Istukan ennenaikainen irtoaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Olisi todella kiva kuulla muiden kokemuksia istukan ennenaikaisesta irtoamisesta/osittain irtoamisesta synnytyksessä tai raskaus aikana. Kuinka vaikuttanut seuraavaan synnytykseen/raskauteen?

Minulla siis tapahtunut kyseinen asia ensimmäisen lapsen synnytyksessä, joka johti tietty hätäsektioon. Tapahtuma oli suht traumaattinen, mutta onneksi selvittiin ja olimme tapahtumahetkellä sairaalassa. Nyt odotan vuosien jälkeen toista lasta ja tiedän, että riski uusiutua, kun tapahtunut aiemmin. En siis tunne tai tiedä ketään, jolle käynyt sama, sekä neuvolassakaan ei ole tällaisista hirveästi kokemuksia. Olisi kiva kuulla miten muilla mennyt toinen synnytys.. Oliko suunniteltu sektio. Minulla siis tulossa erikoislääkärin tapaaminen ja olen seurannassa onneksi, mutta olisi hyvä tietää mihin valmistautua. Kiitos jo etukäteen!

Esikoinen syntyi hätäsektiolla rv37+4 kun istukka irtosi, kuulemma oli kuitenkin täysin normaalin näköinen (siis istukka, lapsi kyllä oli hiukkasen hoikkanen kun ei ollut vielä ennättänyt kerryttämään rasvavarastojaan)

Onneksi olin sairaalassa sisällä, sitä verta kun todellakin vuoti lorisemalla eikä se olisi loppunutkaan itsestään. Sisälle olin päässyt kun kävin näyttäytymässä kipujen takia, eivät kyllä olleet ottamassa sisälle kun ei ollut käyrällä nähtäviä supistuksia. Pari soittoa oikeisiin numeroihin auttoi sisällepääsyssä. Jälkeenpäin henkilökunta kauhisteli etteivät olleet lainkaan tajunneet minun olevan oikeasti kipeä kun sitä ei minusta nähnyt (joo, olisi kai pitänyt kirkua ja parkua sillä se istukan irtoaminen todellakin sattui)

Toinen lapsi syntyi "teoriassa" suunnitellulla sektiolla mutta lapsivesien mentyä tehtiinkin sektio samantien, rv35. Kolmas syntyi suunnitellulla sektiolla ja suunniteltuna päivänä.

Esikoinen syntyi hätäsektiolla rv37+4 kun istukka irtosi, kuulemma oli kuitenkin täysin normaalin näköinen (siis istukka, lapsi kyllä oli hiukkasen hoikkanen kun ei ollut vielä ennättänyt kerryttämään rasvavarastojaan)

Onneksi olin sairaalassa sisällä, sitä verta kun todellakin vuoti lorisemalla eikä se olisi loppunutkaan itsestään. Sisälle olin päässyt kun kävin näyttäytymässä kipujen takia, eivät kyllä olleet ottamassa sisälle kun ei ollut käyrällä nähtäviä supistuksia. Pari soittoa oikeisiin numeroihin auttoi sisällepääsyssä. Jälkeenpäin henkilökunta kauhisteli etteivät olleet lainkaan tajunneet minun olevan oikeasti kipeä kun sitä ei minusta nähnyt (joo, olisi kai pitänyt kirkua ja parkua sillä se istukan irtoaminen todellakin sattui)

Toinen lapsi syntyi "teoriassa" suunnitellulla sektiolla mutta lapsivesien mentyä tehtiinkin sektio samantien, rv35. Kolmas syntyi suunnitellulla sektiolla ja suunniteltuna päivänä.

Kiitos vastauksestasi! Kiva kuulla jonkun muunkin saman tyylinen kokemus. Itse myös olin onneksi sairaalassa tapahtumahetkellä. Ja onneksi pääsit sisälle kipujen takia.
Oliko sinulla siis toisesta suunniteltu sektio tuon ensimmäisen lapsen kohdalla tapahtuneen irtoamisen vuoksi?

