Itusolukasvain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Ajattelin kysäistä, että kun eilen kävin gyneultrassa niin toisesta munasarjasta ultraaja löysi 'kasvaimen' (sanoi että näyttää ihan teratoomalta (?) siis joku itusolukasvain). Niin onkos kellään teillä ollut vastaavaa? Oliko mitään oireita, miten poistettiin, oliko sen jälkeen kipeänä? Vaikka olen kyllä Googlannu ja löytänyt vain positiivisia asioita, niin kyllä se siltikin hirvittää jos se ei olekaan se.. Kuinka nopeata pääsitte poistattamaan sen?

Mulla on kokemus vähän erilaisesta itusolukasvaimesta. Meidän pojalta löytyi sellainen kiveksestä ja se tarkoitti syöpää. Kasvain leikattiin ja päälle sai sytostaatit.

Lapsille nuo itusolukasvaimet tulee tytöillä justiin munasarjoihin, pojille kiveksiin ja molemmilla voi löytyä myös aivojen alueelta. Ne ovat sikiöaikaisia ja ovat "olemassa" koko ajan, puhkeavat vain syöväksi jossain vaiheessa lapsuutta. Ovat erittäin harvinaisia.

Ilmiselvästi sun kasvain on erilainen, mutta ajattelin kertoa silti tämän mun kokemuksen. En pelotellakseni, vaan siksi, että osaat netistä erottaa nämä kaksi itusolukasvaintyyppiä toisistaan.

Tuosta luinkin, mutta se oli muistaakseen vielä eri niminen (?).. Eli on noin 3-4% pahanlaatuisena.. Yhdellä naisella oli kuulemma 8 kk:ssa kasvanut 7kg:n kokoiseksi kasvain (luin siis netistä). Ja ultraaja epäili että on minulla ollut monta vuotta siellä jo.. Ja monella lapsellakin on kuulemma tuo esim. häntäluun alueella. Ultraaja sanoi, että on aika yleinen (siis tuo hyvänlaatuinen) Paraniko poika kuitenkin kokonaan? Miten huomasit sen pojassa (sikäli jos haluat kertoa =) )?

Itusolukasvain (syöpä) leikattiin 18 vuotiaana kasvain painoi 4 kg. Lisäksi sain sytosstaatit ja 2 vuoden tablettihoito. Paranin täysin. Nyt olen 57-vuotias, tarkastuksissa käyn tässä vaiheessa varmuuden vuoksi vuosittain, otetaan kudosnäyte kohdun limakalvolta.

Yhteistyössä