IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Onkin muutama päivä vierähtänyt kun viimeksi olen päässyt kirjoittelemaan, ja hurjasti viestejä tullut, kiva että palsta on aktiivinen! :) Yritän vähän päästä kärryille.

@Rusakkonen , kurjaa että ei tullut plussaa, pahoittelut! :( Teillähän on hyvä määrä alkioita olemassa. Paljon onnea työnhakuun sekä asunnon myyntiin! Seuraava hoitokierros siis vasta ensi vuoden puolella?

@Lallastiina pahoittelut negasta. :( Hienoa että pääsette uudelle yrityskierrokselle heti saman tien!

@Taigariina hyvä homma että follikkelit ovat hienosti kasvaneet ja punktiopäivä jo sovittu! Hyvin se menee, saat varmastikin hyvät kipulääkkeet suoneen. Toivon sulle suurta munasolusaalista!

@nyuu , tervetuloa! Onpa teillä raskas tilanne, ja vielä noin nuorena joudut tämän asian kanssa kamppailemaan. Dextra on kyllä hyvä paikka, olisipa ihanaa jos sieltä saisitte avun! Elonva on tuttu, se on ollut mulla kaikissa stimulaatioissa. Toi on ihan totta, että hoidot vaikuttavat siihen, mitä uskaltaa tulevaisuuteen suunnitella. Toisaalta pakko on muutakin elämää olla, mutta sitten harmittaa jos hoito viivästyy esim. matkan takia. En tiedä missä vaiheessa ollaan helmikuussa menossa, mutta ollaan varaamassa viikon lomamatkaa silloin kumminkin.

@BlackCat tsemppiä suunnitteluajan odotteluun! Pidetään peukkuja että siirto saataisiin tehtyä jo joulukuussa.

@Noran onnittelut kyytiläisestä ja tsemppiä piinailuun!

@Wintersun , onpa tylsää että vieläkään ei ollut kaikki poissa. Kunpa nyt parin viikon päästä saisi ne loputkin pois, että sitten pääsisit kunnolla keskittymään näihin lapsen saamiseen liittyviin hoitoihin.

@Nipsu_78 joko pääsit aloittamaan pistelyt? @millionnea olitko tänään ultrassa, miten meni? @gemmy lle paljon menestystä uuteen hoitokiertoon. Onko sulla ollut Pergoveris aiemmin?

@Nomini , onko siirto siis nyt perjantaina? Sovitteko jo siitä, otetaanko alkiot jo edellisenä päivänä viljeltäviksi eteenpäin? Mun käsittääkseni nykyisin labraviljely on olosuhteiltaan niin hyvä, että jos ei mene blastoksi eteenpäin maljalla, niin ei menisi kohdussakaan, eli sitä ei tarvitse pelätä että menee hukkaan sen takia.

@Ihanapa paljon, paljon onnea! :love:

Omat kuulumiset: perjantaina siirrettiin 6-päiväinen blasto. Tänään siis pp5. Klinikalta annettu testipäivä on 20.11. Minkään valtakunnan oireita ei ole ainakaan vielä ollut, mutta toisaalta en niitä herkästi saakaan (ennen kuin raskaus on oikeasti alkanut). Testailin jo tänään aikaisin aamulla, kun en halua että jännitys ja odotus paisuu liikaa. Tikkuun ei tullut heti mitään, mutta en jäänyt useammaksi minuutiksi odottelemaan kun piti hetki vielä saada jatkaa unia. Sitten noin tunnin päästä noustuani ylös tutkin tikkua tarkasti ja pystyin ehkä kuvittelemaan hentoista viivan alkua (mutta testin tulkinta-aika oli jo mennyt umpeen, eikä kukaan muu olisi varmasti nähnyt siinä yhtään mitään :p). Huomenna iltapäivällä ollaan lähdössä pienelle kaupunkilomalle ja palataan maanantai-iltana. Tiistaina siis se varsinainen testipäivä. Tuolla reissussa en testaile, mutta viikonloppuna on jännät paikat pysyykö vuoto poissa, kun viimeksi kemiallisen kanssa se taisi alkaa siinä pp8-pp9 kieppeillä. En myöskään reissusta käsin luultavasti kirjoittele, mutta varmaan käyn täällä vilkuilemassa kuulumisia.
 
