IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Kiitos tuesta kaikille! Ja toiv kaisla ja caro saatte hyvät kyytiläiset matkaan huomenna! Onnea hienosta pakkassaaliista Läiti!muutakin piti kommentoida mutta pää lyö tyhjää..
Ja pahottelut neganneille, niitä vaan tulee täällä..

Oli kyllä mukava lääkäri ja jotenkin ihanan rehellinen, ei mitää turhaa päläpälää..kaks oli siis kuukahtanut ja kaksi aika heikkoa siirrettiin..ollaan siis eri paikassa nyt kun ennen, ja totesin että näköjään me ei saada ikin kun ne kaks vaan aikaseksi niin sano vaa että " että ei oo todellakaan reilua tämä touhu aina"..niinpä..ja ihan suoraan sano et tuskin niistä saa pakastuskelpoisia enää millään.. Kysyin että onko jotain teoriaa miks ne hajos niin kuulema tod näk siksi että olivat jo ylikypsiä..alko tietty ote mietityttämään sen jälkeen että mahtako se liittyä sitten siihen tupla-annokseen pregnyliä ( eri klinikalla siis ne alku-ultrat oli) mutta toisaalta sama se enää, näin kävi..tiedän kyllä että teoriassa on mahdollista näillä raskautua-joillain-mutta eihän meillä edes kaks hyvää blastoakaan ole kiinnitynyt, tai edes kolmipäiväiset kaksi, ei tunnu ne ihmeet osuvan omalle kohdalle.. Sori negatiivinen vuodatus mutta kyllä tää alkaa aika hiljaseksi ja toivottomaksi vetämään..
Tsemppiä kaikille!

• Tykkää
Reactions: Kaisla78
Voi Mari, toivotaan nyt kuitenkin että tämä on poikkeus teidän suorassa ja kaverit pitäisivät tiukasti kiinni!
Onnea kaikkien kyytiläisille, jalat ristiin että pysyisivät mukana!!!
Omaa piinailua: seuraavat kaks viikkoa on aikamoista haipakkaa joten en ehdi jatkuvasti itseäni kuuntelemaan, mikä on hyvä! En ole edes vielä piinaillut sitä että koska vois hakea ekan testin. Välillä on tuntemuksia mutta itsesuojelun nimissä pistän ne lääkkeiden piikkiin.

Nyt ketuttaa! Bongasin ovulaation vasta tänään kp 18 ja soitin klinikalle. Lääkäri meinasi, että ultraan ja folliikkelin kokooon nähden tuo ovulaation ajankohta ei ole mahdollinen. Miten tuo testi voi näyttää sitten positiivista? Ovulaation olisi pitänyt tulla jo viikonloppuna, koska folliikkeli oli 16 mm ja kohdun limakalvo 7 mm? Mutta eipä tullut vaan vasta tänään tuo ovulaatio. Nyt jäi tämä kierto sitten väliin ja joulutauko tulossa, joten todennäköisesti myös seuraava kierto jää väliin. V....ttaa kuin pientä oravaa!

Untuvikko no nyt on ihme meininkiä, jos noin vaan väittää ettei ole mahdollista??! selittikö yhtään mistä moinen sitten voi johtua, että ovisplussa tulisi vasta noin myöhemmin kuin oletettu?
Harmittaa sun puolesta kun tulee pitkä välikierto :(

Voi, Mari :hug: Miten teillä onkin solujen kanssa noin huono onni, nyt toivotaan että kaksi siirrettyä on sitkeitä sissejä ja saatte ansaitsemanne joululahjan!

Untuvikko onpas ihmeellistä toimintaa! Olisivat nyt ees pyytäneet sut ultraan niin olis voinu kattoo miltä näyttää, kurjaa joutua odottamaan!

Onnea matkaan Läiti kyytiläisen kanssa ja joku muukin oli saamassa tänään mut nyt en pääse selaamaan taaksepäin, kaikille tsemppiä! :)

Huomenna vihdoin ultra ja selviää millonka ens viikolla siirto. Mä ajatteli pyytää kanssa jotain tukilääkitystä vaikka mun omalääkäri ei nähnyt siitä olevan mitään hyötyä mutta nyt jo kaks epäonnistunutta siirtoa takana niin voihan sitä kokeilla. En vaan usko onnistumiseen mutta kyllähän sitä jostain pitää yrittää toivoa hakea.

