IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Minä olen pari päivää vaan itkenyt, ihan silkkaa hoitoväsymystä kun oli fyysisesti niin rankka tämä kierros, tai sitten tää on pms-oireita. Muistaakseni se oli luonnollisissa kierroissa suunnilleen tällaista... En oikein tiedä mutta olo on totaalisen uupunut. Eilen illalla alkoi tuhruvuoto ja tänään aamulla testasin haalean plussan. Oiskohan kemiallinen ja nyt kuukautiset alkamassa? Sattuu mahaan ja kaikki muutkin kuukautisia enteilevät oireet on vahvat.

Lugeissa lukee että jos alkaa tuhruvuoto, ota yhteyttä lääkäriisi ja annosta voidaan ehkä säätää. Mulla on kyllä jo 3x100mg kahdesti päivässä, ei tota kai lisätä ainakaan voi?

Anteeksi omanapaisuus!
 
AUkko, no huh huh, onpa jännittävä tilanne, varmasti toivoakin on vielä jäljellä että se olisikin plussa vuodosta huolimatta. Kannattaisko soittaa klinikalle/polille ja kysyä neuvoa, esim tuosta lääkityksestä? Tsemppiä ja peukkuja, ymmärrän että tuo kaikki on hermoja repivää!

Niin, meillä siis näytti alkuun kaikki ihan suht lupaavalta miehen tiedettyä spermavikaa lukuunottamatta. Munarakkuloita kasvoi hyvin, vaikkakin vähän epätasaisesti, punktiosta saatiin 15 munasolua. Mutta sitten alkoi kato, vain 9 oli kypsiä, 6 hedelmöittyi icsillä. Vielä päivänä 2 kaikki 6 oli mukana, mutta päivänä 5 enää neljä ja nekään ei olleet vielä blastovaiheessa. Päivän 6 aamulla saldona oli yksi blasto, muut kuukahtaneet. Se oli kuulemma ihan hyvännäköinen, mutta ehkä tuo hidas kehitys sitten kuitenkin oli sen merkki, ettei oikeasti ollut hyvä.

Nyt täytyy seuraavassa hoidossa varautua mihin vaan: tulokset voi olla paremmat mutta myös huonommat, en enää pidä selvyytenä että siirtoon edes päästään. Onneksi on vielä marraskuulle aikaa kerätä voimia...
 
Soitin juu, neuvona oli ettei tuolle oikein mitään voi. Kun oikein intin niin lupasi kysyä lääkäriltä jos lugeannoksen voisi jakaa kolmeen kertaan, niin tehdään kuulemma PASseissa kun omaa keltarauhastoimintaa ei ole. Mulla aina tosi lyhyt luteaalivaihe ja nyt oli niin selvät oireet että se oma keltarauhanen kyllä lopetti toimintansa kun kaikki kuukautisoireet tuli.

Ja virallinen testipäivä onkin kuulemma 3.10. vaikka viimeksi saadussa paperissa lukee ihan selvästi 2.10. Ihmeellistä sekoilua.

Olen ihan täysin poikki, jos/kun tämä nyt menee mönkään tarvin kyllä kunnon tauon ennen seuraavaa hoitokierrosta. Meillä viimenen vuosi täynnä kauheita asioita (oman kodin homehelvetti kaikkine evakossa asumisineen ja taloudelliaine ja muine huolineen, huoli miehen töistä ja lopulta muutto vieraaseen kaupunkiin jossa en tunne ketään, mulle tosi läheisen ihmisen vakava fyysinen ja sitten perään psyykkinen sairastuminen ja sairaalahoito). Tajusin että en ole vielä toipunut noista tarpeeksi, tää hoito tuli liian äkkiä.

Harmi että teillä Ullariikka meni noin! Onneksi munasoluja tuli kuitenkin tuon verran että oli edes vähän katovaraa ja yksi jäi kuitenkin jäljelle. Meillä selvisi kans vaan yksi viljelystä ja aika paha mieli tuli siitä. Mutta toivon kovasti että teillä onnistuu seuraavalla kerralla paremmin!
 
AUkko: Mulla on ainakin mieliala noussut nyt tauon aikana, kun ei tarvitse koko ajan jännittää jotain, saa elää tavallista arkea ja muistaa taas sen hyvät asiat. Hoitoprosessiin, ainakin noin kuin se meillä meni, liittyy myös paljon epäonnistumisen ja epäkelpouden tunteita, jotka vetää mieltä alaspäin. Ei oo teillä ollut helppoa muutenkaan, varmasti ottaa voimille vielä hoidot tuohon päälle.