Kaverillani irtosi istukka yllättäen kotona. Mitään ei ollut tehtävissä vauvan pelastamiseksi, meinasi kaverinikin kuolla.

Reilut kaksi vuotta myöhemmin kaverini sai täysiaikaisen, terveen vauvan. Kaikki meni hyvin sekä raskauden aikana että synnytyksessä.

Kaverillani irtosi istukka yllättäen kotona. Mitään ei ollut tehtävissä vauvan pelastamiseksi, meinasi kaverinikin kuolla.

Reilut kaksi vuotta myöhemmin kaverini sai täysiaikaisen, terveen vauvan. Kaikki meni hyvin sekä raskauden aikana että synnytyksessä.

Hui että, nuo on kauheita tilanteita.. Ja valitettavasti riski suurempi, kun kerran jo käynyt. Onneks toinen raskaus oli turvallinen ja meni hyvin.

Minulla irtosi istukka rv 36 ja jotain. Tapahtui kotona, pientä supistelua ja outoa oloa oli pitkin päivää mutta niin oli ollut monet kerrat aiemminkin. Minulla tuo irtoaminen ei varsinaisesti sattunut. Vatsa tuntui vain pinkeältä ja yhtäkkiä menivät vedet - paitsi että vesi mikä tuli oli aivan tummanpunaista verestä. Ja sitä tulikin paljon. Onneksi sairaala oli lähellä ja ambulanssilla päästiin hetkessä leikkauspöydälle. Istukka oli irronnut toisesta reunasta niin että oli kiinni enää puoliksi. Syytä ei koskaan löydetty ja lapsi selvisi luojan kiitos terveenä. Minä en lapsia enää enempää uskalla yrittää.

Minulla irtosi istukka rv 36 ja jotain. Tapahtui kotona, pientä supistelua ja outoa oloa oli pitkin päivää mutta niin oli ollut monet kerrat aiemminkin. Minulla tuo irtoaminen ei varsinaisesti sattunut. Vatsa tuntui vain pinkeältä ja yhtäkkiä menivät vedet - paitsi että vesi mikä tuli oli aivan tummanpunaista verestä. Ja sitä tulikin paljon. Onneksi sairaala oli lähellä ja ambulanssilla päästiin hetkessä leikkauspöydälle. Istukka oli irronnut toisesta reunasta niin että oli kiinni enää puoliksi. Syytä ei koskaan löydetty ja lapsi selvisi luojan kiitos terveenä. Minä en lapsia enää enempää uskalla yrittää.

Onneksi päättyi hyvin. Kauhea kokemus kyllä. Puhuttiinko sinulle ikinä mitään jos sattuisit tekemään vielä toisen lapsen, niin seurataanko sitä tai leikataanko automaattisesti?

Mä olin onneksi sairaalassa. Yöllä heräsin kummaan tunteeseen. Kirkasta verta tuli lorisemalla. Soitin hätäkelloa. Hoitaja ei ymmärtänyt ensin tilanteen vakavuutta. Hän haki vain lapsen sydänäänen kuuntelulaitteet ja poistui. Soitin pian uudelleen hätäkelloa. Hoitaja nosti peittoa.. alusta oli hulveisenaan kirkkaassa veressä. Sitten mentiin lujaa. Tippaa ei enää saanut kämmenselkään. Verisuonia ei enää löytynyt. Täytyi laittaa ylemmäs käteen. Olin yksin huoneessa ja vuosin. Supisteli. Kävivät sanomassa, että hätäsektioon mennään, kun leikkaussali vapautuu. Olin jonossa!! Odotus oli kova yksin huoneessa. Ehdin kuitenkin sektioon. Lapsi syntyi rv26. Hän eli 2 tuntia ja kuoli. Jäin henkiin hoitamaan perhettä, jossa mies ja kolme lasta.

