska kivut olivat sellaiset ja Panadol ei minulla vain vaikuta. En ajatellut enempää nyt buranaa napsia kuitenkaan, koska keskustelut ristiävät niin toisistaan.

Sain tänään muuten soiton ja 15 munarakkulasta, 9 hedelmöittyi. Soittavat huomenna tilannetta, miten alkiot ovat lähteneet sitten jakautumaan. Hui kun jännää!
 
Untuvikko hurjasti tsemppiä sinne jakautumiseen, onhan tuo kuitenkin jo oikein hyvä tulos hedelmöittymisessä! :)

Viiva siis onpa inhottava tilanne! onko klinikka mitenkään vastuussa siihen minkälaisia siittiöitä luovuttajilta tulee vai onko koko tilanne siinä suhteessa vain ikään kuin 'herran haltuun' ja teiltä rahat pois? Epäreilua kyllä jos näin on :( toivottavasti kuitenkin kaikki sujuu tästä eteenpäin hyvin, piän sulle myös peukkuja kovasti!

Itse olen aika hajamielisesti elänyt buranoiden kanssa. Mulla joskus niskat/hartiat/selkä niin jumissa, eikä aina panadolia himassa, joten olen buranaa popsinut esim ovulaation aikaankin ilman kummemmin ajattelematta. Kyllä se ovis on aina testin mukaan ja ultran mukaankin tullut, eikä mulla kierron toiminnassa mitään ongelmaa ole koskaan ollutkaan. Kyllä mä siirron jälkeen yleensä olen muistanut panadolia ostaa sitten jos tarvinnut.

Huomenna olisi ultra, katsotaan limis ja johtofolli-tilanne. Jospa se ovis ei sitten tulisi lauantaina, jos kerran sitten voi olla vaikeaa saada siirto onnistumaan ensi viikolla. Olisihan se kiva olla innoissaan tästä, mutta ei kyllä taaskaan liikuta oikein suuntaan tai toiseen. Voikohan se vaikuttaa onnistumiseen huonsti muuten? :D
 
On mullakin ovis aina tullu vaikka oon popsinu sitä buranaa, mut oon iloisella mielellä, että vaikka nyt sen buranankin nappaa, ja vaikkei ehkä siitä tarpeeks tuloksia hyödyistä ja haitoista ookkaan, niin ihanaa että mietitään..
Jep elämää eletään ja tosta varmaan on mielipide eroja lääkäreilläkin. Ja tietysti sitä kuuntelee oman klinikan ja sairaalan neuvoja.

:)Onnea kaikille punktiossa käyneille hyvästä saaliista!! Kaikille on kyllä tullut valtavat saaliit...muniksia..Nyt vaan Hedelmöittymisiä kaikille! Lisäys Ja vissiinkin hedelmöittymisiäkin hyvin. Kohta saadaan piinailijoihin enempi porukkaa!!
 
Viimeksi muokattu:
Tää on ehkä vähän väärä aihe, mut ootteko vilkassu uutta äitiyspakkausta? Lehdes oli tänää jotai siitä ja kelasta näkee myös kuvii.. Ihan ok suurin osa väreistä. Mulla tääl suber tylsää pp6 eikä mitää tuntemuksia :headwall: eli tuskin tarvii pakkausta hakea...masis vissii iskee tähän piinailuunkin. Ja kuka tietää mitä nää luget tekee mielialalle.

epplu oliko kipeä punktio?
 
Viimeksi muokattu:
No niin nyt on pääselvinnyt eilisestä ja olo parempi.

Epplu, hieno saalis teilläkin. Toivotaan ett mahollisimman moni hedelmöittyy/jakaantuu.

viiva, harmittaa varmasti kun maksaa noista siitiöistä saadakseen hyviä. Mut voisko tässä olla syynä juurikin se että luovuttaja vaihtui ja tein solut ei vaan syystä tai toisesta sovi yhteen. en kyllä osaa sanoa että onko tällasessa tapauksessa vastuu kellä ja voiko esim klinikka mitenkään tällaista ennakoida.
Mut pääasia että ootte saanu alkion matkaan ja viel hyvin jakautuneen. Nyt vaan aivot narikkaan ja tsemppiä piinailuun. Älä stressaa itteäs liikaa tuolla siittiö asialla tässävaiheessa :heart:

untuvikko, pari päiväsinä tosiaan siirtävät. Oon miettiny ett missähän tapauksessa tekisivät pitkällä viljelyllä. Vai tekevätköhän naikkarilla ollenkaan?