Mutta kyllähän tuo teidän plussa lienee joka tapauksessa toivoa tuottava merkki, raskaus on ainakin meinannut alkaa? Ja pidetään vuodosta huolimatta vielä peukkuja, eikös ne ole aika yleisiä kuitenkin. Voi kun teillä onnistais! :hug:
 
AUkko oletpas kaikkea joutunut kestämään, vahva olet joutunut olemaan :hug: nyt toivon hurjasti onnistumista ja viivan vahvistumista sinne!! :heart: tulehan kertomaan jos uudestaan testaat, jännää!

Sarah mahtavaa, että olet löytänyt hyvän fiiliksen kaiken hoitorumban keskellä! hieno juttu :)

Täällä myös elellään aika rauhallisissa oloissa vielä PASia oottaen. Jotkut muutkin olivat sanoneet, että hoitorundin jälkeen oli oma kierto jotenkin muuttunut tms. Noh mulla on tiputellut ennen menkkoja joskus viikonkin, mutta nyt on pari päivää about menkkojen alkuun eikä tiputtelua ole tullut muuta kuin lauantaina. Jännä juttu, mutta en valita, ei se tiputtelu mitään kivaa olekaan. Mutta kohtahan se täälläkin alkaa ovistikkujen kanssa suheeraus, en edes muistanut tilata niitä CB:tä netistä ajoissa, nyt sitten kiireellä tilaan. Enkä edes tiedä riittäisikö 10kpl tilaus vai ei. Huh säätöä :D ei kyllä sillai innosta niiden kanssa sähellys mutta minkäs teet.

Mukavaa uutta viikkoa kaikille!
 
Hei kaikki!

Mahtuisinko ketjuun mukaan? Tässä lyhyesti taustat ja jo tehdyt hoidot: olemme mieheni kanssa toivoneet perheenlisäystä jo kolme vuotta, josta viimeiset 1,5 vuotta olemme olleet hoidoissa julkisella puolella. Syy lapsettomuuteen löytyy molemmista osapuolista: miehellä on vähän siittiöitä ja minä ovuloin epäsäännöllisesti. Inseminaatiohoitoja yritettiin lähinnä muodon vuosi kaksi kertaa ja syksyllä 2013 tehtiin kaksi icsi-hoitoa. Ensimmäisellä kierroksella ei siirtoon päästy, yhtään kypsää munasolua ei saatu kerättyä. Toinen icsi-hoito toi ensimmäisen tuoresiirron, josta nega. Pakkaseen saatiin alkioita 3 kappaletta. Ensimmäinen PAS tehtiin vasta tämän vuoden keväällä, josta raskaus alkoi. No, 11+ raskausviikolla todettiin keskeytynyt keskenmeno, josta sekä lääkkeellinen tyhjennys että lopulta kaavinta. NYT vihdoin pääsemme jatkamaan hoidoissa, pakkasessa jäljellä enää yksi alkio ja eilen aloitettu Zumenonit. Ensi viikolla ultra, saas nähdä selviääkö tuo yksi alkio sulatuksesta. Itsellä odotusarvo tähän PASsiin lähes nolla ja katse on suunnattu jo loppuvuodelle suunniteltuun icsi-hoitoon.

En ole aiemmin asiasta millekään palstalle kirjoitellut, mutta nyt vertaistuki olisi tarpeen. Hyvää alkavaa viikkoa! :)

Mella
 
Viimeksi muokattu:
Haalea plussa kuulostaa äkkinäisestä hyvältä uutiselta! Jos muutenki raskausoireet usein tuntuu kuukautisilta ja alun pieni tuhru on normaalia tai lugetki voi sen aiheuttaa.. Joten ...? Mä pidän Aukko peukalot pystyssä kunnes toisin todistat :) Toisaalta kyllä itsekin tiesin ku tuhru ja kuukautisoireet alkoi, se oli siinä. Sitä en tiedä onko se niin, että nainen "vaan tietää" vai oisinko ollu varma epäonnistumisesta vaikka oisi onnistunut. Vaikea sanoa ku kokemuksia onnistumisista ei ole..

Tervetuloa Mella! Liityit joukkoon yleisen (syys?)masistelun aikoihin, mutta kyllä täällä on iloisiakin uutisia saatu lukea! Pidetään peukkuja, että teidän esikoinen se olis sielä pakkasessa. Tuu tänne myös kertomaan kaikki zumenonin käytöstä, ja muutki ketkä siitä tietävät! Mulle tulee elämäni ensimmäinen PAS lääkkeellisenä lokakuun loppupuoliskolla. Sain itse valita lääkkeillä vai ilman, luotto luontoon on mennyt joten halusin lääkkeet, myös siksi, ettei tarvi pelätä viikonloppuja ja askarrella niitten ovulaatiotikkujen kanssa. Millasia oireita on odotettavissa ja millä perusteilla teille määrättiin lääkkeellinen PAS? Tuntu jotenki hölmöltä, että sain itse valita...
 
