ISYYDEN TUNNUSTAMISEN VASTUSTAMISESTA?

  • Viestiketjun aloittaja jassuliini
  • Ensimmäinen viesti
jassuliini
Minulla 2v lapsi ja isä ei ole tunnustanut isyyttään.
Jos hän nyt haluaa tunnustaa, voinko vastustaa? Vai saako hän tunnustaa isyyden ja tapaamisoikeuden?
Meidän välit niin tulehtuneet ja isä hylännyt meidät jo odotusaikana. :attn: :attn: :attn:
 
karhuäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 18:29 jassuliini kirjoitti:
Minulla 2v lapsi ja isä ei ole tunnustanut isyyttään.
Jos hän nyt haluaa tunnustaa, voinko vastustaa? Vai saako hän tunnustaa isyyden ja tapaamisoikeuden?
Meidän välit niin tulehtuneet ja isä hylännyt meidät jo odotusaikana. :attn: :attn: :attn:
Ilman äidin suostumista ei isä voi tunnustaa lastaan. Ja jos lapsen tunnustaminen kuuluu "tuntemattomalle" niin ei isä voi mitään.
Sinä olet lapsen ainoa huoltaja ja sinä päätät kaikesta lapseen kuuluvasta. Näin se musta menee mutta en ole 100% varma.
Kannattais varmaan nimettömänä vaikka soittaa sosiaalitoimistoon tai laittaa vaikka joku kaveri soittaan jos pieni pitäjä.
 
vierastaja
niin,eikö tunnustus olisi lapsen edun mukaista?
jollei isässä ole mitään vaarallista...
haluatko evätä tunnustuksen vain siksi että et itse tule toimeen miehen kanssa?
eikö jokaisella lapsella ole oikeus isään?
 
ma77ri

eikö jokaisella lapsella ole oikeus isään?
mun mielestä, jos isää ei ole kiinnostanut heti alusta saakka, silloin isä on menettänyt oikeutensa lapseen täysin. "kaikki tai ei mitään"-periaate.
 
Mulla sellinen kuva,et oikeudesta varmasti tulee saamaan mahdollisesti testin. Eli ei mikään varmuus,mutta miksi mennää sinne asti ku voi hoitaa ihan ilman taistelua...
Kyllä minä ainakin olisin iloinen jos minun isäni tulisi oveni taakse ja haluaisi tutustua.... KOskaan en meinaan ole häntä tavannut ainakaan niin,et tietäisin hänen olevan isäni. Ja onneksi en ole harrastanut jakorasia puuhia ku voi tietää kuka on sukua.
 
vierastaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 15:01 ma77ri kirjoitti:
eikö jokaisella lapsella ole oikeus isään?
mun mielestä, jos isää ei ole kiinnostanut heti alusta saakka, silloin isä on menettänyt oikeutensa lapseen täysin. "kaikki tai ei mitään"-periaate.

kyllähän sitä nyt on kaikenmoista kriisiä elämässä ja jos mies on luullut olevansa valmis isäksi ja sitten hätääntyy tosipaikan tullen ja lähtee..jonku ajan päästä pääsee yli siitä ja haluaa olla mukana lapsensa elämässä niin onko se sitten lopullisesti siinä?
tai jos lapsi on saanut alkunsa siten ettei mies ole alunperinkään halunnut siihen elämäntilanteeseen lasta niin eikö sekään ole ymmärrettävää?
voi lapsi parka jos saa äidikseen tuollaisen joka vain omasta halustaan haluaa eristää isän pois...
sitä ei voi ennustaa miten hyvät välit lapsella ja isällä saattaisi syntyäkkään jos äiti vain antaisi mahdollisuuden...
on itsekästä kiilata noin lapsen ja isän väliin ellei syynäole esim. isän huono vaikutus lapseen,tai jonkinlainen vaara siinä että antaa lapsen tutustua isään.
oma isäni oli rapajuoppo mutta rakasti minua silti ja olen kiitollinen kun tapasin hänet vaikka nyt jo kuollut aikoja sitten ja jos äitini olisi tehnyt noin niin en usko että olisin isän kuoleman jälkeen enää katsonut äitiäni edes silmiin.
 