No jotain höpisi, että lääkäri oli katsonut papereista tuon limiksen paksuuden (7 mm) ja sitten folliikkelin koon ja että nuo tiedot eivät jotenkin täsmää ovulaatioon, että se tulisi näin myöhään. En ymmärrä, miten tuo ovulaatiotesti voi sitten näyttää plussaa nyt?

Yritin kysyä,että voiko olla, että toisesta munasarjasta on nyt sitten irtoamassa folliikkeli, mutta sanoi, että toinen oli lepotilassa, että ei ollut tulossa folliikkelia siitä. En tajua.

Tänään on lisäksi suunnittelukäynti jo yksityiselle, koska luulin, että saadaan nyt tässä kuussa pakettiin toi PAS tuolla yksityisellä, mutta näyttää venyvän nyt. Ärsyttää niin nämä viivästykset hoitoihin. Ja jos ei tosiaan nyt joulukuussakaan ehditä tuohon PAS:iin.

Pitänee tänään kysyä tuolta yksityiseltä puolelta lääkärin mielipidettä nyt tähän asiaan, että miten tämä voi olla mahdollista. Tuon viime ivf-hoidon jälkeen tosin kroppa ollut sekaisin ja kierto oli viime kierrossa sen 25 pvää vaan. En muista milloin viimeksi noin lyhyt kierto olisi ollut.

Kaisla78 jaCaro87, onnea siirtoon!
Mari32, olen niin kovin pahoillani puolestasi :hug: Sormet ja varpaat ristiin, että niistä kahdesta kuitenkin edes toinen olisi sinnikko! Toiveet myös Läitin suuntaan!
Untuvikko80, eikö sitä olisi ollut mahdollista tarkistaa? Harmittaa puolestasi, jos joudutte nyt sitten pitkään odottamaan =(

• Tykkää
Älä Mari vielä heitä kirvestä kaivoon, kaikki on vielä mahdollista! :hug: Ties vaikka molemmat kiinnittyisivät!

Untuvikolle myös paljon voimia! Kuulostaa kyllä tosi ihmeelliseltä, että lääkäri noin vain papereista katsomalla päättää, ettei sitä ovulaatiota voinut enää tulla. Kai se nyt pitäisi sentään ultralla tarkistaa?

Omaa napaa: Kiitokset kaikille tsempeistä! Meillä kävi loppujen lopuksi paljon paremmin kuin pelättiin eli haettiin tänään yksi A-luokan yksilö kyytiin ja kaksi muuta, A- ja B-alkiot, menivät pakkaseen. Mua ehkä vähän harmitti, että olivat päättäneet lopulta siirtää vain yhden, kun meille puhuttiin hoidon alussa mahdollisesta kahden alkion siirrosta ja olin jo ehtinyt alkaa haaveilla kaksosista, mutta jos nyt ensin edes sen yhden saisi kotiin asti...! :) Jos nyt ei tärppää, tammikuussa sitten pas:iin.

Minut voi nyt laittaa piinailijoihin: testipäivä on 3.12.

• Tykkää
Reactions: Mandala
Taitaa olla taas aika aktivoitua tänne palstalle reilun kuukauden hiljaiselon jälkeen. Lokakuussa tuoresiirto toi odotetun negan ja sen jälkeen olen kyllä käynyt täällä toisten kirjoitukset lukemassa, mutta ei ole ollut itsellä energiaa mitään kommentoida.
Aika surkea marraskuu plussien osalta ollut, mutta tästä ei voi olla suunta kuin ylöspäin ja kevään aurinko yleensä vaikuttaa näihinkin asioihin positiivisesti (ainakin näin meidän lääkäri sanoi).