Aikas masentavia tuulia täällä nyt puhaltelee kyllä :( Tsemppiä ja valoa kaikille, jotka sitä tarvii!

AUkko, oispa se haamu nyt oikea plussa! Hyvä merkkihän tuo on, vaikka ymmärrän kyllä, että ei ole paljon uskoa tämän kierron tärppiin. Kyllähän sitä tuntee oman kehonsa ja tietää millon on menkat alkamassa. Mut jospa nyt sun oireet oiskin alkuraskauden oireita, pidän peukkuja!

Stellä, jep täällähän minä! Samaa tahtia näemmä mennään, ja mulla on fiiliksetkin samat kuin sulla: innoissaan oon hoitoon lähdössä! Vaikka onhan tuosta hoidosta pelkoa ja stressiä, päällimmäisenä on toiveikkuus ja innostus, kun jotain tapahtuu. Odotan innolla jopa pistämistä(!), jota etukäteen kammosin. Kun sain klinikalla kokeilla pistämistä eikä se tuntunutkaan miltään, aloin ihan mielenkiinnolla odottaa niitä oikeita pistoksia. Okei, tulen varmasti pian huomaamaan, ettei se ole niin kivaa, varsinkaan paksumpien piikkien kohdalla..

Tällä viikolla pitäisi käydä ostamassa puregon. Millaisia kokemuksia teillä on puregonin ja muiden lääkkeiden saatavuudessa? Onko ollut valmiina apteekissa vai onko pitänyt tilata? Yliopiston apteekista haen, eli siellä varmaan ihan hyvä tilanne, mutta letrozolia kun inssiin hain, niin ei sielläkään ollut suoraan hyllyssä.

Mulla on kans syksyisin kutomishimo. Kaksi vuotta sitten ostin ihanan söpöjä lankoja kun luulin, että pääsen vauvalle kutomaan, mutta sielläpä ne vielä osa oottaa. Noo, ehkä tänä syksynä...

Mellalle tervetuloa ja onnea hoitoihin!
 
Tervetuloa Mella:wave:

Testaa Aukko uudelleen parin päivän päästä tai vaikka virallisena testipäivänä. Kyllä se siitä voi hyvinkin aivan vahvaksi plussaksi muuttu. Toivon ainakin todella niin....eikä se kamalan harvinaistakaan olis.

Mulla on aivan järkyttävän kipeä maha, oon tainnu mainit jo joskus aiemminkin ;) Tänään en meinannut päästä kävellen kilometrin matkaa töistä kotiin kun niin sattu tuonne vasempaan munasarjaan...ja oikeaankin ja vähän joka puolelle. Soitin polille ja käskivät seurailla. Töissä saa käydä mutta kotona vaan levähtää. Tyttö on mummolassa yökylässä eli tänään onnistu kattoa leffaa muutama tunti sohvalla. Huomenna voi olla erihomma. Kaipa tämä kipu jossain vaiheessa loppuu.

Mahan turvotuksesta: onko paikalla hoitoalan ihmisiä, jotka voisi keksiä mulle hyvän alibin työpaikalle. Työkaveri nimittäin epäilee polikäyntien takia että olen paksuna ja maha on turvoksissa niin kuin olis kuudennella kuulla. Eli mitä mää voisin sairastaa, jossa maha turpoaa ja on kipeä? :D
 
Hei

Voisin minäkin liittyä tähän ketjuun kun keskustelu näyttäisi käyvän aktiivisena. Kirjoittelinkin tuonne piinailijoiden puolelle, että toinen ivf nyt menossa, ensimminen päättyi vuoden alussa kohdunulkoiseen. Toisella yrityksellä sitten tuossa kesän korvalla ei saatu hoidoilla aikaan kuin yksi folli, joten hoito jätettiin siltä osin kesken. Yksi kuitenkin hedelmöittyi perinteisesti, mutta tuloksena oli km 6+1. Nyt sitten toinen ivf takana ja 5 päivän ikäiset blastokystit kyydissä. Virallinen testipäivä huomenna, mutta jo perjantaina testasin haalean plussan.

Plussa sinällään on positiivinen asia, mutta nyt huolettaa se, että se ei tunnu vahvistuvan. Su aamuna näytti hieman vahvemmalta, mutta tänä aamuna oletin, että viiva olisi jo selkeästi vahvempi, mutta yllättävän hailakka se oli edelleen. Eikös hormoniarvo pitäisi kuitenkin kohota jo melkoista kyytiä? No, ei tietenkään pitäisi testailla ennen aikojaan, mutta...

