Isyyden tunnustaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaa tietää..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras q:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kun halusi selvitystä siksi, että päättäisi vasta sen jälkeen onko tekemisissä, epäilee siis että olisi jonkun toisen (eikä todellakaan ole ). Ilmoitin sitten että kerta edes epäilee tuollaista, eikä koko odotusaikana ole kysynyt minun saati lapsen vointia eikä ole muutenkaan kiinnostunut, niin ilmoitan että lapsen isä ei ole tiedossa. Että eikai sosku voi pakottaa isyyden selvitykseen?

Tässä toivoisin sinun ajattelevan lapsesi parasta. Jos koet dna-testin henkilökohtaisena loukkauksena, niin miettisit kuitenkin mitä tämä tarkoittaa tulevalle, viattomalle lapsellesi.
Siinä vaiheessa kannattaisi niellä kiukkunsa ja mennä testiin, kerran mies sitä on päättänyt vaatia. Se on lapsesi parhaaksi. Sinulla ei ole salattavaa, joten voit aivan hyvin mennä.

Minä olen "niellyt kiukkuni" aika monta kertaa jo. Mies ei HALUA lasta, niin en häntä siihen myöskään velvoita. Hän ei edes halua tietää miten ultrissa menee. Ei ole kiinnostunut lapsen asioista, kaikki on "pakkopullaa" jne... Lapsen parasta nimenomaan ajattelen. Mutta en myöskään häneltä kiellä jos haluaa lapsen nähdä, siitä ei ole kyse, vaan siitä etten halua että hän meitä elättää kun ei sitä halua.

Minä olen "niellyt kiukkuni" aika monta kertaa jo. Mies ei HALUA lasta, niin en häntä siihen myöskään velvoita. Hän ei edes halua tietää miten ultrissa menee. Ei ole kiinnostunut lapsen asioista, kaikki on "pakkopullaa" jne... Lapsen parasta nimenomaan ajattelen. Mutta en myöskään häneltä kiellä jos haluaa lapsen nähdä, siitä ei ole kyse, vaan siitä etten halua että hän meitä elättää kun ei sitä halua.
Nyt en ihan ymmärrä :/ Mutta koska en ymmärrä, kerron, miten me ollaan toimittu. Mulla ja exällä on yhteishuoltajuus. Kun junnu syntyi, käytiin lastenvalvojan juttusilla, jotta isyys vahvistettaisiin. Mitään sopimuksia ei lastenvalvojan luona tehty. Ei elatussopimusta eikä tapaamissopimusta. Eelettiin silloin 1990-luvun alkua, pahimpia lamavuosia. Excällä oli niskassaan asuntolainaa ja riesanaan ajoittaista työttömyyttä. Mä pärjäsin ilman sitä minimaalista elatusmaksuakin, joten exä sai olla maksamatta. Siitä huolimatta exä sai tavata poikaansa ihan niin usein kuin halusi. Mä kun en osaa olla isä pojalleni. Mun ja exän erosta on jo yli 16 vuotta eikä lastenvalvoja vieläkään tiedä, että ollaan erottu. Mitä hemmettiä se lastenvalvojalle kuuluu, kenen kanssa mä nushin? Exä on maksellut näinä vuosina - siis sen jälkeen, kun lama loppui ja myös hänen työttömyysjaksonsa - ihan vapaaehtoisesti junnun isompia menoja. Junnu täyttää tänä vuonna 17 vuotta enkä edes ymmärrä, miksi mun olisi pitänyt joku lastenvalvoja sekoittaa meidän elämäämme.

Onko lain mukaan pakko ottaa vastaan elatusapua? Eli jos et vaadi elatusapua, niin vaatiiko laki miestä sen kuitenkin maksamaan?
Eikö isyyden voisi tunnustaa, mutta jättää sen elatusavun pois?

Raskausvaiheessa mies ei varmaan edes tajua kysyä, miten ultrassa on mennyt: ei se lapsi kaikille miehille ole sillä tavoin konkreettinen ennenkuin synnyttyään.

Siis kun halusi selvitystä siksi, että päättäisi vasta sen jälkeen onko tekemisissä, epäilee siis että olisi jonkun toisen (eikä todellakaan ole ). Ilmoitin sitten että kerta edes epäilee tuollaista, eikä koko odotusaikana ole kysynyt minun saati lapsen vointia eikä ole muutenkaan kiinnostunut, niin ilmoitan että lapsen isä ei ole tiedossa. Että eikai sosku voi pakottaa isyyden selvitykseen?

