IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Untuvikko80, mähän sain sinusta piinailukaverin :) Hyvältä kuulostaa tuo blasto, jospa se ihan näinä päivinä ottais ja kiinnittyisi. Itellä ei oo koskaan ollut kokemusta noista pitkään viljellyistä, eivät tuolla oysissa hirveesti taida sitä tehä.

mullakin välillä iskee tuo ahistus kun meilläkin kuitenkin jo 4. hoito ja tämä on sitten tässä jos ei mikään näistä pas siirroista tuota tulosta..mut nyt en mee asioiden edelle vaan olen olevinani ainakin raskaana siihen saakka jos vuoto alkaa :)
Positiivista mieltä sinullekin, vaikka ei varmasti ole helppoo kun noin monta hoitoa jo teilläkin takana. jospa nää olis ne kerrat kun ottas ja onnistuis, muutapa ei oikein voi asialle tehä kun olla vaan ja toivoa parasta..
sinulla ainakin on tuota tukilääkitystä, ite meen lugeilla kahdesti pvässä 200mg.
 
Jännää: Kyselit Synarelan aiheuttamista oireista. Vielä ei ole ollut ihmeempiä. Saa nähdä miten jatkossa, nyt sumuteltu 11 päivää. Muistelen että edellisessä hoidossa oli aika suuria mielialanvaihteluja, yhdistin oireet Synarelaan.
 
  • Tykkää
Reactions: L@ura82
En oo viel käynyt, täytyy tiistaina haistella vähän tyksin tunnelmaa ja vähän kattoo ketä siel on vastaanotolla lääkärinä. Yleensä mulla on ollut suuret odotukset ennen ultraa mut nyt en tiiä mitä ajatella, kun sit ollaan tultu niistä pilvilinnoista kovaa alas..
 
Mandala kysyit limiksestä ja yleensä mulla on ollut se ihan hyvä. Siirroissa kai jotain 12mm ja kerran luomuna kp 70 20mm :p
Limakalvo on aina kasvanut hyvin luomusti ja hoidoissa, mutta näitä lääkkeitä ei oo ennen käytetty.
Ja siis tosiaan, ei sitä kai PASsissa yleensäkään sen enempää lääkkeitä ole (ellei sit tukihoitoja siirron jälkeen -pregnyl, gonapeptyl jne). Jotain erilaisia variaatioita sitten on millä tavalla sitä estrogeeniä saadaan kroppaan (tabletit/laastari).
Toivottavasti kaikki nyt menee hyvin ja tulen heti kertomaan kuulumiset torstailta! Silloin se selvinnee minne sitä siirtoa suunnitellaan :)

Henrietta voi ei! Voi kurjuus :hug: Olen pahoillani :( Mikähän ihmeen juttu tää on, että ensin annetaan ja sitten otetaan pois. Voimia tulevaan.

ilo2010 tervetuloa! Ja punktiosta sen verran, että minua sattuu ja yleensä on sattunut aika hirveesti ja menty maksimiannoksilla kipulääkettä, mutta neljä kertaa olen punktiossa käynyt ja jatkossa menen ihan jokaisen punktion läpi, joka meille tarjotaan. Ei se onneksi kestä kauaa se kipu :)

Tsemppiä piinaan Laura82 ja Untuvikko80 ja onnea matkaan teidän pienille matkalaisille <3

Ja omaa napaa
Menossa kp 10 (siis tiistaina). Huomenna onneksi ohjelmaa pitkin päivää ja ehkä se auttaa sitten selviämään sinne ultraan asti..
Ihmetyttää, kun menkkamaista oloa meinaa olla, mut jospa se ei ole vaarallista.

Nyt pehkuihin, että ei huominen mene ihan maatessa..

Tsemppiä kaikille!
 
Voi ei Henrietta, olipa todella kurja lukea ettei sinullakaan raskaus jatkunut. Vaikka sitä kuinka järki kehottaa suhtautumaan varauksella, niin kyllä se testiin ilmestynyt plussa vain luo niin suurta toivoa, että menetys on valtaisa. Halaukset!
 
Voi ei Henrietta! Olipa kurja uutinen.