Ikää on kuitenkin pian jo 42v ja ensimmäinen lapsi yrityksessä, joten tilanne jännittää monessakin mielessä ja kaikki riskitekijät kummittelee mielessä.

Onko kenelläkään muulla muuten prednisolonia tukemassa kiinnittymistä? Sen pitäisi siis estää elimistöä hylkimästä alkiota ja olen lukenutkin siitä ihan positiivisia asioita, mutta silti myös hieman mietityttää kortisonin syöminen ja sen mahdolliset vaikutukset alkioon.
 
Kiitos tosi tosi paljon kaikille tsemppauksista!! Ihan henkireikä ollut tämä palsta ja te kaikki!

Lääkäri tosiaan oli sitä mieltä että mitään ei oikein voi vuodolle tehdä, jos menee kesken tai oli kemiallinen niin vika oli silloin alkiossa. Ainoa vinkki oli maata aina puoli tuntia lugejen laittamisen jälkeen että ehtivät imeytyä. Testasin hätähousuna jo tänä aamuna uudelleen, viiva oli ehkä vähän vahvistunut. Vuoto ja mahakivut jatkuvat kuitenkin edelleen että aika tuskalliset piinapäivät tässä vielä jäljellä sinne perjantain veritestiin... pää halkeaa jännityksestä! Mitään raskausoireita ei edelleenkään ole..

Mellalle tervetuloa, toivottavasti pakkasesta kuitenkin tärppäis! Meille esiteltiin polilla tilastoja joiden mukaan PASseissa olis jopa paremmat onnistumismahdollisuudet kuin tuoresiirroissa.

Mandalalle tsemppiä ovistikkujen kanssa suhaamiseen! Muistan kun niiden kanssa pelasin ja ovista ei koskaan löytynyt kunnes tajusin testata kahdesti päivässä. Mulla on niin lyhyt lh-huippu että meni muuten ohi huomaamatta. Oviksen etsiminen oli jotenkin tosi stressaavaa mulle. Teillä siis PAS luonnolliseen kiertoon? Hyvä juttu että tiputtelut hävinneet sulla.

Retikka: musta ainakin nyt tuntuu etten tiedä yhtään mitään omasta kropastani. Äh. Kiva että sulla PAS jo lokakuussa!

Lauriska: niin tuttu tunne tuo viriävä toivo joka herää kun pistelyt lähestyy. Viimeinkin jotain tapahtuu! Pistäminen menee varmasti ihan helposti, eikä ne paksummatkaan neulat kovin paksuja ole. Me jouduttiin tilaamaan muutamaakin lääkettä ja yksi hukkui melkein viikoksi johonkin apteekin järjestelmään vaikka piti tulla seuraavana päivänä.. Puregonia ei kyllä käytetty.

Sarah: voi kurja tuota kipua! Mulla kesti yli viikon ettei lyhytkään kävely onnistunut kivun takia, olin aika kypsä siihen. Voi kun pääsisit kunnolla lepäämään muutaman päivän! Ymmärrän kyllä että sitä voi olla mahdotonta järjestää. Mitä jos alat töissä selittää jotain tosi yksityiskohtaista ja ällöttävää suoliston vaivoista, jos loppuis kyselyt siihen? Kyllä sellaisetkin voi turvottaa.

Fibbikselle tsemppiä kans! Sulla jo paljon kurjia kokemuksia takana, toivon kovasti että se viiva vahvistuisi ja pienet tai ainakin toinen pysyisi mukana! Onks sulla lähete veritestiin?
 
Ai niin, Ullariikalle piti sanoa että nuo epäonnistumisen ja epäkelpouden tunteet on kyllä tuttuja! Olen ehtinyt niin monta kertaa pyörittää päässäni sitä mikä tuplaepäonnistuja oikein olenkaan kun lisääntyminen ei onnistu omin avuin ja ivfstäkin mun kehno keho saa irti yhden ainoan siirtokelpoisen alkion. Mies jaksaa aina lohduttaa mua että tämä ei tee susta epäonnistujaa tai huonoa mutta jostain se tunne aina vaan puskee mieleen. Se on niin kuin umpipimeä kuoppa joka vaan välillä nielaisee syvyyksiinsä. Mistä löytäis voimaa rakastaa itseään kaiken tämän keskellä?
 
AUkko: Varovainen onnittelu plussauksesta! Kunpa se viiva vahvistuisi ja vuodot olisivat jotain alkuraskauteen liittyviä.

Mandala: Oliko sulla endo diagnosoitu, kun on noita tiputteluja ollut?

Tervetuloa uusille!

