IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Läiti onnea huikeista viljelytuloksista ja toivotaan että se on kerrasta poikki =)

Niplis, hieno juttu että pääsitte kuitenkin siirtoon ja peukut pystyssä sinullekin, että pieni sisupussinne jaksaisi kiinnittyä ja pysyä kyydissa kevääseen asti :heart: huomasin muuten aiemmasta viestistäsi, että me ollaan samassa paikassa hoidoissa.

Mulla on lopultakin ylihuomenna aika naistentautien polille ultraan ja jos ja kun tilanne on pysynyt samana, saan lääkkeet tyhjennykseen mukaan perjantaina otettavaksi. Aika on mennyt niin hitaasti ja jännittää jo valmiiksi että riittääkö lääkkeet vai joudutaanko vielä kaavintaan. PAS tehdään jo seuraavaan kiertoon, mutta saa nyt nähdä koska se sitten oikeasti on.

Tsemppiä kaikille!
 
Hei,

Minäkin voisin liittyä tähän ketjuun. Kirjoittelin joskus aiemmin tuolla yli 35 v. esikoista yrittävien ketjussa, mutta kun nyt näyttäisi siltä, että luomuvauvaa ei meille mitä ilmeisimminkään ole tulossa, täällä sitä sitten ollaan.

Taustoista sen verran, että minä täytin juuri 36 ja mies täyttää syksyllä 43 eikä kummallakaan ole vielä lapsia. Päätoimista yritystä on takana kohta kaksi vuotta ja tähän mennessä on testattu clomit, gonadropiinit ja ajoitetut yhdynnät. Mulla on ilmeisesti luteaalivaihe lyhyenlainen, vaikka varsinaista progevajausta ei ole todettu. Suurempi ongelma vaikuttaisi olevan miehen sperma, jota on vähänlaisesti ja siitäkin vähästä suurin osa epämuodostuneita.

Edellinen lääkärimme olisi silti laittanut meidät seuraavaksi insseihin, mutta kun otimme toukokuussa yhteyttä sairaalaan, pääsimme heti ICSI-jonoon ja meille luvattiin ensimmäinen hoitokierto jo nyt elo-syyskuulle. Tänään, kun soitin ajanvaraukseen, minulle kuitenkin kerrottiin, että meitä ei ollut vielä edes kirjattu jonoon, joten emme pääsekään aloittamaan hoitoja ennen lokakuun puoltaväliä. :( En tiedä, mikä moka siellä oli tehty, mutta lievästi ottaa päähän. Olin jo niin ehtinyt orientoitua siihen, että hoidot alkavat ihan just ja nyt eka mahdollinen siirto onkin vasta marraskuussa. Toiveet ovat niin korkealla noiden hoitojen suhteen, että jokainen ylimääräinen hetki tuntuu ihan hirveältä ajanhaaskaukselta (varsinkin kun ikää vaan karttuu koko ajan lisää)... Sanomattakin lienee selvää, että julkisen puolen hoidoissa ollaan. Mies sanoi, että koita olla ajattelematta asiaa, mutta eipä se niin vain onnistu...

No, lokakuussa hoito kuitenkin aloitetaan pitkän kaavan mukaan. Mulla ei ole sumutteita ollenkaan, vaan kaikki hoidetaan alusta asti piikeillä (kuukausi neuloja, jippii...). Onko muilla vastaavaa kokemusta?

Tässä vielä mun tiedot:

Kaisla78.... 11/12....1....siittiöt....1. IVF/ICSI 10/14.... Decapeptyl, Puregon, Endo 5000, Duphaston

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille :)

NiplisIhan normisti 2vk laitosta, eli ma 25.8 :)
Tosin veikkaan että testin jo ensviikolla, en tiedä miten vaikuttaa toi pregnyl 500UI testiin,joka pitää lauantaina vielä pistää.Luultavasti muutaman päivän.Jos 5000UI voi näkyä 10:kin päivää...
 