Tuosta lääkekeskustelusta sen verran että miulle julkisella painotettu että vain paracetamolia sisältävää lääkettä saa ottaa punktion jälkeen ja yksityisellä taas tarjottiin buranaa (jota en voi syödä muutenkaan). Oon siis sinnitelly paracetamolin voimalla aina punktion jälkeen. Endokipuihinhan tuo ei auta. Eli eroja on punktion jälkeisessä lääkityksessä aivan kuin noissa hoitokäytännöissä muutenkin.

(.) Ei ole puhelin soinut ainakaan vielä...
Onko kellään ollut Pregnyl pistokset siirron tukilääkityksenä?
 
  • Tykkää
Reactions: Jännää
Tasapuolisesti tsemppejä kaikille. Olen seuraillut keskustelua taustalta ja illoinnut teidän hyvistä solumääristä!

1. IVF:n 2. pas tehtiin viime viikolla, joten minut voi lisätä piinailijoihin 3.3. Oireet samoja ihan samoja kun viime passissakin.

Ensimmäinen pettymys oli aika kova ja nyt on hiipinyt pelko, että entä jos yksikään ei koskaan kiinnity. Hedelmöitettyjä soluja on ihan ok:sti pakkasessa ja kaipaisinkin tietoa siitä onko jollekin tehty kymmeniä siirtoja ilman tulosta?

Miten muut jännäilijät miten sujuu? Onko teille annettu ohjeita piinapäivien elämisen?
 
Nimi # yritys aloitettu # monesko lapsi # syy # hoidot:

ananias # 2011 # ensimmäinen
Bonniemoi # 1/2011 # ensimmäinen # PCOS
Cafe Latte # 2010 # 1. yhteinen # selittämätön
Ellae # toinen # siittiöt
epplu # 8/2011 #toista yritetään (eka luomu) # selittämätön#
EukkoI # 11/2012 # ensimmäinen # siittiöt/tutkimatta
Fibbis # 01/2014 # ensimmäinen # selittämätön (ikä)
flow^ # 6/13 #ensimmäinen # pco, selittämätön
Havina # 02/2013 # esikoinen toiveissa # siittiöt
Henrietta # 8/12 # ensimmäinen # siittiöt
Hedelmiina # 2014 # ensimmäinen # ovulaatio+siittiöt
Hilippa # 3/2013 # 1. yhteinen # siittiöt
-jennica- # 9/2012 # ensimmäinen # endo
Jännää#1/2015#ensimmäinen#selittämätön
Kaisla78 # 01/2013 # esikoinen # siittiöt
Lauriska # 10/2012 # ensimmäinen # selittämätön
Mandala # esikoinen toiveissa # johtimet poistettu
Misericordia # n.2v # 2.yht (3. miehelle) # selittämätön, vähän endoa
Nenna81 # 3/2013 # 3 (1. yhteinen) # munajohtimien tuhoutuminen
patsuli # 2010 # ensimmäinen # endo+siittiöt
Retikka # 2012 # ensimmäinen # siittiöt
RiiMini # 2/14 # 2.lapsi # pco ja huonot munasolut
Saaga76 # 7/2012 # ensimmäinen # toinen johdin tukossa, selittämätön
Sarah85 # 11/2006 # 2. lapsi (2km) # selittämätön
Sofi12 1/2013 # 2. yhteinen # endo, johtimet poistettu
Tintti_76 # 6/12 # 1. lapsi # huonot munasolut
Timjami77 # 7/13 # 2. oma (3. miehelle) # selittämätön
Tuutunen80 # 12/2012 # ensimmäinen # selittämätön
Untuvikko80 # 1/2010 # ensimmäinen # selittämätön, kiinnikkeet
Viiva84 # 03/2013 # ensimmäinen # siittiöt ja PCO
Vilijonkka_ # 7/2012 # ensimmäinen # pco-tyyppiset munasarjat + siittiöt
Zoona # 2011 # ensimmäinen # selittämätön