jassuliini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 11:45 vierastaja kirjoitti:
niin,eikö tunnustus olisi lapsen edun mukaista?
jollei isässä ole mitään vaarallista...
haluatko evätä tunnustuksen vain siksi että et itse tule toimeen miehen kanssa?
eikö jokaisella lapsella ole oikeus isään?
Olen isälle katkera. Olin rv 10 kun hän lähti eikä takaisin tullut eikä mitään yhteyttä pitänyt, ei edes onnitellut lapsen synnyttyä.
En voi unohtaa sitä mitä teki ja siksi en halua häntä nytkään elämäämme!
 
vieraaalija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 23:13 jassuliini kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 11:45 vierastaja kirjoitti:
niin,eikö tunnustus olisi lapsen edun mukaista?
jollei isässä ole mitään vaarallista...
haluatko evätä tunnustuksen vain siksi että et itse tule toimeen miehen kanssa?
eikö jokaisella lapsella ole oikeus isään?
Olen isälle katkera. Olin rv 10 kun hän lähti eikä takaisin tullut eikä mitään yhteyttä pitänyt, ei edes onnitellut lapsen synnyttyä.
En voi unohtaa sitä mitä teki ja siksi en halua häntä nytkään elämäämme!
niin ja edelleenkin vain sinä olet katkera.....
mietipä vielä,ihan kunnolla,
mies häipyi johon saattaa olla miljoona syytä,
etkö haluaisi että saisitte välinne selväksi vielä joskus koska se on lapsen edun mukaista!
ja on se lapsi miehenkin vaikka lähtisit maailman ääriin..
sitä totuutta et voi poistaa vaikka virallisia papereita ei olisi...
mietippä miltä lapsesta tuntuu kun hän haluaisi antaa isälle anteeksi mutta äiti ei.sinä ja lapsi olette eri ihmisiä ja vaikka sinä vielä päätät lapsen puolesta niin mietippä olisiko se reilua jos syynä ei ole muuta kuin tuo häipyminen,johon et ilmeisesti tiedä syytä???
silloin ymmärtäisin jos kyseessä olisi alholisoitunut/väkivaltainen/mielenvikainen mies mutta jos se kaatuu pelkästään siihen että mies häipyy eikäota yhteyttä niin siihen voi olla hyväkin syy...en puolustele itse tekoa mutta kannaattaa tosissaan miettiä haluatko evätä lapseltasi isän?

onko tiedossa jokin syy tähän?
oletko itse yrittänyt ottaa selvää syystä?
itse näemmä tiedostat että katkeruuttasi et sitä halua..se on ihan hyvä kun itse tiedät sen muttamutta....onko katkeruutesi lapselle hyväksi?
 
Rauhaton
Sinulla on kaikki päätös valta lapseen.
Ei ole pakko tehdä isyyden tunnustamista jollet itse niin halua.
Mun kaverilla ollut sama ongelma lapsi sai alkunsa isä muutti toiseen kaupunkiin ja nyt kun lapsi täytti 4 niin on isää ruvennut kiinnostamaan "isän rooli" sukulaisten painostuksesta.
Ja he ovat lapsen äidin kanssa sopineet että oikeutta isällä ei lapseen ole mutta tavata lastaan saa äidin mukana ollessa.
Ja nyt on tyttö joka isän tapaamis kerta odottanut kuin kuuta nousevaa, mutta eipä ole vieläkään isää kiinnostanut!!
että näin. se siitä "oikeudesta" tapaamisiin.
Löytyyhän niitä erilaisia ihmisiä, toiset haluaa oikeasti ja toiset vaan leikkii.
 
oma päätös
Eiköhän jokainen voi päättää itse mikä on omalle lapselle parasta, Minulla on kokemusta myös siitä että turhaan aloitetaan lapsen tapaaminen koska kuitenkaan ei jakseta kuin pari kertaa ja jäljelle jää vain lapselle ikävä. Selitäppä lapselle sitten miksi isä ei enää halua tavata kun en itsekään sitä tiedä.
Ja ihan vain tiedoksi että 15v täyttänyt voi itse aloittaa oikeustoimet isyyden selvittämistä varten.
 