Untuvikko80: Minulla oli kaikissa insseissä viime kevät-talvella vähän samanlainen tilanne kuin sinulla. Menin folliultraan aina kp 10-11 ja joka kerralla folli ja limis oli jo siinä vaiheessa kiertoa sellaiset, että lääkäri halusi tehdä inssin jo seuraavana päivänä, vaikka ovistesti ei näyttänytkään plussaa. Tiedän omalta kohdaltani, että normaalisti ovikseni on kp 13-16, näin on ollut jo nämä 2 vuotta, kun olen ovista pongaillut ja minulla ovista ei voi olla huomaamatta, limat ja jomotukset on sitä luokkaa. Noissa insseissä ei ehtinyt tulla limoja, ei jomotuksia eikä ovisplussaa, kun inssit oli jo tehty (pregnyl-avusteisina). Itse olin siis tuolloin hyvin skeptinen lääkärin arvion suhteen, mutta hän juuri minulle väitti, että joskus kevään valoisuus ja aurinko voivat saada kehon toimimaan eri tavalla kuin ennen. Epäilen edelleen.
Mutta oudolta minustakin kuulostaa ettei voineet edes tarkastaa tuota sinun tilannetta! En oikein usko, että ovistestit olis väärässä. Omalla kohdalla tuolloin ajattelin niinkin hassuja, että entä jos minun follit vain kasvaa liian isoiksi normikierroissa ennen kuin oikeasti irtoavat. Joskus nuorempana nimittäin kävin uä:ssä oviksen aikaan (endo-epäilyjen vuoksi). Tuolloin lääkäri oli sitä mieltä, että munarakkulani oli juuri ja juuri normikoon sisällä, eli oli liiankin iso.

Meillä on tulossa kontrolliultra ensi viikon maanantaina ja sit pitäis sitä ovista metsästää niin päästäis ekaan PAS:iin, jos nyt jompikumpi niistä meidän 3-soluisista hitaista alkioista selviää sulatuksesta. Usko noihin alkioihin on kyllä aika nollassa. Olisin halunnut saada jo seuraavan hoidon lääkkeet tämän vuoden puolella (lääkekaton vuoksi), mutta taisi jäädä haaveeksi.
Jänskättää vaan, että mahtaako itselle käydä samalla tavalla kuin Untuvikolle, että pongaan oviksen ultraan nähden liian myöhään. Mutta mitä, jos ne mun follit vain kasvaa isommiksi kuin keskimäärin follit kasvavat? :O

Monet ovat nyt saaneet alkion/alkiot kyytiinsä, joten tasapuolisesti kaikille tsemppiä! :heart: Toivon sydämeni pohjasta, että meistä kaikki saisi tänä jouluna ikimuistettavan joululahjan, kaksi viivaa testiin! :)

Viimeksi muokattu:
Yritin kyllä hoitajalle selostaa, että ennenkin on ovulaatio tullut myöhemmin esim. kiertopäivänä 18, mutta ei auttanut mikään. Tuli sellainen olo kuin olisin keksinyt tuo ovulaation. Tuli kyllä ärsytys tuosta! Pakko soittaa sitten seuraavasta kierrosta sinne ja katsoa miten tuo kierto nyt asettuu. Eniten tosiaan ärsyttää se,kun olen niin varma, että tuo alkio ei taaskaan sulatuksesta edes selviä ja tässä tuhlataan kallisarvoista aikaa.

Tänään käytiin sitten ekaa kertaa yksityisellä suunnittelukäynnillä ja tuli heti parempi olo. Lääkäri huomasi heti, että TSH arvot ovat koholla olleet keväällä 3,45 ja tästä ei sanottu mitään klinikalla. Menen nyt uusiin testeihin ja katsotaan arvot, että tarviiko jopa lääkitystä. Max.arvo ilmeisesti tuossa on 3,6, mutta netistä lueskelin, että lasta yrittävällä pitäisi olla alle 2, lähellä jopa 1. Lääkäri sanoi, että jos arvo yli 2,5 niin aloitetaan lääkitys.

Myöskin suhde saatuihin munarakkuloihin ja munasoluihin ihmetytti. Yli 20 munarakkulaa saatu, mutta vain noin 7-8 on ollu munasolu, joten lääkitystä nyt sitten otetaan uusiksi.

Myös muut lääkkeet menevät täysin vaihtoon ja saan lääkitystä edellisen kierron loppuun sekä istutuksen jälkeen muutakin kuin lutinusta. Lisäksi oli puhetta kohdun raaputtelusta hieman. Tuli heti tunne, että oikeasti jopa onnistuakkin joskus tuo raskaaksi tulo.

Untuvikko: onpa ihme touhua :eek: mutta hyvä että yksityisen käynti meni noin hyvin!!
Kaislalle onnittelut että hienosti kolme selvisi ja tarrasukkia myös sinne :)
Miten Carolle kävi???
Jennicalle ja henrietalle peukut ultriin, toiv saatte Pasit tähän kiertoon! Kysele ihmeessä noista vaihtoehtosista tukilääkkeistä henrietta!
Mikäs tilanne tuutusella ja mandalalla on aikataulujen suhteen?