Mulla alkoi eilen kuukautiset ja kierron pituudeksi tuli vain 24 päivää. Mulla kierron pituus on aina vähintään 28 päivää. Oli siis ensimmäinen IVF-kierto ilman tuoresiirtoa. Kp 12 vuoti limakalvo pois yhtäkkiä ja nyt eilen kp 24 alkoi kuukautiset. Toisaalta en valita, päästään yrittämään PASia, jos alkiot selviävät sulatuksesta ja jos mun limakalvo pysyy paikoillaan.

Aloitin tänään Estradot-laastarit 2kpl ja vaihto kolmen päivän välein. Onko täällä kokemusta noista?

Tuleeko lääkkeellisessä PAS:ssa lainkaan omaa ovulaatiota?
 
Tervetuloa uusille palstalaisille!

Ja Aukko: Toivon todella sydämeni pohjasta, että viivat testissä vahvistuu eikä kyseessä olisi vain kemiallinen raskaus. Todella yleisiähän nuo vuodot alkuraskaudessa muutenkin ovat eikä niitä raskausoireita välttämättä kaikille tule tai voi tulla viiveellä. Ja tuostakin olen kuullut, että raskaushormoni nousee jokaisella yksilöllisesti, toisilla hyvinkin hitaasti, mutta siitäkin huolimatta kyse voi olla normaalista raskaudesta. Itselläni on kokemusta yhdestä kemiallisesta/varhaisesta keskenmenosta viime syksyltä. Siinä poikkeavia oireita alkoi tulla jo 4-5 päivää ennen odotettua kuukautisten alkamispäivää, siksi siis testasinkin jo heti ensimmäisten oireiden tultua. Ovistesti näytti vahvaa plussaa, mutta raskaustesti vain haaleaa viivaa. Muutaman päivän päästä viiva hieman vahvistui, mutta seuraavalla viikolla tuhruvuodon alkaessa viiva oli jo lähes
hävinnyt. Ja tuhruvuoto kyllä runsastui saman päivän sisällä kunnon vuodoksi, joten sinulla tilanne on aivan toisenlainen. Toivon sinulle kovasti tsemppiä, että viiva vahvistuu ja pikkuinen pysyy kyydissä loppuun saakka!

Sarah85: Itsekin suosittelen vetoamaan johonkin suolistosairauteen. Voithan sanoa, että sinulta tutkitaan parhaillaan keliakiaa tai suolistotulehdusta. Niihin kyllä yleensä liittyy myös vatsakipuja ja vatsan löysyyttä. Joka tapauksessa eivät varmaan sen enempää halua tutkimuksista/sairaudesta tietää, kun sanot, että kyse on suolistojutuista. Toivottavasti vointisi paranee ja saisit levättyä, kuulostaa kurjalta, jos noin kipeäksi menee...

Lauriska: Itselläni oli käytössä Puregon. Kävin hakemassa kaikki lääkkeeni yliopiston apteekista ja siellä on aina ollut kaikkia lääkkeitä tarjolla. Pienemmissä apteekeissa harvemmin on. Tsemppiä sinulle hoidon alkuun, hyvin se menee ja pistoksistakin voi oppia jopa tykkäämään. :)

Itselläni takana elämäni ensimmäinen punktio tänä aamuna. Vointi on nyt melko hyvä, välillä pientä jomotusta munasarjoissa, mutta ei kuukautiskipuja pahempaa ja särkylääkettä saan nyt iltapäivällä ottaa lisää, jos on tarve. Punktio meni ohi todella nopeasti, varmasti alle 5 minuutissa oli varsinainen toimepide ohi. Sain ensin rauhoittavaa lääkettä, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä, kuulin kuinka sydän pompotti ja jalat tärisivät telineissä, eikä rauhoittava tuntunut edes päässä. En tuntenut puudutuspiikkejä enkä punktioneulaa juuri ollenkaan, vain pienenä paineentunteena. Itse punktointi sitten kyllä kirpaisi, mutta kipu meni hetkessä ohi ja kipu tuntui mielestäni samalta kuin pahimmat kuukautiskipuni ovat joskus olleet. Meillähän lähtökohta punktioon mennessä oli se, että vain 5-6 munarakkulaa oli kypsynyt riittävän isoiksi. Labran täti kävi meille toimenpiteen jälkeen kertomassa, että 6 kypsää munasolua on löydetty! Tämä on siis lähtökohtaan nähden mielestämme hyvä saavutus, tulos olisi voinut olla huonompikin. Nyt sitten vain jännätään, miten hedelmöitys onnistuu ja lähtevätkö jakautumaan. Huomenna lupasivat ilmoitella ja torstaina sitten siirtoon, jos siirrettävää on. Nyt se jännitys vasta tosiaan alkoi.
Itselläni ei ole ollut koko hoidon aikana juuri minkäänlaista turvotusta vatsalla. Nytkin hoitaja sanoi, että vatsa voi olla muutaman päivän turvoksissa, mutta eipä tuo ainakaan vielä ole. Osittain johtunee siitäkin, ettei niitä rakkuloita siellä kovinkaan montaa ollut ja olen kyllä vettäkin runsaasti juonut.