Voit vastustaa isyyden selvittämistä, mutta ET VOI ESTÄÄ, jos isä itse haluaa lähteä viemään asiaa eteenpäin. Näin se vaan menee. Eli tavallaan turhaa vastustaa ja hankaloittaa asiaa. Mulla oli joskus aikanaan samansuuntaisia huolia, ja otin ihan lakimiehen kautta asioita ja vaihtoehtoja selville.
Eli tuo isyyden selvittämisen vastustaminen toimii sellaisessa tapauksessa, jos olette isän kanssa yksimielisiä siitä, ettei isyyttä haluta laittaa paperille. Silloin voit vauvan syntymän jälkeen allekirjoittaa paperin, jossa kiellät isyyden selvittämisen. Kiellät sillä paperilla siis LASTENVALVOJAA yms. selvittämästä isyysasiaa. Lapsen isää et voi estää millään papereilla jos hän haluaakin virallisesti isukiksi vaikkapa muutaman vuoden kuluttua.
 
Mikä ihme se nyt on, jos ei halua tuollaista jättäjä-äijää takaisin elämäänsä edes lasta tapaamaan. Tuossahan on nainen raa´asti jätetty juuri herkässä vaiheessa.

Miksi se äijä nyt haluaa tapailla? Pitäisikö tuollaista muka sitten ymmärtää? Ainahan miehillä on tuhat selitystä kaikkeen.

Meni nyt asian vierestä, mutta oli ihan pakko kommentoida, kun tuollaisesta tapauksesta luin.
 
Minkä ihmeen takia äidit ei voi edes vähää ymmärtää miestä et kyllä lapsella on oikeus isään. Eihän naisten silti tarvii olla väleis miehen kanssa. Ajatelkaapa joskus asiaa niin et teidän äiti kieltäis teitä näkemästä isäänne. Mä en ainakaan tykkäis... Vähän joustoa molemmin puolin vaik ois mitä taustalla oon sitä mieltä! Ei aina tarvi olla niin katkeria joka asiasta ja käyttää lasta välikappaleena riidoissa. Ettet kyllä ikinä tule lastas näkeen kun sen tempun teit. NAURETTAVAA JA SÄÄLITTÄVÄÄ!!! Jokaisella lapsella on oikeus isään!
 
saku
Lapsen etu on aina etusijalla. Jos jompikumpi vanhemmista ei syystä tai toisesta kykene lasta hoitamaan (alkoholismi,väkivalta jne) on silloin ymmärrettävää että "vastuullisempi" vanhemmista kantaa päävastuun. Mutta muuten lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa, eikä sitä kovin löysin perustein tulisi evätä..
 
Minulla kaksi lasta eri isille ja molemmista täytetty vastustus- paperi. Eivät halunneet itse tunnustaa isyyttä eikä maksaa elatusmaksuja. Nämä elatusmaksut tuntuvat hiertävän miehiä tosi paljon. En tunne yhtäkään tapausta jossa mies on oikeuden kautta hakenut isyyden selvittämistä ja vaatinut saada maksaa elatusmaksuja, ehkä heitä on, en tiedä...
 
Kerkesin jo muuttaa miehen luolta pois ja taas olla yhdessä, sitten olinkin raskaana.. Nyt asutaan erillään ja näyttää että miehelle isyydentunnustaminen on mahdollista vain jos muutamme takaisin yhteen!!
Mies kyllä saa tavata lastaan vaikkei tunnustaisikaan isyyttään, mutta minua hän ei takasin saa kyseisellä käytöksellään.
Toivottavasti tilanne selkenee ja tulemme olemaan kaikki onnellisia, yhdessä tai erikseen. :/
 
Mitä etua siitä kenellekään on ettei isä saa tunnustaa lastaan,olette tekemisissä tai ette! Huoltajuus on eri asia,jos äidillä on yksinhuoltajuus,hän päättää lapsen asioista.Eli ei ole pelkoa että isyyden tunnustanut saisi määräysvaltaa äidin ohi,jos sitä tässä nyt pelätään!? Jokaisella meistä on isä,oli millanen tahansa. Ajatelkaas niitä koeputkilapsia jotka on siitetty ostetulla spermalla ja luovuttaja ei ole antanut edes tietojaan,siinä vasta mukava elämä kun mietit kuka vastaantulevista on ruikkinut purkkiin ja on osa minua. Ei minua siis ole luojan kiitos sillai tehty,mutta niitä raukkojakin jo alkaa olemaan paljon. Olkaa onnellisia jos lapsillanne on juuret tiedossa,kuten itsellännekin! Omasta exästäni kehittyi hyvä isä vasta kun lähti kälppimään,vauva oli sillon puolivuotias. Nyt tytär 3v on hänelle kaikki kaikessa,ja suhteet toimii hyvin kaikinpuolin. Likka omistaa myös maailman mukavimman äitipuolen. Antakaa siis isille mahdollisuus,niille epäluotettaville ja rentuillekin. :p
 