Täällä yhä ilmapallo olo ja nestetankkaus jatkuu..siirrossa lääkäri ihan pelästy ku näki mun mahan mutta onneks ei ollu nestettä väärässä paikassa sillon ettei haitannut siirtoa mutta iisiisti siis pitää ottaa vielä jonkun aikaa..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Untuvikko80 No onpas ärsyttävä tilanne, kyllähän sitä luulis, että itse tietäis paremmin oman kroppansa toiminnan :( Hienoa, että ykistyisellä ottautuivat asiaan paremmin, niinhän se taitaa olla monesti, että julksella ovat kaavoihin kangistuneita. Jospa nyt saisitte hyviä tuloksia! :)

Kaisla78, Onnea kyytiläisestä!

Mari32, vielä mitä tahansa on mahdollista :) me uskotaan täällä sun puolesta :)

On niin vauhdilla kaikki tapahtunu, että on henkisesti ollu jotenki niin väsynyt ettei ole jaksanut kirjoitella. Mutta siis, eilen kädet hiestä märkänä oottelin koko aamun, että tuleeko puhelu ettei päästä edes siirtoon. Meillä aika oli iltapäivällä, että sai tosissaan jännittää.. Meillä siis 3 solua sillon löyty, kaikki olivat hedelmöittyny, yhteen kuitenkin oli päässyt kaksi siittiötä mutta kaksi muuta normaalisti. Eilen siis siirrettiin yksi, parempi näistä kahdesta mitä nyt pysty sillon sanomaan, kun jo seuraavana päivänä siirrettiin. Tällä alkio oli jossain esijakautumisvaiheessa tms en muista miten lääkäri selitti :D Toista jäätiin seuraamaan tähän päivään asti ja äsken tuli puhelu, että se alkio pääsi pakkaseen :) Jotenkin niin huojentunut, että meidän solut edes sopi yhteen ja päästiin näinkin pitkälle. Nyt vaan pitäs jaksaa vielä jännittää lopputulosta.

• Tykkää
Reactions: Kaisla78 ja Mandala
Kaisla78, tsemppiä piinailuun! Koita ajatella niin, että kun kyseessä oli kuitenkin niin hyvä alkio, niin oli hyvä kun siirsivät vain yhden. Kuitenkin ne kaksosraskauden riskit ovat ilmeisesti sen verran paljon suuremmat, että hyviä alkioita siirretään mieluummin yksi kerrallaan. Joku tutkimuskin siitä oli muistaakseni Suomessa tehty, että onnistumistodennäköisyydet ovat yhden alkion siirroissa samaa luokkaa kuin useammankin (mitä muualla maailmassa tehdään enemmän), mutta riskit paljon pienemmät.
Untuvikko80, kiva kuulla, että yksityisen käynti jätti hyvän mielen. Onhan niissä kovasti eroa, yksityisen ja julkisen välillä.
Caro87, tsemppiä piinailuun sinullekin! Ja mukava, että toinenkin alkio jatkoi kehittymistä ja pääsi pakkaseen odottelemaan omaa vuoroaan. Toivottavasti odotus olisi sillä vähän pidempi ;)
Mari32, lepäilehän nyt oikein luvan kanssa ja koita ajatella positiivisia asioita =)

Meillä aikataulut näyttää siltä, että ilmeisestikin tammikuussa aloitellaan ja pitkällä kaavalla tällä kertaa.

• Tykkää
Kaisla ja Caro tsemppiä piinailuun!!! Toivotaan parasta!

Mites Astrea? Onko oloja tai testejä jo tehtynä? :)

ON: ultrassa käyty ja siirto ens keskiviikkona tai torstaina jos haluavat sulatuksen jälkeen seurata. Tämänkin lääkärin mielipide oli se että ei ole hyötyä käyttää lääkityksiä kiinnittymisen tueksi jos perusterve nainen. Ei kuulemma ole isoja tutkimuksia asiasta tehty eikä pitävää näyttöä hyödystä. Kai se on sitten uskottava!

• Tykkää
Välikierroilta täältä palailen keskusteluun. Olen käynyt lukemassa teidän kirjoituksia, mutta voimat olleen vähissä kommentoida. Halit kaikille, epäonnistumisista ja onnistumisista :heart:

Lokakuussa oli 2.icsi tuoresiirto, taas oli kiinnittymiskipuja ilman tuloksia. Oltiin sen jälkeen kaksistaan miehen kanssa lomalla ja palasi mieleen kuka sitä olikaan ennen uusperhesäätöä ja tätä kuukaudesta toiseen elämistä, niin pidin tämän toisenkin kierron taukoa. Teki hyvää, keksin muitakin unelmia kuin yhteisen lapsen saanti, opintovapaa, vanhat harrastukset, ystävät yms..