Täällä oli muutama endometrioosia sairastava, jolle tuo endometrioosiruokavalio oli vieras juttu. Mutta siis tulehdusta vähentävä ruokavalio on hyvä endometrioosissa. Endometrioosia tuskin pystyy sillä parantamaan, mutta oireita ainakin lievittämään ja kai siitä jotain apua on, ettei ainakaan ruoalla lisää sitä tulehdusta.

Endometrioosiin saattaa usein liittyä ärtyneen suolen oireyhtymä ja siinä käytetään FODMAP-ruokavaliota. Tuo lienee pelkässä endossakin ihan hyvä ruokavalio.

Ruokavaliolla voi lievittää myös kipuja, kun karsii kaikki ilmavaivoja aiheuttavat pois ruokavaliosta.

Mutta pääsääntöisesti näin: gluteeniton tai vielä parempi on luontaisesti gluteeniton ruokavalio (esim. puhdaskaura käy hyvin). Vehnä on kaikista pahin. Sokerin ja maitotuotteiden vähentäminen vähentää myös tulehdusta. Soijatuotteet vaikuttaa jotenkin estrogeeniin eli ne olisi karsittava myös pois. Punainen lihan kannttaa vaihtaa kalaan ja kanaan. Sitten tietysti kovat rasvat vaikka johonkin oliiviöljyyn. Kahvi ja alkoholi myös pannassa, mutta itse en kyllä niistä ole kokonaan luopunut.

Jos ootte Pinterestissä, niin sieltä löytyy paljon tietoa, kun kirjoittaa endometriosis diet.

Anteeksi kaikille muille, että tällaisia endometrioosijuttuja tungen tänne väliin :)
 
TERVETULOA kaikki uudet:)

Ensin täytyy sanoa, että Sulatus onnistui:heart: Se meidän ainokainen on sitkeä tyyppi:heart: Eli nyt olis 1.IVF1.pas. Huh... Olen itkenyt ja nauranut.

Niplis ja Läiti Tsemppiä piinailuun ja tarrasukkia:heart:

Ullariikka Meidän tilanne sama kuin teillä, eli itsellä asiat ok! Miehellä siittiöissä vikaa. Meille tehtiin suoraan icsi-hoito. Neljä hedelmöittyi, joista kaksi selviytyi. Olivat TOP-luokan alkioita. Eka siirto ei onnistunut. Me käydään julkisella, ja viime ultra-käynnillä lääkäri sanoi että PAS:sit onnistuu paremmin, kun ei ole hormooni myrskyä ja kroppa ei joudu koville. Oli lohduttavia sanoja. Olin kovin alamaissa kun siirto ei onnistunut. Toivottavasti teillä ja muilla onnistuu:) Meillä mies ottaa myös asiat todella ihanasti. On sinut sen kanssa että hänessä vika. On sanonut että on onnellinen kun meillä on minun lapset. Hänellä ei ole lapsia.

Tsemppiä kaikille!!!!
 
ToiveessaMahtavaa :)

Täällä satunnaisia vihlontoja aina välillä.aivastuttaa ja nokka on vähän tukossa,toivottavasti ei flunssa iske....
Aika tuntuu matelevan, eikä työnteosta meinaa tulla mitään.Kun ei pysty keskittymään :D
Mutta eteenpäinhän tässä kokoajan mennään :)
Onks Niplistuntemuksia?
 
Siellä se kohdussa nyt on. Kysyin että monta solua sillä on kun se on 6.päivän ikäinen. Ei kuulemma voi laskea. Kun se on jo ihan kehittynyt. Istukkakin jo on!!! Mää olen ihan hämilläni:rolleyes: Nyt sitten taas lugeja kolmasti päivässä ja kahden viikon päästä testi. Ja nyt vannon itselleni ja kaikille, että en tee sitä testiä ennen!!! Nyt vaan iisisti.

Läiti Mulla oli tuoresiirron jälkeen kaikki raskausoireet. Rinnat oli vesimeloonit:LOL: Mutta, siitä tiesin sitten, etten ole raskaana kun ne normalisoitui ja mua ei väsyttänyt. Mulla on ne oireet ollut molemmissa raskauksissa.

