Istukkanäyte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulimaaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuulimaaria

Vieras
Hei,

Minkälaisia kokemuksia teillä on istukkanäytteestä?
Normaaliin raskausseurantaan tuo ei kuulu, mutta itse harkitsen sellaisen ottamista, koska olen vähän jo iäkkäämpi odottaja 36v. Näytteestähän selviäisi mahd. sikiön kromosomipoikkeavuudet.

Nyt mulla raskausviikkoja vasta 7+ ja siis aikaa vielä harkita. Kertokaa kokemuksianne!

t TuuliM

Itse päädyin lapsivesipunktioon siksi, että tulokset ovat kuulemma istukkabiopsiaa tarkemmat. Ikävä puoli on myöhäisempi ajankohta. Toisaalta sitten taas muu keskenmenoriski on hieman pienentynyt vastineeksi biopsian tai punktioon, jotka lisäävät riskiä puolella prosentilla.

Itse valitsin tutkimukset, koska:

1) harvoin kuin vain Down-lapsellakaan on se ""pelkkä"" Down, jolloin tilanne on vielä valoisa, ja lapsi suloinen kuin ne Down-lapset joita kaupungilla näkee.
Lukuisat muut mukana seuraavat sairaudet ja Downin eri asteet ovat niitä mitä maailma ei useinkaan näe.

2) samoin kuin sitten nuo muut trisomiat (13, 18) jotka yleensä johtavat ekan elinvuoden aikana kuolemaan

Siksi siis sikiötutkimukseen, koska en haluaisi tieten tahtoen lapseni syntyvän vain pelkkään kärsimykseen.

Tiedostan toki, että kaikkea en saa etukäteen tietää, mutta otan sen tiedon, minkä saan.

Lapsivesipunktio näyttää mahdollisen spina bifidan, mitä istukkanäyte ei näytä. Istukkanäytteestä näkyy samat mahdolliset kromosomimuutokset kuin lapsivesitutkimuksellakin.

Neljännes syntyvistä lapsista kärsii edellämainitusta eli selkäydintyrästä,joka muuten useimmiten paranee itsestään.On tietty jokaisen oma asia mitä sillä tiedolla tekee,keskeytyksen vai ei.Kävin istukkatutkimuksessa koska
se tehdään huomattavasti aikaisemmin kuin lapsivesitutkimus joten mahdollisten vakavien häiriöiden
kyseessä ollessa ratkaisua on turha viivyttää,keskeytystä ei muutenkaan saa halutessaan heti vaan menee kuitenkin viikkoja ennenkuin se on mahdollista.Tarvitaan uusia tutkimuksia ja useamman lääkärin lausuntoja.

Höpö höpö, jos esim. lapsivesitutkimuksessa havaitaan 13 tai 18 trisomia, niin kyllä keskeytys järjestyy nopeasti (ja yleensä kaikki tällaiset havaitutu tapaukset myös keskeytetään, koska harva vanhempi tahallaan synnyttää lapsen, joka kärsii muutaman kuukauden ja kuolee sitten).
Ei siinä viikkoja viivytellä, koska tulkset punktiosta noin viikolla 17-19, ja silloin ei ole enää montaa viikkoa aikaa.

Ja itse taas kävin punktiossa, koska silloin muu keskenmenoriski on jo pienempi (kaikki yleisimmät alkuraskauden kmt jo ohi), kun taas tuo toimenpiteeseen kohdistuva tulehdus/kskenmenoriski molemmissa samaa luokkaa.

Juuri kävin itse istukkanäytteessä.
Tulokset kestävät 2-3vkoa.
Minulle sanottiin polilla, jossa tutkimus tehtiin, että istukasta saadaan tarkemmat tulokset. Istukkanäytteeseen voi mennä alkaen viikosta 11. jos istukka on sopivassa kohtaan,että siihen päästään käsiksi.

Lääkäriasemalta kerrottiin, että istukkanäytteeseen voi mennä rv 10+2-12+2, ja että tulokset tulevat 1-3 viikossa siten, että aiemmin otetut näytteet (vkolla 10) voi tulla jo yhdessä viikossa.

Taidan sit vaan varata ajan, että pääsen ennen joulua..

Hei,

Minä kävin tänään istukkabiopsiassa. Olen raskausviikolla 10+4 (neuvolan laskujen mukaan 11+6 mutta siellä otettu ultra varmisti sikiön olevan nuorempi).
Kokemuksena se oli ihan ok, ensin ultrattiin, mitattiin niskapoimu ja pää-perämitta. Sen jälkeen otettiin neulalla näyte istukasta. Tämä sattui paljon vähemmän kuin mitä aluksi pelkäsin... Koko homma oli puolessa tunnissa ohi. Lääkäri kertoi että näillä viikoilla minun ikäiselläni on keskenmenoriski noin 2% ja biopsia nostaa sitä 0,5-1%. Näytteen ottamisen jälkeen ultrattiin uudestaan ja katsottiin näkyykö istukassa verenpurkaumaa tms. Tulokset tulevat 1-2 viikon kuluessa.

Yhteistyössä