Mutta nyt tähdätään silti joulukuussa 3.icsiin. Tässä kierrossa terolutit alkaa loppukiertoon sunnuntaina, jotta uusi kierto varmasti alkaa joulukuun ekalla viikolla, jotta ennätetään punktioon ennen joulua.. Kyselin lääkäriltä kaikkea mahdollista, miksi jotkut käyttää kortisonia, estrogeenia, mikä on polyyppi kohdussa jne ja kärsivällisesti mulle selitettiin kaikki. Ainoa mitä on järkevä kokeilla on se että kohtua rapsutetaan alkionsiirrossa. Jotain stimuloivaa vaikutusta sillä ehkä ois... Pakanatieteissä nyt on vehnänalkioöljy käytössä (e-vitamiini), syön vähän rasvaisempaa ruoka että saa painoindeksin yli 20 ja olen 2 kertaa käynyt akupunktiossa. Ekalla kerralla sain penikkataudin jalkaan, kun lihaksia vähän stimuloitiin sähkövirralla ja toisella kerralla sain pääkivun ja lämpölaastarin yöksi mahaan. Että onko tuosta nyt sitten hyötyä.... :p

Aina sieltä on sentään yksi hyvä alkio saatu blastoksi asti ja kiinnittymiskipuja on, mutta millä ihmeellä se nyt sit kiinnittyisi. Vitamiineja menee kaikkia kyllä 100% päivittäisestä annoksesta.

Henrietta, Caro87 ja Tuutunen80: Kiitos myötäelämisestä! Ja hurjasti tsemppiä teillekin ja pikaista toipumista Marille! Toivotaan, että saadaan tästä loppuvuodeksi vielä mieletön plussa-aalto aikaan!

Olet tietysti oikeassa, Tuutunen80, kyllähän ne riskit ovat paljon isommat kaksosraskaudessa. En vain osaa sitä pelätä, kun olen itsekin kaksonen (vaikka äitini kyllä on kertonut, ettei muista ensimmäisestä ikävuodestamme juuri mitään.. oltiin vielä koliikkivauvoja). Säännöllisin väliajoin vellovan ikäpaniikin ja tiettyjen lähitulevaisuudensuunnitelmien vuoksikin kaksoset olisivat olleet houkutteleva vaihtoehto, mutta eipä niitä vauvoja ole tähänkään asti noin vain tilattu, joten ihan tyytyväisenä otan kyllä kaiken vastaan, mitä annetaan. :) Tunnistan kyllä itsessäni jotenkin myös sen varmaan aika monille lapsettomille tyypillisen ajattelutavan, että kun kerran on näin kauan vauvaa odotettu ja luomuraskaus ei onnistu, niin pitäisi sitten saada heti kerralla perheen lapsimäärä täyteen, kun kerran raskaisiin hoitoihin lähdetään. Mulle kaikki heti, prkl! :D

Timjamille tervetuloa takaisin! Toivotaan ja uskotaan, että se on sitten teille se kolmas kerta, joka toden sanoo!

Miten ihmeessä se ovis ei muka voisi tulla myöhemmin?
Voi kun teillä kaikilla menis asiat putkeen. Alkaa niin ahdistamaan kun koko ajan jollakin tulee isojaki, käsittämättömiä esteitä reitille. Täällä on saanut lukea sellaisia kohtaloita joita ei oo voinut edes kuvitella mahdollisiksi!

