vauva nukahtaa vain rinnalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SS

Vieras
Hei!

Olen kuukauden ikäisen vauvan äiti, lapsi on esikoinen. Vauva on alusta saakka nukahtanut vain rinnalle, pari hassua kertaa ikään kuin vahingossa syliin tai omaan sänkyyn. Vaunuihin tai autoon kyllä nukahtaa, mutta herää kun kyyti loppuu. Olen sitten nukuttanut vauvan iltaisin perhepetiin rinnalle ja näin hän onkin nukkunut oikein hyvin, herää pari kertaa yössä syömään, mutta mitään kanniskeluja tms. ei öisin onneksi enää tarvita, alkuun kun oli muutama sellainenkin yö. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on, onko huono opettaa vauva nukahtamaan vain näin ja tuleeko jatkossa ongelmia? Neuvolassa sanottiin, että voisi koittaa saada taputtelemalla tms. nukahtamaan omaan sänkyyn, mutten ole onnistunut ja etenkin kun on itsekin väsynyt, koittaa nukutuksessa päästä mahdollisimman helpolla. Kertokaa omia kokemuksianne, etenkin isompien vauvojen äidit!

Ihan hyvin mielestäni voit jatkaa samaan tyyliin ainakin noin 3 kuukautiseksi. Kyllä vauva oppii nukahtamaan toisella tavalla myöhemminkin. Kannattaa kuunnella omia äidinvaistojaan, eikä aina niitä ammattilaisia...

Kiitos vastauksestasi Magge! Näin olen vähän itsekin ajatellut - ei kai ole järkeä huudattaa näin pientä, tärkeintä kai tässä alussa on, että vauva kokee olonsa turvalliseksi ja kasvaa luottavaiseksi, sitten myöhemmin voi kokeilla muitakin nukutuskonsteja. Mutta näin ekakertalaisena sitä uskoo niin herkästi mitä neuvolassa sanotaan... Luen mielelläni vielä muidenkin kokemuksia!

meidän vauva nukahti vaan rinnalle tai ulkona vaunuihin.kaikki muu oli huutoa pikkuisena.sitten 3-4kk aloin kokeilla nukuttamaan omaan sänkyyn ja oppi siihen tutin kanssa. piti olla hyvin syönyt ensin.

Meillä poika kohta 5 kk, nukahtaa edelleenkin usein rinnalle, josta sitten nostan omaan sänkyyn. Jos on vähän virkeämpi, laitan suoraan omaan sänkyyn, jossa kieriskelee vähän aikaa, ""juttelee"" pinnasuojuksen kuville ja nukahtaa itse usein ilman suurempia temppuiluja. Aamuyöstä en syötön jälkeen jaksa nostaa poikaa omaan sänkyynsä vaan nukutaan sitten yhdessä aamuun saakka. Joskus jos ei tahdo nukahtaa omaan sänkyyn, laitan vauvan kylkiasentoon ja laitan oman käteni vauvan selkään ristiselän kohdalle. Käsi saa levätä siinä suht raskaana, en silitä vauvaa. Tätä kai kutsutaan ns. tassuhoidoksi ja olen kuullut, että usein isän käsi on tehokkaampi, lieneekö suurempi ja painavampi ja näin ollen turvallisemman tuntuinen. Mutta sinuna en olisi huolestunut jos vauva nukahtaa helposti rinnalle, kyllä näitä muita konsteja ehtii kokeilla myöhemminkin.

Meidän 6,5 kk poika nukahtaa edelleen useimmiten rinnalle. Tai sitten vaunuihin.
Yösyötöllä nukahdan yleensä ja poika jää aamuun saakka sänkyymme. Olen itsekin alkanut miettimään pitäisikö pikkuhiljaa opettaa nukkumaan ilman rintaa sillä joskushan se imetyskin loppuu ja sitten voi tulla ongelmia...

Mulla pötköttää tuolla melkein 8 kk vanha napero, joka edelleen nukahtaa toisinaan tissille. Ei liene vaarallista. Alussa nukahti aina vain tissille, sitten onnistui jo vaunuissa nukahtaminen tutin kanssa (tutti otettiin käyttöön pari kuisena). Kun ikää tuli lisää oppi nukkumaan omaan sänkyynsä tai jommankumman vanhemman kainaloon tutin kanssa. Imetän edelleen kotona ollessa useimmiten sängyssä ja siihen on sitten mukava nukahtaa ja jäädä nukkumaan päikkäreitä. Yöksi nostan omaan sänkyyn ja napero on siihen niin tottunut, etti uni häiriinny.

Annetaan pienten olla pieniä ja nukahtaa siihen rakkaimpaan paikkaan äitin tissille. :)

on hyvä juttu! Kaikille ei sovi, mutta meille kyllä. Siinä nukutaan, pikkukakkonen nukkui ysikuiseksi kunnes kokeiltiin omaa sänkyään ja sinnehän itkuitta jäi, sylissä hyssyttely parina ensimmäisenä yönä riitti, ettei ne totuttelut aina ole niin hankalia! Jos kolmas lapsi joskus tulee, niin ilman muuta samaan tyyliin jatketaan, jaksaa itekin paremmin ja uni tulee helpommin yöllä kun ei tartte pystyssä poukkoilla.

Yhteistyössä