@Katti75 oi tsemppiä piinailuun, toivottavasti oireettomuus on hyvä merkki sovittiin joo että viljellään vielä 5päiväiseksi ja pe sitten siirto. Kyselin jos sen perään että miten seuraava ivf tehdään että tulisi mahd laadukkaita soluja niin hän totesi, että minun kohdallani syy on painossa ja pitäisi vaan tiputtaa 10-20kg. Hän heitti nuo kilot ensinnäkin hatusta koska minulla on reilu 10kg siihen kokoon kun tehtiin esikoista, jonka kanssa tärppäsi heti. Ja olin suht normaalipainoinen silloin ja en todellakaan usko että 20kg olisi tarpeen. Muutenkin hän usein tuntuu tuskastuvan minun kysymyksiin, mutta itselleni on tärkeää tietää mitä tehdään ja miksi. Mutta yritän nyt pysyä positiivisena ja ajattelin että katsotaan nyt nuo kaksi kaveria onnistuuko niistä ja jos ei niin sitten mietitään lisää. Samalla olen yrittänyt syödä säännöllisesti ja hyvin ja vitamiineja syöden. Eilen olin kyllä niin masentunut lääkärin kommenteista.

Tsemppiä piinailujoille, tulen toivottavasti pe perästä. Toivottavasti tänne alkaa tulemaan plussia taas pikku hiljaa. Tsemppiä muis kaikille muillekin, tämä on iltaisin lempipaikkani lukea teidän kuulumisia. Vaikka en teille jokaiselle henkilökohtaisesti kirjoittele niin jokainen viestinne on tärkeä ❤
 
Ai niin ja osaisiko joku kertoa, että kuinka pian tuosta 5päiväisen siirrosta olisi kinnittyminen? Kiinnittyykö ne samoihin aikoihin kuin jos olisi hedelmöittynyt kohdussa? Ja onko muilla ollut närästystä tai muita vaivoja lutinuksesta?
 
Nopsat kuulumiset täältäkin..
@Katti75 isosti on mulla peukut täällä, että hailurasta tulisi se oikea viiva! Hyvin vielä ehtii! Mukavaa matkaa!:love:
Soittelin tänään klinikalle, koska menkat eivät ole vieläkään alkaneet..välillä tunnen jotain alavatsalla, mutta normaaleja oireita ei ole (tissit yleensä isontuu ennen menkkoja, makeanhimo, nälkäisyys), viime pe taisi olla väsymyskiukku, eikä pms..Nyt siis jo 21 päivää siitä, kun ultrassa mulla ne kaksi isoa follia.(normisti mun kierto aina 24-26päivää) Ja 14 päivää olen syönyt Progynovaa, vaikka kuvittelin joutuvani pari päivää tai alle viikon.. Tänään hoitaja kysyi lääkäriltä ja sain ohjeeksi odotella (ja syödä Progynovaa) vielä viikon ajan. Toivottavasti saisin ne menkat! Ei aavistustakaan, mitä tapahtuu jos ne ei ala. Onko jollekkin käynyt näin (varhaisen) keskenmenon jälkeen?
@Rusakkonen tosi tylsää, ettei onnistunut. Pahoittelut!
Uskallanko kysellä, voisiko teidän soluille tehdä PGS -alkiodiagnostiikkaa tms., jos sillä saisi valikoitua ja nopeutettua prosessia eteenpäin? Itse nimittäin olisin sen valinnut, jos soluja olisi tullut tarpeeksi. Nyt en tiedä onko itsessä joku vika, kuten hylkiminen tai ovatko soluni jo vain liian poikkeavia ja ikäätyneitä.
Lisäksi ERAa suosittelen kaikille, joilla on takana useampia epäonnistuneita siirtoja ja siirtoja vielä edessä. Niin kuin joku jo kirjoittikin, se maksaa (ei julkisella) yhden alkinsiirron verran..Siltikin, vaikka suurimmalla osalla se ei toisi poikkeavaa tulosta.
Itse yritän lisäksi miettiä, olisiko vielä jokin testi tai muu, jolla poissulkisin epäonnistumisten syitä..Nimittäin kaikella todennäköisyydellä olen menossa viimeiseen ivf:ään (raha, aika). Sitten pitää alkaa säästämään lahjasoluihin.
Tsemppiä keräyksiin ja siirtoihin meneville!:love:
 
