Istukka kohdunsuulla, onko....

Kuulemma rv 30 saakka saattaa nousta, mutta hyvin todennäköistä ettei enään jos rv 28 on ollut etinen. se, että istukka jää etiseksi on harvinaista, kuulemma 0,5-1% kaikista raskauksista. Mä sain just tällä viikolla kans tietää että mulla on istukka kohdunsuun päällä eli etinen.Peittääkö sulla täydellisesti vai osittain kohdunsuun? mulla nyt menossa rv 34+3. ja pikkupääni on täynnä kysymyksiä ja kauhea pelko päällä jos se irtoaa tai muuten vaan vuotaa, mikä on aina todennäköisempää mitä enemmän viikkoja kertyy..parin viikon päästä pääsen sitten äitipolille saamaan sektio ajan ja vastauksia!
ja pakkohan mun on ollu lukea kaikenmaailman kauhutarinoita kohdunpoistosta sun muista komplikaatioista netistäkin..ne olis voinu jättää tekemättä niin sais ehkä yöllä nukuttuakin!
Toivotaan että sulla se nousee vielä ihmeen kaupalla pois edestä!!
 
Kiitos vastauksista! :)

mikero:
Mulla istukka on takaseinässä, mutta osittain kohdunsuun päällä. Tuosta vuodosta kovasti äitipolilla varoittelivat, mutta alkuraskauden jälkeen ei ole onneksi vuotoa ollut. Mä olen koittanut olla lukematta mitään "kauhutarinoita" ;) kun jo valmiiksi pelkään sektiota. :|

Uusi äitipolikäynti on parin viikon päästä, toivottavasti silloin on jo siirtynyt. Onneksi viivin viesti antaa edes hiukan toivoa!
 
Kuukiitäjä:
viivin tarina antaa siis kyllä todella toivoa, uskotaan ja toivotaan että sulle käy samoin!!
Mulla istukka on samoin kun sulla, eikä mullakaan vuotoja ole ollut sitten alkuraskauden mutta silti pelkään niitä toooosi paljon. ja myös sitä sektiota pelkään, olisin niin halunnut synnyttää alateitse.
käskivät ottaa iisisti, seksi,sauna ja siivous on kielletty+ kaikenlainen ruumiillinen rasitus, paria kiloa painavampia juttuja ei kuulemma kantsis nostella kauheesti. Annettiinko sulle mitään tälläsiä ohjeita? kun tuntuu et nekin on sairaala/lääkäri kohtaisia..jos muistat niin tule ilmoittamaan kuinka sulle kävi sitten siellä 30rv:n käynnillä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mikero:
Kuukiitäjä:
viivin tarina antaa siis kyllä todella toivoa, uskotaan ja toivotaan että sulle käy samoin!!
Mulla istukka on samoin kun sulla, eikä mullakaan vuotoja ole ollut sitten alkuraskauden mutta silti pelkään niitä toooosi paljon. ja myös sitä sektiota pelkään, olisin niin halunnut synnyttää alateitse.
käskivät ottaa iisisti, seksi,sauna ja siivous on kielletty+ kaikenlainen ruumiillinen rasitus, paria kiloa painavampia juttuja ei kuulemma kantsis nostella kauheesti. Annettiinko sulle mitään tälläsiä ohjeita? kun tuntuu et nekin on sairaala/lääkäri kohtaisia..jos muistat niin tule ilmoittamaan kuinka sulle kävi sitten siellä 30rv:n käynnillä!

Toivon todella että se nousisi, olisin niin toivonut alatiesynnytystä. Onko sinulla jo entuudestaan lapsia vai odotatko esikoista? Mulla on kaksi lasta.

Iisisti käskivät ottaa, mutta ei minulta kielletty muuta kuin nostelu ja kaikenlainen vääntäminen. Taitavat olla nuo ohjeet sairaalakohtaisia? Mutta tuskin sitä koskaan liian varovainen on... :/







 
Mulla on ennestään yksi lapsi ja kaikki meni täydellisesti hänen odotusaikana ja myös synnytys oli ihan normi..
mua nyt vaan ärsyttää olla melkein "sänkypotilaana", tuntuu et kaikki vaivat moninkertaistuu ja olo on aivan avuton. sit sitä ei osaa muuta kun vatvoo juttuja ja ajatella pahinta.toivottavasti jälkeenpäin voin ajatella et vauhkosin turhaan.. :) noh,kai se tästä! positiivistä on se et eipä onneksi ole enään montaa viikkoa jäljellä ja toivottavasti se äippäpoli käynti reilun viikon päästä vähän rauhoittais mieltä!
 