Ja mullakin on kurjia uutisia tän komian maaliskuun päätteeksi. Mun piti tulla Untuvikolle ja Luralle piinailukaveriksi, mutta ei, ykskään neljästä alkiosta ei lähteny jakautumaan sulatuksen jälkeen. 2 ICSIä, 12 alkiota ja kaikki kuolee 3-4 päivänä. Laajat sulatuskuolemat johtuu alkioiden heikkoudesta. Kävin eilen lääkärin kanssa pitkän puhelinkeskustelun aiheesta mitä seuraavaksi. Mitään korjattavissa olevaa asiaa ei ole, koska siittiöihin ja niihin vasta-aineisiin ei voi vaikuttaa. Samalla tavalla tietysti voidaan jatkaa ihan niin kauan ku rahat ja kiinnostus riittää ja toivoa, että se yksi alkio joskus löytyisi. Mutta tässä vaiheessa yksikään alkio ei ole antanut mitään viitteitä siitä, että olisi edes melkeen kasvanut blastoksi, saatikka että kykenisi koskaan kiinnittymään.

Realistina alan valmistautua siihen vaihtoehtoon, että juuri me kuulumme siihen 20%:iin, keitä lapsettomuushoidot ei auta :( Mä en oo mikään lämmin äiti-tyyppi, enkä muutenkaan erityisemmin tykkää muiden lapsista. Siksi adoptio tuntuu täysin vieraalta ajatukselta. Lahjasolutkaan ei tunnu omalta ratkaisulta. Ei missään nimessä ainakaan nyt. Rakastan mun miestä, enkä kestä ajatusta, että hänen piirteitä ei olekaan yhteisessä lapsessamme. Taidan olla ensimmäinen tän listan väestä, joka poistuu täältä etsiytyäkseen pysyvästi lapsettomien palstoille..

Voi kun meidän luovuttaminen tarkottaisi plussaa jollekin.. Tilastollisestihan se niin pitäs olla. On kyllä niin hemmetin voimaton olo :(
 
Hei,

En olekaan ennen tähän ketjuun kirjoittanut. Näyttäisi siltä, että IVF-hoidot meilläkin jossain vaiheessa edessä. Nyt takana 2 tuloksetonta inseminaatiota julkisella puolella, yritystä 1,5 vuotta ja taustalla selittämätön lapsettomuus. Mulla on endometrioosia, jota leikattu viimeksi huhtikuussa 2014. Sen jälkeen tuli raskaaksi, mutta se päättyi keskenmenoon viikolla 7. Suunnitelmissa vielä yksi inssi, mutta odotukset eivät ole kovin korkealla.

Kysymys 1) kuuluu: Jos ja kun Helsingissä jono NKL:n IVF-hoitoihin on se 6 kk ja haluaisimme tuossa odotellessa mennä yksityiselle yhdelle hoitokierrokselle, pitäisikö ne kierron kartoitukset ja siemennesteanalyysit tehdä siellä yksityisellä uudelleen vai saanko tiedot NKL:lta?

Kysymys 2): Mitä yksityistä lapsettomuusklinikkaa suosittelette? Ja miksi?

Vastauksista kiitollisena,
Sphinx
 
Voi retikka, olen niin pahoillani puolestanne...meillä kans on noita vasta aineita miehellä mikä pääosin on se ongelma, pelkään kovin itsekin sitä etteivät nuo alkiot sit kehity tiettyä päivää pidemmälle, kun max. 3 päiväisinä on siirretty. Vaikka kyllä meille ne kaks plussaa on saatu hoidoilla, ei kaks alkioo on todistetusti kehittyny ja kiinnittyny niinkuin pitääkin vaikkei ne pysyviä plussia sit olleetkaan.. tuntuu niin pahalta miehen puolesta kun hänkin isyyden niin kovin ansaitsisi..

toivon sydämmestäni sulle voimaa elämässä, päädyitte nyt sitten mihin lopputulokseen tahansa
 
Pahoittelut Henrietta! :hug: Ikävää lukea nyt tälläisiä uutisia täällä. :'( Ei voi tosiaan huokaista vaikka se plussa siihen testiin tulisikin, sittenhän se jännitys ja huoli vasta alkaakin...