Erkki
Joo, mahdollisuuksia vaan mutta funtsatkaas että hinnan isäehdokkaan mahdollisista mielenmuutoksista maksaa oikeasti se pikku palleroinen joka on tilanteeseen kaikkein syyttömin? Mikään ei ole kelvollinen syy jättää oma kersaa ennen syntymää paitsi se mielenvikaisuus josta jo mainittiinkin. Kyllä jopa miehillä täytyy joku vastuu olla kyntöhommistaan, älä erehdy uudestaan samaan heittiöön. Aika näyttää jos on tosissaan muuttunut ja jaksanee todistaa aikeistaan muullakin tavalla kuin uhkaamalla lyödä lakikirjalla päähäsi. Penskan etu tärkeintä,kai hulttiokin menee jos edes sydän paikallaan mutta alku vaikuttaa kovin itsekkäältä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 05:11 make kirjoitti:
isyyden tunnustuksen pystyy äiti estämään vain silloin, kun lapsi on syntynyt avioliitossa ja hänellä siis on jo laillisesti isä
Silloinkin oikeus voi määrätä testeihin jos uusi isä ehdokas niin vaatii. Ainoastaan testien kautta isäksi todetun isyyttä ei voida epäillä.

Näin kävi tuttava piirissä...
 
Niin ja loppujen lopuksi äiti ei voi estää isyyden selvittämistä. Jos jostain löytyy mies joka haluaa tunnustaa lapsen niin äiti ei voi sitä estää. Testit loppupelissä voidaan oikeudessa määrätä. Jos joku haluaa elatusvelvolliseksi ryhtyä niin se on nääs säästöä...
 
kuka tahansa voi tulla väittämään olevansa muksun isä, ja saa sinun vastustamisestas huolimatta dna testin jos haluaa! ja näin siis myös oikeuden isyyteen!

näin on käynyt yhdelle tutulleni, siitä oli myös iltasanomissakin etusivulla juttua vuosia sitten! siinä alle kaksi vuotias muksu sai sakot kun äiti yritti viimeiseen asti taistella ex-miestään vastaan. Mies ei ollu lapsen isä, ja tiesi sen itsekin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 23:19 Minä vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 05:11 make kirjoitti:
isyyden tunnustuksen pystyy äiti estämään vain silloin, kun lapsi on syntynyt avioliitossa ja hänellä siis on jo laillisesti isä
Silloinkin oikeus voi määrätä testeihin jos uusi isä ehdokas niin vaatii. Ainoastaan testien kautta isäksi todetun isyyttä ei voida epäillä.

Näin kävi tuttava piirissä...
ei olisi lain mukaan pitänyt käydä... ainakaan jos aviopari (lapsen viralliset vanhemmat) sitä vastusti
 
no just juu


\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 08:23 vieras kirjoitti:
Minkä ihmeen takia äidit ei voi edes vähää ymmärtää miestä et kyllä lapsella on oikeus isään. Eihän naisten silti tarvii olla väleis miehen kanssa. Ajatelkaapa joskus asiaa niin et teidän äiti kieltäis teitä näkemästä isäänne. Mä en ainakaan tykkäis... Vähän joustoa molemmin puolin vaik ois mitä taustalla oon sitä mieltä! Ei aina tarvi olla niin katkeria joka asiasta ja käyttää lasta välikappaleena riidoissa. Ettet kyllä ikinä tule lastas näkeen kun sen tempun teit. NAURETTAVAA JA SÄÄLITTÄVÄÄ!!! Jokaisella lapsella on oikeus isään!
Ja minkähän ihmeen takia tollasessa tilanteessa JÄTETYN, LOUKATUN ÄIDIN


 

Yhteistyössä