isyyden selvittäminen jos lapsi on syntynyt avioliitossa, mutta on minun omani?

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut isä
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut isä
Hei. Minulla oli seurustelusuhde naimisissa olevaan naiseen, joka oli kuitenkin asumuserossa. Alussa nainen oli varma, että minä olen isä. Kävimme yhdessä ultrassa ja minulla on siitä todisteena ultra-kuva. Sitten aviomies astui takaisin kuvioihin ja he päättivät riistää minulta oikeudet isyyteen. Lastenvalvoja ei tiennyt miten asiassa toimitaan, koska ei ollut sattunut aijemmin vastaavaa tapausta. Joudun ottaa yhteyttä asianajajaan. Onko kenelläkään tiedossa esimerkkitapausta, jossa aviliitossa olevan isän isyys olisi kumottu ja biologinen isä olisi tunnustanut isyyden.
 
vieras2
Jos avioliitossa siittämisen aikaan ollut mies tunnustaa lapsen eikä aviopari suostu isyystestiin, sinulla ei ole mitään oikeuksia eikä velvollisuuksia.

Eri asia jos on avoliitto, tai eivät ole olleet naimisissa siittämisen aikaan. Asumusero ei vaikuta asiaan.
 
Minä
Kyllä sinulla pitää oikeus olla!

Nyt soitto asianajajalle ja hän varmasti tietää miten toimia. Todella väärin, jos sinut työnnetään pois ja jopa lapselle mahdollisesti valehdellaan isästä.
 
kjkh
Ei ole kokemusta asiasta, mutta sellainen mielikuva mulla on, että taidat valitettavasti olla aika heikoilla asiassa. Lähtökohtaisestihan lapsi on aina Aviomiehen, eikä sitä selvitellä tai edes tunnusteta mitenkään. Jos aviopari vastustaa sinun vaatimaasi isyystestiä, heitä tuskin mikään velvoittaa testiä tekemään.
 
vieras2
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Kyllä sinulla pitää oikeus olla!

Nyt soitto asianajajalle ja hän varmasti tietää miten toimia. Todella väärin, jos sinut työnnetään pois ja jopa lapselle mahdollisesti valehdellaan isästä.
Laki ja moraali on kaksi eri asiaa. Valitettavasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Jos avioliitossa siittämisen aikaan ollut mies tunnustaa lapsen eikä aviopari suostu isyystestiin, sinulla ei ole mitään oikeuksia eikä velvollisuuksia.
Avioliitossa olevan miehen ei tarvitse tunnustaa isyyttään. Itse asiassa hänellä on aikamoinen prosessi tehtävänä jos hän yrittää kieltää isyyttään. Sitä varten se avioliitto on :xmas: .
 
Hmmm...
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm...:
Onkohan totta vai provo? Muitelen vaan, että joku aika sitten oli joku äiti just kertomassa samaa eli ois niin kun tämän ap:n mainitsema nainen...
Eli tuo nainen kyseli täällä just samanlaisesta tapauksesta, että voiko estää biologisen isän isyydentunnustuksen, kun oma aviomies oli valmis pitämään tätä lasta omanaan...
 
huolestunut isä
Todistajia on todella paljon. Meidät on nähty monesti yhdessä. Asia on yleisesti tiedossa ja koko kaupunki tietää. Myös naisen ystävät ovat kertoneet minulle, että lapsi on minun näköiseni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm...:
Onkohan totta vai provo? Muitelen vaan, että joku aika sitten oli joku äiti just kertomassa samaa eli ois niin kun tämän ap:n mainitsema nainen...
Mä muistan yhden jutun täs vähän aikaa sitten, mutta siinä oli kylläkin nainen selvittämässä että hänen miehelleen tulee syrjähypystä vauva jonkun toisen naisen kanssa.. Hankalia yhtälöitä...
 
PipariSuu
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut isä:
Todistajia on todella paljon. Meidät on nähty monesti yhdessä. Asia on yleisesti tiedossa ja koko kaupunki tietää. Myös naisen ystävät ovat kertoneet minulle, että lapsi on minun näköiseni.
Ota yhteys johonkin viranomaisiin, jotka voisivat sanoa lain silmin asian.
 
vieras2
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Jos avioliitossa siittämisen aikaan ollut mies tunnustaa lapsen eikä aviopari suostu isyystestiin, sinulla ei ole mitään oikeuksia eikä velvollisuuksia.
Avioliitossa olevan miehen ei tarvitse tunnustaa isyyttään. Itse asiassa hänellä on aikamoinen prosessi tehtävänä jos hän yrittää kieltää isyyttään. Sitä varten se avioliitto on :xmas: .
:D hyvä tarkennus. Tarkoitin siis, että aviomies ei kiistä tai kyseenalaista isyyttään. Eli lähtökohtaisesti aviomies oletetaan aina isäksi, ellei mies itse muuta viserrä.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut isä:
Todistajia on todella paljon. Meidät on nähty monesti yhdessä. Asia on yleisesti tiedossa ja koko kaupunki tietää. Myös naisen ystävät ovat kertoneet minulle, että lapsi on minun näköiseni.
Sitten vaan asianajajalle soitto. Pidä oikeuksistas kiinni.
 
huolestunut isä
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut isä:
Todistajia on todella paljon. Meidät on nähty monesti yhdessä. Asia on yleisesti tiedossa ja koko kaupunki tietää. Myös naisen ystävät ovat kertoneet minulle, että lapsi on minun näköiseni.
Ota yhteys johonkin viranomaisiin, jotka voisivat sanoa lain silmin asian.
Minulla on myös tallessa tekstiviestejä joissa nainen vakuuttaa että lapsi on minun ja ultrakuva. Nämä ovat ajalta, jolloin hänen aviomiehensä asui eri osoitteessa.
 

Yhteistyössä