Hei! Millä viikoilla teillä todettiin istukan olevan siellä kohdunsuulla? Miulla todettiin se tällä viikolla eli 18. viikolla. Kontrolli tiedossa 28-30. En todellakaan toivo, että joutuisin sektioon, haluaisin synnyttää mahdollisimman luonnollisesti. Onko teillä vaivannut tuo istukka? Ultraaja sanoi, että se voi aiheuttaa supistuksia. Ja niitä on muutama ollut jo. Esikoista odotellaan.

Misupai ja Helmis 18+0
 
Mulla istukka ollu koko raskauden ajan kohdunsuun päällä ja takaseinässä ja tosi alhaalla.. Rv 30+1 jouduin aamulla lähtee TYKSiin kirkkaan verenvuodon takia ja olin osastolla 2 pvää. Vauva sai keuhkoja varten kortisoonia ja mä supistustenestolääkityksen rv34 asti..

To oli TYKSissä, rv32+1 ja edelleen se istukka valitettevasti on kohdunsuulla, kipeitä supistuksia jne.. ja 2 vkon päästä taas TYKSiin, jossa kuulemma päätetään sektiosta, kun mulla on noita kipeitä supistuksia kokoajan.

Multa kiellettiin kaikki tekeminen mut sanottiin et voi mennä töihin :eek:
Tänään olin töissä ja ens vkolla en enää mene.Nyt on vihlonu kohdunkaulaan (?), supistellu jne..

Mutta niin olen kans käsittäny, että todella harvinaista, että istukka sinne tielle jää.. Mua on leikelty niin paljon, että se voi kuulemma vaikuttaa istukan paikkaan ja ennestään mulla ei ole lapsia..

Toivotaan, että teillä muilla istukka siirtyy ja pääsette alateitse synnyttämään. :hug:

Sanna ja Nipsu 32+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Misupai:
Hei! Millä viikoilla teillä todettiin istukan olevan siellä kohdunsuulla? Miulla todettiin se tällä viikolla eli 18. viikolla. Kontrolli tiedossa 28-30. En todellakaan toivo, että joutuisin sektioon, haluaisin synnyttää mahdollisimman luonnollisesti. Onko teillä vaivannut tuo istukka? Ultraaja sanoi, että se voi aiheuttaa supistuksia. Ja niitä on muutama ollut jo. Esikoista odotellaan.

Misupai ja Helmis 18+0

Mulla se tarkistettiin norm. rakenneultrassa. Supistelee joo jonkinverran normaalia enemmän, mutta ei onneksi vielä kipeesti!






Alkuperäinen kirjoittaja Sanna-78:
Mulla istukka ollu koko raskauden ajan kohdunsuun päällä ja takaseinässä ja tosi alhaalla.. Rv 30+1 jouduin aamulla lähtee TYKSiin kirkkaan verenvuodon takia ja olin osastolla 2 pvää. Vauva sai keuhkoja varten kortisoonia ja mä supistustenestolääkityksen rv34 asti..

To oli TYKSissä, rv32+1 ja edelleen se istukka valitettevasti on kohdunsuulla, kipeitä supistuksia jne.. ja 2 vkon päästä taas TYKSiin, jossa kuulemma päätetään sektiosta, kun mulla on noita kipeitä supistuksia kokoajan.

Multa kiellettiin kaikki tekeminen mut sanottiin et voi mennä töihin :eek:
Tänään olin töissä ja ens vkolla en enää mene.Nyt on vihlonu kohdunkaulaan (?), supistellu jne..

Mutta niin olen kans käsittäny, että todella harvinaista, että istukka sinne tielle jää.. Mua on leikelty niin paljon, että se voi kuulemma vaikuttaa istukan paikkaan ja ennestään mulla ei ole lapsia..