@Nomini jos olen ymmärtänyt oikein, 5-päiväinen on blastokysti tai varhainen blasto..voivat joskus kiinnittyä jo aika piankin, muutaman päivän sisään jo hyvinkin. Olikohan niin, että dpo 7-11 vielä normaaleja?
Itse olen saanut testitikkuun haalean haamun 6 päivää siirron jälkeen..
Peukkuja!!
 
@Nomini blastot olisi hyvä kiinnittyä jo vaikka samana iltana, varsinkin jos olivat siirron hetkellä lähellä hatching vaihetta. Mutta pääsääntöisesti se sama kiinnittymisen aikataulu se on kuin muutenkin, eli noin viikon vanhana suurinpiirtein alkioiden pitäisi kiinnittyä. Se taas missä vaiheessa kiinnittymisen jälkeen alkaa näkymään testeissä on tosi yksilöllistä. Mulla näkynyt hailuraa pp5 molemmissa kunnolla alkaneissa raskauksissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
@Nipsu_78 - ERA meille on tehty. Ei ole rahaa alkiodiagnostiikkaan, sehan maksaisi noin 3000-4000 euroa tallaiselle alkiomaaralle ja kaytan ne rahat mieluummin muuhun, kun kaikki tapahtuu lainarahoilla.

Niilla omilla soluilla todennakoinen onnistumisprosentti on erittain pieni. Siksi sanoinkin, etta niita laitetaan vain silloin talloin ja keskitytaan lahjasoluihin. Ei kukaan varmaan taalla kaiken kirjoittamani jalkeen kuvitellut, etta suunnittelisin tassa laittavani kaikki 8-9 alkiota vain sisaan perakanaa; kylla me ensisijaisesti keskitymme sitten uuteen hoitoon luovutetuilla munasoluilla. Omia alkioita ajattelin istuttaa aina silloin talloin, jos raskaus ei ole lahtenyt kayntiin, sopivissa valeissa; saan kayttaa niita 50-vuotiaaksi asti. Enhan kuitenkaan halua heittaa omia alkioitamme poiskaan. Alkiodiagnostiikka ei ole 100-prosenttisen varma testi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tiedoista @Katti75 ja @Mandala, tänään ei ainakaan tullut vielä soittoa ettei olisi selvinneet. Tosin minulla vasta iltapäivällä siirto niin mietin ottiko ne vasta iltapäivästä ne sulamaan. Pessimisti ei pety kuten sanotaan...tänään tuli myös valkovuotoa niin että mietin että jokohan enteilee menkkoja vai onkohan normaalia vai lutinuksesta johtuvaa?

Huomenna pitää sitten hakea suklaa ja punaviini. Mietin myös olisiko hyvä mennä rauhalliselle kävelylle herättelemään kroppaa vai kotiin peiton alle. Ai niin ja oletteko juoneet greippimehua koko kierron ajan?
 
Taas on hetki kulunut kun olen viimeksi kirjoittanut. Paljon onnea kaikille plussanneille ja tsemppiä pettymyksiä kohdanneille! Yritän taas aktivoitua ja päästä perille teidän muiden tilanteista.

Itse kävin tänään siirrossa. Oli viimeinen alkio pakkasesta. Viime kierrossa tehtiin Era ja siinä kaikki kunnossa. Mut voisi päivittää piinailijoihin eli Taival 29.11 (6pv)
 
@nyuu ja @gemmy Tsempit teille uuteen kiertoon! Ja kyllä, tunnistan todellakin tuon muun elämän "jäädyttämisen", kun kaiken ajattelee vain hoitojen mukaan. Toisaalta tässä kierrossa itselle iski joku kapinamieli päälle ja lupauduin pariin projektiin mukaan vaikka mahdollinen raskautuminen ei näissä kuvioihin sopisikaan. Jospa se toimisi käänteisesti ja tulisinkin raskaaksi :p

@Rusakkonen Sinulla on kyllä ihailtava draivi tässä hommassa ja tunnut suhtautuvan aina yhtä optimistisesti uuteen kierrokseen (y) Olisipa itselläkin yhtä paljon energiaa tehdä muutoksia elämäntavoissa, mutta pienin askelin täälläkin eteenpäin.