Retikka, olen puolestasi todella pahoillani. Itse pelkään juuri tuota samaa, että kuulun niihin 20%, jotka eivät onnistu hoidoillakaan. Meilläkään ei ole alkiot mitään priimaa olleet. Vielä ei vain tiedetä onko meidän jomman kumman soluissa vikaa vai missä mättää. Ollaan selittämättömiä, vaikka minulla lievä endo (joka osin operoitu) ja miehellä siittiöissä suurin osa epämuotoisia, mutta ei lääkärin mukaan vaikuta asiaan, koska hyvällä prosentilla ovat hedelmöittäneet. Voiko yksityisellä puolella tutkia noita sukusoluja tarkempaa, onko jollakin tietoa tästä? Voiko selvittää kromosomitasolla onko munasoluissa tai siittiöissä jotain vikaa?
Olen miettinyt pääni puhki mikä tässä meidänkin hommassa oikein mättää, mutta eihän se miettimällä parane. Ollaan julkisella puolella vielä toistaiseksi hoidossa, joten lääkäreiden kanssa juttutuokiot ovat hyvin lyhyitä ja hyvin nihkeästi ottavat kantaa lapsettomuutemme syihin.

Huomasin tuossa, että moni on täällä kirjoittanut tuosta alkioiden jakautumisesta sulatuksen jälkeen. Pitäisikö alkioiden lähteä aina heti jakautumaan sulatuksen jälkeen? Olen ymmärtänyt, että alkioilla menee aina hieman aikaa "herätessä" sulatuksen jälkeen. Meillä edellisessä hoidossa kaikki 3 alkiota pysyivät sulatuksen jälkeen 3-soluisina, eli eivät olleet yhtään solua menettäneet, mutta eivät olleet jakautuneetkaan. Lääkäri ei tuohon sen kummempaa sanonut millään kerralla kuin, että alkio selvinnyt sulatuksesta ja pysynyt 3-soluisena. Ihmettelenkin nyt, että onko meille tehty jo noin monta turhaa siirtoa, jos alkioiden pitäisi aina lähteä heti sulatuksen jälkeen jakautumaan?? En tosin tiedä miten myöhään ennen siirtoa ottavat alkiot sulamaan siellä meidän polilla.

Täällä menossa pp7. Ei niin mitään oloja. Menkkajomotuksia hieman alkanut tuntumaan. Rinnat olivat vielä eiliseen asti pinkeät ja nännit kipeät (pregnylistä johtuen?), mutta tänä aamuna olivat jo yhtä löllöt kuin aina ennenkin. Kurkku kipeni eilen ja nyt suututtaa. Eipä tuonut tämäkään siirto meille vauvaa, tekisi mieli lopettaa lutinukset tähän paikkaan.
 
Retikka Voi, olipa uutinen :'(
Minä mietin tällä samaa, vaikka vasta alkutaipaleella tässä hoidoissa olen, jos solut onkin niin heikkoja ja alkio ei vaan kiinnity. Kun yritetty luomuiluakin kauan. Saapa nähä tuoresiirtohan oli rupu alkio meillä, pelkoni onkin juuri, miten nuo sulatetut sitten, onko kaikki vain sitä rupu tavaraa..jatkossakin.

Toisaalta sitten olen löytänyt syyn lapsettomuuteen, mutta haaveet menee murskaksi.

Kiltisti silti jaksat meitä vielä tsempata Kiitos!!

Valtavasti haleja ja jaksamista, en osaa muuta sanoiksi pukea! <3
Kumpa saisitte luomu ihmeen, kun kaikki muut ajatukset ja yritykset pyyhitty mielestä!!
 
Retikka sitä vielä piti sanomani että voisiko teillä siirtää 2-3 pv alkioita mikäli vielä hoitotaivalta jatkatte, kun oma näkemykseni on että alkion paras paikka kuitenkin on se kohtu, ja ei olis ollu puhettakaan että ne meidän rupu alkiot olis kestäny pitkää viljelyä maljalla mut niin vaan plussat tuli, oli vaan just ja just "siirtokelpoisia". Voi kun kovasti toivon että vielä päättäisitte yrittää.. miehelle kannattaa kuitenkin pyytää myös mahd. Hormoneja käyttöön vaikkakaan niillä ei vasta aineisiin oo vaikutusta niin auttaa ne mahdollisesti muuten parantamaan laatua. Mä pistin kaiken peliin tähän viimeiseen hoitoon eli miehelle clomit ja sinkkilisät ja itse puputin raskausvitamiineja. Vasta tää viimeinen oli oikeastaan laadultaan paras hoitokerta.
 