Sinä voit ilmoittaa että kiellä isyyden selvityksen mutta jos tämä isä menee lastenvalvojalle ilmoittaan että on lapsen isä niin silloin selvitys lähtee käyntiin oli sit äiti sitä kieltänyt ei vaikuta silloin enään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Isä ei HALUA olla tekemisissä. Eikä HALUA lasta. Enkä minä HALUA pakottaa mihinkään, enkä ota hänen rahojaan kerta huorittelee minua. Siksi haluan tietää, voinko ilmoittaa lapsen synnyttyä ettei lapsella ole isää.
jos lapsen isä ei halua isyyttä tunnustettavan, voit lastebnvalvojalle sanoa, ettet tiedä, kuka isä on. Voit sanoa, että vaihtoehtoina on
- Mikko 20-30 v Mikkelistä
- Pekka 20-45 Periniöstä
- Jarkko 20-25 v Jalasjärveltä
- Heikki 20- 45 Helsingistä
Ei se lastenvalvoja lähde laittamaan kauppojen ilmoitustauluille tai paikallislehtiin ilmoitusta asiasta ja hakemaan isäehdokkaita dna-kokeisiin :D Mutta jos lapsesi isä haluaa isyyden selvitystä, dna ei pahemmin valehtele.

:laugh: :laugh: "Kesälomalla vähän Suomea kiertelin... "

Kaverillani on juuri näin, ettei hänen lapsensa isää ole merkitty mihinkään vaikka hänet kyllä hyvin tietää. Nykyinen aviomiehensä sittemmin adoptoi myös tämän lapsen eli on nyt lapsen isä.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
ei voi.sinä allekirjoitat paperin että isyyttä ei selvitetä
Lapsen isä voi kuitenkin halutessaan vaatia isyyttä selvitettäväksi. Tosin joutuu silloin maksamaan kulut itse.

totta

ei tarvi "isän" maksaa mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras q:

Onko lain mukaan pakko ottaa vastaan elatusapua? Eli jos et vaadi elatusapua, niin vaatiiko laki miestä sen kuitenkin maksamaan?
Eikö isyyden voisi tunnustaa, mutta jättää sen elatusavun pois?

Raskausvaiheessa mies ei varmaan edes tajua kysyä, miten ultrassa on mennyt: ei se lapsi kaikille miehille ole sillä tavoin konkreettinen ennenkuin synnyttyään.

Ei ole, mutta myöskään ei saa elatusapua kaupungilta jo isyys on selvitetty.
Minä olen sitä mieltä että älä selvitä isyyttä. Kerro isäehdokkaalle että isyyden selvitys tuo mukanaan elatusvelvollisuuden, eiköhän isyyshalut katoa sen siliän tien :whistle:
Niin ja sen isyyden voi selvittää vuosikausia myöhemminkin....

Mikään laki ei velvoita sinua kertomaan kuka on lapsen isä. Tuo lakiteksti mikä aikaisemmin oli niin on sitä varten ettei kukaan nainen valehtele isyydestä niin, että väärä mies vahvistetaan isäksi esim. siis syrjähyppytapauksissa.

Jos isä viitsii nähdä vaivaa isyyden tunnustamiseksi ja järjestää asian itse niin sitten kai hän todella haluaa isäksi. Ei kai kukaan kiusallaan halua isäksi, jos ei halua lapsia. Lapsista kun on kuluja vaikka etäisä olisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Vielä kerran: ILMAN ÄIDIN SUOSTUMUSTA, EI SUORITETA ISYYDEN SELVITYSTÄ VAIKKA ISÄEHDOKAS HALUAISIKIN

kiitos ja hauskaa juhannusta :)

kyllä suoritetaan!!Tuoretta tietoa veljeni asian tiimoilta!!Tässä kohtaa laki on muuttunut aika vasta!!

Aurinkoista juhannusta sulle myös!! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kyllä vaan isyys selvitetään jos ns.isä niin vaatii.
Mäkin olen tätä mieltä. Muutama vuosi sitten vielä ei selvitetty, mutta muistaakseni joku laki- tai asetusmuutos on tullut ihan lähivuosina. Siis muutos, joka parantaa isäkandiddaatin asemaa. Mutta en jaksa muistaa, oliko se vaan lakiehdotus vai menikö se laki läpikin.

Vielä kerran: ILMAN ÄIDIN SUOSTUMUSTA, EI SUORITETA ISYYDEN SELVITYSTÄ VAIKKA ISÄEHDOKAS HALUAISIKIN

kYLLÄ VAAN SUORITETAAN VAIKKA OIKEUDEN MÄÄRÄYKSELLÄ JOS SINNE LASTENVALVOJALLE ISÄEHDOKAS MENEE TUNNUSTAAN LAPSEN! VAIKKA ÄITI SEN OIS KIELTÄNYT! KOKEMUSTA ON! EHKÄ EI KANNATTAIS HUUTAA SEMMOISISTA ASIOISTA MISTÄ EI MITÄÄN TIEDÄ!!!!!!!!!!!!!