Toivotaan, että teillä muilla istukka siirtyy ja pääsette alateitse synnyttämään. :hug:

Sanna ja Nipsu 32+3

Mulla on nyt ensiviikolla uusi aika äitipolille lääkärille. Jos se istukka vielä siellä kohdunsuulla on, niin empä jaksa enää uskoa sen sieltä nousevan. On noita viikkoja jo sitten niin paljon kasassa.
Vuotelua ei ole alkuraskauden jälkeen ollut, toivottavasti sinullakin raskaus menisi hyvin loppuun saakka ja nuo vuotelut ja supistelut nyt lääkityksellä loppuisi! :hug:




 
Mulla todettiin rakenneultrassa, että istukka edessä ja alhaalla. Uusi ultrausaika annetiin rv 28. Mua ei kyllä varoiteltu mistään, todettiin vaan, että 20%:lla odottajista on istukka tässä vaiheessa edessä, ja että se tavallisesti nousee sieltä. Vuotoja ei ole ollut missään vaiheessa, ja supistuksista en tiedä, kun en tiedä miltä ne tuntuu... :/ Ensisijaisesti minäkin valitsisin alatiesynnytyksen, mutta jos mennään sektioon niin sitten mennään. Tärkeintähän on, että kaikki menee niin hyvin kuin on mahdollista! =) Tsemppiä kaikille ja pidetään peukut pystyssä, että istukat nousis tai että kaikki menis muuten hyvin! =)

evaellen & helmieemeli 21+4
 
Huih,selvisit säikähdyksellä! Onneksi!
mulla selvis nyt äitipolin tarkemmassa syynissä, että se tulee juuri ja juuri tasan siihen suulle, ei peitä sitä. Mutta sen kuulemma tarvisi olla joko 2,5mm tai 2,5cm (en muista kumpi yksikkö se ny oli..)siitä pois niin ei olisi haitaksi. Alakautta synnytys ei kuulemma ehdoton este, mutta suosittelevat sektiota koska suurella todennäköisyydellä synnytys kuitenkin päättyy siihen! kaikki saattaa mennä hyvin mutta siinä saattaa se verenvuoto sitten johtaa sektioon tai synnytys pitkittyä kun vauva ei vapaasti pääse "liukumaan", jonka takia sitten kans sektio.. Nyt saan itse päättää kuinka menetellään, reilun viikon päästä uudelleen sit sinne äitipolille. Enpä oikein tiedä miten ajattelis mut tällä hetkellä tuntuu se sektio turvallisemmalta vaihtoehdolta, vaikka ehdottomasti en siihen haluais!
 
Olin taas sairaalassa, tällä kertaa 3 pvää. Tuli to-pe yönä runsaasti verta ja osastolle jouduin ja samalla todettiin, et täydellinen etisistukka eli eipä ole vaihtoehtoja sitte eli sektioon joudun ja voi olla, et jo muutaman vkon sisällä.

Kuukiitäjälle onnittelut istukan siirtymisestä.

Sanna ja Nipsu 33+4
 
Etinen istukka täälläkin, joka todettiin rakenneultrassa viikolla 19+6. Uusi aika annettiin toukokuulle RV:lle 28+.

Istukka alkoi kohun suulta eikä siis kohdun suun päällä ollut, mutta sen verran lähellä että vaatii tarkkailua. En muista oliko etu- vai takaseinämässä. Menin nii sokkiin uutisesta. Mitään sen kummemmin ei kielletty tekemästä. Sanottiin että kaikki mikä tuntuu hyvälle, niin voi tehdä. Itse kuitenkin olen miettinyt että juoksuharrastus ja muukin hyppivä ja ponnistusta vaativat työt saa jäädä. Alateitse haluaisin synnyttää. Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut tällaista ongelmaa. Mitään vuotoja ei ole ollut raskauden aikana.

Tulkaa sitten ilmoittelemaan miten on käynyt "tarkistusultrassa"!!

Meniköhän nyt noi korostusjutut oikein.

t. mamma 20+0
 

Yhteistyössä