Tsemii taas kaikille:cool:!!!
 
Oliskohan se sun solus sitten blasto:)?
Mulla tissit kipeyty jo ennen punktioo.
Mä tossa mietin äsken että mun on viikonloppuna pakko ostaa vielä maksamakkaraa.
Mies totes että ootko varma,kannattaako?
Kun kuitenkin alkio on jo viikon vanha.en ollu moista ajatellu ees:D
 
Iltaa naisväelle!

Tänään oli ultra, joka kolme kertaa jo siirtynyt kun menkat eivät ole alkaneet. Itse asiassa eivät olleet tänäänkään ja kun soittelin klinikalle, niin sieltä sitten myöhemmin soitti lääkäri takaisin ja kyseli kuitenkin käymään kun jo reippaasti yli normikierron ja "synarelakierron". Matkalla hanat aukesi ja sitten sitä kautta päästiin vihdoin eteenpäin. Alkoi jo hieman hirvittämään, kun ukolla on syyskuulla reissu ja ettei sinne asti sitten tätä saataisi siirtymään.

Lääkäri kivasti nosti vielä Menopurin annostusta, hevoskuurilla 450ui lähettiin liikkeelle! Ihan kauhean isolta kuulostaa, mutta kait ne sitä korjaa sitten ensi viikolla ultrassa jos tarvetta. En tiedä miksi annos noin suuri, siksikö kun minäkin olen sen verran suuri? Hieman jänskättää miten mahotonta menoa tulee kunhan alkaa munat kasvamaan.

Mulla melkonen piikkikammo. Näissä tutkimuksissakin verikokeita otettu "istuallaan, selällään, päällään ja mahallaan", eli sen verran enemmän jännitän että veri salpaantuu ja sitten se seuraava hetki on aina se, kun hoitaja alkaa ääneen ihmettelemään, että mikäs tässä nyt oikein on. Siinä kohtaa mä siis pyörryn :D Mutta äsken (kyllä, tulin juuri sitä tänne oikein leuhkimaan), ihan ite pistin "koko ruutallisen" . Klinikalla kysyivät haluanko harjoitella ja sanoin olevan turhaa, sama kylmä persehiki päällä oli treenattu tai ei. Mutta sielä siis on ja ei kyllä sattunut tai mitään-> elkää peljätkö!

Tänne ilmestynyt uutta väkeä, se ei ole hyvä homma ollenkaan. Lapsettomia riittää :( Ja suruakin kohdattu, Ricardinalle lämmin halaus.
 
Toiveessa en syö kuin satunnaisesti muutaman kerran vuodessa :)
AnaniasMahtavaa, nyt siis tositoimiin,kyllä munkin korviin kuulostaa hirmu annokselta tuo 450UI.
Mäkin olen piikkikammonen,mies pisti siihen asti keväällä, mutta kerran oli työmatkalla niin mun oli pakko ruveta ite pistämään.Menopur on suht helppo laittaa :)varo vaan ettei ampulli hajoa käsiin, mulle niin kerran kävi ja komee arpi on sormessa.
Punktiossa kun mulle laitettiin kanyylia, niin ekalla kerralla ei pisto onnistunu, mullakin meinaan suonet juoksee karkuun.Monesti joutuu perusverikokeessa pistään 3:n kertaa ennen kun osuu suoneen :)
 
toiveessa peukut pystyssä että sun alkiosi kiinnittyisi! Tsemppiä =)

ananiakselle tsemppistä myös pistelyihin. Hurjalta kuulostaa sun lääkeannos, mutta eiköhän lääkärit ole aika kartalla että mitä puuhailevat =)

Mä pääsin vihdoin ja viimein eteenpäin tässä asiassa. Mun kroppaa ilmeisesti alkoi pelottamaan lääkkeellinen tyhjennys, ja vuoto alkoi muutamaa tuntia ennen naistenpolin lääkäriaikaa :) menin kuitenkin ja ultranäkymän ja vuodon perusteella päättivät, ettei lääkkeitä tarvitakaan. Olo on tosi helpottunut! Nyt kun vielä sais mahdolisimman pian negan r-testiin niin pääsisi aloittamaan PASsin lääkkeet. Viikonloppuna ajattelin jo kokeilla testiä.
 