Meneillään tai tulossa olevat hoidot ja lääkitys:
Helmikuu
Piikit ja punktiot:
patsuli 5.ICSI, Procren, Synarela?, Puregon, Pregn., punktio vk9
Untuvikko80 Progynova, Menopur, Orgalutran, Dexametson, Lutinus. Punktio vko9.
epplu 1.IVF, Gonal-F + Orgalutran + Pregnyl, punktio 24.2.
PAS:
Ellae 1.ICSIN 1.PAS (= toisen lapsen yrityksen 1.PAS)
Maaliskuu
Piikit ja punktiot:
Havina 2.ICSI, Primolut+Pureg.+Orgal.+Pregnyl+Luge., punktio vk11
Henrietta, 2.ICSI, Gonalf, Orgalutran, Ovitrelle+Luget, punktio vk10-11
PAS:
L@ura82 4. ICSI 1.PAS (Huonot siittiöt)
Mandala 1.IVF 3.PAS
Nenna81 1.IVF 2.PAS (Luonnolliseen kiertoon, Lutinus käytössä)
Saga76 1.IVF 2.PAS, Progynova, Lugesteron
Sofi12 2.ivf 2.PAS
Vilijonkka 1.IVF/ICSI 1.PAS? (Tuoresiirtoon ei päästy hypeririskin vuoksi)
Huhtikuu
PAS:
Riimini (luonnollinen kierto)

Piinailijat: :snotty:
Bonniemoi 3.3 (1.IVF 2. PAS)
Timjami77 3.3. (4.ICSI)
Jännää 4.3. (1. IVF)
Zoona 5.3 (2.IVF)
viiva84 6.3 (2.IVF)

Plussanneet: :heart:
Heinäkuu 2014

Ricardina 1.IVF tuoresiirto (km)
Elokuu 2014
Läiti 1.IVF tuoresiirto (ku)
Toiveessa3<3!! 1.ICSI/1.PAS
Sisko36 1.IVF tuoresiirto
Syyskuu 2014
ananias 1.IVF/1.ICSI tuoresiirto (geneettinen keskeytys 22+3)
-tipunen- 1.IVF tuoresiirto
Lokakuu 2014
AUkko 1.IVF tuoresiirto
Fibbis 2. IVF tuoresiirto (km)
Ricardina 1.IVF/2.PAS
Marraskuu 2014
StellaI 1.IVF tuoresiirto
Läiti 1.IVF/2.PAS (kkm 11+6)
Astrea 1.ICSI tuoresiirto
Joulukuu 2014
Mari32 3. IVF tuoresiirto
Kaisla78 1. ICSI tuoresiirto (km)
Henrietta 1. ICSI 3. PAS (km)
Hiippis81 1. IVF/ICSI 1. PAS
Tammikuu 2015
Deja 1.IVF 2.PAS
Helmikuu 2015
EukkoI 1.ICSI 1.PAS (ei tuoresiirtoa, 2 alkion PAS)
Hedelmiina 1.IVF
RiiMini 5.ICSI (kemiallinen raskaus) hCG 17/PP14
Hertta2015 1.ÍVF 1.PAS

Päivityspyynnöt punaisella tai jos muokkaat itse, käytä "lainaa"-toimintoa, säilyttääksesi listan muotoilut. Poista viestistä QUOTE-merkinnät hakasulkeineen alusta ja lopusta ennen uuden listan postaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Heissan, pyörin täällä joskus keväällä, mutta nyt olen pitkään vain käynyt seuraamassa keskustelua. Nämä piinalliset päivät näköjään saavat minut tänna hakeutumaan päivittäin, joten kai minut voisi päivittää mukaan.
Zoona # 2011 # ensimmäinen # selittämätön
Piinailijoihin 5.3.
 