Kaiken kaikkiaan olen kokenut tämän hoidon melko "helppona", odotukset tästä olivat paljon pahemmat. Ainoastaan tuo vähäinen follien määrä oli itselleni suuri pettymys ja siinä kohtaa tuli kyllä tosiaan tunne, että on niin epäonnistunut naisena, kun ei keho toimi oikein edes lääkkeillä. Ja nyt jälkeenpäin, kun punktiokin on ohi, niin itku on ollut todella herkässä. Sitä ei varmaan ymmärtänytkään kuinka väsynyt sitä on ollut. Mutta siitäkin huolimatta vielä uudestaan tähän touhuun lähden, jos ei nyt tärppiä tule. Kaikkeni aion antaa, että edes se yksi lapsi saadaan.
 
-jennica-: Hienon määrän saitte soluja, kun ottaa huomioon follien määrän. Upeeta! Pidetään peukkuja hedelmöittymiselle <3

Unohdin muuten kirjoitella tänne, että mulle tuli sitten lopulta lievä hyperstimulaatio. Punktioon asti kaikki sujui hyvin ja vielä senkin jälkeen. Toivuin punktiosta ihan päivässä, mutta neljä päivää punktion jälkeen alkoi alamäki. Olin tosi huonossa kunnossa muutaman päivän; hengenahdistus, turvotusta, en pystynyt syömään kunnolla, en olemaan kyljellään tai mahallaan jne. Loput hyperin oireet katosivat vasta, kun kuukautiset alkoivat eilen. Mulla oli 20 munarakkulaa eli osasin kyllä vähän pelätäkin, että hyperiä voisi tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Väki näyttää siirtyneen tähän pinoon taukoilumme aikana.
Toivottavasti mahdun joukkoon =)

Meillä lähdössä sunnuntaina käyntiin 2. IVF pitkällä kaavalla.
Aloitan siis sumut kp23 ja niitä jatkuu viikko normaalia pitempään.
Punktio ja siirto suunniteltu viikolle 45.

Edellisessä hoidossa saatiin huono vaste Menopurille, joten nyt nostetaan annostus heti alkuun 300 iu. Lääkekaava siis Synarela - Menopur - Puregon - Lutinus
Meillä edellisestä hoidosta saatiin kerätty 8 solua, joista 4 lähti jakautumaan. Kaksi siirrettiin tuoresiirtona ja yksi meni pakkaseen. PAS tehtiin ennen huhtikuussa, josta myös nega. Se silloin omaan kiertoon lääkkeettömänä. Jotain positiivista kuitenkin - lääkekatto on täynnä, joten lääkkeet on käytännössä ilmaiset. Kuluja tulee lähinnä kilometrien muodossa ja polimaksuina sekä Lutinuksesta tietysti.

Kaikille odotuksen täyteistä loppuvuotta ja onnea kovasti tuleviin koitoksiin.
 
AUkko, viivat voivat olla todella haaleita ennen virallista testipäivää (ja siis testipäivänäkin), pidetään vielä siis peukut pystyssä!

Puregonit olen aina hakenut Yliopiston apteekista ja niitä on ollut hyllyssä valmiina, tilaamaan en ole joutunut vielä mitään lääkkeitä. Zumenoneista oli täällä myös puhetta - en ole saanut niistä juurikaan mitään sivuoireita (onneksi!). Suurin vaiva zumenonien suhteen on se, että todella muistaa ottaa ne kolme kertaa päivässä :)

Miten teillä on lugesteronien kanssa sujunut, jos siis niitä käytetään alakautta? Minusta tuntuu, ettei limakalvot oikein tykkää tästä lääkkeestä. Onko teillä ollut mitään vastaavia oireita?
 
Mella minä käytin lugesteronia aikanaan suun kautta. Ainakin silloin väittivät että sama teho kuin alapäähän tunkiessa. :D Jollakin oli aiheuttanut pahaa oloa suun kautta nautittuna. Nyt mulla on tukilääkkeenä lutinus jossa vaihtoehtona vaan emätinpuikko. En oo ainakaan sen suhteen huomannu oireilua...muuta kuin että välillä on ällöä kun vuotaa kunnolla pikkarinsuojiin.