ON: En ole testiä tehnyt saati vielä ostanut. Tänään on alkanu masu turpoamaan mutta niin se tekee aina ennen menkkoja, että tiedä sitten. Parina päivänä on tullut yökötys olo kun oon ottanu vähä juoksuaskelia tai ajanu autolla epätasaisella alustalla. Mies on yllättänyt! Aiemmin se on pistänyt kaikki oireet kuvittelun piikkiin mutta nyt se puhuu siihen tyyliin että olisin raskaana. Maksamakkara ja kypsentämättömät juustot on jättänyt kauppaan. :-D

No jo on tarinoita.. Näistä kiinnitysavuista näkyy olevan lääkäreillä eri mielipiteitä.
Tsemppiä ja tarrasukkia meille kaikille!!
Voi kun jotain plussia saataisiin tänne :)

Mulla on välillä ollut tuntemuksia, että jotakin olis, mutta jotenkin ne tuntemukset tulee ja menee, niin vähän pessimistinen olen.
Huomenna olis vielä tyttöjen pikkujoulut, joissa olisin tietty normaaliolosuhteissa vähän juhlinut, mutta nyt en taida osata kun en tiiä vaikka normi kk-alulta tuntuukin..
Tylsä juttu :ashamed:

Voi hitsi jännään ja tsemppaan täällä hurjasti nyt piinailijoita! Kyllä meidän olisi jo aiemmasta isosta piinailijaporukasta pitänyt tulla enemmän plussia, joten nyt sormet ja varpaat niin ristiin kuin voi, että saadaan kesävauvoja ensi vuodella tästä jengistä! :heart:

Mulla alkoi tiputtelu, joten kohta mennään täälläkin. Jännä tunne, että toisaalta toivon tietysti, että onnistuisi vaikka jo ensi PASista koska kuka tätä ikuisuuksia jaksaa, mutta toisaalta olen jo ajatuksissa kääntynyt yksityiselle vaihtamiseen, ja seuraavaan tuorekiertoon... Mutta jos sulatukset onnistuu ja alkiot normaaleja niin on vielä ainakin 4 siirtoa jäljellä, kai (8 alkiota 4:ään ampulliin pakastettu). Ristiriitainen fiilis täällä.

Toivottelen kaikille ihanaa lumista viikonloppua :heart:

Johan oli eilen kamala olo! Maha oli kipeä koko päivän ja paheni vain iltaa kohden. Niin pahoja polttavia menkkakivun tyylisiä kipuja ihan lantiopohjassa että olin varma että tää oli nyt täs. En halunnut käydä vessassakaan kun olin ihan varma että vuoto alkaa. Ne alkoi jo edellisenä yönä, vatsalihakset oli kipeät kuin olisivat krampanneet useampaan otteeseen. Tänä aamuna ei kipuja, pää meinaa olla vähä kipeä.
Siis mitä tapahtui? Voiko se kaveri olla tuolla vielä hengis vai oliko noi viimeiset kouristukset? Huomenna en tohtisi vielä tehdä testiä, kun lekuri oli sitä mieltä että kotitesti ei anna vielä luotettavaa tulosta, enkä kestäisi epävarmaa negaa.

Astrean oireet kuulostavat kyllä hyvin lupaavilta! Itselläni oli aivan samanlaiset oireet vuosi sitten alkaneessa raskaudessa, joka tosin päättyi myöhemmin varhaiseen keskenmenoon. Kovat kuukautismaiset kivut vaivasivat öisin muutamaa päivää ennen plussatestiä, luulin että kuukautisethan ne sieltä alkavat, mutta toisin kävi. Minulla myös oli päänsärkyä ja iltaisin etovaa oloakin sekä muita klassisia raskausoireita.

Omasta navasta sen verran, että kävimme juuri äsken folliuä:ssä. Tänään on kp 12, limis oli kaunis kolmikerroksinen 10mm ja folli n. 16mm, joten lääkäri oli sitä mieltä, että ovistesti saattaisi näyttää plussaa keskiviikkoon mennessä ja PAS:iin sitten päästäisiin. Tää on vaan niin stressaavaa tikuttaa sitä ovista, jos se ei nyt tulekaan tai tulkitsen testin väärin. Pitäis uusia testejäkin tilata etteivät vaan loppuis kesken.

jennica sitä väärin tulkitsemista ja tilanteesta mahdollisesti aiheutuvaa stressiä kyllä vähentää ne digi testit kun ne joko hymyilee tai ei hymyile. Sen takia niitä varmasti klinikoillakin suositellaan. Suosittelen kyllä itsekin. Tsemppiä tulevaan PASiin :)

Niin ja mä tilasin digejä viimeksi kotitesti.fi:stä ja tuli tosi nopeasti vaikka olin jo aloittanut oviksen metsästyksen kun vasta huomasin testien olevan loppumaisillaan kotona. Joten nopeaa toimintaa on, eikä hinnatkaan ole kovin pahat mun mielestä :) Ainakin paljon paremmat kuin apteekista!

Yhteistyössä