@Taigariina Tsemppiä huomiseen punktioon! Oman kokemukseni mukaan se ei ole lainkaan niin paha kokemus, kuin etukäteen pelkäsin. Lääkkeet ovat yleensä tarpeeksi tujut ja suht nopeasti on homma ohi.

@Katti75 Oi, toivottavasti haamu vahvistuu siellä! :love:

@Nipsu_78 Voi menkat, jospa ne alkaisivat pian. Keskenmenon jälkeen kierto saattaa jonkin aikaa olla sekaisin, muistaakseni itsellä venyi jonkin verran kierto ja seuraavassa sitten tasoittui normaaliksi.

@Taival Tsemppiä piinailuun, toivottavasti viimeinen pakkasukko kiinnittyy tiukasti matkaan :love:

@Nomini Jännittävä päivä tiedossa sinulla, toivottavasti saat kyytiläisen mukaan ja "pääset" aloittamaan piinailun! Greippimehua taidetaan käyttää vain ennen ovulaatiota kohdun limakalvon parantamiseen. Sillä saattaa olla yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa tai ainakin voi heikentää niiden tehoa, eli kannattaa varmaan jättää se pois nyt loppukierrossa.

Oma napa, täällä edelleen testi hohti valkoisena (pp 9) ja oireita ei ole minkäänlaisia. Pari päivää vielä piinaa jäljellä. Tekisi mieli lopettaa jo nuo Terolutit, kun ilmeisesti niistä johtuu joka päivä vaivaava inhottava päänsärky :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
Löysinpä tämän ketjun, seuraillut olen monia silloin tällöin, ensimmäisen kerran kirjoitan. Olen juuri täyttänyt 40, ja uuden puolison kanssa on ollut toiveissa käärö vuoden. Yksityinen lääkäri laittoi julkiselle elokuussa hommat pyörimään. Luulin pitempään kestävän, mutta eilen oli lääkärin suunnittelutapaaminen. Ja tulikin hommaan vauhtia niin, että on pää hieman pyörällä.. Eilen tuli hirvittävällä tempolla ensi käynnillä päätös, että julkisella puolella saamme yhden ivf:n (yksityinen sanoi,että nykyisin raja 42, mutta tämä eilinen teholääkäri antoi ymmärtää,että tapauskohtaisesti). KP 18 tänään, ja heti seuraavassa aloitetaan, kun kummallakaan ei ollut sanottavaa tai erityistä toivetta. Lyhyt kaava. Miehen siittiöt huippuluokkaa, minulla kaikki ok. Viitisen kiloa voisin olla kevyempi ihanneindeksiin, muttei kuulemma haittaa.. Teki samalla yllättäin sisätutkimuksen, totesi, ettei todennäköisyyttä ylireagointiin, joten aika isot annokset kehiin - kasa reseptejä ja suoraan hoitajalle, jonka kanssa ihmeteltiin pistosasiat. Jotta HIV ym.verikokeet olisivat molemmista mahd.pian niin juoksutettiin labraan lopuksi ja se oli siinä. Kotiin pää pyörällä ja ajatukset aivan laidasta laitaan. Että tässä sitä nyt odotellaan ensi viikon loppua, kun kuukautisten pitäisi alkaa. Minulla ollut säännöllinen kierto, mutta kokeilussa olleet yhdetluge- ja letrokierrot sekoittivat alkusyksystä pakkaa. Nyt luomukierto, ja taas normaali. Pelkään, että menen sekaisin tästä kaikesta ja kierto ei alakaan. Ja sitten tulisi joulutauko, joka sekoittaisi homman. Lääkäri laski, että jos kierto pysyy 30 alle niin kaikki ok. Minulla on aina ollut kierto 25-28, joten kaiken järjen mukaan pitäisi homma alkaa ensi viikonloppuna. Lääkekustannukset mietityttää, mutta mitäpä sitä ei toteutumattoman haaveen eteen tekisi. Minulla on 2 lasta edellisestä. Mutta yksi iltatähti tähän hyvin sopisi vielä. Jos tämä ei onnistu, homma jää siihen, yksityiselle emme lähde, ei ole varaa. Se on nyt niin sanotusti laaki ja vainaa. Huoh, mikä tunteiden sekamelska. Tsemppiä kaikille asian kanssa painaville. Tulipa pitkä turina..
 
