Liljeby: Myös minulla on aivan samanlaisia ajatuksia. Lievä endo todettu laparoskopiassa 10/2013 ja ne vähäiset pesäkkeet poistettu suurimmmalta osin, ainoastaan virtsarakon päälle jätettiin, kun eivät siitä uskaltaneet lähteä sitä poistamaan. Oireet helpottivat, mutta ovat kyllä palanneet tässä vähitellen takaisin ja varsinkin nyt tämän viimeisimmän hoidon aikana, joka tehtiinkin lyhyellä kaavalla, endo paheni. Olin koko punktioviikon niin kipeä, että sain saikkua koko viikon. Nyt vasta alkaa helpottaa.
Myös mulla ollut aina uä:ssä kaikki mainiosti, limakalvo hyvä, munarakkulat hienoja ja ovat irronneet ajallaan sekä keltarauhanen ok. Lapan jälkeen koin 2 kemiallista peräkkäisiin kiertoihin, sen jälkeen ei niin mitään yritystäkään. Ja nythän tuosta lapasta on tosiaan jo 1,5, joten ei ole uskoa että enää näillä ivf-hoidoillakaan kiinnittymistä tapahtuisi sen paremmin.
Meillä eka hoito meni pitkällä kaavalla odotuksia huonommin. Saatiin vain 6 solua, niistä 5 hedelmöittyi, mutta vain 3 lähti normisti jakautumaan ja nekin kaikki oli vain 3-soluisia. Kaikista noista negaa. Tämä toinen hoito tehtiinkin sitten lyhyellä kaavalla ja saatiin kypsiä soluja jopa 11, mutta näistä vain 6 hedelmöittyi (tosin lääkärin mielesti oli hyvä määrä), tuoresiirrossa saatiin 5-soluinen nopea alkio ja ilmeisesti pakkaseen jäi vielä 3 alkiota (4-5 soluisia). Eli aika kova kato kävi noista 11:sta munasolusta, vaikka alkuun näyttivät kaikki hyviltä.
Siksi olenkin alkanut epäilemään omia munasolujani. Aiemmin ajattelin, että syynä olisi kiinnittyminen, mutta toisaalta jos lapan jälkeen niissä parissa luomukierrossa alkiot yrittivät kiinnittyä, niin eikö se kertoisi enemmänkin siitä, että alkiot on huonoja eivätkä jaksa enää jatkaa kehitystään kiinnittymisen jälkeen?! En tiedä, mutta on tämä niin syvältä. Enkä tosiaan tiedä mistä saisi uskoa jatkaa näitä hoitoja, kun en tosiaan usko että ivf:llä onnistuminen olisi meille sen helpompaa. Nyt jälkeenpäin harmittaa myös se, että lapan jälkeen tuhlattiin aikaa tuloksettomiin insseihin ja ekaan ivf:ään päästiin vasta vuoden päästä lapasta.
Ja juuri se lannistaa, että useimmat joilla endoa on, ovat onnistuneet ekassa ivf-hoidossa.
Nyt menossa vasta pp4, kiinnittymisen pitäisi tapahtua ihan näinä päivinä, mutta eipä ole uskoa onnistumiseen tälläkään kertaa. Lutinukset aiheuttaneet taas valtavaa väsymystä, pahaa oloa, päänsärkyä ja ärtymystä. Mieskin tuossa aamulla vihjaili, että olen hieman kireän oloinen. Olisipa olemassa lasipallo, josta näkisin tapahtuuko tuolla kohdussa enää mitään vai ei, voisi sitten tämän turhan lääkityksenkin lopettaa.