Hoitotauko kannattaa ottaa jos tuntuu, että maailmassa ei enää ole mitään muuta kuin ivf:stä ja passista toiseen siirtyminen, elämässä ei ole mitään ilonaiheita ja puolison kanssakin vain tehdään lapsia. Meillä ainakin aikanaan teki tauko aivan hyvää ja siinä välissäpäs tuo ihmelapsi sai alkunsa. Vietettiin oikein kunnolla bile - ja matkustuselämää kahdestaan ja ystävien kanssa. Mitenhän sitä nyt osais relata samalla tavalla.

Lääkkeiden saatavuudesta: Yliopiston apteekista varmaan saa tilaamattakin suurinta osaa tuotteista. Ainakin gonal-f:ää oli pikkuisen hankala saada. Useilla apteekeilla oli vain tilattavissa. Toisaalta suosin kyllä tässä asiassa pienempiä yksittäisiä apteekkeja kuin tuota mahtiketjua, mutta se on vain oma mielipiteeni.

Eilinen ilta meni sohvalla maaten ja elokuvia katsellen. Lapsi oli onneksi mummolassa yötä niin sai kitua mahakivun kanssa aivan rauhassa. Yö meni huonosti ja aamulla en meinannut saada vaatteita päälle. Silloin vasta tajusin ottaa panadolia. Puoli tuntia siitä niin kivut hävisi eivätkä ole tulleet takaisin :O Noh nyt sitten kärsin tästä peruspiinailijoiden vaivasta: En mää kuitenkaan oo raskaana kun ei enää tunnu ees kipeältä missään - parku päällä nyt :LOL:

Sarah pp6
 
Jälkitarkastusultrassa käyty klinikalla ja kuten arvasin, hiukan jotain ylimäärästä näky kohdun perällä. Otettiin samantien joku imunäyte että oliko raskausmateriaalia (joka ois kaavittava) vai jotain normaalia hyytymäjätettä mille ei tarvis tehdä mitään. Muuten kaikki näytti olevan ok, johtofollit näky molemmin puolin, joista ehkä pienempi kuitenkin surkastuu ovulaatioon mennessä (nyt kp10). Jokatapauksessa siirtoa voidaan yrittää ens kiertoon!
Kotiolähteissä sitten tunsin että nyt jotakin tulvahti housuun, menin lähimpään vessaan ja siellä tipahti pönttöön aivan karseen kokonen hyytymä ja mukana verta lorisemalla!! Menin takasin klinikalle kertoon tapahtuneesta ja pyytään siteen. Toivottavasti toi nyt oli se viimenenkin jämä ja koko epäonninen raskausepisodi oli siinä.
Loppuviikosta vielä neuvolan jälkitarkastus (testi ja sisätutkimus) ja kilpirauhastestien tulokset. Hemoglobiini oli jo normaaliviitteissä, 129.

Sairaalasta tullessa olin ihan hyvillä mielin ja muutenkin tuntunu välillä että ois toipunu henkisesti suht hyvin keskenmenosta, mutta sitten tulee näitä hetkiä... kaupassa huomasin että kassantäti oli selvästi raskaana vaikkei paljoa vielä näkynykään ja maha oli just sen kokonen mikä mullakin suunnilleen nyt pitäs olla :( toisella puolen kassaa taas jollain asiakkaalla oli jo selkee "pallomaha". Ulkona tietenkin tuli heti oven pielessä vastaan kaksostenrattaat... sellasiahan mä varmaan nyt jo innoissani hakisin, vertailisin hintoja jne., JOS.. :ashamed: loppuukohan tääkään paska koskaan.....

Käyn yleensä isommassa yo:n apteekeissa ja siellä on kaikkia lääkkeitä ollu aina saatavilla.
Zumenonista oli kyselyä.. mulla on ollu se kahdessa siirrossa. Toisella kertaa limakalvoo joutu kasvattaan yli 3 viikkoo (paksuimmillaan 7,8mm, siirto kp26!), eli luomusti kasvanu paremmin (ennen ovulaatioo 8,5mm). Toki joillain muilla voi mennä just toisinpäin.
Jotain pientä päänsärkyä on saattanu olla kuurin alussa mut voihan se jostain muustakin johtua.
Lääkkeellisissä siirroissa ei niissä kierroissa yleensä oo ovulaatioo.

AUkko, toivotaan parasta! Mullakaan ei ainakaan rfsu tai Pregcheck liuskat tullu missään vaiheessa kovin vahvoiks testiajalla. Apteekin testillä taitaa olla sama valmistaja kun PC:llä, eli toimiikin kenties samalla tavoin (viiva ei helpolla vahvistu).

Tervetuloa uusille!
 
Viimeksi muokattu:
AUkko, miten menee?

Jennicalle onnittelut hienosti menneestä punktiosta, kuusi solua ei ole huono saavutus ja lähtökohtaan nähden varsinkin todella hienosti! :flower: (Vrt. meillä rakkuloita ekassa ultrassa 20, soluja kerättiin 15 joista kypsiä 9...)