Punktio takana. Ei ollu niin paha ku pelkäsin. Muutaman kerran vihlas ja piti irvistellä mutta onneks sai hyvät lääkkeet. 9 munasolua saivat kerättyä, huomenna saa kuulla moniko hedelmöittynyt jne. Maanantaina olis sitten siirto jos/kun hyvin käy nyt saa viikonlopun ottaa ihan rennosti ja lääkärin luvalla oikeen
Tsemppiä kaikille muillekin
 
Täällä on haettu kyytiin yksi ja pakkaseen ei jäänyt mitään. Nyt sitten piinailua pari viikkoa vielä. Testipäivä olisi reilu kahden viikon päästä mitä ihmettelin kun eikös kuuksutisetkin pitäisi jo tulla viikol päästä. Vai lutinuksetko pitää ne poissa? Ivf:ssä tuli menkat läpi pp 5.
 
@WishingUponAStar Tervetuloa mukaan! Ja toivottavasti teillä tämä ainoa kierros onnistuu (y)

@Taigariina Hyvä saalis punktiosta, ja hienoa että sujui hyvin. Nyt vaan peukut pystyyn hedelmöittymiselle!


@Nomini Hurjasti tsemppiä piinailuun! Minulla lääkkeet ovat pitäneet kuukautiset poissa, mutta joillakin vuoto puskee läpi. Jos sinulle siirrettiin blasto, niin plussa saattaa näkyä jo tuolloin viikon kuluttua. (y)

Itse testasin vielä tänään virallisena testipäivänä vahvistuksen negalle. Viimeisen Terolutin otin eilen ja nyt sitten vaan odotellaan vuotoa. Pitää laskeskella sitten kun vuoto alkaa, että miten ovulaatio ajoittuu ja onnistuuko siirto seuraavaan kiertoon.Tällä kerralla en kyllä halua siirtoa noin myöhälle ovulaation jälkeen, nyt siinä oli lähes viikko väliä ovisplussasta ja vain 3-päiväinen alkio. Aiemmat plussat ovat tulleet, kun siirto on tehty 2-3 päivän kuluessa ovisplussasta.
 
  • Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
Sorii omaa asiaa vaan kirjoittelen töiden lomassa, kommentoin muiden juttuja iltapäivällä kun täältä työpaikalta irtoan!

Mut elonva-pistos tänään. Nyt on kp 5. Mietin et eikö oo aika iso todennäköisyys et ovuloin ittekseni kun mitään tukilääkettä ei oo käytössä ja ultra (jossa määrätään jatkolääkkeet) on kp 11 ja ovis on mulla kp 10-11 :eek: sitooko toi elonva sit jo itessään jotenkin kun on pitkäkestoinen?

Ollutkin liian hyvä fiilis tässä tän hoidon kohdalla... sopis jatkumoon et ekasta hoidosta ei saada pakkaseen mitään, tokasta ei päästä siirtoon ja kolmannesta ei päästäis punktioonkaan...
 
Pp8 blaston siirron jälkeen ei taida enää olla kiinnittynisvuotoa kun alkio on jo 13pvä vanha. MUTTA @Katti75 jospa se olisi vaan harmitonta, vaikka kohdun hiusverisuonien katkeilua! Vai onko sulla ennen alkanut vuoto lääkkeiden läpi?
Pidän peukut pystyssä joka tapauksessa!
 