Mä olin onneksi sairaalassa. Yöllä heräsin kummaan tunteeseen. Kirkasta verta tuli lorisemalla. Soitin hätäkelloa. Hoitaja ei ymmärtänyt ensin tilanteen vakavuutta. Hän haki vain lapsen sydänäänen kuuntelulaitteet ja poistui. Soitin pian uudelleen hätäkelloa. Hoitaja nosti peittoa.. alusta oli hulveisenaan kirkkaassa veressä. Sitten mentiin lujaa. Tippaa ei enää saanut kämmenselkään. Verisuonia ei enää löytynyt. Täytyi laittaa ylemmäs käteen. Olin yksin huoneessa ja vuosin. Supisteli. Kävivät sanomassa, että hätäsektioon mennään, kun leikkaussali vapautuu. Olin jonossa!! Odotus oli kova yksin huoneessa. Ehdin kuitenkin sektioon. Lapsi syntyi rv26. Hän eli 2 tuntia ja kuoli. Jäin henkiin hoitamaan perhettä, jossa mies ja kolme lasta.

Voi että :(

Minulla irtosi istukka osittain rv 22, tästä valtava verenvuoto. Viikon päästä meni lapsivedet ja vauva syntyi 29+2. Koko tämän ajan istukka vähän vuoteli, mutta pahin vuoto onneksi tyrehtyi. Seitsemän viikkoa tehohoidossa,mutta lopputulos on nyt terve 6v. Ennen tätä oli ollut yksi normi raskaus ja synnytys. Tämän jälkeen ajattelin sen olleen huonoa tuuria ja laitoin myös tätä seuranneen varhaisen keskenmenon huonon tuurin piikkiin. Sitten sain kolmannen rakkaan, normi raskaus ja synnytys. Nyt sain neljännen, mutta istukka irtosi jälleen osittain, ei kipua, ei vuotoa, supisteli kivuttomasti kyllä, mutta kun viikkoja oli jo 37+5 niin ajattelinkkksynnytyksen olevan käynnistymässä. Menin sairaalaan liikkeiden vähyyden takia ja oltiin sectiossa parin tunnin sisään. Istukka oli irronnut keskeltä ja vuotanut lapsiveden sekaan. Nyt tutkitaan minulta hyytymistekijät, joissa varmaan jotain häikkää, olen epäillyt tätä muidenkin oireilujen takia, mm. Tosi runsaat menkat. Jatkossa raskauksissa olisi tarkka seuranta ja leikattaisiin suunnitellusti (taustalla siis kaksi sektiota) hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa, mutta kyllä nämä meidän lapset saa nyt riittää. Tyttö on nyt reilu kuukauden, alun huono kunto näyttänyt kohentuneen, mutta neurologisissa seuronnoissa käydään kai vielä pitkään. Syntymän jälkeen oli selvät asfyksia merkit kropassa, reilu viikko oltiin teholla. Nyt toivotaan että kehittyisi normaalisti <3

Mulla ensimmäinen raskaus oli normaali ja lapsi syntyi 41+6. Toisessa raskaudessa olin jo tehostetussa seurannassa sikiön huonon kasvun vuoksi, istukka irtosi 31+6 kotona runsaalla verenvuodolla. Sairaalaan ambulanssilla ja hätäsektio. Istukasta puolet irti, lapsi terve ja hyvinvoiva, oli sairaalassa 3 viikkoa.
Kolmas raskaus normaali, lapsi syntyi 39+4 normaalisti.
Neljäs raskaus ja jälleen tehostetussa seurannassa sikiön kasvun vuoksi. Istukka irtosi kotona 26+6, ambulanssilla sairaalaan ja hätäsektio. Lapsi suureksi onneksemme elossa ja hyvinvoiva. Sairaalassa pikkuinen 3 kk
Nyt viides raskaus menossa ja kyllä hiukan hirvittää kuinka tässä mahtaa tälläkertaa käydä. Toki nyt tehostettu seuranta alusta asti ja aspiriini 100mg mennyt viikosta 6 asti. Sektio suunnitteilla hyvissä ajoin ( n. 6 viikkoa ennen laskettua aikaa)

Yhteistyössä