Miltä vuodelta sulta tästä on kokemus?
Laki on minusta muuttunut tämän asian suhteen.

Kyllä nykyisin isä voi vaatia isyystutkimuksen, jos on kiistaton näyttö siitä, että hän on isä. Käsittääkseni mikään yhdenillan sänkykumppani ei voi vaatia, mutta jos pari on todistetusti asunut yhdessä tai seurustellut niin sitten suoritetaan verikokeet. Lain mukaan jokaisella on oikeus molempiin vanhempiin.

KYLLÄ VAAN SELVITELLÄÄN JOS ISÄ NIIN HALUAA
IHAN ÄIDIN SUOSTUMUKSETTAKIN ;)

Hauskaa juhannusta :)

on selvintä, että lastenvalvojalle ilmoitetaan että isyyttä ei haluta selvitettävän. Näin siittäjällä ei ole lapseen minkäänlaista juridista suhdetta (elatusvelvollisuutta, tapaamisoikeutta tms.)

Olen kai ketjun ainoa jonka mielestä ap tekee ihan oikein? Jos siittäjä ei halua isäksi miksi ihmeessä isyys pitäisi selvittää? Parempi tuossa tapauksessa olla ilman isää kokonaan. Vastentahtoisesta isästä ei tule kun harmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:

kYLLÄ VAAN SUORITETAAN VAIKKA OIKEUDEN MÄÄRÄYKSELLÄ JOS SINNE LASTENVALVOJALLE ISÄEHDOKAS MENEE TUNNUSTAAN LAPSEN! VAIKKA ÄITI SEN OIS KIELTÄNYT! KOKEMUSTA ON! EHKÄ EI KANNATTAIS HUUTAA SEMMOISISTA ASIOISTA MISTÄ EI MITÄÄN TIEDÄ!!!!!!!!!!!!!

Siitä samaisesta isyyslaista löytyy myös tämä:
Isyyden selvittäminen on kuitenkin toimitettava, vaikka äiti on vastustanut isyyden selvittämistä, jos mies, joka katsoo olevansa lapsen isä, on tunnustanut isyytensä.

Täältä voipi tutkia asiaa..
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750700

Alkuperäinen kirjoittaja te:
on selvintä, että lastenvalvojalle ilmoitetaan että isyyttä ei haluta selvitettävän. Näin siittäjällä ei ole lapseen minkäänlaista juridista suhdetta (elatusvelvollisuutta, tapaamisoikeutta tms.)

Olen kai ketjun ainoa jonka mielestä ap tekee ihan oikein? Jos siittäjä ei halua isäksi miksi ihmeessä isyys pitäisi selvittää? Parempi tuossa tapauksessa olla ilman isää kokonaan. Vastentahtoisesta isästä ei tule kun harmia.
Mulla sitten varmaan tulkintavirhe ap:n kirjoituksista. Ymmärsin nimittäin, että isä on kiinnostunut lapsesta VAIN, jos lapsi on biologisesti hänen. Mikä on mun mielestä ihan ymmärrettävää. Jos ap:n lapsen isä ei halua isyyttä vahvistettavan, niin asiahan on ihan yksinkertainen: ap kieltää isyyden selvittämisen. Syitä siihen keksii ihan jokainen. Jos taas tämä lapsen isä HALUAA isyydenselvitystä, niin käsittääkseni uusimpien lakimuutosten myöltä hänellä on siihen oikeus. Tosin hän itse maksaa kaikki kustannukset tutkimuksista. Ja joutuu - jos lapsi hänen lapsekseen todetaan - maksamaan elatusmaksut. Useimmiten kai tällaisissa tapauksissa mies ei halua maksaa latiakaan siitä (= tutkimuksista ) , että jotuuisimaksamaan seuraavat 18 vuotta lisää. Siksi isät eivät käytä tätä oikeuttaan. Mutta saattaa olla sellaisiakin miehiä, joille oma lapsi merkitsee oikeasti jotain. ja he ovat valmiita investoimaan siihen, että saavat isyyden selvitettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja te:

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:

Juu tokihan ap voi isyyden selvittämisen kieltää siellä lastenvalvojalla!!!!!!!!!

Täs oli kyse siitä että jos tämä isäehdokas haluaa sen selvittää ni hän voi itse mennä lastenvalvojalle kertomaan että hän on kyseisen lapsen isä tai noin. Ja sinne siis voi kuka vaan mennä kertomaan joka luulee/epäilee olevansa ja silloin aina selvitys käynnistetään vaikka äiti sen oisi kieltänyt. Niin mulle on käynyt vaikka kielsinkin ja isyyden selvitystä oli mennyt vaatimaan ihan muu kun oli oikeasti isä!

Yhteistyössä