Itsetehty ruoka vauvalle laadultaan parempaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielenkiinnosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielenkiinnosta

Vieras
Olen tehnyt vauvalle ruokia itse ja antanut purkista, pääasiassa purkista koska haluaisin käyttää kotimaisia raaka-aineita ja toisaalta haluaisin myös vaihtelua vauvan sapuskaan. Mietin seuraavaa: onko kotona tehty ruoka laadullisesti parempaa kuin teollisuuden äitien tarjoomukset? Purkkiruuathan keitetään ja pannaan purkkiin. Kotiruokaa teen isomman satsin: keitän, pakastan, sulatan ja lämmitän uudelleen kuumaksi. Eikö luulisi kotimössössä tuhoutuvan enemmän ravintoaineita pakastuksen ym johdosta?

Kotiruoassa ei ole mitään ylimääräistä. Teolliset jatketaan jollain riisillä taikka maissilla joten ravintoarvot kyllä siinä kärsii myös. Itselläni oli todella pieni vauva ja kotiruokaa suositeltiin koska siinä vauva saa jokaisessa suupalassa täyttä tavaraa eikä mitään tyhjää syötävää.

Vaihtelua saa yhtälailla itse tehdyllä ruualla. Meillä ainakin lapsi oppi tosi nopeesti syömään paloja. Tuli itsekin syötyä joka ruualla enempi kasviksia kun samalla keitti vauvalle ja syötiin itse niitä samoja. Keitin perunan samalla kuin meillekin ja otin lihan ennen maustamista yms.

Ja kai niissä purkkiruuissa nyt on pakko olla jotain säilöntäaineita yms. mitä ei sitten ole siinä itse tehdyssä.

Tosta ravintoaineiden tuhoutumisesta en tiedä.

No ainakin mitä olen tutkinut noita tuoteselosteita niin eihän niissä säilöntäaineita saa olla. Riisiähän saatan laittaa omatekoisiinkin sapuskoihin joskus.

Kotona tehdyt soseet voi säilöä myös ilman pakastusta. Eivät kestä kuukautta silloin kyllä, mutta noin muuten.

Vaihtelua itse tehtyihin soseisiin saa niin paljon kuin itse viitsii tehdä. Itse olen tehnyt nyt niin, että lihasosetta on jääkaapissa pari päivää ja sitten teen sinne uutta, kasvissoseet on pakkasessa. Näin kaikki ei ole pakastettua ja sulatettua. Hedelmäsoseitakin teen välillä itse, niitä syö koko perhe :D

Niin ja en tiedä onko vaikutusta, mutta meillä on tosi kaikkiruokainen lapsi, joka syö kotiruokaa mielellään. Kun kaverin lapsi söi pienenä purkista ja on tosi nirso. Ei syö hedelmiä tms. Syövät edelleen yli 2-vuotiaina hedelmäsoseita välillä, että menis jotain hedelmää viittavaakin masuun... Voi olla sattumaakin.

Ja sitten se kun haluaisin käyttää pääosin kotimaista.. No herne, porkkana, peruna,..? Anteeksi, lyö tyhjää. Viime syksyn marjat on jo syöty kun poimija olen minä ja vauva olijust syntynyt/olin viimesillään raskaana joten niitä ei saatu paljoa. Harrastan salaatteja kyllä mutta vihannekset ruuanlaittoon olen ottanut (siis tarkoitan muuta perhettä) kaupan pakastealtaasta. Kanaa olen keittänyt samoin kuin kalaa, lihaa harvemmin. Mutta ei ne keitetyt sitten muulle perheelle hirveesti maistu kyllä.

Esikoinen söi kyllä purkista tosi paljon. 4-vuotiaana on nyt alkanut vähän nirsoilla mutta aiemmin meni ihan kaikki, tuo nirsoilu on kai jotain uhmaa muun uhmistelun lisäksi..

Niin ja en tiedä onko vaikutusta, mutta meillä on tosi kaikkiruokainen lapsi, joka syö kotiruokaa mielellään. Kun kaverin lapsi söi pienenä purkista ja on tosi nirso. Ei syö hedelmiä tms. Syövät edelleen yli 2-vuotiaina hedelmäsoseita välillä, että menis jotain hedelmää viittavaakin masuun... Voi olla sattumaakin.

Tätä samaa olen itsekkin miettinyt. Meillä kans syötiin kotiruokaa pienestä pitäen, toki myös purkkiruokia oli käytössä. Nyt ovat jo isoja mutta melkeinpä kaikkiruokasia ovat, ainakin sellasta turhaa nirsoutta ei ole, tyyliin en voi syödä tätä kun tässä on sipulia.

Kyllä meillä ainakin hevi-osastolta löytyy kotimaista tavaraa? Ja se mitä ei enää tuoreena saa, löytyy pakastealtaiden puolelta. Meillä ei juuri purkkiruokia ole syöty, ovat olleet oikeastaan hätävarana ja kyllä ne oikeasti maistuukin aika karsealle. Vaikkei itsetehtyjä mausta lainkaan, ne vihannet, juurekset ja lihat ihan itsessään antaa jo mukavaa makua mitä valmismössöissä ei ole.

Ei ole purkkiruoissa säilöntäaineita. Ne säilyy siksi, koska ruoka kuumennetaan niin ettei sielä ole bakteereja ja purkkiin luodaan tyhjiö.

Meillä esikoinen söi ainoastaan itsetehtyjä mössöjä, ei kertakaikkiaan suostunut syömään kaupan purkkiruokia. Kuopus taas ei suostunut syömään mun itsetekemiä mössöjä vaan söi ainoastaan kaupan purkkiruokia kunnes siirtyi syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa. Ja kyllä nepurkkiruoat mustakin on ihan kamalan makusia, jostain syystä kuopukselle ei vaan kelvannut mikään muu.