Hei kaikille! :wave:

Voisin aktivoitua. Joskus kirjoitin tuonne ensimmäiselle sivulle, mutta sitten meillä oltiin hoitotauolla aina tähän päivään asti. Seuraavasta kierrosta (toivottavasti viikon päästä) sitten alkaa varsinainen hoito.
Lääkkeenä on Puregon (aluksi 100 iu), Orgalutran ja sitten irrotuspiikkinä Gonapeptyl. Minulla on PCO-tyyppiset munasarjat mutta lapsettomuuden syy on kuitenkin siittiöt. Ilman hoitoja ei ole pienintäkään todennäköisyyttä vauvaan. Inssejä oli neljä tuloksetonta viime talvena/keväänä.

Kauheasti jännittää, mutta onneksi täällä on tuttuja inseminaatioketjusta :) Jotkut onkin päässeet jo kunnolla vauhtiin. Mua pelottaa oikein kovin punktio ja se, ettei saada ollenkaan kelvollisia alkioita. Mutta ei voi tietää ennen kuin kokeilee.
 
Toiveessa kovasti onnea matkaan! Ja kiitos kokemuksista ja tsempeistä.

Toivottavasti mekin päästään vielä tuohon vaiheeseen. Olen toki ennenkin tiennyt perusasiat ivf-hoidoista, mutta en ole tajunnut, että ennen raskaustestin jännittämistä joutuu valtavasti jännittämään sitä, tuleeko niitä alkioita ja paljonko. Sekin jännittää, että miten miehen nyt kesällä sairastama kova kuumetauti on vaikuttanut jo ennestään heikkolaatuisiin siittiöihin.

Tänään alkoi hoitokierto, nyt sitä mennään sitten =) Lauantaina Elonva nahkaan ja ensi viikon pe ultra.
 
toiveissa, läiti ja niplis: tsemppiä piinailuun! :)

täällä alkoi pistokset eilen, puregon 150iu päivässä. Maanataina ultra ja jatkot. Jonkun aikaa piti tsempata ennen pistoa. Töissä olen kyllä muita pistellyt, mutta on se vaan aluksi vaikeempi oma nahka lävistää :) Onko PCO-tapauksissa yleensä pienemmät lääkeannokset kun sinä viiva84 aloitat 100iu? Mikähän on pienin/suurin annos millä voi aloittaa, en yhtään edes tiedä onko oma annos iso vai pieni... :D

Onko teillä muuten alkionsiirron jälkeen vielä jokin tukilääkitys; mikä ja kuinka kauan?
 
Läiti, eipä mitään mainittavia tuntemuksia ole, mitä nyt vatsa vielä turvoksissa kun munasarjat oli vielä ti isot.

Puregonin annos arvioidaan kai painon perusteella ekassa IVF:ssä, mä oon n 55kg ja aloitus annos oli kans 150IU, ei PCO eli lähtövaiheessa ei montakaan rakkulaa tyrkyllä. Seuraavassa hoidossa aloitus oli 200IU, nostettiin sitten 300:aan.

Orgalutranin pistäminen sattui paljon enemmän kuin Puregonin, tokassa hoidossa oli niinkin omituinen ajatus et oli jopa nautinnollista (orgal verrattuna), terävä pieni neula ei tuntunut missään, kuin olis akupunktioneula.
 
Mulla toi Puregon jo vähän kirveli, mielenkiinnolla siis ootan orgalutrania. Siinä näky olevan erilliset "pistokynät". Aika paljo helpompaa pistellä kun on alalta ja pistoksista aiempaa kokemusta, muuten varmaan jänskättäs enemmänkin.

Jännä toi tukilääkitys, varmaan hirvittää plussan jälkeen se sit lopettaa. Jotenkin termistä tukilääkitys tulee mieleen et se pitää sitä raskautta yllä. Vaikka ei se toki plussaa takaakkaan. Hiton monimutkaista tuo raskaaksi tuleminen...
 