Joo viimeksi näillä tienoin alkoi samanlainen niukka tiputtelu joka parin päivän aikana yltyi kunnon vuodoksi, silloinkin alkoi Terolutin läpi. Se oli kemiallinen, hcg vähän värähti. Pahoin pelkään että tää on nytkin huono merkki mutta just nyt en voi tehdä yhtään mitään.
 
@Noran pahoittelut negasta, onko joku syy miksi sinun alkioita on viljelty niin vähän aikaa kun eikö nykyään pääasiassa jo vähintään neljä päiväisiä viljellä?

@Katti75 pidän hirveästi peukkuja että tällä kertaa vuoto ei liittyisi kuukautisiin.

@nyuu en osaa ottaa kantaa tuohon ovulaatioon, mutta itseäni epäilyttäisi sen verran että kysyisin ma klinikalta miten tämä on huomioitu. Mutta itse olenkin lääkärien päänvaiva ja pohdin ja analysoin asioita ja kyselen herkästi heiltä tarkennuksia

@WishingUponAStar tervetuloa mukaan

@Taigariina tervetuloa maanantaina mukaan piinailijoihin, meillä tulee olemaan testipäivä aika lähekkäin
 
  • Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
Tsemoit kaikille. Toivon että plussia tulis kaikille. Sitä toi oville ♥

Eilen tuli soitto, 4 munasolua oli hedelmöittynyt. Maanantaina eli huomenna siirto. Jännittävää. Terolut tabletit aloitin eilen.
Millonhan sitä sitten uskaltaa testailla, kyllähän ne testaus päivän hu antaa jotta kai siihe pitää luottaa ku eikö nuo lääkkeet voi vääristää tulosta jos aikasemmin testailee jos oikeen oon ymmärtänyt
Punktion jälkeen ollu vähän kipuja, joutunu ottaa usiamman kerran buranaa. Toivottavasti enää ei tarvii ottaa.
 
Pregnyl/ Ovitrelle antaa positiivisen tuloksen ennenku on poistunut kehosta. Muistaakseni ovitrellessä oli 10pvä se aika. Pregnylissä riippuu kuinka paljon sitä on otettu.
Jos siirretään blasto niin ei ainakaan ennen pp5 kannata varmaan testata. Jos on nuorempi alkio kyseessä niin sitten kannattaa odottaa muutama päivä pidempään ennenku testaa. Toki jos pystyy olemaan annettuun testipäivään asti testaamatta niin tulos on varmemmin näkyvissä.
 
Huomenta naiset!
Viikko vierähti kiireessä. Olin tiistaina nolla ultrassa ja siellä oli kaikki juuri niinkuin pitääkin. Torstaina siis alkoi puregonin pistäinen. Nyt annos nostettu 200. ja sumuja menee 1yks aamul yks illal. Vaikka noi sumut tuntuu hirveen epävarmoilta niin ihan mukavaa kyl ettei tartte pistellä jarrua. se ei ollut yhtään kivaa. sain aika komeita mustelmiakin siitä viimeks. keskiviikkona ja perjantaina seuraavat ultrat. Nyt vain kaikki sormet ja varpaat pystyyn et niit soluja tulis oikein kunnolla.

Meillä meni sopivasti lääkekatto täyteen ekan hoidon jälkeen. olipa mukava hakea nuo lähes 700€ lääkkeet 2,5€. siinä oikein hymyilytti kassalla ;) myyjän piti tehdä kelalle ilmoitus niistä lääkkeistä ja kysy mult et kuinka monta annosta tästä määrästä tulee. hänel oli aika hämmästyny ilme kun sanoin et noin kahdeksan. et tuun todnäk hakee ens viikolla lisää.... et melkein 100€ laaki!

aamulla kun pistin puregonin (se pistokynä) niin vaikka odotin neulan irrotusta 10sek niin reijästä truuttas nestet hiukka takas. miten toimitte ton piston kanssa? mä niittasin sit viel 25 lisää ihan varmuuden vuoks.

pitkiä hermoja kaikille piinailijoille!
toivoa ja uskoa kaikille <3
 

Yhteistyössä