Sarah: no on kyllä rasittavaa että kaiken tämän päälle pitää vielä keksiä tekosyitä työkavereille. Tuo kävi itselläkin mielessä kun oli hoidon aikaan maha turvonnut.

Risukasa: toivotaan että nyt pääset jo eteenpäin kohti uutta hoitoa! Ei se keskenmeno ihan pian unohdu, tiedän. Mulla meni aikanaan eka raskaus kesken ja oli aika karvasta, että en ollut uudestaan raskaana vielä silloinkaan kun sen laskettu aika olis ollut. Toivotaan, että sulla on parempi onni. Se oli vielä aikaa jolloin monet kaveritkin sai lapsia, kerran oli pakko jättää väliin juhlat joissa oli samaan aikaan raskaana olleita jotka vielä odotti onnellisesti isoine mahoineen. Se oli vaan siihen hetkeen liikaa.

Tervetuloa kaikille uusille ja onnea hoitoihin!
 
Minäkin huhuilen AUkko:a, oletko testannut uudestaan? :)

Tervetuloa Cassis :wave:

risukasa toivon myös, että olet raskaana paljon ennen kuin laskettuaika edellisestä raskaudesta tulisi edes lähellekään! ja hyvältä vaikuttaa, että pääset pian jo uuteen siirtoon, peukutukset sulle!

Itse ihmettelen tässä nyt vähän, että soitanko naikkarille menkkojen alkaneen vai en. Mulla yleensä siis tulee erinäisiä määriä tiputtelua ja vuotoa ennen varsinaisia menkkoja montakin päivää. Ja ne menkat alkaa mahakivuilla ja tulee suht paljon verta ainakin sen yhden päivän. Nyt siis tiputteli vain yhtenä päivänä ja eilisestä on maha kipuillu aika vähäsen sekä verta tullut vähemmän normaaliin menkkoihin verrattuna, joten en oikein tiedä onko ne alkaneet eilen vai tänään, vai ei :D Ehkä siitä nyt ei haittaakaan ole jos tänään soitan menkkojen alkaneen kun kuitenkin se ovisplussa sen siirron määrittää. Kyllä siis mulla ainakin kropan toimintaa jotenkin vaikutti se tuoresiirto-hoitorundi.

Edit: no kyllähän se housuun lorahti sillälailla, että menkat ne on. Ja suunnitelmatkin on nyt kirjattu naikkarin systeemiin eli 10.10. ultra+verikokeet + kotona ovistestien aloitus. Plussasta sitten viikon sisällä siirto.
Tästä tuli taas sitten vanha ajatus mieleen, että OK ovulaatio kun tapahtuu, mutta mulla ei ole johtimia niin minne ne munasolut menee, ei ne poiskaan pääse? :O :D häviääköhän ne vaan jotenkin kuin tuhka tuuleen vai mitä :D
 
Viimeksi muokattu:
Pikana kännykästä..

Pistoksien aikaan ei tehnyt oikein mieli seksiä, ennen puktiota piti olla 5pv ilman että ehtii kertyä siittiöitä, punktion jälkeen taas oli paikat hellänä ja nyt on noita lugesteroneja paikat täynnä aamuin ja illoin. No eilen sit harrastettiin seksiä pitkästä aikaa puolison kanssa niin molemmilla oli vaan mielessä ajatus että haittaako seksi nyt jotenkin raskaaksi tuloa! :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Mites noi kelan korvausjutut menee siis? Mulla tuli tästä hoidosta ostoksia 510 e korvattavien lääkkeiden osalta ja jos tässä taas nega tulee, niin tarkoitus on marraskuussa tehdä PAS; johon ei varmasti päästä, koska 3 soluinen oli vaan pakastettu alkio. Joten marraskuussa jo varmasti yksityiselle sitten jo hoitoa suunnittelemaan ja hoidot sitten päälle joulu-tammikuussa. Voinko ostaa lääkkeet jo heti suunnitelukäynnin jälkeen? Ja miten tuo käytännössä menee? Katsoin, että Kelan lääkekatto v.2014 on 610 €, joten pitäisi ostaa 100 € lääke, jotta katto on täynnä. Jos ostettavaksi tulee eka Synarela, joka on 95 € niin miten menee seuraavan lääkkeen kanssa, joka olisi varmaan Puregon tai Menopur ja lääke maksaisi lähes 250 e ? Saanko jo tuosta nyt alennusta vai miten tämä kannattaisi hoitaa? Näin kova luotto mulla on tähän tuoresiirtoon- pp 5 pv ....
 

Yhteistyössä