Yksilöllistä tuo määrä.mulla pco ja alotus oli 250UI joka viellä nostettiin pariks päivää 300UI.inssissä menopuria pistelin 125UI.lopulta ei antanu edes vastetta.Toiset varmaan joo voi sitoa painoon tuota määrää.meillä ei klinikka edes mun painoa tiedä:)
Orgalutraan vinkkinä että kattokaa miten päin neula on.menee helposti oikeassa kulmassa:)tukilääkityksenä mulla on luget ja raskautuessa niitä jatketaan rv 9 asti.lisäksi mulle pistettiin punktion jälkeen pregnyl ja samoin alkion siirron yhteydessä.viellä launtaina täytyy kerran sit pistää.tapoja on varmasti yhtä monia kun lääkäreitäkin:)
 
Havina: En tiedä onko aina PCO-tapauksissa pieni aloitusmäärä, mutta itselläni se on syy. Lääkäri katseli munasarjojani ja sanoi, että nämä on sellaiset, että rakkuloita voi tulla yhteensä jopa 60 jos lähdetään liian rajusti liikkeelle. Pelkään liian suurta rakkulamäärää. Samalla olen tietysti huolissani, että annos on ihan liian pieni. Inseminaatioissa Femarilla ei tullut vastetta aina, joten silloinkin oli jo Puregon 50-75 iu. Toivon kuitenkin, että annostusta nostetaan jos alkaa näyttää ettei sitten riitä.

En tiedä onko kyse painostakaan. Itse en ole ihan normaalipainoinen vaan muutaman kilon yli.

Läiti: IHanan huojentavaa kuulla, että sulla PCO:sta huolimatta saatiin hyvin soluja ja alkioita. Mä kun olen tässä jo melkein heittämässä kirvestä kaivoon, että kaikki rakkulat on kuitenkin tyhjiä.
 
Viiva84Ei kannata heittää sitä kirvestä ihan viellä ;)

Mä kuulkaas aamuyöllä käänsin kylkeä(kello soi muutenkin 05.00)ja heräsin siihen että mulla huippas päässä.Samassa hetkessä tuli paha olo, jouduin tovin istumaan ja pitämään silmiä auki että rauhottu.Sen jälkeen on sitten huipannu enemmän ja vähemmän...
Tuohan vois olla myös oire:LOL:
Kaikkea sitä tapahtuukin just nyt :D
 
ULLARIIKKA, alustavasti oli puhe, että jos munasoluja saadaan paljon kokeillaan mahdollisesti ffty sixty javain osaan ICSI. Riippuen siitä miten siittiöitä saadaan..On vähä ollu vaihtelua siinä. Lääkäri sanoi, että epämuotoisenkin siittiön perintöaines voi olla ihan ok ja johtaa terveeseen lapseen. Lunkisti ottaa mies tuon asian, joskin uskon, että miettii asiaa kyllä enemmän kuin antaa minun ymmärtää.

ANANIAS huippu meininki sulla :D koitan saavuttaa saman siviilirohkeuden ensiviikolla kun pääsen itse neulomaan. Kiva kuulla VIIVI myös susta. Kivasti tapahtuu täällä hiljaisen kesän jälkeen!

Ja kiitos konkareille pistovinkeistä.
 
Mä ymmärsin niin, et mitä pienempi ihminen sitä suurempi riski hyperstimulaatiolle. Ihka ekassa hoidossa ei kukaan tiedä miten kroppa reagoi, ja annosta sit säädetään vasteen mukaan. Jos inssistä jo jotain haisua, niin on varmaan helpompi määrätä annostakin..

Läiti, pistosopetuksessa sanoivat et orgalutranissa 45 asteen kulma, mulla sattui silti. Mikä kulma toimii sulla?

Mielipiteitä niin paljon ku lääkäreitäkin näyttää näissäkin hoidoissa pitävän paikkansa.
 

Yhteistyössä