Viimeksi muokattu:
Bonniemoi Tervetuloa piinailemaan! :wave:
Ei oo senkummenmin ohjeita, paitsi et panadolii jos kipuja ja sit pitää laittaa tuota lugea aamuin illoin. Mitää muuta ei oo, odottelua vaan, kuinka tässä käy...
oletko sinä saanut ohjeistusta?
 
Joo yksityisellä näköjään eivät kiellä buranaa. Itsellä endoa, joten ehkä tästä syystä tuota kipuihin suosittelivat. Hoitaja muuten sanoi punktion jälkeen, että jos punktioita vielä tehdään, niin parempi tehdä nukutuksessa kipujen ja endon takia. Eli jos siihen jatkossa joudutaan, niin kannattanee ottaa tuo punktio nukutuksessa.

Nyt tietenkin toiveet katossa, että päästäisiin ekaa kertaa blastokystisiirtoon. KÄsitääkseni noita ei tehdä julkisella ja en kyllä ymmärrä miksi. Säästyttäisiin turhilta siirroilta ja pettymyksiltä. Luulisi, että nuo turhat siirrot aiheuttavat julkisellakin enemmän työtä kuin pitempi viljely. Näin sellaisia yksilöitä, jotka ei maljalla selviä, ei siirretäisi turhaan kohtuunkaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Jännää
Zoona :wave: Tervetuloa! Kas tää joukkohan kasvaakin silmissä kivaa!!
Monesko hoito sulla on? Kirjaisin sen vielä tuonne piinapäiviin jos kerrot.
Samoissa lähipäivissä moni piinailija pyörii.. onko mitään oireita?
 
Viimeksi muokattu:
Untuvikko80 Jep. En haluais ja niitä turhia siirtoja..mutta julkisella se tökkii näissä asioissa. Itse varmasti sain turhan siirron, niin pessimistinen oli lääkärikin, mut tekivät sitten kuiteskin siirron huonosti jakautuneella hitaalla solulla :| Noh katotaan kuinka käy..mut ei oo kyl isot odotteet, vaikka oon täältä saanut hyvää kannustusta;)
 
Hei Jännää, tajusin että 4.3 onkin verikoepäivä ja 5.3. päivä jolloin soitetaan tulokset (ja piina päättyy). Nyt menossa 2. IVF.

Ei mitään oireita :( Paitsi yksi kiusallinen vaiva, jonka oletan johtuvan Lugeista:um-me-tus.
 
Patsuli kyseli jatkoviljelystä julkisella ja Untuvikko myös tuossa sivusi asiaa joten kerron miten mulle yhdessä PASsissa sanottiin. Olen siis itse naikkarilla myös ja toissa PASsissa sulattivat kahden alkion ampullin. Molemmat selvisi hengissä hyvin, toinen siirrettiin ja toinen jatkoviljeltiin blastoksi asti. Oli jopa selvinnyt blastoksi ja pakastettu uudestaan. Nyt viime PASsiin se oli sulatettu, mutta joku solu siinä oli ollu monitumainen valitettavasti joten sanoivat seuraavan sitä tilannetta ja pakastavan uudestaan jos etenee hyvin.
Eli kyllä julkisella (naikkarilla) ainakin myös jatkoviljelevät.

Tervetuloa mukaan Zoona! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jännää
Jännää: Sattu kyllä ihan älyttömästi, mulla on vielä korkea kipukynnys omasta mielestä! Vasen puoli oli piilossa ja rakkuloita tosi paljon, tarkkaa lukua ei saatu, mutta munasoluja kuitenkin 19.
Kaikki saatiin tyhjennettyä. Toivottavasti ei kato käy ja saatais pakkaseen oikea suurperhe!

Mulla ois panacodia kaapissa, saiskohan sitä ottaa? Vasta on arka eikä panadolista ollut apua, pakko oli ottaa Burana rinnalle lisäksi.
 

Yhteistyössä