Retikka voi miten pahalta tuntuu sun puolesta, et voi edes kuvitella :'( :'( :'( oletteko harkinneet tehdä tarkempia tutkimuksia alkioille? kuten jennica kysyi, niin jotainhan kromosomi yms tarkempia tutkimuksia voidaan yksityisellä tehdä. Tästä linkistä luin itse asiasta kun yksityisten sivuja tutkin aiemmin:

Alkiobiopsia ja PGS/PGD – geneettinen alkiodiagnostiikka | Lääkärikeskus Aava

Toivottavasti ette todellakaan kuulu tuohon 20%, toivon sitä sydämmestäni teille ja kauheasti toivon voimia jaksamiseen sekä vaikka uuteen hoitoon :heart: :heart:

jennican esille tuoma kysymys tuosta alkioiden jakautumisesta sulatuksen jälkeen tuli munkin pään yläpuolelle iso kysymysmerkki. Mulle ei naikkarilla ole ikinä tästä puhuttu yhtään mitään enkä mä ole edes tajunnut kysyä. Ainoastaan on puhuttu että päästään siirtoon ja että alkio näyttää hyvältä, tai että toinen mahdollisesti ei ollut siirtokelpoinen kahdesta sulatetusta. Mutta mistään alkioluokituksista eikä edes alkion solujen määrästä ei ole kerrottu.

Voisikohan se jopa olla tosiaan että ne vaan siirretään heti kun on nähty selviääkö sulatuksesta vai ei?? että olisiko tuo tsekkaaminen (lähteekö jakautumaan sulatuksen jälkeen vai ei) vain jossain paikoissa tehtävä??? Voi kunpa muistaisin tuota jossain vaiheessa kysyä, en jaksa soittoaikoina tällaisia kysellä.

Tervetuloa uusille ketjulaisille! :)

Sphinx voihan sitä kai aina kysyä niitä testituloksia NKL:ltä, mä en ainakaan tiedä antavatko vai ei.
Mä olen yksityisiltä ainoastaan asioinut Graviditas klinikalla muutama vuosi sitten kun mun kiertoa kartoitettiin, josta sitten löytyi munajohtimien pallukat ultrassa mikä johti niiden poistoon jne. Kävin Kari Ratsulalla ja mulle ei hänestä ainakaan ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Pari vuosikymmentä ilmeisesti IVF ja lapsettomuusasioiden kanssa työskennellyt, hyvin asiallinen mies.
Jos tämä meidän ekan IVF:n mahdollisesti viimeinen PAS menee naikkarilla mönkään niin aion mennä Graviditakseen uudestaan.
 
Sphinx Ite voin suositella dextraa.
-jennica- Siittiöihin voidaan tehdä Siittiöiden DNA-fragmentaatio tutkimus,varsinkin tupakointi heikentää siittiöiden dna:ta.

Meillä saatiin kaikissa hoidoissa hyvin vähän soluja ja 2 päiväisillä tuli ekasta nega.Sitte otettiin riski ja viljeltiin niitä blastoiksi ja 2. hoidossa yksi ainoa oli hengissä 5.päivänä ja siitä tuli poika 2011.
Viimeisin hoito oli paras ikinä,14 rakkulaa joissa 10 oli solu,kaikki hedelmöittyivät ja jakaantuivat blastoiksi asti.Ykis siirrettiin ja poika syntyi 2013.
Me annoimme ne solut eteenpäin koska mun kohtu ei kestä enää raskauksia.

Nää hoidot on kaikki aika yksilöllisiä, siis siinä mielessä että jos eka menee perseelleen niin toinen voi olla jo ihan toisenlainen.Aika moni ns. selittämätön onnistuu ekalla kerralla mutta ihan hyvin vaikka 6. hoidon jälkeen voi raskautua.
Ja tuolla dexrassa on käytössä esim. Alkiodiagnostiikka
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Timjami77
-jennica-, meillä ei passia tehty kun alkio ei sulatuksen jälkeen ollut jatkanut jakautumista, se oli sulatettu edellisenä päivänä ja oli 3 soluinen sen jälkeen. En tiedä onko ollut pakastettaessa 3 vai 4 soluinen. Sulatetaankoha jossain vasta siirto aamuna ja sitten ei tiedä lähteekö jakautumaan vai ei ja siirretään kuitenkin.

