Istukan kiinnittyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emppu"

Vieras
Hei,

Minulla on takana kolme raskautta.
Ensimmäinen (synnytys 40+6 -08) sujui loppuraskauden toksemiaa lukuunottamatta kuin oppikirjasta.

Toinen (synnytys 23+4 -10) alkoi istukan repeämisellä rv11+. Repeämä aiheutti hematooman kohtuun, eikä se parantunut kokonaan missään vaiheessa. Verenvuoto ei tyrehtynyt kunnolla. Patologisissa tutkimuksissa selvisi, että istukka oli circumvallante tyyppinen. Tämän merkitystä ei ole minulle selitetty.

Kolmas raskaus (synnytys rv39+5 -11) alkoi myös istukan repeämällä (rv9+) ja ongelmat olivat tismalleen samanlaisia hyytyminen ja jatkuvana vuoteluna kuin toisessa raskaudessa. Tuloksena oli elävä ja hyvin voiva vauva, joten istukkaa ei tutkittu synnytyksen jälkeen.

Itse ihmettelen kuitenkin, voiko nämä molemmat kerrat olla sattumaa. Mitä tämä circumvallante tyyppinen istukka tarkoittaa ja onko se uusituva/periytyvä? Voiko vauvan sukupuoli/hormonit vaikuttaa istukan kehittymiseen?

Suunnittelemme neljättä lasta ja jo etukäteen pelottaa onko taas edessä istukkaongelmat.

Hei "emppu"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Vastuksen antaminen onkin sitten "kinkkisempi" juttu. Konsultoin vielä meidän perinatologia asiasta, ja palaan asiaan kun olen jutellut hänen kanssaan niin saan varmasti oikeat tiedot!

Hei taas,

tämä circumvallate tyyppinen istukka on siis ikäänkuin "valli-istukka" jossa istukan reunaa kiertää kaksinkertainen kerros sikiökalvoja ja niiden välissä on fibriiniä ( ainettä joka liittyy veren hyytymistekijöihin).
Tällainen istukka on harvinainen, sitä esiintyy vain n.1-2%:ssa raskauksista. Se lisää riskejä raskauden aikaisiin verenvuotoihin sekä tieytsti istukan ennenaikaiseen irtoamiseen, kuten oletkin jo kokenut.
Myöskään perinatologimme ei löytänyt mainintoja, että se olisi periytyvää tai toistuvaa ja myöskään vauvan sukupuoli/hormonit eivät vaikuta.

Ymmärrettävästi sinua kovasti tämä asia huolestuttaa seuraavaa raskautta ajatellen, mutta kukaan ei ehkä sinulle uskalla luvata että näin ei tule käymään 4. raskaudessa. Sinänsä outoa on jo se, että jos kyse tuossa toisessa ja kolmannessa raskaudessa oli siis samasta istukka-asiasta, että se on osunut kahdesti kohdallesi.

Toivottavasti pystyin edes vähän vastaamaan kysymykseesi!

Kiitos vastauksestasi! Tämä helpottaa jo paljon ja auttaa ainakin jatkossa pyytämään tarkempia tutkimuksia ym.
Nuo hyytymistekijät vielä itseä mietityttää, koska niistä oli puhetta toisen lapsen kuoleman jälkeen, mutta ei sitten kuitenkaan koskaan tutkittu. Ehkä se lienee ensimmäinen asia, jota kannattaisi lähteä selvittämään jos tarvetta tulee.

Yhteistyössä