Eikä nuo nyt mitenkään erityisen nirsoja kumpikaan ole vaikka kummallakin on hieman omalaatuinen järjestys syödä lautasta tyhjäksi. Esikoinen syö mielellään kasvikset ja jos mahdollista, jättäisi lihan syömättä. Kuopus taas syö ensimmäisenä kaikki lihat ja jos mahdollista, jättäisi kaikki kasvikset syömättä. Kumallakin on ollut joitain ruoka-aineita mitä ei ole halunnut syödä (esim esikoisella ananas) eikä se musta ole mitenkään kummallista jos ihminen ei pidä jostain ruoan mausta tai koostumuksesta.
Kumpikin syö hedelmiä niin paljon kun vaan kaupasta ehtii kotiin kanssa ja itseasiassa tuo meidän purkkiruoatettu lapsi on ennakkoluulottomampi hedelmien suhteen ja mielellään syö kaikkea "erikoisempaakin", kuten kiiviä, mihin kotiruoitettu esikoinen ei koske kerran maistettuaan.

Kaupan vauvojen purkki ruuat on täys säilykkeitä(tätä ei moni vaan tajua).
Ettehän itsekkään syö säilyke/purkki ruokia koko ajan?
Itsetehty on aina ravintoarvoiltaan parempi vaihtoehto, puhtaista ja tuoreista kotimaisista raaka-aineista kun tehdään niin täytyyhän jo järjen sanoa kumpaa kannattaa syöttää?

Itsetekemällä pystyt oikeasti vaikuttamaan siihen, mitä lapsesi syö. Tiedät itse raaka-aineet, niiden tuoreuden& tilan, lihan laadun, rasvat jne. Todennäköisesti myös maustat ruokia rohkeammin kuin teollisuudessa- lapsesi oppii eri makuja maistelemalla ennakkoluulottomaksi. Itse olen pitänyt hyvänä sitäkin, että lapsi pystyy tarvittaessa syömään purkkiruokaa- esim. matkoilla, kylässä tai jos muulle perheelle on lapselle sopimatonta ruokaa. On aika työlästä kuljetella kotipakasteita "ainoana" ruokana mukana esim. kaupunkireissuilla.

Mulla on ollut periaatteena etten syötä lapselle mitään mitä en itse söisi, siksi meillä ei ole ikinä syöty purkkiruokia. Hedelmäsoseita joskus kyllä mutta niitä voin laittaa omaankin suuhun.

Ja kyllä meilläkin riisiä käytetään, tänäänkin on kastikkeen kanssa mutta ei sitä joka aterialla ole täydentämässä.

mä tein itse soseet ja vauvana söikin hyvin,mutta 1½v. alkoi kranttuilu. Nyt syö suht hyvin,huonosti hedelmiä ja kasviksia. En ymmärrä mistä johtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;25252080:
mä tein itse soseet ja vauvana söikin hyvin,mutta 1½v. alkoi kranttuilu. Nyt syö suht hyvin,huonosti hedelmiä ja kasviksia. En ymmärrä mistä johtuu.

kranttuili paljon siis melkein 1½ vuotta.

Olen ollut töissä lasten purkkiruokia valmistavassa tehtaassa ja voin lämpimästi suositella niitä teollisiakin ruokia. Raaka-aineet ovat laadukkaita ja kaikki mahdollinen kotimaista tuotantoa. Lisäksi laatua pidetään oikeasti tärkeänä. Ja nehän ovat siis säilöntäaineettomia.

Omat lapseni eivät koskaan tykänneet valmisruuista, joten meillä tehtiin kaikki itse. Helpompaahan se on jos voi joskus antaa valmista ruokaa, vaikka matkoilla.

purkkiruokien raaka_aineista tuskin moni on kotimaisia. joutsenlippuhan tarkoittaa sitä että ne on tehty suomessa, raaka_aineet voi olla mistävaan. esim piltin ruoissa on tosi vähän vihanneksia, pelkkää vettã, perunaa,lihaa. moista en lapselleni syöttäisi. pakastealtaasta saat kotimaista talvellakin.

Purkkiruoat on kuumennettu valmistusvaiheessa kerran ainakin ja sitten vielä tarjoiluvaiheessa uudelleen.

Teeppä itse ruokaa, jäähdytä se, laita jääkaappiin ja lämmitä seuraavana päivänä uudestaan ja syö vasta sitten. Onko hyvää (no, jos on keitto niin on, mutta muuten)? Uskotko, että ravintoaineet on samalla tavalla tallella kuin vastavalmistetussa ruoassa?

Purkkiruoasta on kaikki bakteerit kuolleet, hyvätkin. Steriili ruoka ei oo lapselle pelkästään hyvästä.

Kyllä minä pitäisin itse tehtyä parempana vaihtoehtona. Eiköhän purkkiruokiinkin käytetä pakastettuja/muuten säilöttyjä raaka-aineita, joten samallalailla ne ravintoarvot kokevat hävikkiä + raaka-aineet tuskin aina on kotimaisia. Säilöntäaineitahan niissä ei ole, mutta sitten voi olla yllätyksenä jotain muuta (mitäs kaikkea viime aikoina on mm. ruotsalaisista lastenruuista löytynytkään). Lisäksi purkkiruokien maku ei oikein vastaa aina raaka-aineita, eli aidompia makuelämyksiä lapsi saa itse tehdystä.

Mutta paljon minäkin olen antanut purkki- ja valmisruokia, kun ei ole aina ehtinyt itse väkertää, mutta mieluummin annan kotikeittiösapuskoja.

Yhteistyössä