Pahoittelut kaikille pettymyksiä kokeneille, erityisesti Retikalle!
 
Retikka :hug: :'( kyl sitä itekin jo välillä miettii että miten syviin vesiin sitä sit vajoo jos joutuu jättään hoidot tuloksettomina.. joka negan jälkeen tuntuu aina varmemmin että siihen 20%iin kuuluu itekin.

Tervetuloa uusille!

Mulla ne viimesimmät, jotka siis olleet blastoja, on yleensä sulatettu aamulla ja siirretty aamupäivän aikana. Eli joskus 2-3 tunnin päästä sulatuksesta.

Kuukautiset tulikin sitten jo tänään (kp24 => kp1!), kummallisesti 3-4 päivää ennenaikojaan, eli huomenna soitto klinikalle ja illalla piikkien alotus.
 
-sphinx- ; meillä tosiaan nyt edessä juurikin tuo mainitsemasi 6.den kk.den odotus IVF-hoitoon. Ja käymme Helsingin NKL hoidoissa.
Mä jäin siihen ymmärrykseen että yksityiselle ei saa tässä välissä mennä hoitoihin, koska ollan kunnallisen hoidon jonossa. Että jos siirtyy sinne niin tippuu tuosta jonosta pois. Korjatkaa viisaammat, mutta näin mä ymmärsin...

Ja vastaus toiseen kysymykseesi; me ollaan käyty ensin Fertinovassa,Niklas Simbergillä ja Sanna Uotilalla. Sitten siirryttiin lääkärien perässä Graviditakseen ja vielä kerran perässä Dextraan. Molempia voin vaan lämpimästi suositella. Erityisesti Niklaksesta tykkäsi mun mies :)

Tsemppiä vaan odotteluun! Turhauttavaahan tää on kun on jo niin monta vuotta asian kanssa paininut, ja ikääkin on jo ihan riittämiin, mut ei voi muutakaan kun ei oo rahaa jatkaa näitä tuolla yksityisellä :(

-Riimini-; helpottavaa kuulla että vaikka se sattuu niin sen kestää. Mä en yleensä oo edes kovin kipuherkkä mut tää jotenki nyt varmaan sitten jännittää vaan niin paljon ihan yleisellä tasolla et oon hermona. Mut kyllä mäki tän kestän kun NAINEN niinku muutkin jos se on se ainoa keino saada se pienenpieni tuhiseva nyytti syliin <3 <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Shenda miten lahjoitus käytännössä toimii? Meillä on siis pakkasessa vielä 7 tosi hyvää alkiota ja ollaa mietitty että lahjotettas ne joko tutkimuskäyttöön tai jollekin lapsettomalle parille.
Tarviiko käydä jossain psykologin kanssa juttelemassa tms? Tutkimuskäyttöön pystyi ilmeisesti lahjoittamaan ihan vaan täyttämällä lomakkeen mutta jos lahjoittaa ne lapsettomuus hoidoissa olevalle niin miten se tapahtuu?
 
hiippis81 Ilmoitin klinikalla että tahdomme luovuttaa ne eteenpäin ja meille varattiin lääkäriaika johon kuului myös psykologin tapaaminen,allekirjoitettiin lappuja ja muistaakseni ottivat vielä niitä infektioverikokeita,kaikki oli kuitenkin ilmaisia.
Saimme myös päättää että saako solut mennä naisparille tai esim. ulkomaalaiselle parille.
Tälläisiä soluja on kauhean vähän liikenteessä joten ilolla ne ottivat..saavat kuitnekin rahaa niistä.
Alkuvuodesta laitoin meiliä lääkärille ja kysyin että kelpasko ne kellekkään,oli kuulemma jo raskaus alkanut mutta mennyt valitettavasti kesken mutta uudestaan yrittävät.

Vähän toisaalta harmitti että tää vika hoito oli se kaikkein paras hoito, mutta en raskkinut hyviä alkioita roskiinkaan heittää ja meillä tosiaan lapsiluku täysi koska viimeisessä sektiossa huomattiin että 3 sektion jälkeen mun kohtu paikoitellen jo vaarallisen ohut.Sen kuultuani olin myös onnellinen siitä etten antanut siirtää kahta alkiota vaikka sitä ehkä sekunnin mietinkin.Ne oli kuitenkin kaikki blastoja ja mulla on kahdessa viimeissä hoidossa ollut käsittämätön tunne että tää onnistuu ja olen mysö tuntenut kiinnittymisen just silloin kun se on pitänyt ollakkin.

Mä suosittelen Niklasta kanssa...aivan huippu tyyppi :)
 
Kiitos kaikille vastauksista.

Kyselin Dextrasta ja sanoivat, että hoitoja voi siellä jatkaa siitä mihin NKL:lla on jääty. Mitään mitä on jo tutkittu ei tarvitse tutkia uudestaan. Mutta tietty täytyy varmistaa, että tipummeko tosiaan pois siitä julkisen jonosta, jos käymme välillä yksityisellä...
 
Jaahas, johonkin ikäviin prosentteihin putosin minäkin.
2.ICSIN 1.PAS näyttää negaa ja pakkanen tyhjä. Samoin lompakko, kahteen hoitoon ja yhteen passiin upposi aika lailla kymppien tarkkuudella kaikki hoitoihin varatut 10 000€ ja nyt en tiedä, mitä jatkossa. :(
Jos saan persnahasta revittyä vielä rahaa yhteen hoitoon, se tapahtuu heinä-elokuussa ja todennäköisesti jossain toisella klinikalla. Ainakin siihen asti heipat, yritän nyt vaan unohtaa kaiken ja tulen loppukesästä katsomaan, onko täällä vielä tuttuja jäljellä.
 
Neiti voi harmi :( :hug:

Sphinx mä en ainakaan lähtisi edes kysymään naikkarilta asiasta, koska olen eri keskustelupalstoilta nähnyt kirjoitettavan, että jos menet yksityiselle niin ei välttämättä ole takaisin menoa ollenkaan julkiselle jos tämä käy selville.
Joten jos päätätte käyttää molempia vaihtoehtoina niin olisin hyyyyvin hyvin hiljaa siitä julkisella puolella asioidessa.

Oikein ihanan leppoisaa pääsiäislomaa kaikille tasapuolisesti :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Neiti. :hug:
on tää vaan niin rööristä kun ei tiedä onko kaikki rahanmeno lopulta kankkulan kaivoon vai saako joskus sen palkinnonkin.. melkein 400e siirretty taas apteekkiin eikä siinä vielä edes likikään koko lääkesetti. Pääsiäisen jälkeen uä ja katotaan miltä näyttää.

Mun käsittääkseni ne yksityisen hoidot vähennetään julkisista, eli jos käy 1 hoidon yksityisellä niin julkisella saa 2 jne. mutta ehkä se jonosta tippuminen on vähän paikasta kiinni? Se, kertooko yksityisen hoidoista on vähän kakspiippunen juttu.. ei ne sitä varmaan selville saa jos ei kerro, mutta koska nää hoidot on etenkin alkuun sellasta kokeilua, kelle mikäkin yksilöllisesti sopii, että siinä voi jäädä arvokasta tietoo pimentoon uutta hoitoo suunniteltaessa, mitä vois ottaa lisäks tai tehdä toisin, jos ei kerro. Mut jokainen tekee tietty miten parhaaks näkee...

Hyviä ja virkistäviä pääsiäisen pyhiä kaikille täältäkin!
 
Sphinx mekin hakeuduttiin yksityiselle hoitoon tuon naistenklinikan 6kk odottelutauon aikana. Ei sinne ilmoitetti mitään mutta sitten kun tuli aika sinne niin meillä oli vielä alkioita pakkasessa niin ilmoitettiin että meidät voi ottaa jonosta pois kun oltiin päätetty jatkaa vain yksityisellä. Pakkasessa ei saa alkioita olla ja yksityisen hoidot vähennetään kunnalliselta puolelta mutta jos voitte periaatteessa mennä sitten takaisin naistenklinikalle jos teillä hoidot siinä vaiheessa yksityisellä. Me ollaan väestöliitolla, sekin hyvä paikka :)
 

Yhteistyössä